Wymagania eksportowe dla artykułów rolno-spożywczych przeznaczonych na eksport.

ZARZĄDZENIE
PREZESA POLSKIEGO KOMITETU NORMALIZACYJNEGO
z dnia 31 maja 1962 r.
w sprawie wymagań eksportowych dla artykułów rolno-spożywczych przeznaczonych na eksport.

W związku z przepisami uchwały nr 391 Rady Ministrów z dnia 13 października 1958 r. w sprawie charakterystyki technicznej artykułów przeznaczonych na eksport zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Podstawę produkcji artykułów rolno-spożywczych przeznaczonych na eksport powinny stanowić Polskie Normy, normy branżowe, normy resortowe ustanowione na podstawie dekretu z dnia 4 marca 1953 r. o normach i o Polskim Komitecie Normalizacyjnym (Dz. U. z 1953 r. Nr 15, poz. 61 i z 1956 r. Nr 54, poz. 244) z ewentualnie przewidzianą w nich odrębną klasą jakościową, załączniki eksportowe do tych norm lub dane techniczne stanowiące charakterystykę techniczną, o której mowa w § 1 uchwały nr 391 Rady Ministrów z dnia 13 października 1958 r. w sprawie charakterystyki technicznej artykułów przeznaczonych na eksport, opracowane w formie wymagań eksportowych.
2.
Jeżeli dany artykuł produkowany jest przez jeden lub kilka zakładów produkcyjnych, a jego znaczenie dla rynku krajowego lub eksportu jest niewielkie, podstawę produkcji stanowić może również norma zakładowa uzgodniona z Centralnym Inspektoratem Standaryzacji.
§  2.
1.
Wymagania eksportowe opracowuje się w przypadkach, gdy:
1)
istniejąca dla artykułu rolno-spożywczego norma nie zawiera postanowień niezbędnych dla eksportu, a jej nowelizacja jest niecelowa, ponieważ kryteria jakościowe dla potrzeb handlu zagranicznego są odmienne od kryteriów przyjętych dla rynku krajowego, lub gdy nie można ustalić takich postanowień normy, które by odpowiadały wymaganiom wszystkich rynków odbiorczych;
2)
nie ma normy dla danego artykułu rolno-spożywczego, a opracowanie jej pod kątem uwzględnienia potrzeb handlu zagranicznego jest niecelowe z przyczyn określonych w pkt. 1.
2.
Dla danego artykułu można opracować kilka wymagań eksportowych w zależności od potrzeb handlu zagranicznego lub wymagań rynków odbiorczych.
§  3.
Minister Handlu Zagranicznego w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami określa tematy, które ze względu na potrzeby handlu zagranicznego powinny być objęte wymaganiami eksportowymi.
§  4.
Wymagania eksportowe powinny określać:
1)
wymagania jakościowe,
2)
wymagania dotyczące opakowania, znakowania, przechowywania i transportu,
3)
pobierania próbek i metody badań.
§  5.
Plan opracowania wymagań eksportowych zatwierdza Minister Handlu Zagranicznego w porozumieniu z Prezesem Polskiego Komitetu Normalizacyjnego.
§  6.
W razie opracowywania nowych lub nowelizacji istniejących norm dla artykułów rolno-spożywczych, przy określaniu parametrów jakościowych powinny być wykorzystywane wymagania eksportowe i doświadczenia handlu zagranicznego w zakresie podnoszenia jakości produkcji.
§  7.
1.
Opracowanie wymagań eksportowych powinno być poprzedzone ustaleniem założeń, które powinny zawierać:
1)
zestawienie wymagań jakościowych dla danego artykułu, ustalonych w normach oraz w drodze porozumień międzynarodowych (np. przez Radę Wzajemnej Pomocy Gospodarczej, Europejską Komisję Gospodarczą, Międzynarodową Organizację Normalizacyjną (ISO), Międzynarodową Organizację do Spraw Wyżywienia i Rolnictwa (FAO);
2)
zestawienie wymagań głównych rynków odbiorczych;
3)
zestawienie wskaźników jakościowych dotyczących danego artykułu, ustalonych przez głównych eksporterów na rynki międzynarodowe;
4)
określenie możliwości technicznych producenta;
5)
wnioski co do wskaźników jakościowych artykułu, którego wymagania eksportowe mają dotyczyć.
2.
Założenia do wymagań eksportowych opracowuje Centralny Inspektorat Standaryzacji.
§  8.
1.
Projekt wymagań eksportowych opracowuje Centralny Inspektorat Standaryzacji.
2.
Uzgodnienie projektu następuje na posiedzeniu komisji normalizacyjnej działającej przy Centralnym Inspektoracie Standaryzacji, z udziałem przedstawicieli zainteresowanych instytucji. Regulamin komisji zatwierdza Minister Handlu Zagranicznego w porozumieniu z Prezesem Polskiego Komitetu Normalizacyjnego.
3.
Jeżeli nie doprowadzono do uzgodnienia projektu wymagań eksportowych, sporne zagadnienia rozstrzyga Minister Handlu Zagranicznego w porozumieniu z zainteresowanym ministrem.
4.
Wymagania eksportowe ustanawia dyrektor Centralnego Inspektoratu Standaryzacji w porozumieniu z zainteresowanymi instytucjami, wyrażonym podpisem kierownika instytucji, złożonym na oryginale, a w przypadku określonym w ust. 3 - na podstawie decyzji właściwych ministrów.
5.
Ustanowione wymagania eksportowe Centralny Inspektorat Standaryzacji przesyła zainteresowanym instytucjom oraz przekazuje do wiadomości Polskiemu Komitetowi Normalizacyjnemu.
§  9.
Prace związane z opracowywaniem wymagań eksportowych finansowane są na zasadach określonych przepisami dotyczącymi źródeł i sposobu finansowania prac normalizacyjnych.
§  10.
Ewidencję wymagań eksportowych prowadzi Centralny Inspektorat Standaryzacji.
§  11.
Tłumaczenie oraz publikowanie, rozpowszechnianie i propaganda za granicą wymagań eksportowych należą do przedsiębiorstw handlu zagranicznego, które czynności te powinny wykonywać w porozumieniu z Centralnym Inspektoratem Standaryzacji.
§  12.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024