Branżowe warunki dostaw farb i lakierów.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA PRZEMYSŁU CHEMICZNEGO
z dnia 5 listopada 1962 r.
w sprawie branżowych warunków dostaw farb i lakierów.

Na podstawie art. 3 ust. 2 dekretu z dnia 16 maja 1956 r. o umowach dostawy pomiędzy jednostkami gospodarki uspołecznionej (Dz. U. Nr 16, poz. 87) zarządza się, co następuje:
§  1.
Wprowadza się zawarte w załączniku do niniejszego zarządzenia "Branżowe warunki dostaw farb i lakierów produkowanych przez przedsiębiorstwa podległe nadzorowi Ministra Przemysłu Chemicznego, a przeznaczonych na cele zaopatrzenia rynku".
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

BRANŻOWE WARUNKI DOSTAW FARB I LAKIERÓW PRODUKOWANYCH PRZEZ PRZEDSIĘBIORSTWA PODLEGŁE NADZOROWI MINISTRA PRZEMYSŁU CHEMICZNEGO, A PRZEZNACZONYCH NA CELE ZAOPATRZENIA RYNKU

§ 1.
1.
Niniejsze branżowe warunki dostaw obowiązują przy dostawach farb i lakierów produkowanych przez przedsiębiorstwa podległe nadzorowi Ministra Przemysłu Chemicznego, a przeznaczonych na cele zaopatrzenia rynku.
2.
Branżowe warunki dostaw obowiązują:
1)
w stosunkach handlowych między przedsiębiorstwami, o których mowa w ust. 1, zwanymi w dalszym ciągu "dostawcami", a uspołecznionymi przedsiębiorstwami handlu hurtowego lub detalicznego, zwanymi w dalszym ciągu "odbiorcami",
2)
w stosunkach handlowych między przedsiębiorstwami handlu hurtowego a uspołecznionymi przedsiębiorstwami handlu detalicznego.
§  2.
1.
Zamówienia na dostawy farb i lakierów należy składać:
1)
w przedsiębiorstwie Obrotu Farbami i Lakierami "Chemifarb", zwanym w dalszym ciągu "Chemifarbem" - na ilości określone w obowiązującym cenniku,
2)
w rejonowo właściwych wojewódzkich hurtowniach wyrobów przemysłu chemicznego oraz ich oddziałach - na ilości mniejsze od minimalnych wskazanych w obowiązujących cennikach.
2.
Zamówienia na farby suche produkcji Koneckiej Fabryki Farb Suchych, oznaczone w cenniku symbolem "F", oraz na farby suche produkcji Dolnośląskich Zakładów Przemysłu Chemicznego w Żarowie, oznaczone w cenniku symbolem "S", należy składać:
1)
bezpośrednio u producentów - na ilości określone w cenniku,
2)
we właściwych rejonowo hurtowniach wyrobów przemysłu chemicznego bądź ich oddziałach - na ilości mniejsze niż określone w cennikach jako minimalne.
3.
Zamówienia na dostawę wyrobów, o których mowa w ust. 1, odbiorcy powinni składać nie później niż na 60 dni przed początkiem kwartału, w którym ma nastąpić dostawa.
4.
Zamówienia na dostawę wyrobów, o których mowa w ust. 2, należy składać nie później niż na 30 dni przed początkiem kwartału, w którym ma nastąpić dostawa.
5.
W razie nie złożenia zamówienia w terminach określonych w ust. 3 i 4, jednostki właściwe do przyjmowania zamówień mogą je przyjąć, jeżeli istnieje możliwość jego wykonania, przesunąć jego wykonanie w porozumieniu z odbiorcą na okres następny lub zwrócić jako nie przyjęte.
6.
Do bezpośredniego zawierania umów z przedsiębiorstwami przemysłowymi upoważnione są uspołecznione przedsiębiorstwa handlu hurtowego lub detalicznego w przypadkach ekonomicznie uzasadnionej partii dostawy w granicach ustaleń "Chemifarb".
§  3.
1.
Zamówienia, do których przyjęcia właściwy jest "Chemifarb", należy składać w 4 egzemplarzach.
2.
Zamówienia kierowane do bezpośrednich dostawców oraz do hurtowni i ich oddziałów należy składać w 2 egzemplarzach.
3.
Hurtownie oraz ich oddziały powinny składać zamówienia (zapotrzebowania) zbiorcze do "Chemifarbu" w 3 egzemplarzach.
4.
Zamówienia powinny być składane oddzielnie na każdy gatunek wyrobu, przy czym odmiany kolorów traktuje się jako odrębne gatunki.
5.
Przepis ust. 4 nie dotyczy hurtowni oraz ich oddziałów.
§  4.
Jeżeli w umowie zastrzeżono, że odbiorca może w czasie późniejszym w dodatkowych dyspozycjach określić ściślej przedmiot dostawy, terminy lub miejsca dostawy, wówczas dyspozycję w tym zakresie należy wysłać, jeżeli w umowie nie zastrzeżono inaczej, na 20 dni przed początkiem miesiąca, w którym dostawa ma być wykonana.
§  5.
Do wysyłanych wyrobów dostawca obowiązany jest dołączyć atest łącznie z innymi dowodami dostawy.
§  6.
W razie niemożności zachowania obowiązującej normy lub warunków technicznych przyjętych w umowie za podstawę do określenia jakości zamówionych wyrobów, dostawca obowiązany jest zawiadomić o tym niezwłocznie odbiorcę, nie później jednak niż na 14 dni przed terminem dostawy. W tym wypadku odbiorca ma prawo odstąpić od umowy i zażądać odszkodowania.
§  7.
1.
Jeżeli w umowie nie postanowiono inaczej, odbiorcy obowiązani są zwrócić dostawcy opakowania wypożyczone niezwłocznie po opróżnieniu, jednak nie później niż w terminach niżej podanych:
1)
beczki blaszane czarne i ocynkowane o pojemności 100 i 200 l:

