Organizacja przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.

UCHWAŁA Nr 357
RADY MINISTRÓW
z dnia 13 października 1960 r.
w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.

Na podstawie art. 156 kodeksu postępowania administracyjnego Rada Ministrów uchwala, co następuje:

Rozdział  I

Przepisy ogólne.

§  1.
Wszystkie organy administracji państwowej obowiązane są do przyjmowania obywateli w sprawach skarg i wniosków (art. 157 i 169 kodeksu postępowania administracyjnego).
§  2.
1.
Przyjęcia obywateli w sprawach skarg i wniosków odbywają się codziennie w oznaczonych godzinach.
2.
Informacje o godzinach przyjęć powinny być wywieszane w siedzibie organu, a także w tych jednostkach mu podległych, w których ze względu na zakres ich działalności wywieszanie tych informacji jest uzasadnione.
§  3.
1.
Skargi i wnioski wnosi się na piśmie, w drodze telegraficznej lub ustnie do protokołu.
2.
Protokół zawierający skargę lub wniosek wniesione ustnie powinien być podpisany przez wnoszącego oraz przez pracownika organu, który protokół sporządził.
3.
Na żądanie wnoszącego organ potwierdza złożenie skargi lub wniosku.
§  4.
Skargi i wnioski powinny być ewidencjonowane w sposób odróżniający je od pozostałych spraw.
§  5.
1.
Skarga i wniosek powinny zawierać podpis i adres wnoszącego.
2.
Skarga i wniosek bez podpisu i adresu wnoszącego podlegają rozpatrzeniu, jeżeli jest to uzasadnione interesem społecznym.
§  6.
Organ zażąda od wnoszącego skargę lub wniosek złożenia wyjaśnienia lub uzupełnienia, jeżeli z treści skargi lub wniosku nie można należycie ustalić ich przedmiotu.
§  7.
Organ właściwy do rozpatrzenia skargi nie może przekazać jej do załatwienia organowi niższego stopnia, jeżeli skarga zawiera zarzuty dotyczące działalności tego organu.
§  8.
Jeżeli skarga lub wniosek dotyczy kilku spraw podlegających rozpatrzeniu przez różne organy, organ, do którego wniesiono skargę lub wniosek, rozpatrzy sprawy należące do jego właściwości, pozostałe natomiast sprawy przekaże w terminie 7 dni właściwym organom, zawiadamiając o tym wnoszącego.
§  9.
1.
Jeżeli rozpatrzenie skargi lub wniosku wymaga uprzedniego zbadania i wyjaśnienia sprawy, niezbędne w tym celu materiały zbiera organ właściwy do rozpatrzenia skargi lub wniosku.
2.
Właściwy organ powinien w ciągu dwu miesięcy skargę lub wniosek rozpatrzyć i w tym terminie załatwić, chyba że obowiązujące przepisy przewidują termin krótszy.
§  10.
W toku rozpatrywania skargi lub wniosku należy w miarę potrzeby współdziałać z organami kontroli państwowej i społecznej, z organami prokuratury oraz z właściwymi organizacjami politycznymi, zawodowymi, samorządowymi, spółdzielczymi i innymi organizacjami społecznymi, a także organami samorządu robotniczego.
§  11.
O załatwieniu skargi lub wniosku właściwy organ zawiadamia wnoszącego. Zawiadomienie powinno zawierać: oznaczenie organu, od którego pochodzi, wskazanie, kogo dotyczy, datę, sposób załatwienia lub wykorzystania skargi lub wniosku oraz podpis z podaniem stanowiska służbowego podpisującego.
§  12.
Posłowie na Sejm oraz radni rad narodowych, którzy w wykonaniu swoich obowiązków wnieśli w swoim imieniu skargi lub wnioski mające ze względu na swój przedmiot znaczenie społeczne, powinni być w terminie 14 dni powiadomieni o stanie rozpatrzenia skargi lub wniosku.
§  13.
Wszystkie organy państwowe, a w szczególności organy właściwe do rozpatrywania i załatwiania skarg lub wniosków, obowiązane są przeciwdziałać wszelkim próbom hamowania krytyki, groźbom i innym formom zastraszania osób składających skargi i wnioski, jeżeli osoby te działają w granicach prawem dozwolonych.
§  14.
1.
Wnoszący skargę lub wniosek może zastrzec nieujawnianie jego nazwiska lub adresu.
2.
Kierownik organu wyższego stopnia w stosunku do organu rozpatrującego skargę lub wniosek może pomimo zastrzeżenia (ust. 1) zezwolić na ujawnienie osobie zainteresowanej nazwiska lub adresu wnoszącego skargę lub wniosek, gdy za ujawnieniem przemawia interes społeczny albo też - ze względu na stwierdzone znamiona oszczerstwa - słuszny interes zainteresowanego. Zezwolenie powinno być udzielone na piśmie i przesłane do wiadomości wnoszącego skargę lub wniosek.
§  15.
Wszystkie organy administracji państwowej, przedsiębiorstwa państwowe, państwowe jednostki organizacyjne oraz organy organizacji zawodowych, samorządowych, spółdzielczych i innych organizacji społecznych, wykonujących funkcje administracji państwowej, obowiązane są wykorzystywać materiał zawarty w skargach i wnioskach dla ochrony interesu społecznego i słusznego interesu indywidualnego oraz dla usprawnienia swojej działalności.
§  16.
Właściwy organ zawiadamia o sposobie załatwienia skargi lub wniosku posła na Sejm lub radnego rady narodowej, za którego pośrednictwem skarga lub wniosek został złożony, jeżeli zażądał takiego zawiadomienia.
§  17.
1.
Przepisy uchwały stosuje się również do skarg i wniosków przekazanych właściwym organom przez redakcje prasowe (radia, telewizji, kroniki filmowej) lub przez organizacje zawodowe, samorządowe, spółdzielcze lub inne organizacje społeczne.
2.
Przepisy uchwały stosuje się ponadto w przypadkach, gdy do właściwego organu został przesłany przez redakcję prasową artykuł, notatka lub inna opublikowana wiadomość, jeżeli posiadają znamiona skargi lub wniosku.
3.
W przypadkach określonych w ust. 1 i 2 przepisy uchwały, dotyczące osób wnoszących skargi i wnioski, stosuje się odpowiednio również do redakcji i organizacji, które skargi i wnioski przekazały lub artykuł, notatkę albo wiadomość przesłały, z tym że zawiadomienia redakcji lub organizacji o załatwieniu lub przekazaniu innemu organowi skargi lub wniosku, o którym mowa w ust. 1, dokonuje się, jeżeli zażądano takiego zawiadomienia (art. 175 § 2 kodeksu postępowania administracyjnego).

