Uruchamianie środków na finansowanie inwestycji dla jednostek objętych lub rozliczających się z budżetem centralnym.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 9 grudnia 1960 r.
w sprawie uruchamiania środków na finansowanie inwestycji dla jednostek objętych lub rozliczających się z budżetem centralnym. 1

Na podstawie art. 51 ustawy z dnia 1 lipca 1958 r. o prawie budżetowym (Dz. U. Nr 45, poz. 221) zarządza się, co następuje:
§  1. 2
Ministerstwo Finansów na podstawie uchwalonego przez Radę Ministrów projektu budżetu centralnego podaje zainteresowanym ministerstwom globalne sumy kredytów budżetowych, przeznaczonych na finansowanie inwestycji w poszczególnych działach budżetu, z wyodrębnieniem kredytów przeznaczonych na budownictwo mieszkaniowe realizowane z zakładowych funduszów mieszkaniowych oraz kredytów na inwestycje socjalno-kulturalne przedsiębiorstw. Równocześnie Ministerstwo Finansów, opierając się na dokumentach przyjętych za podstawę do sporządzenia projektu budżetu centralnego, określi wskaźniki procentowe podziału funduszu amortyzacyjnego zbiorczo dla wszystkich przedsiębiorstw rozliczających się z budżetem w ramach jednej części budżetu na:
1)
część przeznaczoną na dochód budżetu Państwa,
2)
część przeznaczoną na finansowanie inwestycji centralnych,
3)
część przeznaczoną na finansowanie inwestycji zjednoczeń,
4)
część przeznaczoną na fundusze inwestycyjno-remontowe przedsiębiorstw.
§  2.
1. 3
Ministerstwa w terminie do 2 tygodni po otrzymaniu z Ministerstwa Finansów danych wymienionych w § 1 przedstawiają Ministerstwu Finansów zestawienie dotyczące podziału kredytów budżetowych (§ 1) na dalsze podziałki klasyfikacji budżetowej (rozdziały i paragrafy).
2.
Zestawienia podziału, o których mowa w ust. 1, należy przedłożyć Ministerstwu Finansów w 3 egzemplarzach na formularzu według wzoru stanowiącego załącznik nr 1. Zestawienia te będą stanowić dla Ministerstwa Finansów podstawę do ustalenia szczegółowego podziału kredytów budżetowych przeznaczonych na finansowanie inwestycji w budżecie centralnym.
3. 4
W celu sporządzenia zestawień, o których mowa w ust. 2, ministerstwa dokonają podziału ustalonych w Narodowym Planie Gospodarczym nakładów na inwestycje centralne, zjednoczeń i jednostek budżetowych na dalsze grupy inwestycji określone w załączniku nr 2. W zakresie inwestycji zjednoczeń finansowanych z funduszu inwestycyjnego zjednoczeń ministerstwa dokonają dalszego podziału nakładów między poszczególne zjednoczenia. Ministerstwa dokonają również podziału przewidywanych inwestycji przedsiębiorstw na inwestycje produkcyjne, socjalno-kulturalne i budownictwo mieszkaniowe realizowane z zakładowych funduszów mieszkaniowych. Podział nakładów inwestycyjnych, sporządzony w układzie ustalonym w załączniku nr 2, należy dołączyć do zestawienia, o którym mowa w ust. 1.
§  3.
W toku opracowywania zestawień, o których mowa w § 2 ust. 1, ministerstwa są uprawnione do określenia procentowych wskaźników podziału funduszu amortyzacyjnego odmiennie niż to wynika ze wskaźników ustalonych przez Ministerstwo Finansów (§ 1) pod warunkiem, że:
1) 5
ogólna suma kredytów budżetowych na inwestycje ustalona przez Ministerstwo Finansów dla poszczególnych części i działów budżetu nie ulegnie zmianie,
2) 6
kwota kredytu budżetowego na budownictwo mieszkaniowe realizowane z zakładowych funduszów mieszkaniowych oraz inwestycji socjalno-kulturalnych przedsiębiorstw nie ulegnie zwiększeniu,
3)
kwota amortyzacji przeznaczona na dochód budżetu nie zostanie zmniejszona,
4)
nie zostanie zwiększony ogólny wskaźnik amortyzacji przeznaczonej na fundusze inwestycyjno-remontowe przedsiębiorstw.
§  4.
1.
Ministerstwa powiadomią dysponentów drugiego stopnia oraz inne jednostki bezpośrednio sobie podległe o wielkości kredytu budżetowego przydzielonego na finansowanie inwestycji na podstawie zestawień podziału o których mowa w § 2 ust. 1. Jednocześnie ministerstwa ustalą dla poszczególnych zjednoczeń podział funduszu amortyzacyjnego według przepisów § 5 ust. 1.
2.
Dysponenci drugiego stopnia dokonają dalszego podziału przydzielonych kredytów budżetowych i przekażą wskaźniki podziału amortyzacji jednostkom sobie podległym, zgodnie z § 5 ust. 3.
3.
Czynności, o których mowa w ust. 1 i 2, powinny być dokonane w terminach przewidzianych dla przekazywania wskaźników do rocznych planów techniczno-ekonomicznych.
§  5.
1.
Ministerstwa określą dla poszczególnych zjednoczeń procentowe wskaźniki podziału funduszu amortyzacyjnego na:
