Dokumentacja kosztorysowa na roboty budowlano-montażowe wykonywane w 1961 r.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO KOMITETU BUDOWNICTWA, URBANISTYKI I ARCHITEKTURY
z dnia 21 listopada 1960 r.
w sprawie dokumentacji kosztorysowej na roboty budowlano-montażowe wykonywane w 1961 r.

Na podstawie § 2 ust. 1 pkt 4 lit. c) oraz pkt 6 lit. c) i e) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 sierpnia 1960 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Komitetu Budownictwa, Urbanistyki i Architektury (Dz. U. Nr 38, poz. 225) ustala się, co następuje:
§  1.
1.
Inwestycje przewidziane do realizacji w 1961 r. muszą mieć w zakresie obiektów i robót kontynuowanych po dniu 1 stycznia 1961 r. oraz rozpoczynanych w pierwszym półroczu 1961 r. zatwierdzone zbiorcze zestawienia kosztów w cenach obowiązujących od lipca 1960 r. nie później niż do końca grudnia 1960 r.
2.
Wyjątek stanowić mogą zbiorcze zestawienia kosztów na inwestycje rozpoczynane po dniu 1 lipca 1961 r. Termin zatwierdzenia tych zbiorczych zestawień kosztów nie może przekraczać 31 stycznia 1961 r.
§  2.
1.
Roboty w kontynuowanych obiektach lub częściach obiektów, objęte elementami nie zakończonymi do dnia 1 stycznia 1961 r. oraz rozpoczynanymi po tym terminie, muszą posiadać kosztorysy w cenach z dnia 1 lipca 1960 r. nie później niż do dnia 28 lutego 1961 r. W wyjątkowych przypadkach ministrowie (kierownicy urzędów centralnych) i prezydia wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) mogą zezwolić dla niektórych inwestycji lub inwestycji niektórych zjednoczeń bądź wydziałów prezydiów rad narodowych na przesunięcie tego terminu do dnia 31 marca 1961 r., podając ich wykaz do wiadomości Przewodniczącego Komitetu Budownictwa, Urbanistyki i Architektury oraz właściwemu bankowi finansującemu inwestycję.
2.
Obiekty, części obiektów i roboty nie związane z obiektami, rozpoczynane w 1961 r., muszą posiadać kosztorysy w cenach z 1 lipca 1960 r. nie później niż na trzy miesiące przed rozpoczęciem obiektów, części obiektów lub robót nie związanych z obiektami, których one dotyczą.
3.
Dla obiektów, części obiektów i robót nie związanych z obiektami, rozpoczynanych w pierwszym półroczu 1961 r., trzymiesięczne wyprzedzenie może być skrócone, jednak nie więcej niż do 1 miesiąca.
4.
Terminy, o których mowa w ust. 1, 2 i 3, dotyczą daty dostarczenia kosztorysów wykonawcom robót.
5.
Terminy dostarczenia kosztorysów zamawiającemu (inwestorowi) przez jednostki opracowujące kosztorysy powinny wyprzedzać terminy określone w ust. 1, 2 i 3 o 7 dni.
§  3.
1.
Obowiązek dostarczenia wykonawcy kosztorysów, o których mowa w § 2, ciąży na zamawiającym (inwestorze).
2.
Zamawiający mogą wykonać przeliczenie istniejących kosztorysów we własnym zakresie lub zlecić ich opracowanie biurom projektów albo posiadającym odpowiednie kwalifikacje pracownikom własnym, pracownikom jednostek gospodarki uspołecznionej bądź rencistom, opłacając koszty przeliczenia ze środków inwestycyjnych.
3.
W razie zlecenia przeliczenia kosztorysów temu biuru projektów, które opracowało kosztorys według zasad i cen obowiązujących przed dniem 1 lipca 1960 r., biuro to nie może odmówić wykonania przeliczenia kosztorysów w terminach podanych w § 2.
4.
