Gospodarka zakładowymi domami mieszkalnymi prowadzona w ramach działalności pozaoperacyjnej przedsiębiorstw oraz prowadzona przez inne jednostki państwowe.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI KOMUNALNEJ
z dnia 10 września 1965 r.
w sprawie gospodarki zakładowymi domami mieszkalnymi prowadzonej w ramach działalności pozaoperacyjnej przedsiębiorstw oraz prowadzonej przez inne jednostki państwowe.

Na podstawie § 5 ust. 5 uchwały nr 402 Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 1963 r. w sprawie działalności pozaoperacyjnej o charakterze socjalno-bytowym przedsiębiorstw państwowych (Monitor Polski Nr 95, poz. 444) oraz § 29 uchwały nr 232 Rady Ministrów z dnia 20 lipca 1960 r. w sprawie zasad organizacji finansowej i systemu finansowego zarządów budynków mieszkalnych (Monitor Polski Nr 65, poz. 307) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Ustala się wytyczne w sprawie gospodarki zakładowymi domami mieszkalnymi prowadzonej w ramach działalności pozaoperacyjnej przedsiębiorstw oraz prowadzonej przez inne jednostki państwowe; wytyczne te stanowią załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  2. 
Ministerstwa (urzędy centralne) nadzorujące przedsiębiorstwa i inne jednostki państwowe prowadzące gospodarkę zakładowymi domami mieszkalnymi przedkładają Ministerstwu Gospodarki Komunalnej roczne analizy opisowe tej działalności, sporządzone zbiorczo dla całego resortu, w terminach przewidzianych dla sprawozdawczości finansowej.
§  3. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

WYTYCZNE W SPRAWIE GOSPODARKI ZAKŁADOWYMI DOMAMI MIESZKALNYMI PROWADZONEJ W RAMACH DZIAŁALNOŚCI POZAOPERACYJNEJ PRZEDSIĘBIORSTW ORAZ PROWADZONEJ PRZEZ INNE JEDNOSTKI PAŃSTWOWE

§  1. 
Przez zakładowe domy mieszkalne rozumie się domy mieszkalne określone w uchwale nr 127 Rady Ministrów z dnia 22 maja 1965 r. w sprawie zasad realizacji budownictwa mieszkaniowego przez państwowe zakłady pracy i prezydia rad narodowych (Monitor Polski Nr 27, poz. 138) oraz domy, które na podstawie uchwały nr 485 Rady Ministrów z dnia 12 grudnia 1958 r. w sprawie uznania za zakładowe domy mieszkalne niektórych domów, pozostających w zarządzie i użytkowaniu państwowych zakładów pracy (Monitor Polski z 1959 r. Nr 1, poz. 2 i Dz. U. z 1960 r. Nr 53, poz. 305) uznane zostały za zakładowe domy mieszkalne.

I.

Gospodarka zakładowymi domami mieszkalnymi w przedsiębiorstwach.

§  2. 
1. 
Administracja zakładowymi domami mieszkalnymi prowadzona jest w przedsiębiorstwach jako działalność pozaoperacyjna. Dochody i koszty utrzymania zakładowych domów mieszkalnych należy wyodrębnić w ewidencji księgowej od innych rodzajów działalności pozaoperacyjnej.
2. 
Jeżeli powierzchnia użytkowa zakładowych domów mieszkalnych położonych w jednej miejscowości przekracza 30 tys. m2 - administracja tymi domami może być prowadzona przez samodzielny oddział (zakład), działający w ramach działalności pozaoperacyjnej według zasad pełnego lub ograniczonego rozrachunku gospodarczego.
3. 
Wyniki gospodarki zakładowymi domami mieszkalnymi w ramach działalności pozaoperacyjnej odnoszone są na rachunek strat i zysków przedsiębiorstwa.
§  3. 
1. 
Odpisy amortyzacyjne od zakładowych domów mieszkalnych ustalane są według ogólnie obowiązujących zasad w przedsiębiorstwach.
2. 
Koszty z tytułu odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w ust. 1, pokrywane są w przedsiębiorstwach w ciężar kosztów działalności pozaoperacyjnej.
3. 
Remonty kapitalne zakładowych domów mieszkalnych w przedsiębiorstwach finansowane są z właściwych funduszów zgodnie z obowiązującymi przepisami.
4. 
Do remontów zakładowych domów mieszkalnych mają odpowiednie zastosowanie przepisy instrukcji o naprawach budynków mieszkalnych stanowiącej załącznik do zarządzenia nr 30 Ministra Gospodarki Komunalnej z dnia 2 kwietnia 1964 r. w sprawie wprowadzenia w życie instrukcji o naprawach budynków mieszkalnych (Dz. Urz. MGK Nr 7, poz. 36).
§  4. 
1. 
Do kosztów utrzymania zakładowych domów mieszkalnych zalicza się:

a) koszty eksploatacji nieruchomości obejmujące wydatki związane ze zwykłym zarządem nieruchomości, a w szczególności wydatki na: utrzymanie czystości, wywóz śmieci, usuwanie fekalii, oczyszczanie ulic, wodę i kanalizację, oświetlanie pomieszczeń służących do wspólnego użytku (korytarze, klatki schodowe, ubikacje), oczyszczanie kominów, utrzymywanie zieleńców i podwórza, wynagrodzenie administratora, prowadzącego meldunki i dozorcy (sprzątacza) i ubezpieczenie tych osób, na materiały kancelaryjne związane z administracją, na opłacenie podatku od nieruchomości; nie zalicza się do kosztów eksploatacji grzywien i kar pieniężnych wraz z należnościami ubocznymi i kosztami egzekucyjnymi,

b) koszty bieżącego remontu nieruchomości obejmujące wydatki na konserwację i naprawy konieczne dla utrzymania budynku oraz jego otoczenia w należytym stanie, a w szczególności wydatki na: konserwację i naprawy pokrycia dachowego, rynien i rur spustowych, przewodów wodociągowych i kanalizacyjnych, instalacji elektrycznych i gazowych, hydroforów, urządzeń przeciwpożarowych, pomieszczeń wspólnie użytkowanych i powierzchni komunikacyjnej oraz wydatki na malowanie klejowe i olejne w pomieszczeniach przeznaczonych do wspólnego użytku mieszkańców; nie zalicza się do kosztów bieżącego remontu nieruchomości drobnych napraw połączonych ze zwykłym używaniem lokali, które zgodnie z odrębnymi przepisami obciążają najemców,

c) koszty remontów kapitalnych obejmujące wydatki na naprawy, których wykonanie przywraca budynkowi, jego części albo określonemu elementowi konstrukcyjnemu budynku pierwotną lub prawie pierwotną wartość techniczną i użytkową. Koszt remontu kapitalnego łącznie z modernizacją nie może przekraczać 70% wartości budynku w stanie nowym. Koszt remontu kapitalnego łącznie z modernizacją obliczony na 1 m2 powierzchni użytkowej nie może ponadto przekroczyć 70% kosztu bezpośredniego 1 m2 w nowym budownictwie mieszkaniowym rad narodowych o podstawowym standardzie wyposażenia, obowiązującego w danym mieście.

