Kontrola ruchu na drogach publicznych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 22 sierpnia 1962 r.
w sprawie kontroli ruchu na drogach publicznych.

Na podstawie art. 23 ustawy z dnia 27 listopada 1961 r. o bezpieczeństwie i porządku ruchu na drogach publicznych (Dz. U. Nr 53, poz. 295) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Kontrola ruchu drogowego, czuwanie nad porządkiem i bezpieczeństwem ruchu na drogach publicznych oraz kierowanie ruchem należy do organów Milicji Obywatelskiej.
2.
Czynności, o których mowa w ust. 1, wykonywane są przez:
1)
zmotoryzowane i piesze patrole drogowe,
2)
posterunki kontroli drogowych,
3)
posterunki regulacji ruchu drogowego,
4)
innych uprawnionych funkcjonariuszów Milicji Obywatelskiej.
§  2.
Organy Milicji Obywatelskiej obowiązane są do kontroli:
1)
użytkowników dróg w razie stwierdzenia, że są uczestnikami wypadku drogowego,
2)
kierujących podejrzanych o znajdowanie się w stanie wskazującym na użycie alkoholu lub innego podobnie działającego środka,
3)
kierujących pojazdami, których stan techniczny zagraża bezpieczeństwu lub porządkowi ruchu,
4)
użytkowników dróg w razie stwierdzenia naruszenia przez nich innych przepisów o bezpieczeństwie i porządku ruchu.
§  3.
1.
Przy wykonywaniu kontroli ruchu drogowego organy Milicji Obywatelskiej uprawnione są do:
1)
legitymowania użytkowników dróg,
2)
sprawdzania i zatrzymywania - w przypadkach przewidzianych w obowiązujących przepisach - dokumentów pojazdu i dokumentów uprawniających do kierowania tym pojazdem,
3)
sprawdzania urządzeń pojazdu mających wpływ na bezpieczeństwo jazdy,
4)
sprawdzania innych urządzeń zabezpieczających porządek i bezpieczeństwo ruchu, do których posiadania obowiązani są użytkownicy dróg,
5)
sprawdzania za pomocą odpowiednich środków, czy kierujący znajduje się w stanie wskazującym na użycie alkoholu lub innego podobnie działającego środka,
6)
udzielania użytkownikom dróg wiążących poleceń co do sposobu używania drogi.
2.
Organy Milicji Obywatelskiej obowiązane są:
1)
uniemożliwić dalsze kierowanie pojazdem kierującemu znajdującemu się w stanie wskazującym na użycie alkoholu lub innego podobnie działającego środka,
2)
uniemożliwić dalsze korzystanie z pojazdu, którego stan techniczny zagraża bezpieczeństwu lub porządkowi ruchu.
3.
Niezależnie od karania użytkowników dróg w trybie postępowania mandatowego oraz od występowania z wnioskami o ukaranie użytkowników dróg winnych nieprzestrzegania przepisów o bezpieczeństwie i porządku ruchu, organy Milicji Obywatelskiej mają prawo do występowania z wnioskami o poddanie kierujących egzaminowi sprawdzającemu lub o cofnięcie prawa jazdy.
§  4.
1.
Organy Milicji Obywatelskiej uprawnione są do zatrzymania na drodze każdego pojazdu.
2.
W celu zatrzymania pojazdu umundurowani funkcjonariusze Milicji Obywatelskiej podają znaki (sygnały): ręką, pałką lub tarczą milicyjną albo latarką ze światłem czerwonym; w celu zwrócenia uwagi na podawane sygnały mogą oni używać gwizdków milicyjnych.
3.
Funkcjonariusze Milicji Obywatelskiej nie umundurowani obowiązani są w celu zatrzymania pojazdu posługiwać się wyłącznie tarczą lub latarką ze światłem czerwonym. Funkcjonariusze nie umundurowani mają prawo zatrzymywania pojazdów przez całą dobę tylko na obszarach miast, a na innych obszarach zabudowanych - tylko w ciągu dnia (od świtu do zmroku). Na drogach poza obszarami zabudowanymi funkcjonariusze nie umundurowani mają prawo zatrzymywania pojazdów w ciągu dnia (od świtu do zmroku) tylko wtedy, kiedy poruszają się po drodze pojazdem samochodowym.
4.
Przed przystąpieniem do czynności kontrolnych funkcjonariusze nie umundurowani obowiązani są wylegitymować się. Funkcjonariusze umundurowani legitymują się tylko na żądanie kontrolowanego.
§  5.
Kontroli organów Milicji Obywatelskiej nie podlegają pojazdy, których dysponenci posiadają dokumenty zwalniające od kontroli.
§  6.
Organizowanie kontroli ruchu drogowego należy do okresu działania:
1)
Komendy Głównej Milicji Obywatelskiej - na terenie całego kraju,
2)
komend wojewódzkich (miast wyłączonych z województw), powiatowych (miejskich) Milicji Obywatelskiej - stosownie do ich właściwości terytorialnej.
§  7.
1.
Uprawnienia organów Milicji Obywatelskiej, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2-6 oraz ust. 2, przysługują uprawnionym przez organy Milicji Obywatelskiej członkom Ochotniczej Rezerwy Milicji Obywatelskiej.
2.
Uprawnienia organów Milicji Obywatelskiej, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2-4, ust. 2 oraz ust. 3, z wyjątkiem karania użytkowników dróg w drodze postępowania mandatowego, przysługują inspektorom gospodarki samochodowej Ministerstwa Komunikacji i wydziałów komunikacji prezydiów rad narodowych.
3.
Przepisy § 4 ust. 3 i 4 oraz § 5 stosuje się odpowiednio.
§  8.
Kontrola pojazdów należących do przedstawicielstw dyplomatycznych państw obcych, a także szefów i członków personelu dyplomatycznego tych przedstawicielstw odbywa się na podstawie odrębnych przepisów.
§  9.
1.
Przepisy zarządzenia nie dotyczą pojazdów jednostek podległych Ministrowi Obrony Narodowej oraz Ministrowi Spraw Wewnętrznych, z wyjątkiem Komendy Głównej Straży Pożarnych, Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii oraz przedsiębiorstw podległych tym ministrom.
2.
Zasady wykonywania przez organy Milicji Obywatelskiej kontroli ruchu pojazdów, których w myśl ust. 1 nie dotyczy niniejsze zarządzenie, określają odrębne przepisy.
§  10.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024