Branżowe warunki dostaw wyrobów odzieżowych, dziewiarskich i pończoszniczych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA PRZEMYSŁU LEKKIEGO
z dnia 20 czerwca 1962 r.
w sprawie branżowych warunków dostaw wyrobów odzieżowych, dziewiarskich i pończoszniczych.

Na podstawie art. 3 ust. 2 dekretu z dnia 16 maja 1956 r. o umowach dostawy pomiędzy jednostkami gospodarki uspołecznionej (Dz. U. Nr 16, poz. 87) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się w obrocie krajowym branżowe warunki dostaw wyrobów odzieżowych, dziewiarskich i pończoszniczych, stanowiące załącznik do zarządzenia.
§  2.
Branżowe warunki dostaw, o których mowa w § 1, mają zastosowanie przy dostawach wyrobów odzieżowych, dziewiarskich i pończoszniczych, dokonywanych przez przedsiębiorstwa przemysłowe nadzorowane przez Zjednoczenie Przemysłu Odzieżowego oraz Zjednoczenie Przemysłu Dziewiarskiego i Pończoszniczego, do uspołecznionych przedsiębiorstw handlu hurtowego i detalicznego.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

BRANŻOWE WARUNKI DOSTAW WYROBÓW ODZIEŻOWYCH, DZIEWIARSKICH I POŃCZOSZNICZYCH, PRZEZNACZONYCH NA CELE ZAOPATRZENIA RYNKU

§ 1.
1.
Niniejsze branżowe warunki dostaw obowiązują przy dostawach:
1)
wyrobów odzieżowych, produkowanych przez przedsiębiorstwa nadzorowane przez Zjednoczenie Przemysłu Odzieżowego,
2)
wyrobów dziewiarskich i pończoszniczych, produkowanych przez przedsiębiorstwa nadzorowane przez Zjednoczenie Przemysłu Dziewiarskiego i Pończoszniczego,

a przeznaczonych na cele zaopatrzenia rynku.

2.
Branżowe warunki dostaw obowiązują w stosunkach handlowych między przedsiębiorstwami, o których mowa w ust. 1, zwanymi w dalszym ciągu "dostawcami", a uspołecznionymi przedsiębiorstwami handlu hurtowego i detalicznego, zwanymi w dalszym ciągu "odbiorcami".
3.
Do bezpośredniego zawierania umów z przedsiębiorstwami przemysłowymi upoważnione są uspołecznione przedsiębiorstwa handlu hurtowego, a handlu detalicznego - w przypadkach, gdy zamówiona ilość towaru może stanowić jednorazową partię wysyłkową.
§  2.
1.
Dostawca obowiązany jest w terminie 25 dni od daty otrzymania zamówienia przesłać odbiorcy 1 egzemplarz tego zamówienia, umieszczając na nim oświadczenie o przyjęciu zamówienia bez zastrzeżeń, o przyjęciu zamówienia z zastrzeżeniami zawartymi w protokole rozbieżności bądź o odmowie przyjęcia zamówienia.
2.
Niezgłoszenie zastrzeżeń przez dostawcę w terminie określonym w ust. 1 uważa się za przyjęcie zamówienia bez zastrzeżeń. W tym przypadku uważa się, że umowa została zawarta w ostatnim dniu terminu wyznaczonego do złożenia zastrzeżeń.
§  3.
W ciągu 12 dni od daty przyjęcia zamówienia przez dostawcę odbiorca jest obowiązany nadesłać dostawcy dyspozycję co do podziału dostaw między podległe punkty odbioru. Nienadesłanie dyspozycji co do podziału dostaw w tym terminie uprawnia dostawcę do wysyłki towaru do magazynu odbiorcy w mieście wojewódzkim lub do magazynu w innym mieście wskazanego w zamówieniu (umowie) jako magazynu wojewódzkiego.
§  4.
Jednostka, która otrzymała zamówienia niewłaściwie skierowane, obowiązana jest zwrócić je niezwłocznie zamawiającemu albo przesłać właściwemu adresatowi z jednoczesnym zawiadomieniem o tym zamawiającego.
§  5.
1.