2. 
Nie zalicza się do kosztów utrzymania zakładowego domu mieszkalnego kosztów centralnego ogrzewania, dostarczenia ciepłej wody, oświetlenia mieszkania, korzystania z dźwigów osobowych oraz innych usług świadczonych odpłatnie na rzecz najemców.
§  5. 
Usługi wykonywane przez komórki działalności operacyjnej przedsiębiorstwa na rzecz działalności pozaoperacyjnej, na które istnieją obowiązujące ceny i taryfy (np. dostawa energii elektrycznej, cieplnej, gazowej, usługi transportowe itp.), należy rozliczać według obowiązujących cen i taryf. Usługi nietypowe (nie objęte cennikami) wycenia się w wysokości rzeczywistego kosztu ich wytworzenia. W razie trudności skalkulowania rzeczywistych kosztów wytworzenia niektórych rodzajów usług, a szczególnie takich świadczeń, jak np: utrzymanie pomieszczeń (łącznie z ogrzewaniem, oświetleniem i utrzymaniem czystości) objętych działalnością pozaoperacyjną, wycena tych usług może nastąpić w sposób uproszczony, proporcjonalnie do zajmowanej powierzchni, na podstawie danych z ubiegłego okresu, planu itp.
§  6. 
Jeżeli zakładowe domy mieszkalne obejmują oprócz lokali mieszkalnych również lokale użytkowe - wpływy z najmu lokali użytkowych zalicza się, analogicznie jak wpływy z najmu lokali mieszkalnych, do ogólnych dochodów gospodarki zakładowymi domami mieszkalnymi.
§  7. 
1. 
Koszty eksploatacji i bieżącego remontu zakładowych domów mieszkalnych pokrywane są wyłącznie z wpływów z czynszów pobieranych od najemców lokali.
2. 
Wpływy z czynszów najmu za lokale użytkowe przeznacza się w części przekraczającej koszty eksploatacji i bieżącego remontu tych lokali na remonty kapitalne zakładowych domów mieszkalnych.
3. 
Koszty remontów kapitalnych zakładowych domów mieszkalnych nie znajdujące pokrycia w nadwyżkach czynszów za lokale użytkowe (ust. 2) pokrywane są ze środków przedsiębiorstw przeznaczonych na kapitalne remonty (§ 3 ust. 3).
§  8. 
1. 
Wskaźniki nakładów na remonty kapitalne zakładowych domów mieszkalnych w złotych na 1 m2 rocznie określa corocznie Minister Gospodarki Komunalnej na poziomie analogicznych wskaźników ustalanych corocznie dla domów mieszkalnych pozostających w zarządzie organów prezydiów rad narodowych.
2. 
Wskaźniki, o których mowa w ust. 1, powinny uwzględniać kategorie budynków określone w instrukcji stanowiącej załącznik do zarządzenia Ministra Gospodarki Komunalnej powołanego w § 12.
§  9. 
1. 
W razie gdy dysponowanie lokalami w zakładowym domu mieszkalnym należy do kilku przedsiębiorstw, administrację tego domu prowadzi przedsiębiorstwo dysponujące największą powierzchnią użytkową tego domu, jeżeli zainteresowane przedsiębiorstwa na podstawie umowy nie postanowią inaczej.
2. 
Jeżeli dochody z najmu lokali nie pokrywają kosztów utrzymania domu mieszkalnego, o którym mowa w ust. 1, wówczas strata powstała z tego tytułu pokrywana jest przez poszczególne przedsiębiorstwa proporcjonalnie do liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej, pozostającej w dyspozycji tych przedsiębiorstw. Przedsiębiorstwo administrujące traktuje otrzymane (należne) z tego tytułu wpłaty od innych przedsiębiorstw jako dochody z tytułu udziału w pokryciu kosztów utrzymania domu.
3. 
Ewidencję techniczną (§ 12) domu, o którym mowa w ust. 1, prowadzi przedsiębiorstwo sprawujące administrację tym domem.
§  10. 
Ewidencja księgowa przedsiębiorstwa powinna zapewnić wykazanie po stronie dochodów i kosztów pozycji potrzebnych do sporządzenia planu i sprawozdawczości z dochodów i kosztów działalności pozaoperacyjnej w zakresie gospodarki zakładowymi domami mieszkalnymi według wzorów określonych odrębnymi przepisami z uwzględnieniem zasad ewidencji kosztów i dochodów przewidzianych okólnikiem Ministerstwa Finansów z dnia 23 stycznia 1965 r. (Dz. Urz. Min. Finansów Nr 2, poz. 7).
§  11. 
Przedsiębiorstwa sprawujące administrację zakładowych domów mieszkalnych w ramach działalności pozaoperacyjnej obowiązane są do składania sprawozdań z wykonania planu dochodów i kosztów związanych z tą działalnością według zasad ustalonych odrębnie zarządzeniem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
§  12. 
Przedsiębiorstwa powinny prowadzić ewidencję techniczną zakładowych domów mieszkalnych według zasad określonych w zarządzeniu nr 77 Ministra Gospodarki Komunalnej z dnia 9 września 1960 r. w sprawie założenia i prowadzenia ewidencji budynków zarządzanych przez organy podległe prezydiom rad narodowych (Dz. Urz. MGK Nr 12, poz. 108).

