Dokonywanie zmian w szczegółowych 5-letnich planach gospodarczych przedsiębiorstw na lata 1961-1965.

UCHWAŁA Nr 70
RADY MINISTRÓW
z dnia 20 lutego 1962 r.
w sprawie dokonywania zmian w szczegółowych 5-letnich planach gospodarczych przedsiębiorstw na lata 1961–1963.

W celu zapewnienia możliwości dostosowywania założeń szczegółowych 5-letnich planów gospodarczych przedsiębiorstw na lata 1961–1965 do aktualnej sytuacji gospodarczej kraju Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Zgodnie z § 1 ust. 4 uchwały nr 128 Rady Ministrów z dnia 30 marca 1961 r. w sprawie opracowania i zatwierdzania przez jednostki planujące szczegółowych pięcioletnich planów gospodarczych na lata 1961–1965 (Monitor Polski Nr 37, poz. 171) w uzasadnionych przypadkach, związanych z realizacją pięcioletniego planu rozwoju gospodarki narodowej na lata 1961–1965, a wynikających zwłaszcza z przebiegu wykonania rocznych narodowych planów gospodarczych, Rada Ministrów w rocznych narodowych planach gospodarczych opartych na uchwałach Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej w tym zakresie określać będzie odchylenia od ustaleń dla danego roku w planie 5-Ietnim oraz odchylenia od ustaleń planu 5-letniego, które wymagać będą dokonania zmian tego planu dla okresu planowanego i lat następnych. Odchylenia powyższe określane będą dla poszczególnych działów, gałęzi i dziedzin gospodarki narodowej, jak też dla poszczególnych ministerstw i prezydiów wojewódzkich rad narodowych. W razie gdy z odchyleń wymagających zmian planu 5-letniego wynikać będą dla przedsiębiorstw zasadnicze zmiany w strukturze i rozmiarach prowadzonej przez nie działalności gospodarczej, 5-letnie plany przedsiębiorstw mogą ulegać zmianom w trakcie realizacji pięcioletniego planu rozwoju gospodarki narodowej na lata 1961–1965 (§ 1 ust. 5 powołanej wyżej uchwały nr 128 Rady Ministrów z dnia 30 marca 1961 r.).
2.
Przez zasadnicze zmiany w strukturze i rozmiarach prowadzonej przez przedsiębiorstwa działalności gospodarczej rozumie się ważniejsze zmiany, które mają wpływ na pozostały okres planu 5-letniego, a mianowicie:
1)
w rozmiarach rzeczowych inwestycji w zakresie przesunięcia w latach oddania do użytku określonych obiektów lub głównych ich części objętych zadaniami inwestycyjnymi bądź też całkowitego skreślenia z planu poszczególnych zadań inwestycyjnych;
2)
w rozmiarach produkcji i innej podstawowej działalności gospodarczej przedsiębiorstw wynikających ze zmian, o których mowa w pkt 1, oraz zmian w produkcji związanych zwłaszcza z koncentracją, rejonizacją i specjalizacją w procesach technologicznych związanych z rozwojem techniki, w zadaniach rzeczowych w zakresie eksportu kompletnych obiektów, maszyn i urządzeń technicznych oraz innych wyrobów i usług produkowanych i świadczonych na zamówienia central handlu zagranicznego, w zaopatrzeniu materiałowym pochodzącym zarówno z produkcji krajowej, jak i z importu, jak również na skutek istotnych zmian w strukturze popytu i spożycia ludności;
3)
w rozmiarach prowadzonej przez przedsiębiorstwa działalności gospodarczej spowodowanych wypadkami losowymi (nieurodzaje, klęski żywiołowe itp.).
3.
