Zakres i warunki prowadzenia publicznej komunikacji autobusowej przez wojewódzkie przedsiębiorstwa Państwowej Komunikacji Samochodowej.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 18 maja 1960 r.
w sprawie zakresu i warunków prowadzenia publicznej komunikacji autobusowej przez wojewódzkie przedsiębiorstwa Państwowej Komunikacji Samochodowej.

Na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 1951 r. Nr 4, poz. 26, z 1953 r. Nr 43, poz. 210 i z 1958 r. Nr 1, poz. 1) zarządza się, co następuje:
§  1.
Wojewódzkie przedsiębiorstwo Państwowej Komunikacji Samochodowej, zwane dalej "przedsiębiorstwem PKS", prowadzi publiczną komunikację autobusową w zakresie i na warunkach określonych niniejszym zarządzeniem.
§  2.
Do zadań przedsiębiorstwa PKS należy:
1)
utrzymywanie komunikacji na zatwierdzonej sieci komunikacyjnej;
2)
ustawianie i utrzymywanie przystanków autobusowych oraz utrzymywanie dworców autobusowych;
3)
przestrzeganie zatwierdzonego rozkładu jazdy, publikowanie go i wywieszanie w miejscach dostępnych dla pasażerów;
4)
uruchamianie dodatkowych kursów autobusowych w razie potrzeby i w miarę dysponowania autobusami technicznie sprawnymi;
5)
wykonywanie przewozu pasażerów i ich bagażu zgodnie z obowiązującymi przepisami przewozowymi (regulaminem przewozu);
6)
stosowanie obowiązujących opłat przewozowych, postanowień taryfowych i przepisów porządkowych dotyczących komunikacji;
7)
stosowanie innych przepisów wydanych w trybie niniejszego zarządzenia i przepisów szczególnych, dotyczących publicznej komunikacji autobusowej.
§  3.
1.
Szczegółowy zakres i warunki prowadzenia publicznej komunikacji autobusowej przez poszczególne przedsiębiorstwa PKS, z uwzględnieniem potrzeb lokalnych województwa, ustalają w formie zarządzenia prezydia właściwych wojewódzkich rad narodowych.
2.
Zarządzenie prezydium wojewódzkiej rady narodowej powinno w szczególności ustalać w odrębnych załącznikach do tego zarządzenia:
1)
w zakresie regularnej komunikacji autobusowej:
a)
sieć dróg publicznych na obszarze województwa, objętych siecią komunikacyjną przedsiębiorstwa PKS – w załączniku nr 1,
b)
połączenia (linie) komunikacyjne przedsiębiorstwa PKS wybiegające poza obszar województwa, w zasięgu nie przekraczającym sąsiednich powiatów (wliczając w to miasta stanowiące powiaty położone w ich obrębie) – w załączniku nr 2,
c)
połączenia (linie) komunikacyjne przedsiębiorstwa PKS wybiegające poza obszar województwa w zasięgu dalszym niż określony pod lit. b) – w załączniku nr 3;
2)
w zakresie nieregularnych przewozów autobusowych:
a)
zakłady pracy, dla których przedsiębiorstwo PKS ma wykonywać przewozy pracowników do pracy i z pracy na podstawie umów z nimi zawartych oraz zakres tego przewozu – w załączniku nr 4,
b)
okresowo dozwoloną przedsiębiorstwu PKS wielkość przebiegu autobusów w przewozach wycieczkowych i innych przewozach okolicznościowych w stosunku procentowym do wielkości wykonywanego przez nie przebiegu w komunikacji regularnej – w załączniku nr 5.
3.
Zarządzenie określone w ust. 2 powinno ponadto ustalać w załącznikach 1, 2 i 3 minimalną liczbę autobusów (przyczep autobusowych) technicznie sprawnych, jakie przedsiębiorstwo PKS powinno przeznaczyć do obsługi regularnej komunikacji autobusowej ustalonej w danym załączniku.
4.
Wzór zarządzenia, o którym mowa w ust. 2, wraz z załącznikami wymienionymi w pkt 1 tego ustępu, stanowi załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  4.
1.
