Zasady ewidencji kosztów gospodarstw samochodowych w przedsiębiorstwach i instytucjach nietransportowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 7 czerwca 1965 r.
w sprawie zasad ewidencji kosztów gospodarstw samochodowych w przedsiębiorstwach i instytucjach nietransportowych.

Na podstawie § 5 ust. 1 uchwały nr 287 Rady Ministrów z dnia 16 września 1964 r. w sprawie koncentracji i usprawnienia towarowego transportu samochodowego (Monitor Polski Nr 71, poz. 334) zarządza się, co następuje:
§  1.
Państwowe przedsiębiorstwa i instytucje nietransportowe, posiadające gospodarstwa samochodowe liczące 25 i więcej samochodów ciężarowych, obowiązane są do prowadzenia ewidencji kosztów tych gospodarstw według zasad ustalonych w wytycznych stanowiących załącznik do zarządzenia.
§  2.
Jednostki nadrzędne, którym podlegają przedsiębiorstwa prowadzące gospodarstwa samochodowe, obowiązane są do wprowadzenia odpowiednich zmian w wykazach kont oraz w komentarzu do branżowego planu kont ustalającym zasady rachunku kosztów.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

WYTYCZNE W SPRAWIE ZASAD EWIDENCJI KOSZTÓW GOSPODARSTW SAMOCHODOWYCH W PRZEDSIĘBIORSTWACH I INSTYTUCJACH NIETRANSPORTOWYCH.

§ 1.
1.
Koszty gospodarstwa samochodowego liczącego 25 i więcej samochodów ciężarowych należy ewidencjonować na koncie syntetycznym 53 "Działalność pomocnicza", odpowiednio je wyodrębniając w urządzeniach analitycznych jako "koszty gospodarstwa samochodowego".
2.
Koszty, o których mowa w ust. 1, należy ująć w podziale na następujące pozycje:
1)
materiały pędne i oleje,
2)
ogumienie,
3)
amortyzacja taboru,
4)
remonty eksploatacyjne taboru,
5)
płace i ubezpieczenia kierowców i pomocników kierowców,
6)
delegacje kierowców i pomocników kierowców,
7)
koszty ogólne gospodarstwa samochodowego.
§  2.
1.
Pozycja kosztów materiałów pędnych i olejów obejmuje wartość zużycia wydanych z własnych magazynów lub zakupionych przez kierowców w publicznych stacjach Centrali Produktów Naftowych materiałów pędnych i olejów.
2.
Pozycja kosztów ogumienia obejmuje koszty zużycia ogumienia wydanego na pojazdy samochodowe (również przyczepy), opon i dętek, jak również koszty naprawy ogumienia.
3.
Jako koszty amortyzacji wykazuje się amortyzację taboru samochodowego, ustaloną za pomocą stawek amortyzacyjnych zawartych w załączniku do uchwały nr 534 Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 1961 r. w sprawie amortyzacji środków trwałych (Monitor Polski z 1961 r. Nr 97, poz. 408, z 1963 r. Nr 10, poz. 48, z 1964 r. Nr 21, poz. 94 i Nr 73, poz. 341).
4.
Do kosztów remontów eksploatacyjnych taboru zalicza się:
1)
obce usługi remontowe taboru samochodowego,
2)
koszty zużycia materiałów oraz płace pracowników zatrudnionych przy obsłudze technicznej i naprawach taboru samochodowego,
3)
koszty remontów wykonanych na rzecz gospodarstwa samochodowego przez działalność (produkcję) podstawową lub pomocniczą.
5.
Pozycja płac i ubezpieczeń obejmuje płace brutto (łącznie z premiami) kierowców i ich pomocników wraz z narzutami z tytułu ubezpieczeń społecznych bez względu na to, czy stanowią one wynagrodzenie zarówno za czas pracy efektywnie przepracowany na pojeździe samochodowym, jak też za inne prace (np. obsługowo-naprawcze), czy też stanowią wynagrodzenie za czas nie przepracowany m. in. z powodu oczekiwania na naprawę bądź dyspozycję zatrudnienia pojazdu.
6.
Do kosztów delegacji zalicza się koszty podróży służbowych kierowców i ich pomocników, związane z eksploatacją pojazdów poza stałym miejscem zatrudnienia tych pracowników.
7.
Do kosztów ogólnych gospodarstwa samochodowego zalicza się m. in.:
1)
płace (łącznie z premiami) wraz z narzutami z tytułu ubezpieczeń społecznych pracowników gospodarstwa samochodowego nie zaliczonych do kosztów podanych w ust. 4 i 5, a m. in. płace nadzoru technicznego w razie prowadzenia własnej stacji obsługi oraz osób kierujących pracą gospodarstwa samochodowego,
2)
zużycie materiałów przez gospodarstwo samochodowe na inne cele niż określone w ust. 1, 2 i 4 oraz wyposażenie taboru samochodowego (narzędzia itp.),
3)
amortyzację budynków, budowli, maszyn i urządzeń pozostających w użytkowaniu gospodarstwa samochodowego,
4)
usługi obce świadczone na rzecz gospodarstwa samochodowego (z wyjątkiem zaliczonych do kosztów podanych w ust. 2 i 4),
5)
pozostałe koszty związane z działalnością przewozową.
§  3.
1.
W celu ustalenia kosztu jednostkowego wytworzenia usług przewozowych sumę kosztów usług przewozowych w przekroju pozycji tych kosztów, określonych w § 1 ust. 2, dzieli się przez ilość wykonanych jednostek kalkulacyjnych.
2.
Jednostkami kalkulacyjnymi usług przewozowych są:
1)
wozokilometry ogólnego przebiegu pojazdów - dla kosztów wymienionych w § 1 ust. 2 pkt 1-4,
2)
wozogodziny pracy pojazdów - dla kosztów wymienionych w § 1 ust. 2 pkt 5-7,
3)
tonokilometry (jednostki pracy przewozowej) - dla ogólnej sumy kosztów usług przewozowych wymienionych w § 1 ust. 2 pkt 1-7.
3.
Ilość wykonanych jednostek kalkulacyjnych wynika z odpowiednich sprawozdań z działalności przewozowej za dany okres sprawozdawczy. Sposób obliczania ogólnej ilości jednostek kalkulacyjnych oraz ich definicje podają odpowiednie instrukcje o sprawozdawczości rzeczowej transportu samochodowego, wydane przez Główny Urząd Statystyczny.
§  4.
Jeżeli gospodarstwo samochodowe posiada w użytkowaniu tabor ciężarowy i osobowy, wówczas w ewidencji księgowej należy osobno ująć koszty taboru ciężarowego i osobowego według pozycji określonych w § 1 ust. 2 pkt 1-6. Podziału kosztów ogólnych między oba rodzaje taboru należy dokonać w proporcji do sumy kosztów ujętych pozycjami określonymi w § 1 ust. 2 pkt 1-6.
§  5.
Rozliczenia kosztów świadczeń gospodarstwa samochodowego na rzecz odbiorców tych świadczeń dokonuje się według ogólnych zasad.
§  6.
Koszty prowadzenia gospodarstw samochodowych przez instytucje nietransportowe należy ujmować w ewidencji księgowej zgodnie z obowiązującymi te instytucje przepisami rachunkowymi, według zasad określonych w niniejszych wytycznych.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024