1)
część przeznaczoną na finansowanie inwestycji centralnych (na rachunek amortyzacji scentralizowanej zjednoczeń),
2)
część przeznaczoną na finansowanie inwestycji zjednoczeń (na fundusz inwestycyjny zjednoczeń),
3)
część przeznaczoną na fundusze inwestycyjno-remontowe podporządkowanych zjednoczeniom przedsiębiorstw.
2.
W przypadkach wymienionych w § 6 ust. 3 ministerstwo nadto określa dla zjednoczenia wskaźnik procentowy funduszu amortyzacyjnego podlegającego odprowadzeniu na rachunek amortyzacji scentralizowanej ministerstwa bądź wielkość dotacji z rachunku amortyzacji scentralizowanej ministerstwa - na rachunek amortyzacji scentralizowanej zjednoczenia.
3.
Zjednoczenia ustalają dla podporządkowanych im przedsiębiorstw:
1)
procentowe wskaźniki podziału funduszu amortyzacyjnego:
a)
na część przeznaczoną do odprowadzenia na rachunek bankowy własnego funduszu inwestycyjno-remontowego przedsiębiorstwa,
b)
na część przeznaczoną do odprowadzenia na rzecz zjednoczenia (na rachunek rozliczeń amortyzacji zjednoczenia);
2)
wielkość dotacji z rachunku amortyzacji scentralizowanej zjednoczenia na finansowanie inwestycji centralnych;
3)
wielkość dotacji z rachunku funduszu inwestycyjnego zjednoczenia na finansowanie realizowanych przez przedsiębiorstwa inwestycji zjednoczeń;
4)
wielkość ewentualnych dotacji z rachunku rozliczeń amortyzacji zjednoczenia na fundusz inwestycyjno-remontowy przedsiębiorstwa (redystrybucja amortyzacji).
4.
Wskaźniki procentowe określające wielkość amortyzacji pozostawionej do dyspozycji przedsiębiorstw łącznie z kwotą dotacji z rachunku rozliczeń amortyzacji zjednoczeń na fundusze inwestycyjno-remontowe przedsiębiorstw nie mogą przekroczyć ustalonej przez ministerstwo dla danego zjednoczenia wielkości amortyzacji wynikającej ze wskaźnika, o którym mowa w ust. 1 pkt 3.
§  6.
1.
Środki, które zgodnie z ustalonymi przez zjednoczenie wskaźnikami podziału funduszu amortyzacyjnego przedsiębiorstw (§ 5 ust. 3 pkt 1) podlegają odprowadzeniu na rachunek rozliczeń amortyzacji zjednoczenia, przeznaczone są:
1)
do odprowadzenia na rachunek funduszu inwestycyjnego zjednoczenia,
2)
do odprowadzenia na rachunek amortyzacji scentralizowanej zjednoczenia lub ministerstwa,
3)
na dotacje - w ramach redystrybucji - dla funduszów inwestycyjno-remontowych przedsiębiorstw.
2.
Amortyzacja odprowadzona na rachunek amortyzacji scentralizowanej zjednoczenia przeznaczona jest na dotacje dla sfinansowania inwestycji centralnych realizowanych przez przedsiębiorstwa podporządkowane zjednoczeniu.
3.
Obowiązek przelewów na rachunek amortyzacji scentralizowanej ministerstwa może dla zjednoczenia ustalić ministerstwo tylko w tym przypadku, gdy amortyzacja przeznaczona na inwestycje centralne jednostek podporządkowanych zjednoczeniu jest wyższa niż zapotrzebowanie środków na sfinansowanie tych inwestycji. Amortyzacja wpływająca na rachunek amortyzacji scentralizowanej ministerstwa przeznaczona jest do odprowadzenia na dochód budżetu lub na dotowanie rachunków amortyzacji scentralizowanej tych zjednoczeń, które wykazują niedobór środków na sfinansowanie inwestycji centralnych.
§  7.
1. 7
Jednostki i zakłady budżetowe na podstawie przydzielonych im limitów inwestycyjnych i kredytów budżetowych sporządzają plany sfinansowania inwestycji i kapitalnych remontów na formularzu według wzoru stanowiącego załącznik nr 2a do zarządzenia. Plany te stanowią załączniki do rocznych planów finansowych jednostek i zakładów budżetowych.
2.
Jednostki opracowujące lub zatwierdzające roczne plany finansowe jednostek i zakładów budżetowych obowiązane są dostosować rozmiary środków budżetowych i pozabudżetowych przeznaczonych na inwestycje do wysokości przydzielonego jednostkom budżetowym limitu inwestycyjnego.
3.
Jednostki i zakłady budżetowe składają w bankach finansujących inwestycje swe plany rzeczowo-finansowe opracowane dla poszczególnych zadań inwestycyjnych na podstawie przydzielonych im limitów inwestycyjnych oraz planów sfinansowania inwestycji. Dla zadań inwestycyjnych polegających wyłącznie na zakupach dóbr inwestycyjnych, nie związanych z budownictwem inwestycyjnym, jednostki i zakłady budżetowe nie sporządzają planów rzeczowo-finansowych. Inwestycje te będą finansowane przez Narodowy Bank Polski w trybie przewidzianym dla finansowania działalności bieżącej.
§  8.
1.