Zarządzenie wraz z załącznikami (§ 3 ust. 2) powinno być wydane po raz pierwszy (z zastrzeżeniem przepisu § 12) w ciągu pierwszego półrocza 1960 r. z ważnością od daty wejścia w życie letniego rozkładu jazdy 1961 r.
2.
W razie potrzeby dokonania następnie zmian w załącznikach (§ 3 ust. 2) wprowadza się je w życie osobnymi zarządzeniami wydanymi:
1)
corocznie w terminie do końca II półrocza z ważnością od daty wejścia w życie letniego rozkładu jazdy następnego roku;
2)
z ważnością od daty wejścia w życie zimowego rozkładu jazdy;
3)
w razie powstania uzasadnionej potrzeby przewozowej i możliwości rozszerzenia sieci komunikacyjnej również w ciągu okresów ważności rozkładów jazdy.
§  5.
1.
Projekt sieci komunikacyjnej przedsiębiorstwa PKS w układzie załączników określonych w § 3 ust. 2 pkt 1 i wnioski w sprawie załączników określonych w § 3 ust. 2 pkt 2 oraz wnioski w sprawie zmiany tych załączników opracowuje przedsiębiorstwo PKS na podstawie analizy potrzeb przewozowych, opartej na wynikach eksploatacyjnych poprzedniego okresu, na wnioskach swych oddziałów (ekspozytur), terenowych organów władzy lub administracji państwowej, dyrekcji kolei państwowych, jednostek organizacyjnych gospodarki uspołecznionej, organizacji społecznych i grup zainteresowanej ludności oraz na przewidywanej ilości taboru w następnym okresie planowym, i przedstawia je wydziałowi komunikacji prezydium wojewódzkiej rady narodowej.
2.
Złożony przez przedsiębiorstwo PKS projekt i wnioski, o których mowa w ust. 1, analizuje wydział komunikacji prezydium wojewódzkiej rady narodowej pod kątem widzenia interesu publicznego i zgodności z wytycznymi dotyczącymi projektu planu przedsiębiorstwa, wprowadzając w nich uzgodnione z przedsiębiorstwem PKS zmiany, które uzna za właściwe, przed przedstawieniem swych wniosków prezydium wojewódzkiej rady narodowej.
3.
Terminy składania przez przedsiębiorstwo PKS projektu i wniosków, o których mowa w niniejszym paragrafie, ustalają wydziały komunikacji prezydiów wojewódzkich rad narodowych w zależności od warunków lokalnych i z uwzględnieniem czasu niezbędnego do zachowania przepisów § 4 oraz § 7.
§  6.
1.
Przedstawienie prezydium wojewódzkiej rady narodowej wniosków, o których mowa w § 5 ust. 2, powinno być poprzedzone zasięgnięciem przez wydział komunikacji opinii komisji koordynacji przewozów o całej zaprojektowanej sieci komunikacyjnej lub o zmianach w niej wprowadzonych.
2.
W województwie, którego obszarem otoczone jest miasto z niego wyłączone, wnioski, o których mowa w ust. 1, a dotyczące projektowanych połączeń komunikacyjnych tego miasta, powinny być poprzedzone wspólną opinią obu terenowych komisji koordynacji przewozów (wojewódzkiej i miejskiej).
§  7.
Przed wydaniem zarządzenia określonego w § 3 ust. 2 lub wydaniem zarządzeń wprowadzających zmiany w jego załącznikach prezydium wojewódzkiej rady narodowej:
1)
uzgadnia (w województwie, którego obszarem otoczone jest miasto z niego wyłączone) projekt sieci komunikacyjnej (§ 3 ust. 2 pkt 1 lit. a) – w zakresie połączeń zaczynających się lub kończących w granicach tego miasta – z prezydium jego rady narodowej;
2)
uzgadnia projekty połączeń (linii) komunikacyjnych określonych w § 3 ust. 2 pkt 1 lit. b) z zainteresowanymi prezydiami wojewódzkich rad narodowych;
3)
uzgadnia projekty połączeń (linii) komunikacyjnych określonych w § 3 ust. 2 pkt 1 lit. c) z zainteresowanymi prezydiami wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) oraz uzyskuje w uzgodnieniu i na wniosek Zjednoczenia Państwowej Komunikacji Samochodowej zgodę Ministra Komunikacji na ich zatwierdzenie.
