Realizacja inwestycji w razie istotnej zmiany zakresu rzeczowego lub wartości kosztorysowej.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO KOMISJI PLANOWANIA PRZY RADZIE MINISTRÓW
z dnia 5 czerwca 1965 r.
w sprawie realizacji inwestycji w razie istotnej zmiany zakresu rzeczowego lub wartości kosztorysowej.

Na podstawie § 2 ust. 1 lit. e) uchwały nr 48 Rady Ministrów z dnia 10 marca 1965 r. w sprawie środków dla zwiększenia realności oraz stabilizacji kosztów inwestycji, zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Wprowadzenie istotnych zmian w zakresie rzeczowym lub w wartości kosztorysowej inwestycji w trakcie jej realizacji wymaga powzięcia ponownej decyzji co do dalszej kontynuacji inwestycji, niezależnie od zatwierdzenia przez właściwy organ zmian w dokumentacji projektowo-kosztorysowej.
2.
Za istotną zmianę zakresu rzeczowego należy uważać:
1)
w odniesieniu do inwestycji rozpoczynanych po roku 1965 - zmianę planowanego do uzyskania przyrostu zdolności produkcyjnej lub usługowej w stopniu powodującym wzrost wskaźnika kapitałochłonności co najmniej o 25%,
2)
w odniesieniu do inwestycji rozpoczętych przed rokiem 1966 - zmianę planowanego do uzyskania przyrostu zdolności produkcyjnej lub usługowej w stopniu powodującym wzrost współczynnika kapitałochłonności co najmniej o 15%,
3)
zasadniczą zmianę programu produkcji, polegającą na zrezygnowaniu z dotychczas przyjętej produkcji na rzecz innej lub podobnej, ale związanej z całkowicie odmienną technologią,
4)
zmianę zakresu kooperacji, powodującą konieczność rozszerzenia własnego programu produkcji lub programu produkcji u kooperantów w drodze rozbudowy zakładów, której łączny koszt wyniesie powyżej 10% wysokości nakładów realizowanej inwestycji,
5)
zmianę pierwotnie projektowanych źródeł zaopatrzenia w podstawowe surowce, powodującą przejście z surowców krajowych na importowane.
3.
Za istotną zmianę wartości kosztorysowej należy uważać:
1)
w odniesieniu do inwestycji centralnych - wzrost wartości kosztorysowej w wysokości ponad 50 mln zł dla inwestycji rozpoczynanych po roku 1965 lub ponad 25 mln zł dla inwestycji rozpoczętych przed 1966 r.,
2)
w odniesieniu do inwestycji zjednoczeń, jednostek budżetowych oraz inwestycji podejmowanych na podstawie decyzji prezydiów rad narodowych:
a)
rozpoczętych przed 1966 r. - wzrost wartości kosztorysowej w wysokości powyżej 15% przy jednoczesnym wzroście kosztu o ponad 3 mln zł,
b)
nowo rozpoczynanych po 1965 r. - wzrost wartości kosztorysowej w wysokości powyżej 25% przy jednoczesnym wzroście kosztu o ponad 5 mln zł.
4.
Wysokość zmiany zakresu rzeczowego lub wartości kosztorysowej należy odnieść do:
1)
zaktualizowanego projektu wstępnego wraz ze zbiorczym zestawieniem kosztów - dla inwestycji realizowanych w 1965 r.,
2)
ustaleń zawartych w zaktualizowanym projekcie wstępnym oraz w zbiorczym zestawieniu kosztów, stanowiącym podstawę do włączenia zadania inwestycyjnego do planu 5-letniego na lata 1966-1970 - dla inwestycji rozpoczętych przed 1966 r.,
3)
ustaleń zawartych w zatwierdzonym projekcie wstępnym oraz w zbiorczym zestawieniu kosztów, stanowiącym podstawę do włączenia po raz pierwszy inwestycji do planu - dla inwestycji nowo rozpoczynanych po 1965 r.
§  2.
1.
W razie powstania w odniesieniu do inwestycji centralnych istotnych zmian rzeczowych określonych w § 1 ust. 2 pkt 1 i 2 oraz istotnych zmian wartości kosztorysowej inwestycji centralnych i jednostek budżetowych w wysokości podanej w § 1 ust. 3 pkt 1 właściwy minister obowiązany jest uzyskać zgodę Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów na dalszą kontynuację tych inwestycji.
2.
W razie powstania pozostałych istotnych zmian zakresu rzeczowego lub wartości kosztorysowych, o których mowa w § 1, decyzję co do dalszej realizacji inwestycji podejmuje właściwy minister lub prezydium wojewódzkiej rady narodowej na wniosek jednostki nadrzędnej inwestora.
§  3.
Wnioski o zezwolenie na dalszą realizację inwestycji w razie istotnych zmian zakresu rzeczowego lub istotnych przekroczeń wartości kosztorysowej powinny zawierać:
1)
analizę przyczyn powodujących zmianę zakresu rzeczowego lub kosztu inwestycji,
2)
analizę skutków, jakie pociągnie za sobą powzięcie decyzji, o której mowa w § 2, w odniesieniu do dotychczasowych ustaleń planu 5-letniego (§ 5 ust. 3),