Zmiana zamówienia w ciągu okresu, na jaki została zawarta umowa (np. scedowanie całości lub części zamówienia na innego odbiorcę, zmiana adresu wysyłkowego, dyspozycje dodatkowe), może nastąpić tylko za zgodą dostawcy, przy czym odbiorca powinien zgłosić dostawcy żądanie zmiany najpóźniej na 15 dni przed terminem dostawy, której dotyczy zmiana.
2.
Jeżeli zgłoszenie zmiany nastąpi w terminie późniejszym niż podany w ust. 1, dostawca może przyjąć tę zmianę, o ile istnieje możliwość jej zrealizowania, z tym że odbiorca będzie zobowiązany zapłacić dostawcy odszkodowanie umowne w wysokości określonej w § 22.
3.
Dostawca powinien w ciągu 7 dni od daty otrzymania propozycji co do zmiany zamówienia ustosunkować się do niej pisemnie. Niezłożenie oświadczenia przez dostawcę w tym terminie należy uważać za akceptację propozycji odbiorcy.
§  6.
1.
Dostawca może w okresie, na który została zawarta umowa, scedować całość lub część zobowiązań na innego dostawcę, zmienić terminy dostawy bądź też wprowadzić inne zmiany do umowy tylko za zgodą odbiorcy, przy czym powinien zgłosić odbiorcy zmianę najpóźniej na 15 dni przed początkiem miesiąca, w którym miała nastąpić dostawa objęta zmianą.
2.
Jeżeli zgłoszenie zmiany przez dostawcę nastąpi w terminie późniejszym niż podany w ust. 1, odbiorca może przyjąć tę zmianę, dostawca jednak będzie zobowiązany zapłacić odbiorcy odszkodowanie umowne w wysokości określonej w § 22.
3.
Odbiorca powinien w ciągu 7 dni od otrzymania propozycji zmiany umowy ustosunkować się do niej pisemnie. Niezłożenie oświadczenia przez odbiorcę w tym terminie należy uważać za akceptację propozycji dostawcy.
§  7.
1.
Organ nadrzędny dostawcy lub jednostka przez ten organ upoważniona zwolniona jest od obowiązku zapłaty odszkodowania umownego w razie wykonania dostawy na jej zlecenie w terminie przez innego dostawcę, jeżeli z treści umowy lub z okoliczności nie wynika, że odbiorca miał uzasadnione powody do żądania, aby dostawa została wykonana przez dostawcę, któremu złożono zamówienie.
2.
Dostawca, który przyjął wykonanie zamówienia, obowiązany jest zawiadomić o tym odbiorcę nie później niż w dacie dostawy.
§  8.
Zamówienia i zmiany zamówień należy składać w 2 egzemplarzach.
§  9.
Jeżeli przedmiot dostawy ma być wydany ze składu dostawcy, dostawca obowiązany jest zawiadomić odbiorcę listem poleconym o miejscu i terminie odbioru przedmiotu dostawy na 7 dni przed tym terminem.
§  10.
1.
Dostawca obowiązany jest dostarczyć co najmniej 90% przedmiotu dostawy nie później niż do końca kwartału, którego dostawa dotyczy, a pozostałą ilość, nie więcej niż 10%, w ciągu 5 dni roboczych po zakończeniu kwartału.
2.
W razie gdy dostawy dokonano przed terminem ustalonym w umowie bez dodatkowego porozumienia z odbiorcą, odbiorca może zażądać od dostawcy zwrotu kosztów poniesionych w związku z przedterminową dostawą.
§  11.
1.
Odbiór ilościowy przedmiotu dostawy przez odbiorcę dokonywany będzie:
1)
przy odbiorze ze składu dostawcy - w chwili dokonania odbioru,
2)
przy wysyłce - w chwili wyładowania ze środka przewozowego użytego przez dostawcę w miejscu przeznaczenia,
3)
przy wysyłce w pojemnikach, w skrzyniach lub w innych opakowaniach transportowych zabezpieczonych przez dostawcę - w chwili wyładowania z tych opakowań, nie później jednak niż w terminie określonym dla odbioru jakościowego (§ 14).
2.