§  8.
1.
Ustalona w trybie określonym w §§ 3–7 sieć komunikacyjna oraz szczegółowa analiza potrzeb przewozowych na tej sieci przeprowadzona przez przedsiębiorstwo PKS stanowi podstawę do określenia wielkości przebiegu autobusów w projekcie planu przedsiębiorstwa.
2.
Wielkość przebiegu autobusów określona w ust. 1 powinna – oprócz przebiegu przewidzianego na kursy liniowe – obejmować przebieg na dodatkowe kursy, na obsługę przewozów pracowniczych, jak również na obsługę przewozów wycieczkowych (nieregularnych), na które – zależnie od warunków lokalnych – należy przeznaczyć nie więcej niż 15% ogólnej wielkości przebiegu w komunikacji regularnej.
§  9.
1.
W regularnej komunikacji autobusowej stosuje się letni i zimowy rozkład jazdy w okresach określonych osobnymi zarządzeniami Ministra Komunikacji.
2.
Rozkłady jazdy opracowuje przedsiębiorstwo PKS w trybie i terminach określonych wytycznymi Zjednoczenia Państwowej Komunikacji Samochodowej wydanymi w uzgodnieniu z Ministerstwem Komunikacji.
3.
Rozkłady jazdy opracowuje przedsiębiorstwo PKS na podstawie zatwierdzonej sieci komunikacyjnej przedsiębiorstwa PKS oraz ustalonej w myśl § 8 wielkości przebiegu przewidzianego na kursy liniowe.
4.
Rozkład jazdy powinien zapewniać dogodne połączenia z komunikacją kolejową, ograniczać obsługę równoległą z tą komunikacją do koniecznych potrzeb i w tym zakresie powinien być opracowany w porozumieniu z właściwymi dyrekcjami okręgowymi kolei państwowych.
5.
Zatwierdzenie rozkładów jazdy następuje w trybie określonym w § 10.
§  10.
1.
Dla komunikacji wojewódzkiej PKS oraz komunikacji wybiegającej poza obszar województwa o zasięgu nie przekraczającym sąsiadujących z nim powiatów rozkłady jazdy i wszelkie zmiany w nich zachodzące zatwierdza kierownik wydziału komunikacji prezydium wojewódzkiej rady narodowej według wytycznych prezydium wojewódzkiej rady narodowej.
2.
Dla komunikacji międzywojewódzkiej przedsiębiorstw PKS (§ 3 ust. 2 pkt 1 lit. c) rozkłady jazdy oraz wszelkie zmiany w nich zachodzące zatwierdza Minister Komunikacji na wniosek Zjednoczenia Państwowej Komunikacji Samochodowej uzgodniony z zainteresowanymi wydziałami komunikacji prezydiów wojewódzkich rad narodowych.
§  11.
Zaniechanie kursów przewidzianych w rozkładzie jazdy, z wyjątkiem przypadków będących skutkiem siły wyższej, wymaga zgody wydziału komunikacji prezydium wojewódzkiej rady narodowej, a zaniechanie kursów komunikacji międzywojewódzkiej (§ 3 ust. 2 pkt 1 lit. c) wymaga zgody wydziału komunikacji prezydium wojewódzkiej rady narodowej wyrażonej po porozumieniu z wydziałem komunikacji prezydium zainteresowanej wojewódzkiej rady narodowej i po zasięgnięciu opinii Zjednoczenia Państwowej Komunikacji Samochodowej.
§  12.
Do czasu wejścia w życie letniego rozkładu jazdy 1961 r. (§ 4 ust. 1) obowiązuje dotychczasowy tryb ustalania sieci komunikacyjnej przedsiębiorstwa PKS wraz z połączeniami wybiegającymi poza obszar województwa oraz dotychczasowy tryb ustalania rozkładów jazdy na tej sieci. Dla ustalenia zimowego rozkładu jazdy 1960/1961 r. stosuje się odpowiednio przepisy § 8 ust. 2 oraz § 9 i § 10 uwzględniając wielkość przebiegu ogólnego autobusów przyjętą w planie przedsiębiorstwa na rok 1960 i w projekcie jego planu na 1961 r.
§  13.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

