Zasady planowania i tworzenia funduszu płac w biurach (samodzielnych pracowniach) projektów.

ZARZĄDZENIE
PREZESA KOMITETU DO SPRAW URBANISTYKI I ARCHITEKTURY
z dnia 29 lutego 1960 r.
w sprawie zasad planowania i tworzenia funduszu płac w biurach (samodzielnych pracowniach) projektów.

Na podstawie § 3 uchwały nr 231 Rady Ministrów z dnia 2 lipca 1958 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników państwowych biur (samodzielnych pracowni) projektów (Monitor Polski Nr 52, poz. 307) zarządza się, co następuje:
§  1.
Podstawą pracy biura (samodzielnej pracowni) projektów jest roczny plan techniczno-ekonomiczny z podziałem na poszczególne kwartały oraz operatywne plany kwartalne.
§  2.
1.
Wartość produkcji w planie rocznym wynika z zawartych umów i posiadanych zleceń, obejmujących niżej wymienione rodzaje prac projektowych, które biuro (samodzielna pracownia) projektów ma wykonać własnymi siłami:
1)
założenia projektowe,
2)
projekty i kosztorysy,
3)
nadzór autorski,
4)
nadzór inwestorski,
5)
opracowania typowe i studia,
6)
inne usługi związane z projektowaniem.
2.
Wartość prac projektowych powinna być ustalana na podstawie obowiązujących zasad i cenników branżowych.
§  3.
1.
Fundusz płac w planie rocznym dzieli się na:
1)
osobowy fundusz płac,
2)
bezosobowy fundusz płac.
2.
Osobowy fundusz płac podlega podziałowi na:
1)
fundusz płac pracowników zatrudnionych przy projektowaniu,
2)
fundusz płac pracowników kierownictwa, administracji i obsługi,
3)
fundusz orzecznictwa - do czasu wydania przepisów, o których mowa w § 8 ust. 2.
3.
Przenoszenie funduszu płac pomiędzy grupami wymienionymi w ust. 1 pkt 1 i 2 oraz w ust. 2 pkt 1, 2 i 3 jest niedopuszczalne.
§  4.
1.
Fundusz płac pracowników zatrudnionych przy projektowaniu jest ustalany za pomocą wskaźnika procentowego od wartości produkcji, z tym że wskaźnik ten musi być dla poszczególnych kwartałów jednakowy.
2.
Wysokość wskaźnika, o którym mowa w ust. 1, ustala jednostka nadrzędna biura (samodzielnej pracowni) projektów w zasadzie na poziomie wykonania w roku poprzednim, nie wyżej jednak od wskaźnika przyjętego w planie roku poprzedniego.
3.
Komitet do Spraw Urbanistyki i Architektury dokonuje centralnej koordynacji wysokości wskaźników, o których mowa w ust. 1. Wskaźniki te mogą się kształtować różnie w poszczególnych biurach (samodzielnych pracowniach) projektów, w zależności od specjalizacji biura i charakteru jego pracy.
§  5.
1.
Fundusz płac pracowników kierownictwa, administracji i obsługi ustala się w wartości bezwzględnej, która nie może być w ciągu roku podwyższana i nie może w zasadzie przekraczać wartości przyjętej w planie roku poprzedniego, przy uwzględnieniu niezbędnych stanowisk oraz obowiązujących stawek płac i zasad premiowania.
2. 1
Ustalony w planie rocznym fundusz płac pracowników kierownictwa, administracji i obsługi dzieli się na fundusz płac zasadniczych i fundusz premiowy zgodnie z przepisami § 3 ust. 2 zasad wynagradzania pracowników biur (samodzielnych pracowni) projektów, stanowiących załącznik do uchwały nr 231 Rady Ministrów z dnia 2 lipca 1958 r. (Monitor Polski Nr 52, poz. 307). Fundusz płac orzecznictwa przeznaczony jest w całości na pokrycie płac zasadniczych.
3. 2
Nie wykorzystany fundusz płac zasadniczych nie może być przenoszony na fundusz premiowy.
§  6. 3
Wynagrodzenia pracowników z tytułu Karty Górnika, Hutnika, Kolejarza itp. planuje się w odrębnych pozycjach planu osobowego funduszu płac biura (samodzielnej pracowni) projektów.
§  7. 4
1.
Bezosobowy fundusz płac ustala się na podstawie przewidywanych niezbędnych doraźnych usług oraz obowiązujących przepisów i zasad wynagradzania za te usługi.
2.
Bezosobowy fundusz płac jest ustalany w wartości bezwzględnej. Globalny bezosobowy fundusz płac przewidziany dla biur projektów w ramach resortu bądź rady narodowej nie może być w ciągu roku podwyższany.
§  8. 5
Ostateczne rozliczenie funduszu premiowego pracowników zatrudnionych przy projektowaniu, pracowników kierownictwa i administracji oraz funduszu gwarancyjnego i funduszu nagród następuje w terminie wyznaczonym na opracowanie rocznego sprawozdania finansowego.
§  9. 6
1.
W biurach (samodzielnych pracowniach) projektów, upoważnionych do posiadania zespołów zatwierdzających, tworzy się odrębny fundusz orzecznictwa.
2.
Szczegółowe zasady tworzenia funduszu orzecznictwa ustali Prezes Komitetu do Spraw Urbanistyki i Architektury w osobnych przepisach.