Przedsiębiorstwa na podstawie ustalonych dla nich w spisach tytułów limitów inwestycyjnych w zakresie inwestycji centralnych i inwestycji zjednoczeń oraz na podstawie przydzielonych im kredytów budżetowych (§ 4), jak też wskaźników, o których mowa w § 5 ust. 3, i innych wskaźników ustalonych dla rocznych planów techniczno-ekonomicznych opracowują roczne plany sfinansowania inwestycji i kapitalnych remontów według wzoru określonego w załączniku nr 3.
2.
Plany, o których mowa w ust. 1, podlegają złożeniu zarówno w banku finansującym inwestycje centralne i inwestycje zjednoczeń, jak też w banku finansującym inwestycje przedsiębiorstw w terminach przewidzianych na opracowanie rocznych planów techniczno-ekonomicznych.
3. 8
Zakłady pracy tworzące zakładowy fundusz mieszkaniowy sporządzają również i składają we właściwych oddziałach banków plany dochodów i wydatków zakładowych funduszów mieszkaniowych. Plany dochodów i wydatków zakładowych funduszów mieszkaniowych powinny być sporządzane na formularzu według wzoru stanowiącego załącznik nr 3a do zarządzenia.
§  9.
1. 9
Dysponenci rachunków amortyzacji scentralizowanej (ministerstwa i zjednoczenia) w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku obowiązani są złożyć we właściwych bankach roczne plany akumulacji i zużycia amortyzacji scentralizowanej. Plany te należy opracować na formularzu według wzoru stanowiącego załącznik nr 4. Plany te stanowią podstawę dla banku do otwarcia rachunku amortyzacji scentralizowanej. W tym samym terminie zjednoczenia obowiązane są złożyć w bankach zaktualizowane plany akumulacji i zużycia funduszu inwestycyjnego zjednoczeń.
2.
Rachunki amortyzacji scentralizowanej, jak też rachunki funduszu inwestycyjnego zjednoczeń prowadzą banki finansujące inwestycje centralne.
3.
Rachunki rozliczeń amortyzacji zjednoczeń prowadzą banki finansujące działalność bieżącą przedsiębiorstw podległych zjednoczeniom.
§  10.
1.
Kredyty budżetowe na inwestycje centralne, a także kredyty budżetowe na budownictwo inwestycyjne (bez budownictwa mieszkaniowego) jednostek budżetowych będą otwierane i przekazywane jednorazowo na cały rok w Banku Inwestycyjnym lub w Banku Rolnym.
2.
Kredyty budżetowe na inwestycje nie objęte przepisem ust. 1, bez względu na to, w którym banku inwestycje są finansowane, otwierane będą przez Ministerstwo Finansów w Narodowym Banku Polskim w trybie obowiązującym dla kredytów przeznaczonych na działalność bieżącą.
3.
Tryb otwierania i przekazywania kredytów budżetowych oraz formę związanych z tym dokumentów regulują przepisy o rachunkowości budżetowej.
§  11.
1.
Wykorzystanie otwartych (przekazanych) kredytów budżetowych na inwestycje centralne, budownictwo inwestycyjne jednostek i zakładów budżetowych (bez budownictwa mieszkaniowego) oraz na nie związane z budownictwem inwestycyjnym zakupy gotowych dóbr inwestycyjnych jednostek budżetowych następować będzie w drodze opłacania przez banki żądań zapłaty i innych dokumentów rozliczeniowych w granicach otwartych (przekazanych) kredytów budżetowych.
2.
Wykorzystanie kredytów budżetowych na inwestycje zjednoczeń następować będzie w formie przelewu - w granicach otwartych (przekazanych) kredytów budżetowych - środków finansowych na rachunki funduszów inwestycyjnych zjednoczeń.
3.
Wykorzystanie kredytów budżetowych przeznaczonych dla zakładów budżetowych na zakupy gotowych dóbr inwestycyjnych nie związanych z budownictwem inwestycyjnym następuje w formie przelewu dotacji na rachunki zakładów budżetowych związane z finansowaniem ich działalności bieżącej.
4.
W przypadkach nie wymienionych w ust. 1-3 wykorzystanie otwartych (przekazanych) kredytów budżetowych następować będzie w drodze przelewów dotacji na rachunki inwestycyjne lub na rachunki funduszów przeznaczonych na finansowanie inwestycji.
§  12.
1.
Przepisy dotyczące ministerstw stosuje się do urzędów centralnych.
2.
Przepisy dotyczące zjednoczeń, a zawarte w § 2 ust. 3, § 5 i § 6 stosuje się analogicznie do centralnych zarządów i innych jednostek budżetowych nadzorujących przedsiębiorstwa.
§  13.
Zarządzenie stosuje się także do inwestycji państwowych gospodarstw rolnych rozliczających się z budżetem centralnym, z tym że jednostki te tworzą odrębne fundusze na finansowanie inwestycji i remontów kapitalnych. Państwowe gospodarstwa rolne w planach sporządzanych na formularzu według załącznika nr 3 nie ujmują danych dotyczących kapitalnych remontów.
§  14.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 10 grudnia 1960 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1 10

