Zakres działania, organizacja oraz tryb postępowania organów Inspekcji Zbożowej.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA PRZEMYSŁU SPOŻYWCZEGO I SKUPU
z dnia 15 czerwca 1965 r.
w sprawie zakresu działania, organizacji oraz trybu postępowania organów Inspekcji Zbożowej.

Na podstawie art. 9 ustawy z dnia 9 czerwca 1952 r. o Inspekcji Zbożowej (Dz. U. Nr 30, poz. 202) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1.

Zakres działania.

§  1.
Do zakresu działania Inspekcji Zbożowej należy:
1)
sprawowanie kontroli nad gospodarowaniem zbożami i ich przetworami, nasionami roślin strączkowych jadalnych i ich przetworami, nasionami przemysłowych roślin oleistych oraz środkami żywienia zwierząt (paszami), zwanymi w dalszym ciągu "towarami", oraz kontrola przestrzegania obowiązujących przepisów i norm w zakresie skupu, obrotu, transportu i przetwórstwa tych towarów,
2)
badanie i orzekanie o jakości towarów, a w razie gdy nie odpowiadają one obowiązującym przepisom lub normom - orzekanie o oddaniu takich towarów do przerobu lub na inne cele uzasadnione właściwościami towaru, a w razie ich nieprzydatności do celów gospodarczych - orzekanie o zniszczeniu towaru,
3)
wykrywanie nadużyć w skupie, obrocie i przetwórstwie towarów.
§  2.
Organy Inspekcji Zbożowej uprawnione są do:
1)
przeprowadzania kontroli przedsiębiorstw i innych jednostek zajmujących się skupem, obrotem i składowaniem towarów oraz przetwórstwem zbóż, nasion roślin strączkowych jadalnych i środków żywienia zwierząt,
2)
przeprowadzania kontroli dezynsekcji i deratyzacji obiektów przeznaczonych do składowania towarów oraz pomieszczeń, w których dokonuje się przetwórstwa zbóż, nasion roślin strączkowych jadalnych i środków żywienia zwierząt,
3)
wstępu do pomieszczeń i środków transportowych, w których są składowane lub przewożone towary albo które są przeznaczone do składowania lub przewozu towarów,
4)
kontroli dokumentów i ksiąg oraz żądania wyjaśnień w jednostkach kontrolowanych lub w ich jednostkach nadrzędnych,
5)
zarządzania w uzasadnionych wypadkach przeprowadzania inwentaryzacji towarów w związku z przeprowadzaną kontrolą,
6)
żądania ustnych lub pisemnych wyjaśnień oraz sprawdzania tożsamości osób w związku z przeprowadzaną kontrolą,
7)
zabezpieczania dowodów przestępstwa przed usunięciem, zagubieniem lub zniszczeniem,
8)
nieodpłatnego pobierania prób towarów,
9)
wydawania zakazów składowania w pomieszczeniach albo przewożenia towarów środkami nie nadającymi się do tego celu,
10)
zasięgania, w związku z kontrolą, opinii rzeczoznawców z zakresu towaroznawstwa, technologii i techniki obrotu,
11)
zasięgania informacji w innych przedsiębiorstwach, zakładach, instytucjach i urzędach, jeżeli w związku z kontrolą zachodzi konieczność zebrania uzupełniających danych.

Rozdział  2.

Organizacja.

