Tryb postępowania przy uznawaniu gospodarstw rolnych za wspólnie lub odrębnie prowadzone dla celów wymiaru podatku gruntowego.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 20 maja 1960 r.
w sprawie trybu postępowania przy uznawaniu gospodarstw rolnych za wspólnie lub odrębnie prowadzone dla celów wymiaru podatku gruntowego.

Na podstawie art. 2 ust. 3 pkt 1 dekretu z dnia 16 maja 1946 r. o postępowaniu podatkowym (Dz. U. z 1957 r. Nr 7, poz. 25) i art. 3 ust. 1 dekretu z dnia 26 października 1950 r. o zobowiązaniach podatkowych (Dz. U. z 1950 r. Nr 49, poz. 452 i z 1959 r. Nr 11, poz. 61) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zmiany w stanie władania gruntami wpisane do ewidencji gruntów na podstawie przepisów rozporządzenia Ministrów Rolnictwa i Gospodarki Komunalnej z dnia 28 czerwca 1955 r. w sprawie trybu postępowania przy zgłaszaniu i dokonywaniu zmian w danych objętych ewidencją gruntów i budynków (Dz. U. Nr 27, poz. 159) nie mają wpływu na ustalenie wymiaru podatku gruntowego, jeżeli mimo dokonania tych zmian zgodnie z przepisami prawa i wykazania gruntów w ewidencji jako oddzielnych jednostek rejestrowych grunty te objęte są wspólną gospodarką.
§  2.
1.
Za wspólną gospodarkę uważa się gospodarkę rolną, której sposób prowadzenia wskazuje na to, iż stanowi ona jedną całość gospodarczą, w szczególności wskutek dokonywania wspólnych zbiorów oraz zaspokajania wspólnych potrzeb z przychodów osiągniętych z gospodarstwa jako całości. Jeżeli grunty stanowią własność (współwłasność) małżonków, ich dzieci oraz krewnych lub powinowatych i na tych gruntach prowadzona jest gospodarka rolna przez jedną z tych osób, przyjmuje się, że grunty te objęte są wspólną gospodarką, bez względu na to, czy osoby te pozostają we wspólnym gospodarstwie domowym z osobą prowadzącą gospodarkę rolną.
2.
Jeżeli nabycie części gruntów przez krewnego podatnika nastąpiło w drodze kupna lub darowizny, zawartych w formie prawem przewidzianej, część gruntów nabytych przez krewnego uznaje się za odrębny przedmiot opodatkowania wówczas, gdy takie nabycie pozostaje w szczególności w związku z zawarciem przez krewnego małżeństwa i krewny ten prowadzi odrębne gospodarstwo domowe i sam gospodaruje na części nabytej; wspólne używanie budynków mieszkalnych i zabudowań gospodarczych nie stanowi przeszkody do uznania gruntów podatnika i jego krewnego za dwa odrębne przedmioty opodatkowania.
3.
Jeżeli nabycie części gruntów przez krewnego podatnika nastąpiło w drodze dziedziczenia i dział gruntów nastąpił w formie prawem przewidzianej, część gruntów nabytych przez krewnego uznaje się za odrębny przedmiot opodatkowania wówczas, gdy krewny prowadzi odrębne gospodarstwo domowe i sam gospodaruje na części nabytej bądź oddaje ją do gospodarowania osobie trzeciej nie będącej jego krewnym lub powinowatym i nie pozostającej z nim we wspólnym gospodarstwie domowym; wspólne używanie budynków mieszkalnych i zabudowań gospodarczych nie stanowi przeszkody do uznania gruntów poszczególnych spadkobierców za odrębne przedmioty opodatkowania.
4.
Jeżeli nabycie gruntów nastąpiło w drodze dziedziczenia, lecz dział gruntów wchodzących w skład spadku nie został jeszcze dokonany w formie prawem przewidzianej, wówczas przedmiotem opodatkowania jest ogólny obszar gruntów wchodzących w skład spadku. Jeżeli spadkobiercy oprócz udziału w spadku, w którego skład wchodzi gospodarstwo rolne, posiadają własne gospodarstwa rolne, a zachodzą przypadki określone w ust. 1, wówczas gospodarstwo spadkowe oraz gospodarstwa własne spadkobierców stanowią jeden przedmiot opodatkowania. Jeżeli natomiast spadkobiercy oprócz udziału w spadku, w którego skład wchodzi gospodarstwo rolne, posiadają własne gospodarstwa rolne, na których po otwarciu spadku prowadzą odrębną gospodarkę, wówczas odrębnym przedmiotem opodatkowania jest gospodarstwo rolne wchodzące w skład spadku i odrębnymi – gospodarstwa rolne, stanowiące własność spadkobierców.
§  3.
1.
Decyzje co do tego, czy na gruntach prowadzona jest wspólna gospodarka (§ 2 ust. 1) bądź odrębna gospodarka (§ 2 ust. 2, 3 i 4 zdanie trzecie), wydaje wydział finansowy prezydium powiatowej rady narodowej na wniosek komisji (ust. 2), chyba że prezydium powiatowej rady narodowej zastrzeże decyzje do kolegialnego rozpatrzenia.
2.
W skład komisji (ust. 1) wchodzą:
1)
jako przewodniczący – kierownik wydziału finansowego lub jego zastępca oraz
2)