- odbiorcy bezpośredni - w ciągu 45 dni,

- hurtownie, składnice - w ciągu 90 dni;

2)
banki blaszane różne o pojemności od 10 l wzwyż, transporterki o pojemności 25 i 50 kg, hoboki o pojemności 25 i 50 kg:

- odbiorcy bezpośredni - w ciągu 90 dni,

- hurtownie, składnice - w ciągu 120 dni;

3)
beczki blaszane ocynkowane (do minii i glejty ołowianej):

- odbiorcy bezpośredni - w ciągu 45 dni,

- hurtownie, składnice - w ciągu 90 dni;

4)
bębny blaszane typu "Solkwas":

- odbiorcy bezpośredni - w ciągu 45 dni,

- hurtownie, składnice - w ciągu 120 dni.

2.
Opakowania sprzedawane, fakturowane w oddzielnej pozycji rachunku, nadające się do ponownego użytku, podlegają odprzedaży dostawcy w terminach określonych umową stron.
3.
Przepis ust. 2 dotyczy różnych pojemności: bębnów blaszanych, beczek i skrzyń drewnianych, bębnów ze sklejki lub łuszczki, balonów szklanych, pudeł tekturowych z tektury litej i falistej wzmocnionej.
4.
Opakowania nie wymienione w ust. 1 i 3 zalicza się do sprzedawanych, wkalkulowanych w cenę towaru.
§  8.
1.
Oczywiste uszkodzenia i braki ilościowe przedmiotu dostawy, które mogą być natychmiast zauważone przy fizycznym odbiorze wyrobów przez odbiorcę ze składu dostawcy, powinny być niezwłocznie stwierdzone przy zachowaniu trybu przewidzianego w ogólnych warunkach dostaw w obrocie krajowym, stanowiących załącznik nr 2 do zarządzenia Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z dnia 9 kwietnia 1959 r. (Monitor Polski z 1959 r. Nr 37, poz. 167 i z 1961 r. Nr 84, poz. 350), zwanych dalej "ogólnymi warunkami dostaw w obrocie krajowym".
2.
Odbiór jakościowy i ilościowy w magazynie odbiorcy powinien być dokonany najpóźniej w terminie 10 dni od dnia otrzymania towaru.
§  9.
1.
Gdy odbiorca twierdzi, że przedmiot dostawy posiada wady, a dostawca odrzuci reklamację, uzna ją z zastrzeżeniami albo zastrzeże sobie termin do późniejszego złożenia oświadczenia, odbiorca powinien zwrócić się do rzeczoznawcy do spraw jakości towarów, wybranego z listy rzeczoznawców, prowadzonej przez okręgowe komisje arbitrażowe, z żądaniem przeprowadzenia ekspertyzy i wydania orzeczenia.
2.
Strona, która nie godzi się z orzeczeniem rzeczoznawcy, może w ciągu 14 dni od daty wydania orzeczenia wystąpić do branżowej komisji rzeczoznawców do spraw jakości towarów o uchylenie lub zmianę w trybie nadzoru orzeczenia o jakości towaru wydanego przez rzeczoznawcę, jeżeli:
1)
próba towaru została pobrana niezgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami,
2)
orzeczenie zostało wydane z naruszeniem przepisów dotyczących określania jakości towarów lub zasad sztuki i wiedzy technicznej, jeżeli naruszenie to miało istotny wpływ na wydane orzeczenie.

