Komisowa sprzedaż samochodów.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA HANDLU WEWNĘTRZNEGO
z dnia 16 czerwca 1962 r.
w sprawie komisowej sprzedaży samochodów.

Na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 dekretu z dnia 29 października 1952 r. o gospodarowaniu artykułami obrotu towarowego i zaopatrzenia (Dz. U. z 1952 r. Nr 44, poz. 301 i z 1956 r. Nr 54, poz. 244) oraz § 1 zarządzenia nr 187 Prezesa Rady Ministrów z dnia 12 września 1961 r. w sprawie przekazania Ministrowi Handlu Wewnętrznego uprawnień do wydawania przepisów regulujących obrót rynkowy samochodami osobowymi i częściami zamiennymi oraz o gospodarowaniu ogumieniem (Monitor Polski Nr 80, poz. 334) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Na zasadach określonych w niniejszym zarządzeniu przedsiębiorstwa handlowe zgrupowane w Centrali Techniczno-Handlowej "Motozbyt", zwanej dalej "Motozbytem", mogą się podejmować komisowej sprzedaży:
1)
samochodów osobowych oraz samochodów ciężarowych o małej ładowności o konstrukcji samochodu osobowego, należących do jednostek gospodarki uspołecznionej,
2)
samochodów należących do osób fizycznych i osób prawnych gospodarki nie uspołecznionej.
2.
Komisowej sprzedaży samochodów, na zasadach określonych w niniejszym zarządzeniu, mogą się podejmować również inne jednostki handlowe po uzyskaniu zezwolenia Ministra Handlu Wewnętrznego.
§  2.
Nie mogą być przyjmowane do sprzedaży komisowej samochody od cudzoziemców dewizowych oraz samochody, co do których zachodzi podejrzenie, że pochodzą z przestępstwa.
§  3.
Punkty sprzedaży komisowej prowadzą książki komisowe służące do rejestrowania obrotu komisowego samochodami.
§  4.
1.
Przyjęcie samochodu do sprzedaży komisowej odbywa się na podstawie umowy komisu.
2.
Komisant przesyła 1 egzemplarz umowy komisu do wiadomości powiatowej (miejskiej) komendy Milicji Obywatelskiej właściwej ze względu na siedzibę komisanta.
3.
Wzór umowy komisu oraz umowy na sprzedaż samochodu ustala Minister Handlu Wewnętrznego.
§  5.
Tryb przyjmowania oraz zasady sprzedaży komisowej samochodów reguluje instrukcja stanowiąca załącznik do zarządzenia.
§  6.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

INSTRUKCJA W SPRAWIE KOMISOWEJ SPRZEDAŻY SAMOCHODÓW

I.

Przepis ogólny.

§  1.
Punkty sprzedaży komisowej samochodów powinny być zlokalizowane na terenie miast wojewódzkich lub większych ośrodków miejskich o dużej podaży samochodów.

II.

Przedmiot sprzedaży komisowej.

§  2.
Do sprzedaży komisowej mogą być przyjmowane samochody, których stopień zużycia nie przekracza 70%.

III.

Zawarcie umowy komisu.