§  3.
1.
Organami Inspekcji Zbożowej są:
1)
Główny Inspektorat, na którego czele stoi Główny Inspektor, podlegający bezpośrednio Ministrowi Przemysłu Spożywczego i Skupu,
2)
wojewódzkie delegatury, na których czele stoją wojewódzcy inspektorzy, podlegli bezpośrednio Głównemu Inspektorowi Inspekcji Zbożowej,
3)
powoływane przez Ministra Przemysłu Spożywczego i Skupu na wniosek Głównego Inspektora delegatury powiatowe (rejonowe), na których czele stoją powiatowi (rejonowi) inspektorzy, podlegli bezpośrednio właściwym inspektorom wojewódzkim.
2.
Główny Inspektor kieruje całokształtem działalności Inspekcji Zbożowej i jest za nią odpowiedzialny przed Ministrem Przemysłu Spożywczego i Skupu.
3.
Wojewódzki inspektor kieruje całokształtem działalności delegatury wojewódzkiej i jest za nią odpowiedzialny przed Głównym Inspektorem.
4.
Powiatowy (rejonowy) inspektor kieruje całokształtem działalności powiatowej (rejonowej) delegatury i jest za nią odpowiedzialny przed wojewódzkim inspektorem.
§  4.
Do zakresu działania Głównego Inspektoratu należy w szczególności:
1)
opracowywanie wytycznych do planów działalności Inspekcji Zbożowej i zatwierdzanie okresowych planów pracy organów inspekcji oraz sporządzanie zbiorczych opracowań z działalności Inspekcji Zbożowej,
2)
nadzór nad podległymi organami inspekcji, nadawanie kierunku oraz koordynowanie i kontrolowanie ich działalności,
3)
instruowanie podległych organów inspekcji oraz organizowanie szkolenia zawodowego,
4)
rozpatrywanie odwołań od zarządzeń i orzeczeń podległych organów inspekcji,
5)
przeprowadzanie doraźnych kontroli.
§  5.
Do zakresu działania wojewódzkiej delegatury Inspekcji Zbożowej należy w szczególności:
1)
opracowywanie projektów planów działalności delegatury wojewódzkiej,
2)
przeprowadzanie planowych i doraźnych kontroli uspołecznionych i nie uspołecznionych przedsiębiorstw produkcyjnych, handlowych i usługowych w zakresie określonym w § 2,
3)
badanie i orzekanie o jakości towarów z urzędu lub na wniosek zainteresowanych jednostek,
4)
inicjowanie i organizowanie w razie potrzeby narad pokontrolnych,
5)
prowadzenie sprawozdawczości i analizy wyników działalności własnej oraz delegatur powiatowych (rejonowych) i opracowywanie wniosków w tym zakresie,
6)
prowadzenie instruktażu i szkolenia zawodowego pracowników,
7)
nadzór nad delegaturami powiatowymi (rejonowymi), nadawanie kierunku oraz koordynowanie i kontrolowanie ich działalności,
8)
rozpatrywanie odwołań od zarządzeń i orzeczeń delegatur powiatowych (rejonowych).
§  6.
W razie powołania delegatury powiatowej (rejonowej) zadania przewidziane w § 5 pkt 2, 3, 4, 5 i 6 dla delegatury wojewódzkiej wykonuje delegatura powiatowa (rejonowa) w odniesieniu do jednostek objętych jej terytorialnym zakresem działania.
§  7.
1.
Przy wojewódzkich delegaturach Inspekcji Zbożowej powoływani są rzeczoznawcy z zakresu towaroznawstwa, technologii i techniki obrotu towarowego oraz próbobiorcy.
2.
Rzeczoznawców i próbobiorców powołują inspektorzy wojewódzcy Inspekcji Zbożowej. Tryb powoływania oraz zakres działania i tryb postępowania rzeczoznawców i próbobiorców określają odrębne przepisy, wydane przez Ministra Przemysłu Spożywczego i Skupu.
3.
Wojewódzkie delegatury Inspekcji Zbożowej prowadzą laboratoria analityczne do badania jakości towarów.
§  8.
Regulamin organizacyjny Głównego Inspektoratu Inspekcji Zbożowej oraz regulaminy organizacyjne delegatur wojewódzkich i powiatowych (rejonowych) ustala Główny Inspektor Inspekcji Zbożowej. Regulamin organizacyjny Głównego Inspektoratu zatwierdza Minister Przemysłu Spożywczego i Skupu.

Rozdział  3.

Tryb postępowania.