Od orzeczenia branżowej komisji rzeczoznawców nie służył odwołanie.

3.
Jeżeli zarzuty odbiorcy okażą się uzasadnione, koszty związane z ekspertyzą ponosi dostawca.
4.
Nie złożenie przez dostawcę w terminie 14 dni od otrzymania zawiadomienia o wadach żadnego oświadczenia oznacza uznanie reklamacji.
§  10.
1.
Zakwestionowany przez odbiorcę co do jakości przedmiot dostawy powinien być przeklasyfikowany zgodnie z § 40 ust. 2 ogólnych warunków dostaw w obrocie krajowym w pomieszczeniu odbiorcy przy udziale przedstawiciela dostawcy, chyba że odbiorca sprzeciwi się z uzasadnionych powodów przeklasyfikowaniu przedmiotu dostawy w swoich pomieszczeniach. W szczególności odbiorca może się sprzeciwić przeklasyfikowaniu przedmiotu dostawy w razie braku pomieszczeń magazynowych umożliwiających przeprowadzenie tych czynności lub w razie niemożności uzgodnienia terminu ich przeprowadzenia.
2.
Jeżeli przedmiot dostawy zostaje zwrócony dostawcy (ust. 1), odbiorca obowiązany jest w porozumieniu z dostawcą i na jego koszt oznaczyć trwale towar (na opakowaniu bezpośrednim) w sposób uniemożliwiający skierowanie go do innego odbiorcy bez przerobu lub przeklasyfikowania.
3.
Dostawca obowiązany jest zaspokoić roszczenia odbiorcy z tytułu rękojmi za wady w terminie określonym przez strony umową. Termin ten nie może być dłuższy niż 14 dni od daty uznania reklamacji odbiorcy lub wydania orzeczenia o jakości towaru, stanowiącego przedmiot sporu, pod rygorem odstąpienia przez odbiorcę od umowy z winy dostawcy.
4.
Przeklasyfikowanie towaru lub obniżenie ceny nie może nastąpić nawet za zgodą stron w razie wydania przez rzeczoznawcę orzeczenia ustalającego, że:
1)
towar nie nadaje się do obrotu, lecz tylko do przerobu,
2)
doprowadzenie towaru do jakości przewidzianej obowiązującymi przepisami jest technicznie możliwe i ze względów gospodarczych pożądane.
5.
Wszelkie koszty związane z przeklasyfikowaniem przedmiotu dostawy lub obniżeniem jego ceny ponosi dostawca niezależnie od obowiązku zapłacenia odszkodowania umownego lub wynagrodzenia szkody rzeczywistej.
§  11.
W sprawach nie uregulowanych w mniejszych branżowych warunkach dostaw stosuje się ogólne warunki dostaw w obrocie krajowym.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024