oraz

3)
stwierdzenie, że:
a)
inwestycja spełnia wymagania warunkujące dalszą jej prawidłową realizację,
b)
pomimo wzrostu kosztów istnieje nadal celowość i opłacalność dalszej kontynuacji danej inwestycji (należy załączyć odpowiednie uzasadnienie ekonomiczne),
c)
istnieje możliwość pełnego pokrycia nakładów w danym roku i w latach następnych zgodnie z cyklami budowy na tle analizy zaangażowania nakładów,
d)
istnieje możliwość zapewnienia wykonania robót budowlano-montażowych w danym roku i terminowych dostaw maszyn i urządzeń.
§  4.
1.
Jeżeli organ zatwierdzający zaktualizowane zbiorcze zestawienie kosztów uprawniony jest zgodnie z przepisami § 2 do podejmowania decyzji o dalszej realizacji inwestycji, której wartość kosztorysowa lub zakres rzeczowy uległy istotnej zmianie - wówczas decyzja w sprawie dalszej kontynuacji inwestycji powinna być powzięta jednocześnie z zatwierdzeniem zbiorczego zestawienia kosztów.
2.
Jeśli decyzje o dalszej realizacji inwestycji podejmuje organ nadrzędny w stosunku do zatwierdzającego zaktualizowane zbiorcze zestawienie kosztów, wówczas wniosek powinien być przedstawiony w terminie nie dłuższym niż 2 tygodnie od daty zatwierdzenia zaktualizowanego zbiorczego zestawienia kosztów.
3.
Wnioski dotyczące inwestycji, których wartość kosztorysowa uległa istotnej zmianie, powinny również określać proponowany sposób pokrycia zwiększonych nakładów, zgodnie z przepisami § 5 ust. 2 i 3.
4.
Odpisy wniosków dotyczących inwestycji wymienionych w § 2 ust. 1 należy przesłać do Komisji Planowania przy Radzie Ministrów (Zespół Inwestycji) oraz do Najwyższej Izby Kontroli (Departament Koordynacji).
5.
Inwestycje, których zakres rzeczowy lub wartość kosztorysowa uległy zmianie w granicach nie przekraczających ustaleń podanych w § 1, nie wymagają ponownej decyzji co do dalszego ich kontynuowania.
§  5.
1.
Przy sporządzaniu projektów 2-letnich planów inwestycyjnych właściwe ministerstwa i prezydia wojewódzkich rad narodowych powinny:
1)
sporządzać zestawienie zmian wartości kosztorysowej inwestycji na formularzu według załączonego wzoru,
2)
opracować pełną analizę zaangażowania na lata przyszłe oraz analizę możliwości zapewnienia prawidłowej koncentracji nakładów dla poszczególnych zadań w roku planowym i w latach następnych zgodnie z cyklami budowy w związku ze zwiększeniem kosztu inwestycji i istotnymi zmianami zakresu rzeczowego, o których mowa w § 1.
2.
Wzrost wartości kosztorysowej powinien zostać pokryty w ramach limitów posiadanych przez inwestora.
3.
W razie stwierdzenia niemożności zapewnienia prawidłowej koncentracji nakładów dla wszystkich inwestycji objętych projektem planu 5-letniego na lata 1966-1970 zgodnie z cyklami budowy, właściwi ministrowie i prezydia wojewódzkich rad narodowych powinny przedstawić wnioski wraz z analizą skutków ekonomicznych wynikających z przewidywanych zmian w projekcie planu co do:
1)
przeznaczenia dodatkowych środków z rezerwy resortowego lub wojewódzkiego planu 5-letniego,
2)
wstrzymania lub przesunięcia terminu rozpoczęcia niektórych mniej ważnych i pilnych inwestycji nowo rozpoczynanych, objętych planem 5-letnim,
3)
zaniechania zmian zakresu rzeczowego, powodujących wzrost wartości kosztorysowej inwestycji.
§  6.
Niezależnie od zestawienia zmian wartości kosztorysowej inwestycji przy projektach 2-letnich planów inwestycyjnych, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1, ministerstwa (urzędy centralne) i prezydia wojewódzkich rad narodowych powinny przedstawiać według stanu na dzień 31 grudnia w terminie do dnia 31 stycznia roku następnego wykaz zmian, które nastąpiły w ciągu całego roku sprawozdawczego, jednostkom wymienionym w ust. 7 uwag do załączonego wzoru.
§  7.
Tryb podejmowania decyzji co do dalszej kontynuacji zadań inwestycji priorytetowych, których zakres rzeczowy lub wartość kosztorysowa uległy istotnej zmianie, regulują odrębne przepisy.
§  8.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