ZARZĄDZENIE Nr ............ PREZYDIUM WOJEWÓDZKIEJ RADY NARODOWEJ w .......... z dnia .......... w sprawie ustalenia szczegółowego zakresu i warunków prowadzenia komunikacji autobusowej przez Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Państwowej Komunikacji Samochodowej w ....................

Na podstawie § 3 zarządzenia Ministra Komunikacji z dnia 18 maja 1960 r. w sprawie zakresu i warunków prowadzenia publicznej komunikacji autobusowej przez wojewódzkie Przedsiębiorstwa Państwowej Komunikacji Samochodowej (Monitor Polski Nr 48, poz. 228) zarządza się, co następuje:
§ 1.
1.
Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Państwowej Komunikacji Samochodowej w ........................ prowadzi regularną komunikację autobusową na sieci komunikacyjnej ustalonej w załącznikach do niniejszego zarządzenia, określających:
1)
załącznik nr 1 – sieć dróg publicznych na obszarze województwa objętych siecią komunikacyjną;
2)
załącznik nr 2 – połączenia (linie) komunikacyjne wybiegające poza obszar województwa w zasięgu nie przekraczającym sąsiednich powiatów (wliczając w to miasta stanowiące powiaty, położone w ich obrębie);
3)
załącznik nr 3 – połączenia (linie) komunikacyjne wybiegające poza obszar województwa w zasięgu dalszym niż określony w pkt 2.
2.
Przedsiębiorstwo obowiązane jest obsługiwać sieć komunikacyjną określoną w załącznikach wymienionych w ust. 1 przy użyciu liczby autobusów (przyczep autobusowych) technicznie sprawnych, podanej w każdym z tych załączników z osobna.
§  2.
Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Państwowej Komunikacji Samochodowej w ....................... obowiązane jest wykonywać przewóz pracowników do pracy i z pracy autobusami na podstawie umów zawartych z zakładami pracy, wymienionymi w załączniku nr 4 do niniejszego zarządzenia, w zakresie w nim określonym.
§  3.
Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Państwowej Komunikacji Samochodowej w ....................... może wykonywać nieregularne przewozy wycieczkowe i inne przewozy okolicznościowe w stosunku procentowym do wielkości przebiegu wykonywanego w komunikacji regularnej, określonym w załączniku nr 5 do niniejszego zarządzenia.
§  4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Wojewódzkiej Rady Narodowej.

Załącznik  Nr 1

1.
Sieć komunikacyjna regularnej komunikacji autobusowej wykonywanej przez Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Państwowej Komunikacji Samochodowej w .................... na obszarze województwa ....................

Ustalona z dniem ....................

Określenie odcinka drogi objętej siecią komunikacji Długość w km Uwagi
razem
2.
Do obsługi wyżej określonej sieci komunikacyjnej przeznacza się .......... autobusów oraz .......... przyczep autobusowych technicznie sprawnych, w tym:
1)
.......... autobusów (przyczep) na obsługę linii według rozkładu jazdy,
2)
.......... autobusów (przyczep) na rezerwę ruchową w razie awarii i na kursy dodatkowe.

Załącznik  Nr 2

1.
Sieć komunikacyjna regularnej komunikacji autobusowej wykonywanej przez Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Państwowej Komunikacji Samochodowej w .................... wybiegająca poza obszar województwa .................... w zasięgu nie przekraczającym sąsiednich powiatów.

Ustalona z dniem ....................

Określenie połączeń komunikacyjnych wybiegających poza obszar województwa .................... w zasięgu nie przekraczającym sąsiednich powiatów (wliczając w to miasta stanowiące powiaty położone w ich obrębie) Długość w km Uwagi
1) na obszar województwa ...............................................
2) na obszar województwa ..............................................
............................................................................................
razem
2.
Do obsługi wyżej określonej sieci komunikacyjnej przeznacza się .......... autobusów oraz .......... przyczep autobusowych technicznie sprawnych, w tym:
1)
.......... autobusów (przyczep) na obsługę linii według rozkładu jazdy,
2)
.......... autobusów (przyczep) na rezerwę ruchową w razie awarii i na kursy dodatkowe.

Załącznik  Nr 3

1.
Sieć komunikacyjna regularnej komunikacji autobusowej wykonywanej przez Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Państwowej Komunikacji Samochodowej w .................... wybiegająca poza obszar województwa .................... (sieć międzywojewódzka).

Ustalona z dniem ....................

Określenie połączeń (linii) komunikacyjnych wybiegających poza obszar województwa (sieć międzywojewódzka) Długość w km Uwagi
1) przez obszar województwa ...............................................
2) przez obszar województwa ...............................................
..............................................................................................
razem
2.
Do obsługi wyżej określonej sieci komunikacyjnej przeznacza się .......... autobusów oraz .......... przyczep autobusowych technicznie sprawnych, w tym:
1)
.......... autobusów (przyczep) na obsługę linii według rozkładu jazdy,
2)
.......... autobusów (przyczep) na rezerwę ruchową w razie awarii i na kursy dodatkowe.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024