Przez odbiór ilościowy rozumie się przeliczenie wyrobów odzieżowych, dziewiarskich bądź pończoszniczych. Odbiór ilościowy wyrobów dziewiarskich i pończoszniczych dostarczonych w zamkniętych i zabezpieczonych opakowaniach fabrycznych dokonywany jest w trybie i na zasadach ustalonych przepisami wydanymi wspólnie przez Ministrów Przemysłu Lekkiego i Handlu Wewnętrznego.
§  12.
1.
Jeżeli dostawa następuje przez wysyłkę - z wyjątkiem wysyłki własnym środkiem transportowym dostawcy - odbioru ilościowego przedmiotu dostawy dokonuje komisja powołana przez kierownika przedsiębiorstwa odbiorcy.
2.
Komisja, o której mowa w ust. 1, powinna być obecna przy otwieraniu wagonu. Komisja spisuje protokół, który powinien odpowiadać warunkom podanym w § 27 ust. 1 ogólnych warunków dostaw.
§  13.
Przyjęcie przedmiotu dostawy przez odbiorcę pod względem zgodności z zamówieniem i co do jakości odbywać się będzie na podstawie:
1)
norm, warunków technicznych odbioru oraz uzgodnień wydanych w tym przedmiocie przez jednostki nadrzędne stron - przy dostawach wyrobów odzieżowych,
2)
wzorów zatwierdzonych przez Zjednoczenie Przemysłu Dziewiarskiego i Pończoszniczego i właściwą branżową centralę handlu hurtowego oraz warunków technicznych odbioru i norm przewidzianych dla poszczególnych artykułów - przy dostawach wyrobów dziewiarskich i pończoszniczych.
§  14.
1.
Odbiór jakościowy przedmiotu dostawy następuje u odbiorcy.
2.
Odbiór ten powinien być dokonany najpóźniej w ciągu:
1)
12 dni od otrzymania przedmiotu dostawy - przy dostawach wyrobów odzieżowych,
2)
9 dni od otrzymania przedmiotu dostawy - przy dostawach wyrobów dziewiarskich i pończoszniczych,
§  15.
1.
Jeżeli w uzasadnionych przypadkach strony ustalą, że odbiór jakościowy nastąpi u dostawcy, wówczas dostawca obowiązany jest zapewnić właściwe warunki dla dokonania odbioru oraz zaopatrzyć każdą partię towaru w dokument określający ilość, asortyment i jakość towaru.
2.
Przedstawiciel odbiorcy, upoważniony na piśmie do dokonania odbioru jakościowego, sporządza protokół dokonanego odbioru jakościowego u dostawcy.
3.
W razie stwierdzenia wad w towarze, przedstawionym do odbioru jakościowego, protokół, o którym mowa w ust. 2, jest równoznaczny z protokołem stwierdzenia wad w rozumieniu § 25 ust. 1 ogólnych warunków dostaw i powoduje przewidziane w nim skutki prawne.
4.
Podpisanie przez dostawcę bez zastrzeżeń protokołu, o którym mowa w ust. 3, jest równoznaczne z uznaniem reklamacji odbiorcy.
5.
W razie zgłoszenia przez dostawcę zastrzeżeń do protokołu, o którym mowa w ust. 3, odbiorca postąpi zgodnie z postanowieniami § 18 niniejszych branżowych warunków dostaw.
6.
Odbiór jakościowy towaru, dokonany u dostawcy, nie zwalnia dostawcy od odpowiedzialności za wady powstałe u dostawcy po dokonanym odbiorze jakościowym w wyniku niewłaściwego składowania, opakowania lub załadowania na środki transportowe przez dostawcę,
§  16.
W razie stwierdzenia przez odbiorcę braków ilościowych lub wady przedmiotu dostawy (§ 11 ust. 1 pkt 2 i § 14) odbiorca powinien zawiadomić o tym dostawcę niezwłocznie, nie później jednak niż po upływie terminu do odbioru jakościowego, w formie pisemnej reklamacji pod rygorem utraty roszczeń do dostawcy.
§  17.
1.
Dostawca, który zamierza dokonać oględzin zakwestionowanego przedmiotu dostawy, powinien zawiadomić o tym telefonicznie lub telegraficznie odbiorcę natychmiast po otrzymaniu pisemnej reklamacji odbiorcy, podając termin, w którym wyśle swego przedstawiciela do odbiorcy. Termin ten nie może być dłuższy niż 3 dni od daty otrzymania zawiadomienia.