§  3.
1.
Komitent dostarcza samochód na miejsce wskazane przez komisanta, gdzie dokonuje się oceny stanu technicznego i stopnia zużycia pojazdu na koszt komitenta.
2.
Oceny stanu technicznego i stopnia zużycia samochodu dokonują komisyjnie rzeczoznawcy techniki samochodowej i ruchu drogowego Polskiego Związku Motorowego z udziałem komisanta.
3.
Na podstawie przeprowadzonych oględzin, prób i badań rzeczoznawcy sporządzają orzeczenie o stanie technicznym i stopniu zużycia samochodu.
4.
W odniesieniu do samochodów wymienionych w § 1 ust. 1 pkt 1 zarządzenia stan techniczny oraz stopień zużycia pojazdu przyjmuje się według protokołu sporządzonego zgodnie z wzorem stanowiącym załącznik nr 1 do zarządzenia Ministra Komunikacji z dnia 1 sierpnia 1960 r. w sprawie postępowania ze zbędnymi pojazdami samochodowymi (Monitor Polski z 1960 r. Nr 66, poz. 315 i z 1961 r. Nr 38, poz. 175), zwanego dalej "orzeczeniem o stanie technicznym i stopniu zużycia samochodu".
§  4.
1.
Umowę komisu na sprzedaż samochodu zawiera się po otrzymaniu przez komisanta orzeczenia o stanie technicznym i stopniu zużycia samochodu oraz po ustaleniu ceny sprzedaży.
2.
W odniesieniu do samochodów wymienionych w § 1 ust. 1 pkt 1 zarządzenia umowę komisu ze strony komitenta podpisują osoby upoważnione do składania w jego imieniu oświadczeń w zakresie praw i obowiązków. Umowę komisu w imieniu komitenta może podpisać osoba upełnomocniona do zawarcia umowy w imieniu komitenta. Pełnomocnictwo powinno być sporządzone zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
3.
Dane osobowe w umowie komisu wpisuje się na podstawie dowodu osobistego.
4.
Komisant nie może przyjąć do sprzedaży samochodu w przypadku, gdy cena sprzedaży określona przez komitenta jest wyższa od wartości samochodu ustalonej na zasadach określonych w § 7.
§  5.
Z chwilą zawarcia umowy komisu komitent przekazuje komisantowi samochód wraz z dokumentami: książką pojazdu i dowodem rejestracyjnym, a ponadto przy przyjęciu do sprzedaży samochodów wymienionych w § 1 ust. 1 pkt 2 zarządzenia komitent składa oświadczenie, że samochód stanowi jego własność i nie jest zajęty w postępowaniu egzekucyjnym. O treści tego oświadczenia komisant zawiadamia wydział finansowy właściwy dla miejsca zamieszkania komitenta. W razie zajęcia samochodu w postępowaniu egzekucyjnym komisant postąpi według dyspozycji organu egzekucyjnego i zawiadomi o tym komitenta.
§  6.
W umowie komisu należy zastrzec, że komisant nie przyjmuje odpowiedzialności za wady ukryte samochodu oraz że w razie sporu między komisantem a komitentem co do istnienia wady ukrytej miarodajna jest opinia komisji rzeczoznawców techniki samochodowej i ruchu drogowego przy Polskim Związku Motorowym.

IV.

Określenie ceny sprzedaży.

§  7.
1.
Cenę sprzedaży samochodu ustala się w ten sposób, że cenę detaliczną nowego samochodu pomniejsza się o stopień zużycia samochodu, określony orzeczeniem o stanie technicznym i stopniu zużycia samochodu.
2.
Dla samochodów, które nie posiadają aktualnych cen detalicznych w stanie nowym, cenę sprzedaży ustala się:
1)
w odniesieniu do pojazdów samochodowych wymienionych w § 1 ust. 1 pkt 1 zarządzenia - na podstawie zarządzenia nr 196 Państwowej Komisji Cen z dnia 2 czerwca 1961 r. w sprawie cen detalicznych na używane pojazdy samochodowe (Biuletyn PKC Nr 18, poz. 350),
2)
w odniesieniu do pojazdów samochodowych wymienionych w § 1 ust. 1 pkt 2 zarządzenia - na podstawie sporządzonego orzeczenia o stanie technicznym i stopniu zużycia samochodu w drodze porozumienia komitenta z komisantem.

V.

Prowizja komisowa.

§  8.
Prowizja komisowa należy się komisantowi tylko w razie sprzedaży samochodu.
§  9.
Wysokość prowizji komisowej wynosi przy sprzedaży samochodów:
1)
w cenie do 25.000 zł - 10%,
2)
w cenie powyżej 25.000 zł - 6%

ceny sprzedaży samochodu, z tym że wysokość prowizji nie może być niższa niż 2.500 zł.

VI.

Termin zlecenia komisowego.

