Zasady i tryb rozliczania z budżetem centralnym przez państwowe i spółdzielcze przedsiębiorstwa handlowe wyników zmian cen towarów.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 15 lutego 1962 r.
w sprawie zasad i trybu rozliczania z budżetem centralnym przez państwowe i spółdzielcze przedsiębiorstwa handlowe wyników zmian cen towarów.

Na podstawie § 10 uchwały nr 506 Rady Ministrów z dnia 24 listopada 1961 r. w sprawie projektu budżetu Państwa na 1962 r. i niektórych zasad jego wykonywania zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Zarządzenie dotyczy rozliczeń z budżetem centralnym wyników zmian cen towarów, dokonywanych na podstawie uchwał Rady Ministrów (Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów) oraz zarządzeń Państwowej Komisji Cen.
2.
Podstawą rozliczenia wyników obniżek cen towarów są wykazy przesyłane przez Ministerstwo Finansów organom finansowym. Wykazami nie będą objęte zarządzenia Państwowej Komisji Cen o obniżkach cen towarów, co do których właściwe jednostki nie dostarczyły wymaganych, zgodnie z obowiązującymi przepisami, danych o skutkach finansowych zmian cen.
§  2.
1.
Rozliczeń wyników zmian cen z budżetem centralnym dokonują państwowe i spółdzielcze przedsiębiorstwa handlowe lub ich zakłady prowadzone według zasad pełnego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego, rozliczające się zarówno z budżetem centralnym, jak i z budżetami terenowymi, zwane w dalszym ciągu "jednostkami rozliczającymi".
2.
Za przedsiębiorstwa lub zakłady handlowe w rozumieniu ust. 1 uważa się również:
1)
przedsiębiorstwa gastronomiczne, garmażeryjne oraz oddziały zaopatrzenia robotniczego, z tym że rozliczają one tylko wyniki zmian cen artykułów przeznaczonych do sprzedaży w stanie nie przerobionym po cenach detalicznych;
2)
przedsiębiorstwa prowadzące ubocznie działalność handlową (np. przedsiębiorstwa produkcyjno-handlowe, usługowo-handlowe), z tym że rozliczają one tylko wyniki zmian cen towarów nie pochodzących z produkcji własnej, na których, zgodnie z obowiązującymi przepisami, realizują marże handlowe.
3.
Rozliczeniu nie podlegają:
1)
wyniki obniżek cen finansowanych przez przedsiębiorstwa handlowe z funduszów na przeceny towarów i ryzyko handlowe lub z własnych środków obrotowych, o ile fundusz na przeceny towarów i ryzyko handlowe nie jest tworzony,
2)
wyniki sezonowych zmian cen,
3)
wyniki obniżek cen artykułów pochodzących ze źródeł nie uspołecznionych,
4)
wyniki zmian cen artykułów pochodzących ze źródeł uspołecznionych, jeżeli te same artykuły są również zakupywane od dostawców nie będących jednostkami gospodarki uspołecznionej,
5)
wyniki zmian cen nie przekraczające w danej jednostce rozliczającej 100 zł, a będące skutkiem jednego zarządzenia o zmianie cen.
4.
Przepisu ust. 3 pkt 4 nie stosuje się, jeżeli prowadzona ewidencja ilościowa, cechy zewnętrzne lub oznaczenie towaru pozwalają na wyodrębnienie remanentu pochodzącego ze źródeł uspołecznionych. W tym przypadku rozliczeniu nie podlega tylko część zapasów nabyta od jednostek gospodarki nie uspołecznionej.
§  3.
1.
Przez wyniki zmian cen towarów należy rozumieć wyniki przeszacowania zapasów (remanentów) towarów objętych zmianą cen, obliczone na podstawie spisów z natury sporządzonych na dzień wprowadzenia zmiany cen.
2.
W razie otrzymania zawiadomienia o zmianie cen po dniu, od którego obowiązują nowe ceny, przez wyniki zmian cen rozumieć należy:
1)
w jednostkach rozliczających, zwolnionych od obowiązku prowadzenia kontroli ilościowej rozchodu towarów - wyniki przeszacowania zapasów (remanentów) towarów obliczone na podstawie spisu z natury, sporządzonego na dzień otrzymania zawiadomienia o zmianach cen; w tym przypadku ze spisu z natury należy wyłączyć towary zakupione po zmienionych cenach;
2)