§  9.
Pracownicy Inspekcji Zbożowej powołani do wykonywania czynności kontrolnych, zwani dalej "inspektorami", dokonują kontroli na podstawie:
1)
legitymacji służbowych i pisemnych zleceń kierowników organów Inspekcji Zbożowej, zaopatrzonych w urzędową pieczęć; w wypadkach wymagających niezwłocznej interwencji, gdy opóźnienie przeprowadzania kontroli może ujemnie wpłynąć na jej wynik, inspektor przeprowadza kontrolę za okazaniem ważnej legitymacji służbowej; inspektor obowiązany jest wówczas zawiadomić niezwłocznie właściwy organ Inspekcji Zbożowej o wszczęciu kontroli i uzyskać pisemne zlecenie na przeprowadzenie inspekcji,
2)
legitymacji służbowej, gdy kontrolę przeprowadzają: Główny Inspektor, zastępca Głównego Inspektora, naczelnicy wydziałów, wojewódzcy (powiatowi, rejonowi) inspektorzy, kierownicy zespołów inspekcji (grup terenowych kontroli) i kierownicy laboratoriów.
§  10.
1.
Przed przystąpieniem do czynności kontrolnych inspektor zawiadamia o wszczęciu kontroli kierownika jednostki kontrolowanej, a w razie jego nieobecności - osobę zastępującą kierownika.
2.
W wypadku nieobecności osób wymienionych w ust. 1 kontrolę przeprowadza się tylko w razie podejrzenia, że zwłoka w przeprowadzeniu kontroli może spowodować zatarcie śladów lub dowodów przestępstwa.
§  11.
1.
Kontrola powinna być dokonywana w dniach i godzinach pracy, obowiązujących w jednostce kontrolowanej, w sposób nie zakłócający działalności tej jednostki.
2.
W razie konieczności kontrolę można przeprowadzić w innych godzinach, jak również dniach ustawowo wolnych od pracy.
3.
Kierownik kontrolowanej jednostki obowiązany jest wydać niezbędne zarządzenia dla zapewnienia warunków umożliwiających dokonanie kontroli.
4.
Inspektor nie podlega rewizji osobistej, przewidzianej w wewnętrznych regulaminach kontrolowanej jednostki.
§  12.
1.
Inspektor ustala wyniki kontroli na podstawie zebranych dowodów.
2.
Z przebiegu kontroli inspektor sporządza protokół. Protokół należy przedstawić do podpisu kierownikowi jednostki kontrolowanej lub osobie zastępującej kierownika, a w razie nieobecności tych osób - osobie obecnej przy przeprowadzaniu kontroli.
3.
Osoby wymienione w ust. 2 mają prawo wnosić do protokołu swoje uwagi. O braku uwag zamieszcza się wzmiankę w protokole.
4.
Żądanie przeprowadzenia dodatkowego dowodu, zgłoszone przez osobę podpisującą protokół przed jego podpisaniem, powinno być uwzględnione, jeżeli przedmiotem dowodu jest okoliczność mająca znaczenie dla sprawy, będącej przedmiotem kontroli.
5.
Jeden egzemplarz odpisu protokołu kontroli pozostawia się kierownikowi jednostki kontrolowanej lub innej osobie wymienionej w ust. 2. Jeden egzemplarz odpisu protokołu przesyła się także jednostce nadrzędnej nad jednostką kontrolowaną.
§  13.
1.
W razie stwierdzenia nadużyć lub bezpośrednio grożącej szkody, inspektor wezwie kierownika kontrolowanej jednostki do bezzwłocznego wydania zarządzeń i podjęcia niezbędnych środków w celu zapobieżenia szkodzie, czyniąc o tym wzmiankę w protokole kontroli.
2.
W razie niepodjęcia przez kierownika kontrolowanej jednostki czynności, o których mowa w ust. 1, właściwy organ Inspekcji Zbożowej może wydać w tym przedmiocie zarządzenie doraźne podlegające natychmiastowemu wykonaniu, zawiadamiając o tym jednostkę nadrzędną.
3.
W razie wniesienia odwołania od zarządzenia doraźnego organ Inspekcji Zbożowej, który wydał zarządzenie, może w uzasadnionych wypadkach wstrzymać jego wykonanie.
§  14.
Jeżeli w czasie przeprowadzania kontroli zachodni podejrzenie, że zostało popełnione przestępstwo, organy Inspekcji Zbożowej zawiadamiają o tym niezwłocznie organy właściwe do ścigania przestępstw oraz zabezpieczają ślady i dowody przestępstwa.
§  15.
1.
Na podstawie wyników kontroli dokonanej w jednostce gospodarki uspołecznionej organy Inspekcji Zbożowej kierują wnioski do jej jednostki nadrzędnej.
2.
Na podstawie wniosków organów Inspekcji Zbożowej kontrolowana jednostka lub jej jednostka nadrzędna obowiązane są wydać niezbędne zarządzenia i podjąć konieczne środki.
3.
O wydanych zarządzeniach i o sposobie ich wykonania jednostka wydająca zarządzenie zawiadamia właściwy organ Inspekcji Zbożowej w terminie zakreślonym we wniosku.
4.
W sprawach dotyczących przedsiębiorstw nie uspołecznionych organy Inspekcji Zbożowej kierują wnioski do właściwego organu administracji prezydium rady narodowej.
§  16.
1.
Orzeczenie organu Inspekcji Zbożowej o zniszczeniu lub oddaniu do przerobu zepsutych lub nie nadających się do użytku towarów powinno być uzasadnione oraz zawierać powołanie na wyniki badań, będących podstawą do wydania orzeczenia.
2.
Orzeczenie doręcza się jednostce, w której władaniu znajdują się towary objęte orzeczeniem, a odpisy orzeczeń - jednostce, w której towary te są przechowywane.
3.
Wyniki analiz laboratoryjnych organu Inspekcji Zbożowej, stanowiące podstawę do rozliczeń pomiędzy dostawcą a odbiorcą, doręcza się jednostce, na której wniosek została przeprowadzona analiza, oraz dostawcy towaru.
4.
Od orzeczeń (ust. 1) i analiz (ust. 3) organów Inspekcji Zbożowej służy odwołanie do bezpośrednio nadrzędnego organu Inspekcji w terminie 14 dni od daty doręczenia orzeczenia lub analizy. Orzeczenia i analizy Głównego Inspektoratu Inspekcji Zbożowej są ostateczne.
§  17.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024