jako członkowie:
a)
przedstawiciele wydziału skupu oraz wydziału rolnictwa i leśnictwa prezydium powiatowej rady narodowej,
b)
sekretarz gromadzki oraz sołtys z danej wsi.
3.
Przed wydaniem opinii komisja (ust. 2) zasięga opinii komisji budżetowo-finansowej i komisji rolnej gromadzkiej rady narodowej (miejskiej rady narodowej lub rady narodowej osiedla). W razie potrzeby komisja bada stan faktyczny na gruncie.
4. 1
W razie ujawnienia w danym roku podatkowym gruntów ukrytych przed opodatkowaniem lub fikcyjnego rozdrobnienia (podziału) gospodarstwa rolnego, dokonuje się korekty wymiaru podatku gruntowego za okres niewłaściwego opodatkowania, najwyżej za trzy lata wstecz (art. 141 dekretu o postępowaniu podatkowym). Organ finansowy I instancji może jednak częściowo zaniechać korekty wymiaru podatku gruntowego i dokonać jej tylko za rok, w którym zostały ujawnione wspomniane okoliczności, w przypadkach, gdy ważne względy gospodarcze lub szczególne okoliczności sprawy tego wymagają.
§  4.
1.
Zgłoszenia zmian we władaniu gruntami, dotyczące zarówno podziału, jak i połączenia (kumulacji) gruntów dla celów wymiaru podatku gruntowego, nie rozpatrzone w dniu wejścia w życie niniejszego zarządzenia, podlegają załatwieniu w trybie tego zarządzenia.
2. 2
Decyzje w sprawie zmian we władaniu gruntami, wydane na podstawie przepisów §§ 2 i 3 zarządzenia Ministrów Rolnictwa, Gospodarki Komunalnej, Finansów i Skupu z dnia 31 października 1956 r. w sprawie wprowadzenia do ewidencji gruntów zmian we władaniu gruntami oraz ustalania w związku z tymi zmianami wymiaru podatku gruntowego i obowiązkowych dostaw (Monitor Polski Nr 95, poz. 1052), uwzględnia się przy wymiarze podatku gruntowego do czasu przedłożenia przez zainteresowane strony dokumentów urzędowych, uzasadniających dokonanie zmian, w szczególności aktów notarialnych, prawomocnych orzeczeń sądowych itp., nie dłużej jednak niż w terminie do dnia 31 grudnia 1967 r. Po upływie tego okresu, w razie nieprzedłożenia wymienionych dokumentów, miarodajne dla wymiaru podatku gruntowego będą dane objęte ewidencją gruntów według stanu zapisów przed wydaniem wymienionych decyzji.
§  5.
1.
Podania (odwołania, skargi, zażalenia), w których podatnicy domagają się obniżenia podatku gruntowego z tego powodu, że bądź nastąpiły zmiany w osobach władających gruntami, bądź obszar, rodzaj użytków i klasy gruntów, przyjęte do wymiaru podatku gruntowego, nie odpowiadają stanowi faktycznemu i są niezgodne z danymi objętymi ewidencją gruntów i budynków, powinny być – przed ich rozpatrzeniem przez wydział finansowy prezydium powiatowej rady narodowej – kierowane do wydziału rolnictwa i leśnictwa tegoż prezydium celem wydania decyzji w sprawie zgłoszonych zmian.
2.
Jeżeli w podaniach, o których mowa w ust. 1, podatnicy proszą o odroczenie płatności odpowiedniej części podatku, odroczenie płatności może nastąpić po uprzednim pozytywnym zaopiniowaniu sprawy przez wydział rolnictwa i leśnictwa. Decyzja w sprawie odroczenia płatności stanowi podstawę do odpowiedniego zawieszenia postępowania egzekucyjnego.
§  6.
Ilekroć w niniejszym zarządzeniu mowa jest o prezydium powiatowej rady narodowej i jego organach, należy przez to rozumieć również prezydium rady narodowej miasta stanowiącego powiat i prezydium rady narodowej miasta wyłączonego z województwa oraz ich organy.
§  7.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 3 ust. 4 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 16 października 1961 r. (M.P.61.83.347) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 2 listopada 1961 r.
2 § 4 ust. 2:

- zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 9 czerwca 1962 r. (M.P.62.49.241) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 19 czerwca 1962 r.

- zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 23 grudnia 1963 r. (M.P.63.97.458) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 31 grudnia 1963 r.

- zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 22 października 1965 r. (M.P.65.69.399) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 16 grudnia 1965 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1960.51.243

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Tryb postępowania przy uznawaniu gospodarstw rolnych za wspólnie lub odrębnie prowadzone dla celów wymiaru podatku gruntowego.
Data aktu: 20/05/1960
Data ogłoszenia: 23/06/1960
Data wejścia w życie: 23/06/1960