II.

Gospodarka zakładowymi domami mieszkalnymi w zjednoczeniach (zrzeszeniach).

§  13. 
Jeżeli zakład pracy jest zjednoczeniem (zrzeszeniem) utrzymywanym z narzutów na koszty podległych przedsiębiorstw, prowadzi on administrację zakładowymi domami mieszkalnymi w ramach planu finansowego zjednoczenia (zrzeszenia) zgodnie z przepisami § 20 uchwały nr 404 Rady Ministrów z dnia 11 października 1961 r. w sprawie gospodarki finansowej zjednoczeń przedsiębiorstw państwowych objętych planem centralnym (Monitor Polski Nr 79, poz. 329 i z 1963 r. Nr 14, poz. 78), a odnośnie do zjednoczeń (zrzeszeń) terenowych zgodnie z obowiązującymi zasadami ich finansowania, a w szczególności z uchwałą nr 35 Rady Ministrów z dnia 17 stycznia 1963 r. w sprawie zasad organizacji i finansowania zjednoczeń przedsiębiorstw państwowego przemysłu terenowego (Monitor Polski Nr 12, poz. 63).
§  14. 
Zjednoczenia (zrzeszania) są obowiązane opracować odrębny preliminarz wydatków i dochodów zakładowych domów mieszkalnych administrowanych bądź w ramach własnej działalności, bądź w ramach wspólnych przedsięwzięć przedsiębiorstw zgrupowanych w zjednoczeniu (zrzeszeniu).
§  15. 
Przy prowadzeniu administracji zakładowych domów mieszkalnych przez zjednoczenia (zrzeszenia) mają odpowiednie zastosowanie przepisy §§ 2, 3 ust. 4 oraz §§ 4-12 niniejszych wytycznych.

III.

Gospodarka zakładowymi domami mieszkalnymi w jednostkach (zakładach) budżetowych.