Rozdział  II

Przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków w prezydiach rad narodowych.

§  18.
1.
Organy prezydiów rad narodowych wszystkich stopni przyjmują obywateli w sprawach skarg i wniosków codziennie w określonych godzinach urzędowych. Kierownicy tych organów są bezpośrednio odpowiedzialni za właściwe i terminowe rozpatrzenie skarg i wniosków.
2.
Przewodniczący lub stale urzędujący członek prezydium rady narodowej przyjmuje obywateli w sprawach skarg i wniosków w ustalonych dniach i godzinach urzędowych, a ponadto co najmniej raz w tygodniu po godzinach pracy.
3.
Jeżeli wymaga tego interes obywateli, prezydium rady narodowej może zobowiązać kierowników organów prezydium albo ich zastępców do przyjmowania obywateli w sprawach skarg i wniosków w określonych dniach również po godzinach pracy.
§  19.
1.
Nadzór nad rozpatrywaniem skarg i wniosków sprawuje prezydium rady narodowej.
2.
Bieżący nadzór nad rozpatrywaniem skarg i wniosków sprawuje przewodniczący prezydium rady narodowej.
3.
Prezydium rady narodowej może poruczyć sprawowanie bieżącego nadzoru nad rozpatrywaniem skarg i wniosków zastępcy przewodniczącego lub sekretarzowi prezydium.
§  20.
Prezydia rad narodowych zapewnią:
1)
należytą organizację rozpatrywania skarg i wniosków wnoszonych do prezydium,
2)
systematyczną kontrolę prawidłowego i terminowego rozpatrywania skarg i wniosków w organach administracyjnych prezydium, w prezydiach rad narodowych niższego stopnia i ich organach administracyjnych oraz przedstawianie i rozpatrywanie sprawozdań i uwag pokontrolnych.
§  21.
1.
Prezydium rady narodowej przeprowadza na posiedzeniach przynajmniej co pół roku ocenę rozpatrywania skarg i wniosków przez prezydium i jego organy administracyjne, zasięgając w tej sprawie opinii zainteresowanych komisji rady narodowej.
2.
Prezydium rady narodowej przy ocenie pracy poszczególnych organów administracyjnych uwzględnia również sposób rozpatrywania skarg i wniosków przez te organy.
§  22.
Prezydia wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) rozpatrują periodycznie na posiedzeniach sposób przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków przez terenowe organy administracji państwowej nie podporządkowane radom narodowym i zgłaszają swoje uwagi i propozycje w tym przedmiocie.

Rozdział  III

Przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków w ministerstwach, urzędach centralnych, w podległych im organach administracji państwowej oraz w zjednoczeniach, centralnych zarządach i zarządach.