Ministerstwo ...............................

Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej ......

ZESTAWIENIE ZMIAN WARTOŚCI KOSZTORYSOWEJ INWESTYCJI WEDŁUG STANU NA .......

Wyszczególnienie Podstawa włączenia inwestycji do planu 5-letniego P.w. Z., O*) Termin zatwierdzenia projektu wstępnego Wartość kosztorysowa przyjęta w planie 5-lotnim na lata 1966-1970 Wartość kosztorysowa według projektu wstępnego, stanowiącego podstawę do rozpoczęcia realizacji inwestycji Wartość kosztorysowania aktualna na Zmiana wartości kosztorysowej 9rubryka 7-6) Przyczyny zmian wartości kosztorysowej (suma rubryk od 9 do 16 = rubryka 8) Nazwa jednostki podejmującej decyzje zatwierdzającą zmianę wartości kosztorysowej Uwagi
dzień 1 stycznia roku sprawozdawczego koniec okresu sprawozdawczego (31 lipca albo 31 grudnia zmiana zdolności produkcyjnej lub usługowej zmiana zakresu rzeczowego nie powodująca zmiany zdolności produkcyjnej błędy w projektowaniu błędy w kosztorysowaniu zmiana cen maszyn i urządzeń zmiana cen robót budowlano-montażowych pozostałe przyczyny
) lub usługowej krajowych z importu
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Zmiany wartości kosztorysowej - ogółem
w tym:
1. inwestycje centralne -

ogółem

1) zadania, co do

których nastąpiły

istotne zmiany -

ogółem

a) zadania

kontynuowane -

zadanie ........

zadanie ........

zadania nowo rozpoczynane -

zadanie .........

zadanie .........

2) zadania, co do których nastąpiły zmiany nie zaliczane do istotnych (nie wykazane w poz. a lub b) ogółem
2. Inwestycje jednostek budżetowych - ogółem
3. Inwestycje zjednoczeń - ogółem

*) Pw - projekt wstępny, Z - założenia inwestycji (założenia uproszczone), O - inna ocena, na której podstawie został ustalony orientacyjny koszt inwestycji.

Uwagi.

