Organizowanie narad w ministerstwach, urzędach centralnych i prezydiach rad narodowych.

PISMO OKÓLNE Nr 52
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 27 kwietnia 1960 r.
w sprawie organizowania narad w ministerstwach, urzędach centralnych i prezydiach rad narodowych.

W celu usprawnienia pracy w urzędach i instytucjach państwowych ustala się następujące wytyczne:
1.
W ministerstwach, urzędach centralnych i prezydiach rad narodowych (zwanych dalej "zakładami pracy") powinny być organizowane w miarę potrzeby, w zasadzie co kwartał, narady pracowników, mające na celu usprawnienie pracy i polepszenie jej wyników.
2.
Należy organizować oddzielne narady dla pracowników poszczególnych komórek organizacyjnych (np. dla departamentu w ministerstwie, dla wydziału w prezydium rady narodowej) lub grupy komórek organizacyjnych, jeżeli jest to celowe ze względu na zbliżoną problematykę pracy, potrzebę ściślejszej współpracy itp. Narady mogą obejmować również wszystkich pracowników danego zakładu pracy, jeżeli wymaga tego temat narady lub jeżeli zakład pracy jest niezbyt duży, a problemy występujące w poszczególnych komórkach organizacyjnych są zbliżone.
3.
Przedmiotem narady powinny być w szczególności: organizacja pracy, styl i metody pracy, sposób i terminowość załatwiania spraw, stosunek do interesantów, ocena wykonania zadań w ubiegłym okresie oraz zamierzenia na przyszłość, trudności w pracy, projektowane ulepszenia, wytknięcie uchybień w pracy, wskazanie osiągnięć.
4.
W wyniku narady powinny być wysunięte wnioski usprawniające. Na naradzie następnej należy sprawdzić stan realizacji wniosków z poprzednich narad.
5.
Na naradzie pracowników całego zakładu pracy powinien przewodniczyć kierownik zakładu pracy, na naradzie pracowników komórki organizacyjnej – kierownik tej komórki, na naradzie grupy komórek organizacyjnych – kierownik komórki organizacyjnej, wyznaczony przez kierownika zakładu pracy.
6.
Wnioski z narady, co do których kierownik komórki organizacyjnej nie może powziąć decyzji w ramach posiadanych uprawnień, powinny być przedstawione kierownikowi zakładu pracy. W razie gdy kierownik zakładu pracy nie jest uprawniony do powzięcia decyzji, wniosek z narady powinien być skierowany do właściwego organu z odpowiednią propozycją kierownika zakładu pracy.
7.
Narady powinny być ewidencjonowane, a wysunięte i uchwalone wnioski oraz ich uzasadnienie protokołowane.
8.
Przygotowanie poszczególnych narad i ustalanie wniosków następuje w porozumieniu z właściwą instancją związku zawodowego i organizacji partyjnej.
9.
Szczegółowy tryb zwoływania narad, ich zakres i częstotliwość, sposób prowadzenia obrad i uchwalania wniosków ustala dla danego zakładu pracy kierownik zakładu pracy w porozumieniu z właściwą instancją związku zawodowego i organizacji partyjnej.
10.
Właściwi ministrowie (kierownicy urzędów centralnych) mogą w miarę potrzeby wprowadzać w jednostkach podległych obowiązek organizowania narad zgodnie z niniejszymi wytycznymi.

Proszę Obywateli Ministrów (Kierowników Urzędów Centralnych) o poddawanie sprawy narad pod obrady kolegium ministerstwa (urzędu centralnego) do oceny, zaś Obywateli Przewodniczących Prezydiów Wojewódzkich Rad Narodowych (Rad Narodowych Miast Wyłączonych z Województw) o spowodowanie, aby prezydiom właściwych rad narodowych były przedstawiane do oceny wyniki narad przeprowadzanych w wydziałach prezydium rady narodowej.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024