Zamawiający, którzy nie dokonali przeliczeń istniejących kosztorysów zgodnie z § 2 ust. 2 zarządzenia Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 21 czerwca 1960 r. w sprawie kosztorysów i rozliczeń za roboty budowlano-montażowe wykonane w drugim półroczu 1960 (Monitor Polski Nr 59, poz. 281 i Nr 88, poz. 398), zlecą bezzwłocznie wykonanie przeliczeń, o których mowa w ust. 2, dołączając do zlecenia uzgodniony z wykonawcą aneks do danych wyjściowych dla kosztorysowania, określający odległości transportu zewnętrznego materiałów oraz wykaz pozycji i rozdziałów podlegających przeliczeniu.
§  4.
1.
Wykonawcy zobowiązani są do uzgodnienia kosztorysów przeliczonych według zasad i cen obowiązujących od dnia 1 lipca 1960 r. w ciągu dwóch tygodni od daty doręczenia przeliczonego kosztorysu.
2.
Skrócony termin uzgadniania (ust. 1) nie dotyczy kosztorysów, które stanowiły podstawę do określenia ceny ryczałtowej, oraz kosztorysów, które w cenach sprzed 1 lipca 1960 r. nie były uzgadniane z wykonawcą robót.
§  5.
1.
Biura projektów wykonają zlecane im prace siłami własnymi.
2.
Zezwala się biurom projektów w okresie do dnia 30 czerwca 1961 r. na zatrudnianie na części etatu pracowników innych jednostek gospodarki uspołecznionej dla wykonania przeliczeń kosztorysów i opracowywania nowych kosztorysów.
3.
Biura projektów mogą przekroczyć w 1960 r. roczne limity produkcji i funduszu płac o kwoty wynikające z prac nad przeliczeniem kosztorysu. Przekroczenia z tego tytułu uznaje się za usprawiedliwione. Dla umożliwienia kontroli bankowej biura projektów powinny posiadać pełne udokumentowanie wysokości przekroczeń.
4.
W planach na pierwszy kwartał 1961 r. biura projektów uwzględnią zadania wynikające z przeliczenia kosztorysów na nowe ceny.
§  6.
1.
Ceny prac przeliczeniowych należy ustalić według zasad określonych w zarządzeniu nr 18 Przewodniczącego Komitetu Budownictwa, Urbanistyki i Architektury z dnia 17 września 1960 r. w sprawie cen za opracowanie kosztorysów dodatkowych do kosztorysów opracowanych według zasad i cen obowiązujących przed dniem 1 lipca 1960 r. z uwzględnieniem przepisów zarządzenia nr 24 Przewodniczącego Komitetu Budownictwa, Urbanistyki i Architektury z dnia 29 października 1960 r. w sprawie zmiany cen za kosztorysy w zakresie budownictwa ogólnego i przemysłowego.
2.
Przedłuża się do dnia 30 czerwca 1961 r. moc obowiązującą zarządzenia nr 18 Przewodniczącego Komitetu Budownictwa, Urbanistyki i Architektury z dnia 17 września 1960 r. w sprawie cen za opracowanie kosztorysów dodatkowych do kosztorysów opracowanych według zasad i cen obowiązujących przed 1 lipca 1960 r.
§  7.
Zobowiązuje się:
1)
inwestorów bezpośrednich oraz kierowników jednostek projektowych do zapewnienia prawidłowego i terminowego wykonania prac wynikających z niniejszego zarządzenia w zakresie ich jednostek,
2)
jednostki nadrzędne nad inwestorami bezpośrednimi do kontroli terminowego wykonania zadań wynikających z niniejszego zarządzenia oraz wyciągania konsekwencji wobec kierowników i pracowników komórek inwestycyjnych (służb inwestycyjnych) winnych niewykonania ciążących na nich obowiązków,
3)
jednostki nadrzędne biur projektów do kontroli przebiegu prac oraz wyciągania konsekwencji w stosunku do kierowników jednostek projektowych winnych zaniedbań w realizacji ich zadań wynikających z niniejszego zarządzenia.
§  8.
Zarządzenie wchodzi w życia z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 21 listopada 1960 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024