Sprawdzanie i zatwierdzanie obliczenia wyniku roku poprzedzającego porównywalnego do wyniku planowanego na dany rok (bazy) w państwowych przedsiębiorstwach przemysłowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 18 stycznia 1960 r.
w sprawie sprawdzania i zatwierdzania obliczenia wyniku roku poprzedzającego porównywalnego do wyniku planowanego na dany rok (bazy) w państwowych przedsiębiorstwach przemysłowych.

Na podstawie § 3 ust. 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 1959 r. w sprawie funduszu zakładowego w państwowych przedsiębiorstwach przemysłowych (Dz. U. z 1960 r. Nr 4, poz. 24) zarządza się, co następuje:
§  1.
Sprawdzenie prawidłowości obliczenia bazy, o którym mowa w § 3 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 1959 r. w sprawie funduszu zakładowego w państwowych przedsiębiorstwach przemysłowych (Dz. U. z 1960 r. Nr 4, poz. 24), w przedsiębiorstwach objętych działaniem tego rozporządzenia przeprowadzają biegli księgowi, wpisani na listę ustaloną przez Ministra Finansów, którzy ponadto posiadają zaświadczenie stwierdzające złożenie egzaminu kwalifikacyjnego.
§  2.
Sprawdzenie prawidłowości obliczenia bazy powinno być zlecone biegłemu, który powołany został do zbadania sprawozdania finansowego przedsiębiorstwa. W uzasadnionych przypadkach zadanie to może być powierzone również innemu biegłemu.
§  3.
1.
Z dokonanego sprawdzenia prawidłowości obliczenia bazy biegły sporządza odrębne orzeczenie, które powinno zawierać:
1)
określenie organu lub jednostki organizacyjnej zlecającej sprawdzenie prawidłowości obliczenia bazy oraz daty i miejsca zawarcia umowy;
2)
określenie miejsca i czasu wykonania zadania;
3)
wyszczególnienie materiałów, na których podstawie dokonano sprawdzenia;
4)
określenie metody stosowanej do wykonania zadania;
5)
omówienie istotnych ustaleń dotyczących obliczenia poszczególnych elementów oraz całości bazy;
6)
wnioski co do niezbędnych korekt, których należy dokonać w obliczeniu bazy;
7)
wniosek końcowy określający prawidłową wysokość bazy;
8)
wykaz załączników do orzeczenia;
9)
określenie miejsca i daty sporządzenia orzeczenia oraz podpis biegłego.
2.
W razie gdy sprawdzenie prawidłowości obliczenia bazy przeprowadza kilku biegłych, sporządzają oni jedno wspólne orzeczenie.
3.
Biegły sporządza orzeczenie w dwóch egzemplarzach, o ile umowa nie przewiduje większej ich ilości, z których jeden otrzymuje kierownik badanego przedsiębiorstwa, drugi zaś kierownik organu lub jednostki organizacyjnej sprawującej bezpośredni nadzór nad działalnością przedsiębiorstwa.
§  4.
1.
Za dokonanie sprawdzenia prawidłowości obliczenia bazy biegły otrzymuje wynagrodzenie za to sprawdzenie łącznie z wynagrodzeniem za zbadanie sprawozdania finansowego.
2.
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, jak też w przypadku, gdy sprawdzenie prawidłowości obliczenia bazy zlecono innemu biegłemu, wysokość wynagrodzenia ustala osoba powołująca biegłego według obowiązujących stawek dla biegłych księgowych stosownie do określonych przez właściwego ministra norm czasu, przeznaczonego na sprawdzenie prawidłowości obliczenia bazy.
3.
Normy, o których mowa w ust. 2, powinny odpowiadać pracochłonności sprawdzenia wynikającej z wielkości asortymentu produkcji, pracochłonności kalkulacji i innych czynników i powinny być w związku z tym odpowiednio zróżnicowane dla przedsiębiorstw różnych kategorii. Normy te nie powinny przekraczać 30% norm ustalonych dla badania sprawozdań finansowych przedsiębiorstw, z tym że górny limit może dotyczyć wyłącznie przedsiębiorstw, w których obliczenie i sprawdzenie prawidłowości obliczenia bazy jest wyjątkowo skomplikowane ze względu na bardzo duży asortyment produkowanych wyrobów.
4.
Koszty wynagrodzenia biegłych za sprawdzenie prawidłowości obliczenia bazy pokrywa się z bezosobowego funduszu płac badanego przedsiębiorstwa.
§  5.
1.
Zatwierdzeniu podlega obliczenie bazy sprawdzane w trybie określonym w §§ 2 i 3.
2.
Na zatwierdzonym obliczeniu bazy należy zamieścić stosowną klauzulę.
3.
Do zatwierdzonego obliczenia bazy dołączyć należy orzeczenie biegłego (§ 3), a w razie różnicy między decyzją o zatwierdzeniu a wnioskiem zawartym w orzeczeniu biegłego - również uzasadnienie tej różnicy.
§  6.
1.
Organy finansowe i inspektoraty kontrolno-rewizyjne przeprowadzające sprawdzenie prawidłowości obliczenia bazy mają prawo zgłaszania wniosków o zmianę zatwierdzonego obliczenia bazy (§ 5).
2.
Spory w sprawie ustalenia wysokości bazy wynikłe między przedsiębiorstwem lub jednostką organizacyjną, która nadzoruje jego działalność, a organem finansowym rozstrzyga właściwy minister w porozumieniu z Ministrem Finansów.
3.
Do czasu załatwienia wniosków organów finansowych i inspektoratów kontrolno-rewizyjnych (ust. 1) lub rozstrzygnięcia wynikłych stąd sporów obliczenie bazy nie może być zatwierdzone, a jeżeli obliczenie to zostało już poprzednio zatwierdzone, nie mogą być dokonywane dalsze odpisy na fundusz zakładowy.
§  7.
1.
Upoważnia się Stowarzyszenie Księgowych w Polsce do:
1)
zorganizowania kursów szkoleniowych w zakresie metod i techniki sprawdzania prawidłowości obliczenia bazy i przeprowadzenia w tym zakresie egzaminów kwalifikacyjnych;
2)
wydania osobom, które złożą z wynikiem dodatnim egzamin omówiony w pkt 1, zaświadczeń stwierdzających złożenie egzaminu kwalifikacyjnego.
2.
Program kursów i egzaminów kwalifikacyjnych (ust. 1) ustala Ministerstwo Finansów.
§  8.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1960.14.64

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Sprawdzanie i zatwierdzanie obliczenia wyniku roku poprzedzającego porównywalnego do wyniku planowanego na dany rok (bazy) w państwowych przedsiębiorstwach przemysłowych.
Data aktu: 18/01/1960
Data ogłoszenia: 12/02/1960
Data wejścia w życie: 12/02/1960