w innych jednostkach rozliczających niż określone w pkt 1 - wyniki przeszacowania zapasów obliczone na dzień otrzymania zawiadomienia o zmianie cen na podstawie zapisów księgowych.
3.
Odpis danych spisu z natury należy przesłać niezwłocznie po sporządzeniu spisu, nie później jednak niż w ciągu trzech dni, terenowo właściwemu organowi finansowemu, który jest uprawniony do skontrolowania zgodności danych ze stanem faktycznym.
4.
Rozliczenie wyników zmian cen towarów na podstawie zapisów księgowych może nastąpić, poza przypadkiem, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, wówczas gdy na podstawie przepisów szczególnych jednostka rozliczająca została zwolniona od sporządzania spisu z natury.
5.
Towary zafakturowane przez dostawcę po cenach obowiązujących przed wprowadzeniem zmian cen, a znajdujące się w drodze do odbiorcy w dniu wprowadzenia zmiany cen, podlegają przeszacowaniu przez odbiorcę pod datą przyjęcia towaru do magazynu.
6.
Towary nie zafakturowane przez dostawcę, które znajdują się w dniu wprowadzenia zmiany cen w posiadaniu odbiorcy i zostały przez niego przyjęte, przeszacowuje odbiorca. W tych przypadkach dostawca fakturuje dostarczone towary po cenach obowiązujących przed wprowadzeniem zmiany cen.
7.
Towary nie przyjęte przez odbiorcę przeszacowuje dostawca pod datą przyjęcia ich zwrotu lub ponownej sprzedaży z magazynu odbiorcy.
§  4.
Wynikiem zmiany cen towarów jest:
1)
w składnicach, biurach zbytu i hurtowniach - różnica pomiędzy wartością towarów obliczoną według nowych cen nabycia a wartością towarów obliczoną według starych cen nabycia,
2)
w jednostkach handlu detalicznego - różnica pomiędzy wartością towarów obliczoną według nowych cen detalicznych pomniejszonych o przysługujące marże a wartością towarów obliczoną według starych cen detalicznych pomniejszonych o przysługujące marże.
§  5.
Wyniki zmian cen podlegają rozliczeniu z budżetem centralnym odrębnie jako dodatnie różnice budżetowe w razie podwyżki cen oraz odrębnie jako ujemne różnice budżetowe w razie obniżki cen.
§  6.
1.
Różnice budżetowe (§ 5) rozliczane są z budżetem centralnym za okresy miesięczne.
2.
Jednostki rozliczające (§ 2) przedstawiają wydziałowi finansowemu prezydium właściwej terytorialnie powiatowej lub miejskiej (dzielnicowej) rady narodowej w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym wprowadzono nowe ceny lub zgodnie z obowiązującymi przepisami dokonano przeszacowania zapasów, zestawienia wyników zmian cen w miesiącu sprawozdawczym, odrębne na towary, których ceny obniżono, oraz odrębne na towary, których ceny podwyższono. W zestawieniach należy podać podstawę prawną przeceny, tj. numer i datę odpowiedniej uchwały Rady Ministrów (Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów) lub zarządzenia Państwowej Komisji Cen, a ponadto zestawienia wyników obniżek cen należy zaopatrzyć w oświadczenia, że nie obejmują one obniżek cen wymienionych w § 2 ust. 3 pkt 3 i 4. Zestawienie wyników obniżek cen jednostki rozliczające przedstawiają w 2 egzemplarzach, załączając żądanie zapłaty wystawione na właściwy oddział Narodowego Banku Polskiego.
§  7.
1.
Organ finansowy (§ 6 ust. 2) po stwierdzeniu, że:
1)
obniżka cen nastąpiła na podstawie uchwały Rady Ministrów (Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów) lub zarządzenia Państwowej Komisji Cen, wymienionego w wykazie przesłanym przez Ministerstwo Finansów,
2)
zestawienie i odpisy danych spisu z natury przedstawione zostały w terminie (§ 6 ust. 2, § 3 ust. 3),
3)
zestawienie nie obejmuje wyników obniżek cen wymienionych w § 2 ust. 3 pkt 3 i 4

- potwierdza wysokość kwoty ujemnych różnic budżetowych, wskazując na zestawieniu rozdziały klasyfikacji budżetowej, z których należy uruchomić kredyty budżetowe, i przesyła 1 egzemplarz zatwierdzonego zestawienia wraz z zatwierdzonym żądaniem zapłaty w ciągu 20 dni od daty otrzymania właściwemu oddziałowi Narodowego Banku Polskiego.