§  16. 
1. 
Jeżeli zakład pracy jest jednostką budżetową, administrującą zakładowymi domami mieszkalnymi o powierzchni przekraczającej 5.000 m2 - gospodarka w tym zakresie może być prowadzona w formie gospodarstwa pomocniczego typu F, zgodnie z zarządzeniem Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 1952 r. w sprawie środków specjalnych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych (Monitor Polski Nr A-60, poz. 914 z późniejszymi zmianami).
2. 
Jeżeli zakład pracy administrujący zakładowymi domami mieszkalnymi jest zorganizowany w formie zakładu budżetowego, wprowadza się w klasyfikacji dochodów i wydatków tego zakładu odrębny rozdział dotyczący administracji zakładowymi domami mieszkalnymi.
§  17. 
1. 
Do administracji zakładowymi domami mieszkalnymi prowadzonej przez jednostki (zakłady) budżetowe stosuje się odpowiednio § 3 ust. 4 oraz §§ 4-7 i 10-12 niniejszych wytycznych.
2. 
W razie prowadzenia administracji zakładowymi domami mieszkalnymi w formie nie zapewniającej wyodrębnienia tej działalności (z wyjątkiem wypadków wymienionych w § 16) dochody i wydatki z tej działalności ujmowane są w budżecie właściwej jednostki budżetowej bądź w planie finansowym zakładu budżetowego.
3. 
W razie prowadzenia administracji zakładowymi domami mieszkalnymi w formie gospodarstw pomocniczych (§ 16 ust. 1) strata pokrywana jest dotacją dla tego gospodarstwa ze środków budżetowych macierzystej jednostki zgodnie z przepisami art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 1 lipca 1958 r. o prawie budżetowym (Dz. U. z 1958 r. Nr 45, poz. 221 i z 1963 r. Nr 28, poz. 164).
§  18. 
1. 
Kapitalne remonty zakładowych domów mieszkalnych w jednostkach budżetowych finansowane są z budżetu tej jednostki, a w zakładzie budżetowym w ramach planu finansowego danego zakładu.
2. 
Jeżeli jednostka (zakład) budżetowa jest jednym z dysponentów lokali w zakładowym domu mieszkalnym (§ 9 ust. 1), a administrację tym domem prowadzi przedsiębiorstwo, które dokonuje odpisów amortyzacyjnych, jednostka (zakład) budżetowa obowiązana jest do uczestniczenia w pokrywaniu kosztów remontów kapitalnych proporcjonalnie do liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej pozostającej w dyspozycji tej jednostki (zakładu).
3. 
Jeżeli administrację zakładowego domu mieszkalnego, w którym jest kilku dysponentów lokali (§ 9 ust. 1), prowadzi jednostka (zakład) budżetowa, koszty remontów kapitalnych pokrywane są przez zainteresowane jednostki proporcjonalnie do zajmowanej powierzchni. Jeżeli jednostka budżetowa prowadzi administrację w formie nie wyodrębnionej w gospodarstwo pomocnicze, wówczas wpłaty zainteresowanych jednostek z tytułu partycypowania w kosztach remontów kapitalnych jednostka ta zalicza na dochody budżetowe. Równocześnie jednostka ta zapewnia po stronie wydatków w budżecie pełne pokrycie kosztu kapitalnego remontu zakładowego domu mieszkalnego.

IV.

Administracja zlecona.

§  19. 
1. 
Zakłady pracy (przedsiębiorstwa i inne jednostki państwowe) mogą powierzać prowadzenie administracji zakładowymi domami mieszkalnymi zarządom budynków mieszkalnych podległym prezydiom rad narodowych (administracja zlecona).
2. 
W razie przekazania zakładowych domów mieszkalnych w administrację zleconą zachowują one charakter zakładowych domów mieszkalnych.
3. 
Zarządy budynków mieszkalnych mają obowiązek przejęcia zakładowych domów mieszkalnych w administracje zleconą na wnioski zakładów pracy, o ile spełnione zostaną następujące warunki:

a) zakład pracy zobowiąże się w umowie (§ 20 ust. 1) do pokrycia kosztów remontów kapitalnych zakładowego domu mieszkalnego według zasad ustalonych w § 22 ust. 1,

b) zakład pracy zobowiąże się do przekazania zarządowi budynków mieszkalnych własnego zaplecza remontowego i środków transportowych, które były wyodrębnione do obsługi budynków przekazywanych w administrację zleconą,

c) dom i jego otoczenie jest w należytym stanie technicznym; w razie wyraźnych zaniedbań w tym zakresie zakład pracy doprowadzi dom i jego otoczenie do należytego stanu technicznego bądź przekaże na ten cel zarządowi budynków mieszkalnych potrzebne środki finansowe.