2.
W razie nieprzybycia przedstawiciela dostawcy w terminie określonym w ust. 1 reklamację uważa się za uznaną przez dostawcę.
3.
Dostawca, który nie zamierza dokonać oględzin zakwestionowanego przedmiotu dostawy, powinien w ciągu 3 dni roboczych od daty otrzymania reklamacji zawiadomić odbiorcę, w jaki sposób i w jakim terminie załatwi reklamację.
§  18.
1.
Zakwestionowane co do jakości partie towaru nie mogą być zabrane przez dostawcę z magazynu odbiorcy, lecz muszą ulec właściwemu przeklasyfikowaniu przy współudziale dostawcy.
2.
Wyjątek od zasady ustalonej w ust. 1 mogą stanowić przypadki, gdy:
1)
wyroby odzieżowe, dziewiarskie i pończosznicze nie nadają się do obrotu handlowego,
2)
brak jest dostatecznie przestrzennych pomieszczeń magazynowych u odbiorcy,
3)
dokonanie odpowiednich poprawek, do prowadzających przedmiot dostawy do jakości przewidzianej obowiązującymi w tym zakresie przepisami (§ 13), jest dla dostawcy korzystniejsze od przeklasyfikowania, a nie może być przeprowadzone w magazynie odbiorcy.
3.
W przypadkach podanych w ust. 2 odbiorca przed wydaniem towaru obowiązany jest w porozumieniu z dostawcą i na jego koszt oznaczyć trwale przedmiot dostawy w sposób uniemożliwiający skierowanie tego towaru do innego odbiorcy bez dokonania poprawek lub przeklasyfikowania.
§  19.
1.
Jeżeli dostawca zawiadomiony przez odbiorcę o tym, że przedmiot dostawy posiada wady, odrzuci reklamację, uzna ją z zastrzeżeniem albo zastrzeże sobie termin do złożenia oświadczenia, odbiorca powinien zwrócić się z wnioskiem o przeprowadzenie ekspertyzy i wydanie orzeczenia do właściwego rzeczoznawcy do spraw jakości towarów, wybranego z listy rzeczoznawców prowadzonej przez okręgowe komisje arbitrażowe.
2.
Strona, która nie godzi się z orzeczeniem rzeczoznawcy, może wystąpić w ciągu 14 dni od daty wydania orzeczenia do branżowej komisji rzeczoznawców do spraw jakości towarów o uchylenie lub zmianę w trybie nadzoru orzeczenia o jakości towarów wydanego przez rzeczoznawcę, jeżeli:
1)
próba towaru została pobrana niezgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami,
2)
orzeczenie zostało wydane z naruszeniem przepisów dotyczących określenia jakości towaru lub zasad sztuki i wiedzy technicznej, jeżeli naruszenie to miało istotny wpływ na wydane orzeczenie.
3.
Od orzeczenia branżowej komisji rzeczoznawców nie służy odwołanie.
4.
Niezłożenie przez dostawcę w terminie 14 dni od otrzymania zawiadomienia o wadach żadnego oświadczenia oznacza uznanie reklamacji.
5.
W razie uznania reklamacji przez dostawcę albo uzyskania pozytywnego dla odbiorcy orzeczenia rzeczoznawców lub branżowej komisji rzeczoznawców, termin do zaspokojenia przez dostawcę roszczeń z tytułu reklamacji jakościowej nie może być dłuższy niż 14 dni od daty uznania reklamacji lub wydania orzeczenia. Termin ten nie dotyczy roszczeń pieniężnych, które powinny być uregulowane niezwłocznie.
6.
Jeżeli zarzuty odbiorcy okażą się uzasadnione, koszty związane z ekspertyzą ponosi dostawca.
§  20.
1.
Ceny liczone są w wysokości obowiązującej w dniu dostawy.
2.
Strony nie mogą ustalać cen w drodze umownej, z wyjątkiem przypadków, gdy w przepisach o cenach zostały do tego upoważnione.
3.