1.
Zestawienie zmian wartości kosztorysowej sporządzają ministerstwa (urzędy centralne) i prezydia wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) uwzględniając tylko inwestycje polegające na budownictwie inwestycyjnym, których wartość kosztorysowa uległa zmianie.
2.
Zestawienie zmian wartości kosztorysowej w zakresie planu centralnego obejmuje w odniesieniu do:
1)
inwestycji centralnych (łącznie z priorytetowymi):
a)
imienny wykaz zadań kontynuowanych i nowo rozpoczynanych, których wartość kosztorysowa uległa istotnej zmianie,
b)
w pozycji zbiorczej zmiany wartości kosztorysowej zadań nie zaliczane do istotnych,
2)
inwestycji jednostek budżetowych - w pozycji zbiorczej wszystkie zmiany wartości kosztorysowej, zaliczane i nie zaliczane do istotnych,
3)
inwestycji zjednoczeń - w pozycji zbiorczej zmiany wartości kosztorysowej zaliczane zarówno do istotnych, jak i nieistotnych.
3.
W zestawieniach zmian wartości kosztorysowej w zakresie planu terenowego, sporządzanych przez prezydia wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw), należy podawać zmiany wartości kosztorysowej, zarówno istotne, jak i nieistotne, w jednej zbiorczej pozycji.
4.
Kryteria zaliczania zmian wartości kosztorysowej do istotnych lub nieistotnych zostały określone w § 1 zarządzenia.
5.
Zestawienie należy sporządzać 2 razy w roku - według stanu na dzień 31 lipca, obejmując zmiany zaszłe od 1 stycznia, i według stanu na dzień 31 grudnia, podając zmiany dotyczące całego roku, tj. łącznie z tymi, które wykazane zostały w zestawieniu opracowanym na dzień 31 lipca (narastająco).
6.
Zestawienie sporządzone w następnym roku kalendarzowym nie uwzględnia zmian z roku poprzedniego.
7.
Zestawienie według stanu na dzień 31 lipca należy sporządzić w terminie obowiązującym dla opracowania projektu planu 2-letniego, a według stanu na dzień 31 grudnia - w terminie do dnia 31 stycznia roku następnego i przekazać do:
1)
Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Zespół Inwestycji,
2)
Najwyższej Izby Kontroli - Departament Koordynacji,
3)
Banku Inwestycyjnego - Departament Dokumentacji i Kosztów,
4)
Głównego Urzędu Statystycznego - Departament Statystyki Inwestycji i Budownictwa.
8.
W poszczególnych rubrykach zestawienia podaje się:
1)
w rubryce 4 - wartość przyjętą w planie 5-letnim dla zadań kontynuowanych, a w odniesieniu do zadań nowo rozpoczynanych - podstawę wyceny przyjętą dla zadania przy włączeniu do planu 5-letniego,
2)
w rubryce 5 - wartość dla zadań nowo rozpoczynanych oraz nie wykazanych imiennie w planie 5-letnim według projektu wstępnego stanowiącego podstawę do rozpoczęcia realizacji inwestycji; w odniesieniu do zestawienia za 1965 r. w rubryce tej należy podać wysokość ostatnio zaktualizowanego zbiorczego zestawienia kosztów, przy czym rubryk od 2 do 4 nie wypełnia się,
3)
w rubryce 6 podaje się wartość aktualną na dzień 1 stycznia roku sprawozdawczego, tj.:
a)
wartość kosztorysową określoną w planie 5-letnim (rubryka 4) lub rocznym (rubryka 5), jeśli nie nastąpiły zmiany w poprzednich latach planu 5-letniego, lub
b)
wartość kosztorysową zaktualizowaną w latach poprzedzających rok sprawozdawczy;

jeżeli istotna zmiana wartości kosztorysowej zadania była wynikiem stopniowego narastania zmian, wykazywanych w dotychczasowych zestawieniach w pozycji zbiorczej, należy zadanie takie imiennie wyszczególnić, podając w rubryce 6 aktualną wartość kosztorysową na dzień 1 stycznia roku sprawozdawczego,

4)
w rubryce 7 podaje się aktualną wartość na koniec okresu sprawozdawczego, tj. na dzień 31 lipca lub 31 grudnia roku sprawozdawczego,
5)
rubryka 8 stanowi różnicę między rubrykami 7 a 6,
6)
dane dotyczące rubryki 9 należy podawać w ułamku: w liczniku - wysokość zmian wartości kosztorysowej, w mianowniku - rozmiar wzrostu lub zmniejszenie planowanego pierwotnie do uzyskania przyrostu zdolności produkcyjnej lub usługowej.
9.
Do zestawienia należy dołączyć omówienie:
1)
zmian zdolności produkcyjnej lub usługowej powodujących zmiany wartości kosztorysowej,
2)
źródeł pokrycia wzrostu wartości kosztorysowej (np. rezygnacja z realizacji lub odroczenie rozpoczęcia zadań inwestycyjnych, przewidzianych w planie 5-letnim, ograniczenie zakresu rzeczowego realizacji inwestycji, pokrycie wzrostu kosztów inwestycyjnych z rezerwy resortowej, przewidzianej w planie 5-letnim),
3)
wpływu zmian wartości kosztorysowej w okresie sprawozdawczym na zaangażowanie w następnych latach oraz możliwości zapewnienia właściwej koncentracji nakładów zgodnie z cyklami budowy w roku planowym i w latach następnych.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024