Warunki przewozu pracowników na terenie województwa katowickiego w zarobkowym transporcie samochodowym.

ZARZĄDZENIE
MINISTRÓW KOMUNIKACJI I GOSPODARKI KOMUNALNEJ
z dnia 2 listopada 1962 r.
w sprawie warunków przewozu pracowników na terenie województwa katowickiego w zarobkowym transporcie samochodowym.

Na podstawie § 3 ust. 1 uchwały nr 521 Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 1961 r. w sprawie przejmowania przez samochodowych przewoźników publicznych przewozów pracowniczych na terenie województwa katowickiego w latach 1962-1967 zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa:
1)
o "przewoźnikach" - należy przez to rozumieć Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Państwowej Komunikacji Samochodowej w Katowicach, Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Katowicach oraz Miejskie Przedsiębiorstwa Komunikacyjne w Częstochowie, Rybniku i Bielsku Białej,
2)
o "przewozach pracowniczych" - należy przez to rozumieć przewozy przejmowane przez przewoźników wymienionych w pkt 1, a dotychczas wykonywane taborem samochodowym branżowych przedsiębiorstw transportu drogowego oraz przez zakłady pracy własnym taborem samochodowym.
§  2.
1.
Przewozy pracownicze powinny być wykonywane przede wszystkim w ramach regularnej komunikacji autobusowej, z wyjątkiem komunikacji pośpiesznej.
2.
Przewoźnicy przejmujący przewozy pracownicze w ramach komunikacji autobusowej, określonej w ust. 1, obowiązani są umożliwić zakładom pracy zbiorowe nabywanie biletów lub kart okresowych dla wszystkich pracowników, uprawnionych do korzystania z tej komunikacji, na kursy autobusowe określone w zamówieniu zakładu pracy.
3.
W celu zaspokojenia zapotrzebowań zgłoszonych przez zakłady pracy (ust. 2) przewoźnicy są obowiązani:
1)
rozwijać sieć regularnej komunikacji autobusowej w sposób zabezpieczający połączenia niezbędne do wykonywania przejmowanych przewozów pracowniczych,
2)
zwiększać zależnie od występujących potrzeb częstotliwość kursów na liniach regularnej komunikacji autobusowej,
3)
dostosowywać rozkłady jazdy autobusów do potrzeb zakładów pracy.
§  3.
1.
Zakładom pracy przysługuje korzystanie z przewozów pracowniczych wykonywanych przez przewoźników w kursach zamkniętych, tj. przeznaczonych wyłącznie dla pracowników określonego zakładu (zakładów) pracy, w razie braku na trasie przewozów pracowniczych regularnej komunikacji autobusowej i niecelowości jej uruchomienia z przyczyn eksploatacyjnych lub ekonomicznych albo jeżeli trasa tych przewozów pokrywa się tylko częściowo z linią regularnej komunikacji autobusowej.
2.
Przewozy pracownicze w kursach zamkniętych wykonywane są na podstawie okresowych umów zawartych między przewoźnikiem a zainteresowanym zakładem (zakładami) pracy.
§  4.
1.
Przejmowanie przewozów pracowniczych w sposób określony w § 2 i § 3 odbywa się na podstawie planów rocznych, opracowanych stosownie do przepisu § 1 ust. 4 powołanej we wstępie uchwały.
2.
W pierwszej kolejności powinny być przejmowane przez przewoźników przewozy pracownicze, wykonywane ciężarowymi pojazdami samochodowymi, bez względu na odległość przewozów.
3.
Projekty planów przejmowania przewozów pracowniczych opiniuje Wojewódzka Komisja Związków Zawodowych w Katowicach.
§  5.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1963 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024