Zmiany wprowadzane w trakcie realizacji pięcioletniego planu rozwoju gospodarki narodowej na lata 1961–1965 w dziedzinach, o których mowa w ust. 2, w rozmiarach i zakresie ograniczonym, nie powodującym zasadniczych zmian w strukturze i rozmiarach prowadzonej przez przedsiębiorstwa działalności gospodarczej, oraz zmiany w poziomie cen, stawek płac oraz taryf przewozowych nie powodują obowiązku zmian szczegółowych 5-letnich planów gospodarczych przedsiębiorstw.
§  2.
1.
W zakresie gospodarki planowanej centralnie zmiany w szczegółowych 5-letnich planach gospodarczych przedsiębiorstw, o których mowa w § 1, mogą być dokonywane bądź na polecenie zjednoczeń i innych jednostek bezpośrednio nadzorujących działalność przedsiębiorstw, bądź z własnej inicjatywy przedsiębiorstw, uzgodnionej z jednostką nadrzędną.
2.
W zakresie gospodarki planowanej terenowo zmiany szczegółowych 5-letnich planów gospodarczych dotyczą jednostek nadzorujących działalność przedsiębiorstw terenowych i mogą być dokonywane na polecenie prezydiów wojewódzkich rad narodowych lub z własnej inicjatywy tych jednostek.
3.
Jednostki nadrzędne przedsiębiorstw przy podejmowaniu decyzji, o których mowa w ust. 1, zobowiązane są do zapewnienia wykonania zadań planowych wynikających dla nich z pięcioletniego planu rozwoju gospodarki narodowej na lata 1961–1965.
§  3.
Zmiany w szczegółowych 5-letnich planach gospodarczych przedsiębiorstw na lata 1961–1965, o których mowa w § 1, powinny być dokonywane w sposób kompleksowy, obejmujący wszystkie części składowe tych planów, na które dana zmiana ma wpływ.
§  4.
1.
Dla celów koordynacji branżowej ministerstwa zapewnią, aby zmiany w szczegółowych 5-letnich planach gospodarczych przedsiębiorstw zostały uzgodnione ze zjednoczeniami wiodącymi w zakresie oraz w trybie przewidzianych w uchwale nr 195 Rady Ministrów z dnia 9 czerwca 1960 r. o współpracy i koordynacji branżowej (Monitor Polski Nr 56, poz. 268).
2.
Projektowane zmiany w szczegółowych 5-letnich planach gospodarczych przedsiębiorstw objętych planowaniem centralnym powinny być konsultowane z prezydiami właściwych powiatowych (miejskich w miastach stanowiących powiaty) rad narodowych.
§  5.
W razie gdy zmiany zadań planowych w 5-letnich szczegółowych planach gospodarczych przedsiębiorstw, określone w § 1, powodują konieczność równoczesnego zwiększenia środków do ich wykonania, środki te mogą ulec zmianom wyłącznie za zgodą jednostek nadrzędnych przedsiębiorstw w trybie przewidzianym w § 9 uchwały nr 128 Rady Ministrów z dnia 30 marca 1961 r. powołanej w § 1 ust. 1.
§  6.
1.
Zmiany w 5-letnich szczegółowych planach gospodarczych przedsiębiorstw na lata 1961–1965 powinny być dokonywane w zasadzie bezpośrednio po uchwaleniu przez Radę Ministrów narodowego planu gospodarczego na dany rok, a skutki tych zmian uwzględnione w pozostałych latach objętych tym planem.
2.
Nie należy wprowadzać zmian w 5-letnich szczegółowych planach gospodarczych przedsiębiorstw po dniu 1 stycznia 1965 r.
§  7.
Przepisy dotyczące ministerstw stosuje się odpowiednio do urzędów centralnych, komisji i komitetów sprawujących funkcje naczelnych organów administracji państwowej, a przepisy dotyczące prezydiów wojewódzkich rad narodowych – do prezydiów rad narodowych miast wyłączonych z województw.
§  8.
Wykonanie uchwały porucza się ministrom i przewodniczącym komitetów i komisji sprawujących funkcje naczelnych organów administracji państwowej, kierownikom urzędów centralnych oraz prezydiom wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw).
§  9.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024