§  10. 7
Plan roczny biura (samodzielnej pracowni) projektów zatwierdza jednostka nadrzędna.
§  11. 8
1.
Biura (samodzielne pracownie) projektów sporządzają w terminie ustalonym w instrukcji bankowej operatywne plany kwartalne.
2.
Do operatywnego planu kwartalnego mogą być włączone tylko takie prace, na których wykonanie zostały zawarte umowy.
3.
Operatywne plany kwartalne powinny obejmować prace, których termin ukończenia upływa w danym kwartale bądź których terminowe ukończenie jest uwarunkowane rozpoczęciem bądź kontynuowaniem prac w danym kwartale.
§  12. 9
1.
Wielkość produkcji i funduszu płac w operatywnym planie kwartalnym nie może w zasadzie przekroczyć wielkości ustalonych w odpowiednim wycinku planu rocznego.
2.
Ministerstwa i urzędy centralne (prezydia wojewódzkich rad narodowych) mogą dokonywać zmian w wielkościach operatywnych planów kwartalnych poszczególnych biur projektów z zastrzeżeniem nieprzekroczenia przyznanych ministerstwom i urzędom centralnym (prezydiom wojewódzkich rad narodowych) rocznych limitów przerobu i osobowego funduszu płac.
§  13. 10
1.
Kwartalny fundusz płac pracowników zatrudnionych przy projektowaniu określa się za pomocą wskaźnika procentowego od wartości produkcji ustalonej w planie operatywnym.
2.
Wskaźnik, o którym mowa w ust. 1, jest ustalony w rocznym planie techniczno-ekonomicznym.
3.
Ustalony za pomocą wskaźnika fundusz płac pracowników zatrudnionych przy projektowaniu obejmuje wszystkie elementy funduszu płac tej grupy pracowników, zarówno za czas przepracowany, jak i nie przepracowany (urlopy, choroby itp.).
4.
Dla zapewnienia prawidłowej realizacji funduszu płac pracowników zatrudnionych przy projektowaniu należy utworzyć w ramach tego funduszu rezerwę na pokrycie wynagrodzeń za czas efektywnie nie przepracowany przez pracowników zatrudnionych przy projektowaniu.
§  14.
1.
Fundusz płac pracowników zatrudnionych przy projektowaniu podlega kwartalnej korekcie bankowej, w zależności od wykonania produkcji w planie operatywnym, do maksymalnej granicy 110%.
2.
Fundusz płac pracowników kierownictwa, administracji i obsługi oraz bezosobowy fundusz płac nie podlega korekcie bankowej.
§  15. 11
1.
Operatywne plany kwartalne zatwierdza dyrektor biura (samodzielnej pracowni) projektów.
2.
W razie gdy wartość produkcji w operatywnym planie kwartalnym jest wyższa od wycinka planu rocznego, plan operatywny podlega zatwierdzeniu przez jednostkę nadrzędną, która umieszcza na planie klauzulę stwierdzającą, że operatywny plan kwartalny mieści się w przyznanych ministerstwu lub urzędowi centralnemu (prezydium wojewódzkiej rady narodowej) limitach przerobu i osobowego funduszu płac.
§  16.
Komitet do Spraw Urbanistyki i Architektury będzie corocznie ustalał wytyczne w sprawie sporządzania planów biur (samodzielnych pracowni) projektów na każdy rok.
§  17.
Traci moc:
1)
zarządzenie nr 28 Prezesa Komitetu do Spraw Urbanistyki i Architektury z dnia 12 listopada 1957 r. w sprawie zasad planowania i tworzenia funduszu płac w państwowych biurach projektów,
2)
okólnik nr 57 Prezesa Komitetu do Spraw Urbanistyki i Architektury z dnia 5 lipca 1959 r. w sprawie zasad planowania i tworzenia funduszu płac w państwowych biurach projektów, wyjaśniający zarządzenie nr 28 Prezesa Komitetu do Spraw Urbanistyki i Architektury z dnia 12 listopada 1957 r.
§  18.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1960 r.
1 § 5 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 31 grudnia 1960 r. (M.P.61.15.82) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1961 r.
2 § 5 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 31 grudnia 1960 r. (M.P.61.15.82) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1961 r.
3 § 6 dodany przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 31 grudnia 1960 r. (M.P.61.15.82) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1961 r.
4 § 7 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 31 grudnia 1960 r. (M.P.61.15.82) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1961 r.
5 § 8 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 31 grudnia 1960 r. (M.P.61.15.82) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1961 r.
6 § 9 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 31 grudnia 1960 r. (M.P.61.15.82) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1961 r.
7 § 10 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 31 grudnia 1960 r. (M.P.61.15.82) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1961 r.
8 § 11 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 31 grudnia 1960 r. (M.P.61.15.82) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1961 r.
9 § 12 zmieniony i według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 5 zarządzenia z dnia 31 grudnia 1960 r. (M.P.61.15.82) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1961 r.
10 § 13 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 6 zarządzenia z dnia 31 grudnia 1960 r. (M.P.61.15.82) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1961 r.
11 § 15 zmieniony przez § 1 pkt 8 zarządzenia z dnia 31 grudnia 1960 r. (M.P.61.15.82) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1961 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024