W razie wysłania przez dostawcę artykułów, na które nie zostały zatwierdzone ceny detaliczne, odbiorca ma prawo całą partię takich artykułów postawić do dyspozycji dostawcy do czasu podania do wiadomości zainteresowanych cen detalicznych, zatwierdzonych przez Państwową Komisję Cen lub jednostkę upoważnioną do tego przez Państwową Komisję Cen.
§  21.
1.
Jeżeli odbiór jakościowy zostaje dokonany przez przedstawiciela odbiorcy u dostawcy, a dostawa nastąpi w drodze wysyłki przez dostawcę, termin zapłaty upływa w 5 dniu roboczym od daty otrzymania towaru przez odbiorcę, nie wcześniej jednak, niż w 5 dniu roboczym od otrzymania faktury.
2.
Jeżeli odbiór jakościowy towaru zostaje dokonany przez przedstawiciela odbiorcy u dostawcy i odbiorca odbiera go własnym środkiem transportowym, termin zapłaty upływa w 5 dniu roboczym od daty załadowania towaru na środek transportowy, nie wcześniej jednak niż w 5 dniu roboczym od otrzymania faktury.
§  22.
W przypadkach określonych w § 5 ust. 2 i § 6 ust. 2 odszkodowanie umowne wynosi 50 zł za każdy dzień opóźnienia, jeżeli zwłoka nie przekracza 4 dni, a 100 zł za każdy następny dzień opóźnienia.
§  23.
Niezależnie od innych odszkodowań umownych, przewidzianych w ogólnych warunkach dostaw, odbiorca zapłaci dostawcy odszkodowanie w wysokości 3% wartości przedmiotu dostawy wprowadzonego do obrotu przez odbiorcę - pomimo odmowy zapłaty.
§  24.
1.
Zjednoczenie Przemysłu Odzieżowego i Zjednoczenie Przemysłu Dziewiarskiego i Pończoszniczego obowiązane są do przekazania właściwym branżowym centralom handlu hurtowego:
1)
wstępnego projektu planu dostaw w terminie 25-30 dni przed okresowym spotkaniem przedstawicieli przemysłu i handlu, tzw. "giełdą" towarową,
2)
kwartalnych (półrocznych) planów dostaw, opartych na ustaleniach dokonanych na "giełdzie" towarowej, w terminie 45 dni przed początkiem kwartału (półrocza), którego dostawa dotyczy.
2.
Właściwa branżowa centrala handlu hurtowego obowiązana jest zająć stanowisko wobec otrzymanego projektu planu dostaw w terminie 10 dni przed "giełdą" towarową.
§  25.
1.
W razie nadesłania projektu planu dostaw po terminie określonym w § 24 ust. 1 pkt 1 Zjednoczenie Przemysłu Odzieżowego oraz Zjednoczenie Przemysłu Dziewiarskiego i Pończoszniczego zapłaci właściwej branżowo centrali handlu hurtowego odszkodowanie w wysokości 1.000 zł za każdy dzień zwłoki.
2.
W razie opóźnienia w zajęciu stanowiska w sprawie określonej w § 24 ust. 2 właściwa branżowo centrala handlu hurtowego zapłaci odpowiednio Zjednoczeniu Przemysłu Odzieżowego lub Zjednoczeniu Przemysłu Dziewiarskiego i Pończoszniczego odszkodowanie w wysokości 1.000 zł za każdy dzień zwłoki.
§  26.
W razie odmowy zawarcia przez dostawcę umowy dostawy towarów według wzorów prezentowanych na "giełdzie" towarowej dostawca zapłaci odbiorcy odszkodowanie w wysokości 1.000 zł za każdy wzór. Obowiązek zapłaty odszkodowania dotyczy przypadków, gdy zamówione przez wszystkich odbiorców ilości towaru w danym wzorze umożliwiają uruchomienie produkcji w rozmiarze stanowiącym minimalną, ekonomicznie uzasadnioną serię produkcyjną.
§  27.
Dostawca zapłaci odbiorcy odszkodowanie w wysokości 0,1% wartości przedmiotu dostawy, na którą dostawca dokonał w czasie trwania giełdy towarowej zmian projektów planów dostaw w części uzgodnionej uprzednio z odbiorcą.
§  28.
W sprawach nie uregulowanych w niniejszych branżowych warunkach dostaw stosuje się ogólne warunki dostaw w obrocie krajowym.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024