Państwowa Inspekcja Plonów.

UCHWAŁA
RADY MINISTRÓW
z dnia 4 października 1960 r.
w sprawie Państwowej Inspekcji Plonów.

§  1.
1.
Państwowa Inspekcja Plonów, powołana uchwałą nr 304 Prezydium Rządu z dnia 18 maja 1954 r. (Monitor Polski Nr 58, poz. 779), podporządkowana jest Głównemu Urzędowi Statystycznemu.
2.
Zadaniem Państwowej Inspekcji Plonów jest:
1)
dokonywanie w ciągu całego roku oceny przebiegu wegetacji roślin uprawnych bądź przypuszczalnych plonów ważniejszych ziemiopłodów;
2)
dokonywanie oceny przewidywanych zbiorów w okresie przed sprzętem ziemiopłodów;
3)
dokonywanie ostatecznej oceny osiągniętych planów i zbiorów ziemiopłodów.
§  2.
1.
Pracami Państwowej Inspekcji Plonów objęte są państwowe gospodarstwa rolne, spółdzielnie produkcyjne i indywidualne gospodarstwa chłopskie.
2.
Wykaz roślin uprawnych i ziemiopłodów objętych oceną Państwowej Inspekcji Plonów ustala Prezes Głównego Urzędu Statystycznego w porozumieniu z Ministrem Rolnictwa.
§  3.
1.
Organami Państwowej Inspekcji Plonów są: Inspektorat Główny - Departament w Głównym Urzędzie Statystycznym oraz inspektorzy wojewódzcy i rzeczoznawcy powiatowi, działający przy wydziałach statystyki prezydiów rad narodowych.
2.
Inspektorzy wojewódzcy w porozumieniu z prezydiami powiatowych rad narodowych organizują przy wydziałach statystyki sieć rzeczoznawców powiatowych w liczbie 2-3 na powiat, rekrutując ich spośród wykwalifikowanej kadry agronomicznej zatrudnionej w urzędach, organach prezydiów rad narodowych, organizacjach i instytucjach rolniczych lub związanych z rolnictwem na terenie powiatu.
3.
Stanowisko inspektora wojewódzkiego oraz rzeczoznawcy może być łączone z inną pracą zawodową i traktowane jako zajęcie dodatkowe. W tym przypadku właściwy organ przełożony inspektora oraz rzeczoznawcy obowiązany jest traktować prace związane z zadaniami Państwowej Inspekcji Plonów jako ważne dla gospodarki narodowej i w razie potrzeby zwalniać go od innych zajęć.
4.
Inspektorom wojewódzkim oraz rzeczoznawcom powiatowym wykonanie zadań zleca Inspektorat Główny Państwowej Inspekcji Plonów.
5.
Inspektorom wojewódzkim, pełniącym funkcje w Państwowej Inspekcji Plonów obok głównej pracy zawodowej, przysługuje wynagrodzenie ryczałtowe, a rzeczoznawcom powiatowym - wynagrodzenie za każde sporządzone sprawozdanie.
6.
Inspektorom wojewódzkim i rzeczoznawcom powiatowym mogą być przyznawane nagrody przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na wniosek Inspektora Głównego Państwowej Inspekcji Plonów.
7.
Zasady wynagradzania i wysokość stawek oraz regulamin przyznawania nagród ustali Prezes Głównego Urzędu Statystycznego w porozumieniu z Ministrem Finansów i Komitetem Pracy i Płac.
§  4.
1.
Prezydia wojewódzkich i powiatowych rad narodowych, na wniosek inspektora wojewódzkiego Państwowej Inspekcji Plonów, powołują w miarę potrzeby wojewódzkie i powiatowe komisje oceny plonów.
2.
Zadaniem komisji, o których mowa w ust. 1, jest niesienie pomocy przy przeprowadzaniu szacunków i ocen plonów i zbiorów oraz analiza i opiniowanie danych dotyczących plonów i zbiorów, przedłożonych im przez rzeczoznawców powiatowych bądź inspektorów wojewódzkich Państwowej Inspekcji Plonów.
3.
Komisje nie mają uprawnień do dokonywania zmian w ocenach rzeczoznawców Państwowej Inspekcji Plonów.
4.
Skład, zakres i tryb pracy wojewódzkich i powiatowych komisji oceny plonów określi instrukcja Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
§  5.
Organizację pracy, zakres działania i obowiązki inspektorów wojewódzkich oraz rzeczoznawców powiatowych określi instrukcja Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
§  6.
Pracownicy Państwowej Inspekcji Plonów i osoby przez nią upoważnione mają prawo kontroli stanu zasiewów w polu, omłotów, zbiorów znajdujących się w magazynach i innych urządzeniach w gospodarstwach uspołecznionych, jak również związanej z tym dokumentacji podstawowej oraz sprawozdawczości statystycznej dotyczącej powierzchni, plonów i zbiorów.
