Zwiększenie zainteresowania gromad realizacją zaległości finansowych wsi.

UCHWAŁA Nr 71
RADY MINISTRÓW
z dnia 20 lutego 1962 r.
w sprawie zwiększenia zainteresowania gromad realizacją zaległości finansowych wsi.

W celu zwiększenia zainteresowania gromad inkasem zaległości finansowych wsi Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Gromadzkim radom narodowym będą przyznawane dodatkowe środki w wysokości 20% kwot zaległości zrealizowanych na terenie gromady w drodze inkasa przez sołtysów lub dobrowolnie wpłaconych bezpośrednio do kasy prezydium gromadzkiej rady narodowej. Dotyczy to zaległości za lata poprzedzające rok, w którym nastąpiła wpłata z tytułu podatku gruntowego, należności Państwowego Funduszu Ziemi, opłaty elektryfikacyjnej, równoważnika pieniężnego za zaległe dostawy obowiązkowe, należności scalonych oraz składek na rzecz Państwowego Zakładu Ubezpieczeń za obowiązkowe ubezpieczenia majątkowe.
2.
Dodatkowe środki mogą być przyznane tylko w tych gromadach, w których wykonano roczne zadania finansowe w zakresie ściągania zaległości i należności bieżących łącznie z tytułów wymienionych w ust. 1.
3.
Dodatkowe środki przeznacza się na realizację czynów społecznych.
§  2.
1.
Dodatkowe środki (§ 1 ust. 1) będą przyznawane w trybie art. 33 ustawy z dnia 1 lipca 1958 r. o prawie budżetowym (Dz. U. Nr 45, poz. 221) raz w roku za wyniki wykonania zadań finansowych roku poprzedniego; po raz pierwszy będą one przyznane w 1963 r. za wyniki wykonania zadań 1962 r.
2.
Szczegółowe zasady i tryb przyznawania dodatkowych środków na realizację czynów społecznych ustali Minister Finansów.
§  3.
1.
Dodatkowe środki (§ 1 ust. 1) nie wykorzystane w ciągu roku, w którym zostały przydzielone, przechodzą w nadwyżce budżetu gromadzkiej rady narodowej na rok następny.
2.
Prezydia gromadzkich rad narodowych we wnioskach o wykorzystanie nadwyżki budżetowej powinny zaplanować kredyty na realizację czynów społecznych w wysokości nie mniejszej niż suma nie wykorzystanych środków dodatkowych (ust. 1).
§  4.
1.
Uruchomienie dla gromady środków z rezerwy na realizację czynów społecznych, ustalonej w budżecie powiatowym zgodnie z § 11 uchwały nr 366 Rady Ministrów z dnia 20 września 1961 r. w sprawie czynów społecznych oraz pomocy Państwa w ich organizowaniu i realizacji (Monitor Polski Nr 80, poz. 333), uzależnia się, począwszy od roku 1963, od stopnia wykonania w gromadzie zadań finansowych za rok poprzedni (§ 1 ust. 2).
2.
Środki, o których mowa w ust. 1, uruchamia się w pełnej wysokości, jeżeli zadania finansowe zostały wykonane w całości, a także w przypadkach, gdy prezydium powiatowej rady narodowej stwierdzi, że niepełne wykonanie zadań nastąpiło z przyczyn niezależnych od wykonawców. W innych przypadkach prezydium powiatowej rady narodowej powinno odpowiednio ograniczyć wysokość uruchamianych środków, a jeżeli wykonanie zadań finansowych w bieżącym okresie budżetowym w porównaniu z rokiem poprzednim w gromadzie posiadającej zaległości nie ulega wydatnej poprawie, prezydium nie uruchomi środków na realizację czynów społecznych.
§  5.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Finansów oraz prezydiom rad narodowych.
§  6.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z tym że dodatkowe środki określone w § 1 ust. 1 obliczane będą od kwot zaległości zrealizowanych począwszy od dnia 1 stycznia 1962 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024