2.
Jeżeli zestawienie wyników obniżek cen nie mogło być, z przyczyn od jednostki rozliczającej niezależnych, przedstawione w terminie, o którym mowa w § 6 ust. 2, wydział finansowy prezydium wojewódzkiej (równorzędnej) rady narodowej może przesunąć termin przedstawienia zestawienia o dalsze 2 miesiące.
3.
Organy finansowe prowadzą odrębną ewidencję zatwierdzonych zestawień wyników obniżek cen.
§  8.
Na podstawie potwierdzonego przez organ finansowy zestawienia wyników zmian cen dołączonego do żądania zapłaty Narodowy Bank Polski pokrywa ujemne różnice budżetowe odpowiednio z kredytów właściwych części, działu 1 "Finansowanie przedsiębiorstw i jednostek gospodarki narodowej":

Rozdział 111 "Różnice z przeceny towarów przedsiębiorstw centralnych na podstawie uchwał Rady Ministrów",

Rozdział 113 "Różnice z przeceny towarów przedsiębiorstw terenowych i spółdzielczych na podstawie uchwał Rady Ministrów",

Rozdział 111a "Różnice z przeceny towarów przedsiębiorstw centralnych na podstawie zarządzeń Państwowej Komisji Cen",

Rozdział 113a "Różnice z przeceny towarów przedsiębiorstw terenowych i spółdzielczych na podstawie zarządzeń Państwowej Komisji Cen",

- bez otwarć kredytów budżetowych, w terminie 7 dni od dnia otrzymania dokumentów, po czym przesyła otrzymane od organu finansowego zestawienie wyników obniżek cen właściwej jednostce nadrzędnej jednostki rozliczającej, której rachunek budżetowy został obciążony. Właściwą jednostką nadrzędną jest główny dysponent kredytów, posiadający odrębną część w budżecie centralnym, lub wskazany przez niego dysponent kredytów niższego stopnia.

§  9.
1.
Dodatnie różnice budżetowe za dany miesiąc płatne są na rachunek właściwego terytorialnie dla jednostki rozliczającej organu finansowego w terminie przewidzianym dla złożenia zestawienia wyników podwyżek cen.
2.
Dodatnie różnice budżetowe podlegają zarachowaniu na właściwą część, dział 3 "Różne wpłaty przedsiębiorstw i jednostek gospodarki narodowej" oraz odpowiednio na:

Rozdział 8 "Różnice z przeceny towarów przedsiębiorstw centralnych na podstawie uchwał Rady Ministrów",

Rozdział 9 "Różnice z przeceny towarów przedsiębiorstw terenowych i spółdzielczych na podstawie uchwał Rady Ministrów",

Rozdział 8a "Różnice z przeceny towarów przedsiębiorstw centralnych na podstawie zarządzeń Państwowej Komisji Cen",

Rozdział 9a "Różnice z przeceny towarów przedsiębiorstw terenowych i spółdzielczych na podstawie zarządzeń Państwowej Komisji Cen".

§  10.
1.
Jednostki rozliczające, które nie złożyły organom finansowym zestawienia wyników zmian cen za miesiąc grudzień 1961 r., przedstawią je w terminie do dnia 20 marca 1962 r. Rozliczenia należy przeprowadzić na zasadach i w trybie określonych przepisami niniejszego zarządzenia.
2.
Zestawienia wyników zmian cen za miesiące styczeń i luty 1962 r. należy przedstawić organom finansowym w terminie do dnia 25 marca 1962 r.
3.
W stosunku do rozliczeń, o których mowa w ust. 2, nie ma zastosowania przepis § 3 ust. 3.
§  11.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1962 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1962.16.71

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zasady i tryb rozliczania z budżetem centralnym przez państwowe i spółdzielcze przedsiębiorstwa handlowe wyników zmian cen towarów.
Data aktu: 15/02/1962
Data ogłoszenia: 23/02/1962
Data wejścia w życie: 23/02/1962, 01/01/1962