§  23.
W ministerstwach, w urzędach centralnych oraz w zjednoczeniach, centralnych zarządach i zarządach przyjmuje się obywateli w sprawach skarg i wniosków codziennie w określonych godzinach urzędowych.
§  24.
1.
Ministrowie (kierownicy urzędów centralnych) albo ich zastępcy przyjmują obywateli w sprawach skarg i wniosków co najmniej raz w tygodniu, w dniach i godzinach przez siebie ustalonych.
2.
Kierownicy innych organów wymienionych w § 23 albo zastępcy tych kierowników przyjmują obywateli w sprawach skarg i wniosków w ustalonych dniach i godzinach urzędowych, a ponadto co najmniej raz w tygodniu po godzinach pracy.
§  25.
Skargi i wnioski wpływające do organów wymienionych w § 23 rozpatrują właściwe jednostki organizacyjne tych organów. Kierownicy tych jednostek są bezpośrednio odpowiedzialni za właściwe i terminowe rozpatrzenie skarg i wniosków.
§  26.
Ministrowie oraz kierownicy urzędów centralnych uregulują zgodnie z zasadami niniejszej uchwały przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków wnoszonych do podległych im organów administracji państwowej, a nie podporządkowanych radom narodowym.
§  27.
Nadzór nad rozpatrywaniem skarg i wniosków wniesionych do organów wymienionych w §§ 23 i 26 wykonują kierownicy tych organów.
§  28.
1.
Kolegium ministerstwa (urzędu centralnego) przeprowadza przynajmniej co pół roku ocenę rozpatrywania skarg i wniosków przez ministerstwo (urząd centralny) i przez podległe mu organy administracji państwowej, zjednoczenia i centralne zarządy.
2.
Kolegium ministerstwa (urzędu centralnego) przy ocenie pracy poszczególnych organów i jednostek organizacyjnych uwzględnia również sposób rozpatrywania przez nie skarg i wniosków.
§  29.
Kierownicy organów wymienionych w §§ 23 i 26 zapewnią:
1)
należytą organizację rozpatrywania skarg i wniosków, wnoszonych do tych organów,
2)
systematyczną kontrolę prawidłowego i terminowego rozpatrywania skarg i wniosków w jednostkach organizacyjnych ministerstwa i w organach i jednostkach podległych i nadzorowanych oraz przedstawianie i rozpatrywanie sprawozdań i uwag pokontrolnych.

Rozdział  IV

Przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków w przedsiębiorstwach przemysłowych, handlowych i usługowych.

§  30.
1.
W uspołecznionych przedsiębiorstwach przemysłowych dyrektorzy lub ich zastępcy przyjmują w określonych dniach i godzinach obywateli w sprawach skarg i wniosków, w miarę potrzeby także po godzinach pracy.
2.
Dyrektorzy lub upoważnieni przez nich pracownicy załatwiają skargi i wnioski wniesione do przedsiębiorstwa z zachowaniem uprawnień organów samorządu robotniczego.
§  31.
1.
W przedsiębiorstwach uspołecznionego handlu i przemysłu gastronomicznego przyjęcia obywateli w sprawach skarg i wniosków odbywają się codziennie w określonych godzinach pracy.
2.
Dyrektorzy przedsiębiorstw określonych w ust. 1 albo ich zastępcy przyjmują obywateli w sprawach skarg i wniosków w ustalonych dniach i godzinach urzędowych, a ponadto co najmniej raz w tygodniu po godzinie 16.
3.
Informacja o dniach i godzinach przyjęć powinna znajdować się w każdej podległej placówce.
4.
Nadzór nad rozpatrywaniem skarg i wniosków sprawują dyrektorzy przedsiębiorstw określonych w ust. 1.
§  32.
1.
W każdej placówce uspołecznionego handlu detalicznego i przemysłu gastronomicznego lub usług powinna być udostępniona obywatelom książka do wpisywania skarg i wniosków.
2.
Skargi i wnioski wpisane do książki, a nie załatwione pozytywnie przez kierownika placówki, zostaną, w terminie 3 dni od daty ich wpisania, przekazane do dyrekcji przedsiębiorstwa.
§  33.
Minister Handlu Wewnętrznego w drodze zarządzenia ureguluje w sposób jednolity sprawę prowadzenia książek do wpisywania skarg i wniosków oraz trybu zawiadamiania o załatwieniu takich skarg i wniosków w uspołecznionych placówkach handlu detalicznego i przemysłu gastronomicznego, bez względu na ich podporządkowanie.
§  34.
Przepisy §§ 31-33 stosuje się odpowiednio do innych uspołecznionych przedsiębiorstw, a w szczególności przedsiębiorstw usługowych oraz ich placówek i zakładów, z tym że odnośne przepisy wyda dla przedsiębiorstw usługowych oraz ich placówek i zakładów Przewodniczący Komitetu Drobnej Wytwórczości, a dla podległych ministrom innych przedsiębiorstw oraz ich placówek i zakładów - właściwy dla nich minister.

Rozdział  V

Przepisy końcowe.

§  35.
Przepisy uchwały dotyczące ministrów i ministerstw stosuje się odpowiednio do przewodniczących komitetów i komisji sprawujących funkcje naczelnych organów administracji państwowej.
§  36.
Władze centralne organizacji zawodowych, samorządowych, spółdzielczych i innych organizacji społecznych wydadzą, z zachowaniem zasad ustalonych w uchwale, szczegółowe przepisy regulujące przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków przez organy tych organizacji w zakresie wykonywania przez nie czynności administracji państwowej.
§  37.
Prezes Rady Ministrów sprawuje ogólny nadzór nad przyjmowaniem i rozpatrywaniem skarg i wniosków.
§  38.
Wykonanie uchwały porucza się Prezesowi Rady Ministrów i właściwym ministrom oraz prezydiom rad narodowych.
§  39.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1961 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024