ZESTAWIENIE KREDYTÓW BUDŻETOWYCH NA INWESTYCJE

ZAŁĄCZNIK  Nr 2 11

PODZIAŁ NAKŁADÓW INWESTYCYJNYCH

ZAŁĄCZNIK  Nr 2a. 12

PLAN SFINANSOWANIA INWESTYCJI I KAPITALNYCH REMONTÓW JEDNOSTEK I ZAKŁADÓW BUDŻETOWYCH

ZAŁĄCZNIK  Nr 3 13

PLAN SFINANSOWANIA INWESTYCJI I KAPITALNYCH REMONTÓW JEDNOSTEK NA ROZRACHUNKU GOSPODARCZYM NA ROK ..............

ZAŁĄCZNIK  Nr 3a. 14

PLAN DOCHODÓW I WYDATKÓW ZAKŁADOWYCH FUNDUSZÓW MIESZKANIOWYCH

ZAŁĄCZNIK  Nr 4 15

PLAN AKUMULACJI I ZUŻYCIA AMORTYZACJI SCENTRALIZOWANEJ

1 Tytuł zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 29 listopada 1961 r. (M.P.61.94.401) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 18 grudnia 1961 r.
2 § 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 29 listopada 1961 r. (M.P.61.94.401) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 18 grudnia 1961 r.
3 § 2 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. a) zarządzenia z dnia 29 listopada 1961 r. (M.P.61.94.401) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 18 grudnia 1961 r.
4 § 2 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. b) zarządzenia z dnia 29 listopada 1961 r. (M.P.61.94.401) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 18 grudnia 1961 r.
5 § 3 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. a) zarządzenia z dnia 29 listopada 1961 r. (M.P.61.94.401) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 18 grudnia 1961 r.
6 § 3 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. b) zarządzenia z dnia 29 listopada 1961 r. (M.P.61.94.401) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 18 grudnia 1961 r.
7 § 7 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia z dnia 29 listopada 1961 r. (M.P.61.94.401) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 18 grudnia 1961 r.
8 § 8 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 6 zarządzenia z dnia 29 listopada 1961 r. (M.P.61.94.401) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 18 grudnia 1961 r.
9 § 9 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 7 zarządzenia z dnia 29 listopada 1961 r. (M.P.61.94.401) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 18 grudnia 1961 r.
10 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 1 pkt 8 zarządzenia z dnia 29 listopada 1961 r. (M.P.61.94.401) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 18 grudnia 1961 r.
11 Załącznik nr 2 zmieniony przez § 1 pkt 8 zarządzenia z dnia 29 listopada 1961 r. (M.P.61.94.401) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 18 grudnia 1961 r.
12 Załącznik nr 2a dodany przez § 1 pkt 8 zarządzenia z dnia 29 listopada 1961 r. (M.P.61.94.401) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 18 grudnia 1961 r.
13 Załącznik nr 3 zmieniony przez § 1 pkt 8 zarządzenia z dnia 29 listopada 1961 r. (M.P.61.94.401) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 18 grudnia 1961 r.
14 Załącznik nr 3a dodany przez § 1 pkt 8 zarządzenia z dnia 29 listopada 1961 r. (M.P.61.94.401) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 18 grudnia 1961 r.
15 Załącznik nr 4 zmieniony przez § 1 pkt 8 zarządzenia z dnia 29 listopada 1961 r. (M.P.61.94.401) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 18 grudnia 1961 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024