Zasady obliczania wynagrodzenia za urlop dla niektórych kategorii pracowników.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO KOMITETU PRACY I PŁAC
z dnia 26 sierpnia 1960 r.
w sprawie zasad obliczania wynagrodzenia za urlop dla niektórych kategorii pracowników.

Na podstawie § 4 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 lipca 1959 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy z dnia 16 maja 1922 r. o urlopach dla pracowników zatrudnionych w przemyśle i handlu (Dz. U. Nr 42, poz. 264) zarządza się, co następuje:
§  1. 1
Przepisy zarządzenia stosuje się do następujących kategorii pracowników:
1)
zatrudnionych w zakładach pracy podległych i nadzorowanych przez Ministra Gospodarki Komunalnej:
a)
ratowników w działach eksploatacji ośrodków wypoczynkowo-przywodnych,
b)
bezpośrednio w produkcji w przedsiębiorstwach geodezyjnych;
2)
zatrudnionych w zakładach pracy podległych i nadzorowanych przez Ministra Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego:
a)
robotników transportu leśnego mechanicznego, kolejkowego, konnego i wodnego,
b)
robotników grupy przemysłowej w tartakach;
3)
zatrudnionych w zakładach pracy podległych i nadzorowanych przez Ministra Przemysłu Spożywczego i Skupu:
a)
inspektorów sprzedaży margaryny i tłuszczów kuchennych,
b)
inkasentów i rozwozicieli piwa,
c)
robotników przeładunkowych i dźwigowych w przemyśle chłodniczym,
d)
robotników w przemysłach cukrowniczym, ziemniaczanym i jajczarsko-drobiarskim;
4)
zatrudnionych w zakładach pracy podległych i nadzorowanych przez Ministra Przemysłu Lekkiego:
a)
kierowników, wagowych i klasyfikatorów punktów skupu,
b)
robotników grupy przemysłowej w tartakach,
c)
robotników palących w piecach ogrzewczych,
d)
sprzątaczek w placówkach akcji socjalnej;
5)
zatrudnionych w zakładach pracy państwowego przemysłu terenowego, objętych zakresem działania Komitetu Drobnej Wytwórczości:
a)
inkasentów i rozwozicieli piwa oraz napojów gazowanych,
b)
akwizytorów,
c)
robotników przy wykopie torfu (ręcznym i maszynowym),
d)
robotników grupy przemysłowej w tartakach,
e)
robotników palących w piecach ogrzewczych;
6)
zatrudnionych w Powszechnej Agencji Handlowej, podległej Ministerstwu Handlu Wewnętrznego – akwizytorów;
7)
zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych spółdzielczości pracy, zrzeszonych w Centralnym Związku Spółdzielczości Pracy – akwizytorów (nie będących członkami spółdzielni);
8)
palaczy centralnego ogrzewania.
§  2.
1.
Pracownicy wymienieni w § 1, którzy nie mają stałego miesięcznego wynagrodzenia, otrzymują wynagrodzenie za czas urlopu obliczone na podstawie przeciętnego wynagrodzenia wypłaconego im w ciągu dwunastu miesięcy bezpośrednio poprzedzających miesiąc, w którym pracownik otrzymuje urlop, lub - jeśli pracownik nie przepracował jeszcze roku - na podstawie przeciętnego wynagrodzenia wypłaconego pracownikowi w danym zakładzie pracy w ciągu przepracowanego okresu poprzedzającego miesiąc, w którym pracownik otrzymuje urlop.
2.
Jeżeli pracownicy wymienieni w § 1 otrzymują wynagrodzenie w częściach stałej i zmiennej, wynagrodzenie za czas urlopu w części zmiennej oblicza się na zasadach określonych w ust. 1, a w części stałej na zasadach ogólnych.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 1 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 2 maja 1963 r. (M.P.63.39.195) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 maja 1963 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024