4. 
Jeżeli przekazanie zakładowych domów mieszkalnych w administrację zleconą następuje w ciągu roku kalendarzowego lub po sporządzeniu projektów planów - zakład pracy przekazuje zarządowi budynków mieszkalnych limit funduszu płac i etaty wydzielone dla personelu zajmującego się dotychczas administracją tymi domami.
§  20. 
1. 
Powierzenie prowadzenia administracji zleconej zarządowi budynków mieszkalnych następuje w drodze umowy zawieranej przez zakład pracy z tym zarządem. Umowa powinna być sporządzona na piśmie i powinna określać szczegółowo wzajemne obowiązki stron.
2. 
Przekazanie zakładowego domu mieszkalnego w administrację zleconą następuje w formie protokołu zdawczo-odbiorczego, który stanowi część składową umowy (ust. 1). Do protokołu powinny być dołączone dokumenty związane z zakładowymi domami mieszkalnymi, przekazywanymi w administrację zleconą.
3. 
Wzory umowy i protokołu zdawczo-odbiorczego zostaną ustalone odrębnie.
4. 
Rozwiązanie umowy przez zakład pracy może nastąpić z końcem roku kalendarzowego, po uprzednim jej wypowiedzeniu na 6 miesięcy naprzód. Zarząd budynków mieszkalnych może w tym terminie wypowiedzieć umowę tylko w tym wypadku, gdy zakład pracy nie dopełnia warunków ustalonych w umowie.
5. 
Zakończenie administracji zleconej powinno nastąpić równocześnie z rozliczeniem kosztów związanych z prowadzeniem administracji pomiędzy zarządem budynków mieszkalnych a zakładem pracy.
6. 
Zarząd budynków mieszkalnych pobiera należności od najemców związane z najmem lokali i odpowiada za zobowiązania związane z prowadzeniem administracji zleconej zakładowego domu mieszkalnego, powstałe od dnia przejęcia tego domu w administrację zleconą.
§  21. 
1. 
Najemcy zamieszkali w zakładowych domach mieszkalnych oddanych w administrację zleconą uiszczają czynsze i inne opłaty z tytułu najmu lokali zarządowi budynków mieszkalnych.
2. 
Wkłady mieszkaniowe i opłaty za urządzenia kąpielowe pobiera od najemców i rozlicza z nimi jednostka zarządzająca zakładowym domem mieszkalnym (zakład pracy).
3. 
Zakład pracy zlecający administrację zakładowego domu mieszkalnego ma prawo kontroli w zakresie pobierania od najemców czynszów i innych opłat z tytułu najmu lokali oraz kontroli stanu technicznego i sanitarnego domu.
§  22. 
1. 
Koszty remontów kapitalnych zakładowych domów mieszkalnych przekazanych w administrację zleconą obciążają zakład pracy, który zobowiązany jest przekazywać na ten cel odpowiednie limity i środki w okresie przeprowadzania remontu.
2. 
Zakład pracy może zastrzec w umowie prawo do zatwierdzania kosztorysów przed przystąpieniem do wykonawstwa robót remontowych.
§  23. 
Wpływy i wydatki z tytułu prowadzenia administracji zleconej zakładowych domów mieszkalnych zarządy budynków mieszkalnych uwidaczniają w ramach własnej działalności podstawowej tak w planach, jak i ewidencji księgowej oraz sprawozdawczości finansowej.
§  24. 
1. 
Odpisów amortyzacyjnych od zakładowych domów mieszkalnych przekazanych w administrację zleconą dokonuje zakład pracy, który zobowiązany jest do objęcia kosztów amortyzacji planem finansowym działalności pozaoperacyjnej.
2. 
Ewidencję techniczną zakładowych domów mieszkalnych przekazanych w administrację zleconą (§ 12) prowadzi zarząd budynków mieszkalnych, który w sprawozdawczości eksploatacyjnej wykazuje całość zasobów mieszkaniowych z wyodrębnieniem zasobów mieszkaniowych przejętych w administrację zleconą.
§  25. 
Do administracji zleconej zakładowych domów mieszkalnych stosuje się odpowiednio przepisy §§ 3, 6, 7, 10 i 11 niniejszych wytycznych, z tym że zadania określone w §§ 3, 7 ust. 3, 10 i 11 należą do zakładów pracy.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1965.53.275

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Gospodarka zakładowymi domami mieszkalnymi prowadzona w ramach działalności pozaoperacyjnej przedsiębiorstw oraz prowadzona przez inne jednostki państwowe.
Data aktu: 10/09/1965
Data ogłoszenia: 29/09/1965
Data wejścia w życie: 29/09/1965