§  7.
1.
Ministerstwa (urzędy centralne), Inspekcja Zbożowa, Zjednoczenia Przemysłów: Cukrowniczego, Olejarskiego i Lniarskiego, Centrala Rolnicza Spółdzielni "Samopomoc Chłopska" oraz stacje oceny nasion dostarczają Państwowej Inspekcji Plonów informacji uwarunkowanych zakresem ich działania, a dotyczących w szczególności przebiegu prac polowych, stanu zdrowotności upraw, oceny jakości ziemiopłodów oraz postępu i wyników kontraktacji roślin, zaopatrzenia i skupu.
2.
Wydziały rolnictwa i leśnictwa prezydiów wojewódzkich i powiatowych rad narodowych, spółdzielnie produkcyjne, państwowe gospodarstwa rolne, związki kółek rolniczych oraz zrzeszenia branżowe przy kółkach rolniczych dostarczają Państwowej Inspekcji Plonów danych do oceny plonów i zbiorów oraz w miarę możliwości udzielają pomocy fachowej i technicznej przy opracowaniu materiałów statystycznych.
§  8.
1.
Rolnicze instytuty naukowo-badawcze opracowują metodykę oceny przewidywanych plonów, strat przy sprzęcie i przechowywaniu ziemiopłodów oraz informują Inspektorat Główny Państwowej Inspekcji Plonów o wynikach badań wiążących się z tymi zagadnieniami. W szczególności instytuty te organizują doświadczenia oraz gromadzą materiał dotyczący współzależności pomiędzy różnymi cechami roślin uprawnych w poszczególnych stadiach ich rozwoju, warunkami środowiska i klimatu a wysokością plonów. Problematykę tych badań określi Prezes Głównego Urzędu Statystycznego w porozumieniu z Ministrem Rolnictwa.
2.
Rolnicze zakłady, stacje i ośrodki: doświadczalne, naukowo-badawcze i hodowlano-badawcze oraz stacje hodowli roślin są obowiązane do udzielania Państwowej Inspekcji Plonów informacji o przebiegu wegetacji i o wynikach produkcji roślinnej.
§  9.
Państwowy Instytut Hydrologiczno-Meteorologiczny dostarcza dla potrzeb Państwowej Inspekcji Plonów informacji meteorologicznych charakteryzujących przebieg pogody w poszczególnych częściach kraju oraz o stanie wilgotności gleby i wód gruntowych.
§  10.
Stacje ochrony roślin mają obowiązek nadsyłania do Państwowej Inspekcji Plonów meldunków o masowych wystąpieniach chorób i szkodników roślin, które mogą wpłynąć na obniżenie plonów.
§  11.
Państwowy Zakład Ubezpieczeń nadsyła do Państwowej Inspekcji Plonów okresowe i roczne meldunki i zestawienia o klęskach żywiołowych w rolnictwie, które mogą wpłynąć na obniżkę plonów i zbiorów.
§  12.
1.
Wydatki Inspektoratu Głównego Państwowej Inspekcji Plonów oraz nagrody dla inspektorów wojewódzkich i rzeczoznawców Państwowej Inspekcji Plonów pokrywane są z budżetu Głównego Urzędu Statystycznego.
2.
Wynagrodzenia inspektorów wojewódzkich Państwowej Inspekcji Plonów z tytułu wykonywania dla Państwowej Inspekcji Plonów prac i wynagrodzenia za wykonane zlecenia rzeczoznawców powiatowych Państwowej Inspekcji Plonów oraz inne wydatki związane z działalnością inspektorów wojewódzkich i rzeczoznawców powiatowych pokrywane są z jednostkowych budżetów wojewódzkich i powiatowych rad narodowych.
3.
Minister Finansów zapewni odpowiednie kredyty w budżetach terenowych na wydatki związane z wynagrodzeniem inspektorów wojewódzkich i rzeczoznawców powiatowych Państwowej Inspekcji Plonów.
§  13.
1.
Informacje indywidualne uzyskane przez Państwową Inspekcję Plonów w związku z oceną plonów oraz wyniki badań mogą być używane wyłącznie do zestawień statystycznych.
2.
Osoby winne niezastosowania się do przepisu ust. 1 podlegają karze w myśl art. 12 i 13 dekretu z dnia 31 lipca 1946 r. o organizacji statystyki państwowej i o Głównym Urzędzie Statystycznym (Dz. U. Nr 41, poz. 239).
§  14.
Traci moc uchwała nr 328 Rady Ministrów z dnia 16 sierpnia 1957 r. w sprawie zmiany podporządkowania i zakresu działania Państwowej Inspekcji Plonów (Monitor Polski Nr 72, poz. 435).
§  15.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1961 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024