§  10.
1.
Maksymalny okres pozostawania samochodu w sprzedaży wynosi 3 miesiące, z tym że po upływie pierwszych 2 miesięcy ustalona przy przyjęciu do sprzedaży cena ulega obniżeniu po uprzednim uzgodnieniu z komitentem. W odniesieniu do samochodów wymienionych w § 1 ust. 1 pkt 1 zarządzenia obniżka ceny nie może przekroczyć 40% pierwotnie ustalonej ceny na samochód.
2.
Jeżeli komitent nie wyrazi zgody na obniżenie ceny sprzedaży, umowa komisu ulega rozwiązaniu, a samochód zostaje zwrócony komitentowi.
3.
W razie nie zgłoszenia się komitenta w celu obniżenia ceny po upływie 2 miesięcy od daty przyjęcia samochodu do sprzedaży umowa komisu ulega rozwiązaniu i samochód zostaje wycofany ze sprzedaży komisowej.
4.
Z chwilą rozwiązania umowy komisu w przypadkach określonych w ust. 2 i 3 komitent obowiązany jest odebrać samochód w ciągu 7 dni. Po upływie tego terminu komitent płaci komisantowi składowe w wysokości zł 50 za każdą dobę pozostawania samochodu u komisanta.
§  11.
W razie wycofania przez komitenta samochodu przed upływem jednego miesiąca od daty przyjęcia do sprzedaży komisowej, komitent płaci odszkodowanie umowne w wysokości 2% umówionej ceny sprzedaży.
§  12.
1.
W razie niesprzedania samochodu w okresie trzech miesięcy od daty przyjęcia samochodu do sprzedaży komisowej komisant wezwie niezwłocznie komitenta do odbioru samochodu, uprzedzając go, że w razie nieodebrania samochodu w ciągu 14 dni od daty zawiadomienia samochód zostanie sprzedany w drodze licytacji publicznej.
2.
W razie nieodebrania przez komitenta samochodu w terminie określonym w ust. 1 komisant obowiązany jest wystąpić do komornika lub biura notarialnego o przeprowadzenie sprzedaży w drodze licytacji publicznej zgodnie z art. 588 kodeksu handlowego.

VII.

Sprzedaż.

§  13.
1.
Samochód przyjęty do sprzedaży powinien być zaopatrzony w wywieszkę z uwidocznieniem ceny sprzedaży, marki pojazdu i pozycji księgi komisowej, pod którą samochód został wpisany.
2.
Komisant udostępnia klientowi do wglądu na każdorazowe żądanie orzeczenie o stanie technicznym i stopniu zużycia samochodu.
§  14.
1.
Komisant obowiązany jest przed zawarciem umowy kupna-sprzedaży samochodu umożliwić nabywcy zapoznanie się ze stanem technicznym samochodu.
2.
Próbę techniczną samochodu w czasie jazdy przeprowadza komisant wspólnie z nabywcą.
§  15.
Sprzedaż samochodu następuje na podstawie umowy kupna-sprzedaży.

VIII.

Wypłata należności - zwrot samochodu.

§  16.
Wypłata należności za sprzedany samochód może nastąpić po stwierdzeniu tożsamości komitenta i pokwitowaniu odbioru należności. Jeżeli komitentem jest jednostka gospodarki uspołecznionej, wypłata należności następuje w drodze przelewu na konto bankowe komitenta.
§  17.
1.
Zwrot samochodu może nastąpić po stwierdzeniu tożsamości komitenta i zwróceniu komisantowi egzemplarza umowy komisu, a ponadto w odniesieniu do samochodów wymienionych w § 1 ust. 1 pkt 1 zarządzenia - po przedstawieniu przez osobę odbierającą samochód upoważnienia komitenta do odbioru samochodu.
2.
W razie utraty egzemplarza umowy komisu komitent składa na piśmie oświadczenie o utracie egzemplarza umowy.

IX.

Ewidencja.

§  18.
1.
Wzór książki komisowej ustala Motozbyt. Książka komisowa powinna zawierać w szczególności rubryki zawierające nazwę, siedzibę lub imię, nazwisko i adres komitenta oraz markę i numer rejestracyjny samochodu.
2.
Książki komisowe, karty książki oraz druki umów komisu i sprzedaży powinny być ponumerowane. Książka powinna być przesznurowana i opieczętowana. Książki i druki umów stanowią druki ścisłego zarachowania.
3.
Zapisy w książce komisowej powinny być dokonywane na podstawie obowiązującej dokumentacji handlowej w dniu ich sporządzenia.
4.
Dokumenty, o których mowa w ust. 3, powinny być sporządzone równocześnie z dokonywanymi czynnościami związanymi z obrotem komisowym.
§  19.
Książki komisowe oraz dokumenty będące podstawą zapisów w książkach komisowych nie mogą być udostępnione do wglądu osobom nie upoważnionym.

X.

Ubezpieczenie.

§  20.
1.
Przyjęte do komisowej sprzedaży samochody ubezpiecza od uszkodzeń (autocasco) komisant na czas pozostawania ich w sprzedaży, o ile nie są ubezpieczone przez komitenta.
2.
Koszty ubezpieczenia samochodu sprzedanego ponosi komisant. W razie niesprzedania samochodu komitent obowiązany jest zwrócić komisantowi koszty ubezpieczenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024