Zasady i warunki udzielania kredytu bankowego na kapitalne remonty budynków mieszkalnych spółdzielni budownictwa mieszkaniowego.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI KOMUNALNEJ
z dnia 29 maja 1965 r.
w sprawie zasad i warunków udzielania kredytu bankowego na kapitalne remonty budynków mieszkalnych spółdzielni budownictwa mieszkaniowego.

Na podstawie § 14 ust. 2 uchwały nr 122 Rady Ministrów z dnia 22 maja 1965 r. w sprawie zapewnienia warunków dalszego rozwoju spółdzielczego budownictwa mieszkaniowego (Monitor Polski Nr 27, poz. 133), po zasięgnięciu opinii Centralnego Związku Spółdzielni Budownictwa Mieszkaniowego zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Z kredytu bankowego na kapitalne remonty budynków mieszkalnych korzystać mogą spółdzielnie mieszkaniowe (lokatorskie) i spółdzielnie budowlano-mieszkaniowe zrzeszone w Centralnym Związku Spółdzielni Budownictwa Mieszkaniowego, zwane w dalszym ciągu "spółdzielniami", w ramach przepisów niniejszego zarządzenia. Kredyty bankowe mogą być udzielane spółdzielniom na kapitalne remonty domów jednorodzinnych, małych domów mieszkalnych i domów wielomieszkaniowych.
2.
Nie udziela się kredytów na remonty kapitalne budynków mieszkalnych, wybudowanych przy pomocy Państwa, do czasu spłacenia zaciągniętych na ten cel pożyczek oraz budynków mieszkalnych spółdzielni uprawnionej do otrzymania środków na kapitalny remont z innych źródeł (np. odszkodowanie ubezpieczeniowe). W szczególnie uzasadnionych wypadkach spółdzielnie mogą jednak uzyskać kredyt bankowy na kapitalny remont budynków mieszkalnych również przed spłaceniem pożyczek bankowych zaciągniętych na ich budowę.
3.
Za remonty kapitalne uważa się takie naprawy, których wykonanie przywraca całemu budynkowi bądź jego części lub określonemu elementowi budynku pierwotną lub prawie pierwotną jego wartość techniczną i użytkową.
4.
W ramach kapitalnych remontów mogą być również w ekonomicznie uzasadnionych wypadkach wykonywane roboty polegające na modernizacji budynku, jak np. wyposażenie budynku lub lokali w budynku w łazienkę, instalacje wodociągowe, kanalizacyjne, gazowe, elektryczne itp. wraz z wykonaniem ewentualnego odcinka sieci od istniejącej sieci ulicznej do budynku i z podłączeniem do sieci, a ponadto przebudowa, obejmująca między innymi podział dużych mieszkań na mniejsze samodzielne lub dla poprawy funkcjonalnego układu mieszkań.
5.
Koszt remontu kapitalnego łącznie z modernizacją nie może przekraczać 70% wartości budynku w stanie nowym. Koszt remontu kapitalnego łącznie z modernizacją przeliczony na 1 m2 powierzchni użytkowej mieszkań nie może ponadto przekraczać 70% średniego bezpośredniego kosztu jednostkowego ustalonego dla budownictwa spółdzielczego w danym województwie (mieście wyłączonym z województwa).
§  2.
1.
O przyznaniu i wysokości kredytu na kapitalne remonty budynków mieszkalnych orzekają organy do spraw gospodarki komunalnej i mieszkaniowej prezydiów powiatowych (miejskich w miastach stanowiących powiaty) rad narodowych, a w miastach wyłączonych z województw organy do spraw gospodarki komunalnej i mieszkaniowej prezydiów dzielnicowych rad narodowych na wniosek zainteresowanej spółdzielni, zaopiniowany przez oddział Centralnego Związku Spółdzielni Budownictwa Mieszkaniowego i oddział Banku Inwestycyjnego. Przyznanie kredytu przed spłaceniem pożyczek bankowych zaciągniętych na budowę budynków (§ 1 ust. 2) może nastąpić za zgodą organu do spraw gospodarki komunalnej i mieszkaniowej prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) na wniosek właściwego oddziału Centralnego Związku Spółdzielni Budownictwa Mieszkaniowego.
2.
Kredyt bankowy może być udzielany do wysokości przewidywanych kosztów robót remontowych, pomniejszonych o kwotę zakumulowanych na ten cel środków (odpisy amortyzacyjne itp.). Górna granica kredytu nie może przekraczać kosztów określonych w § 1 ust. 5, pomniejszonych o wysokość środków zakumulowanych na remonty kapitalne.
§  3.
Do wniosku o udzielenie kredytu bankowego na kapitalny remont należy dołączyć:
1)
zestawienie projektowanego zakresu robót remontowych wraz z orientacyjnym ich kosztem oraz wykazem potrzebnych materiałów,
2)
zaświadczenie osoby posiadającej uprawnienia budowlane stwierdzające, że budynek nadaje się do kapitalnego remontu,
3)
dowód własności domu,
4)
zaświadczenie bankowe o wysokości zakumulowanych na ten cel środków oraz uzasadnienie ich niewystarczającej wysokości.
§  4.
1.
Kredyty bankowe na remonty kapitalne powinny być wykorzystane w ciągu dwóch lat od daty uruchomienia kredytu przez bank.
2.
Bank może z ważnych przyczyn przedłużyć o 1 rok termin wykorzystania kredytów określonych w ust. 1.
§  5.
1.
Okres spłaty kredytu bankowego na kapitalny remont budynków mieszkalnych nie może przekraczać 10 lat.
2.
Spłata kredytu następuje w ratach półrocznych, przy czym pierwsza rata płatna jest po upływie 1 roku od zakończenia remontu, nie później jednak niż w 2 lata po przyznaniu kredytu na kapitalny remont.
§  6.
1.
Kredyty bankowe na kapitalne remonty oprocentowane są w wysokości 1% w stosunku rocznym.
2.
Oprocentowanie zaległych rat pożyczkowych wynosi dodatkowo 4% w stosunku rocznym.
§  7.
Kredytu na remonty kapitalne udziela Bank Inwestycyjny lub inny bank wskazany przez Ministra Finansów. Kredyty uruchamiane są zaliczkowo w miarę postępu robót remontowych.
§  8.
Szczegółowe przepisy o zabezpieczeniu kredytów, uruchamianiu i kontroli wykorzystania kredytów określa instrukcja Banku Inwestycyjnego.
§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1966 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024