Uruchomienie środków na finansowanie inwestycji scentralizowanych w 1960 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 18 grudnia 1959 r.
w sprawie uruchomienia środków na finansowanie inwestycji scentralizowanych w 1960 r.

Na podstawie art. 51 ustawy z dnia 1 lipca 1958 r. o prawie budżetowym (Dz. U. Nr 45, poz. 221) zarządza się, co następuje:

I.

Przepisy dotyczące inwestycji jednostek objętych lub rozliczających się z budżetem centralnym.

§  1.
1.
Inwestycje scentralizowane przedsiębiorstw rozliczających się z budżetem centralnym finansowane są ze środków bezzwrotnych. Na środki bezzwrotne składają się:
1)
przekazane przedsiębiorstwom przez jednostki nadrzędne kredyty budżetowe;
2)
przelane na rachunki przedsiębiorstw dotacje z rachunków scentralizowanej amortyzacji ministerstw (urzędów centralnych) lub zjednoczeń (jednostek równorzędnych).
2.
Inwestycje jednostek i zakładów budżetowych finansowane są z kredytów budżetowych.
3.
Przepisy ust. 1 i 2 nie naruszają uprawnień do przeznaczania na finansowanie inwestycji scentralizowanych innych środków, jeżeli zezwalają na to szczególne przepisy.
§  2.
1.
Ministerstwo Finansów otwiera kredyty budżetowe na sfinansowanie inwestycji scentralizowanych jednostek objętych lub rozliczających się z budżetem centralnym w bankach finansujących inwestycje ministerstwom i urzędom centralnym, zwanym dalej "dysponentami głównymi", na ich wniosek, jednorazowo na cały rok dla poszczególnych rozdziałów klasyfikacji budżetowej, zawierających wydatki na inwestycje scentralizowane.
2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy kredytów budżetowych na inwestycje scentralizowane, figurujących w poszczególnych częściach budżetu centralnego w dziale 14 rozdział 3 "Rezerwa na inwestycje scentralizowane". Kredyty te będą otwierane w miarę przenoszenia ich na właściwe podziałki klasyfikacji budżetowej.
3.
Otwierając kredyty budżetowe na sfinansowanie inwestycji scentralizowanych Ministerstwo Finansów podaje zarazem wielkość amortyzacji podlegającej odprowadzeniu przez jednostki podległe dysponentom głównym na rachunki amortyzacji scentralizowanej i na dochód budżetu.
4.
Na rachunki amortyzacji scentralizowanej podlega odprowadzeniu:
1)
w przedsiębiorstwach uprawnionych do przeznaczania amortyzacji na fundusz inwestycyjno-remontowy lub fundusz inwestycyjny - amortyzacja nie pozostawiona w dyspozycji przedsiębiorstw;
2)
w pozostałych przedsiębiorstwach - amortyzacja nie przeznaczona na finansowanie kapitalnych remontów.
5.
Otwarcia kredytów budżetowych na sfinansowanie inwestycji scentralizowanych dokonuje Ministerstwo Finansów na formularzach według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do zarządzenia.
§  3.
1.
Dysponenci główni przekazują otwarte im przez Ministerstwo Finansów kredyty budżetowe oraz zadania odprowadzenia środków na rachunki amortyzacji scentralizowanej (§ 2 ust. 3) podległym jednostkom w formie przekazania im wytycznych sporządzonych według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia.
2.
Wytyczne należy przesłać jednostkom, dla których są przeznaczone, w 1 egzemplarzu oraz w 3 egzemplarzach centrali banku finansującego inwestycje scentralizowane. Wraz z wytycznymi do centrali banku należy przesłać zbiorcze zestawienie sum zawartych w wytycznych.
3.
Przesyłając wytyczne dysponenci główni mogą upoważnić zjednoczenia (jednostki równorzędne) do otwierania własnych rachunków amortyzacji scentralizowanej. W takim wypadku, o ile amortyzacja przedsiębiorstw przeznaczona do odprowadzenia na rachunek amortyzacji scentralizowanej zjednoczenia przekracza zapotrzebowanie podporządkowanych mu przedsiębiorstw na środki finansowe w zakresie inwestycji scentralizowanych, nadwyżka podlega odprowadzeniu na rachunek amortyzacji scentralizowanej ministerstwa. Rachunki amortyzacji scentralizowanej zjednoczeń mogą być zasilane przelewami środków z rachunków amortyzacji scentralizowanej ministerstw.
4.
Rachunki amortyzacji scentralizowanej zarówno ministerstw, jak i zjednoczeń prowadzą banki finansujące inwestycje scentralizowane.
§  4.
1.
Jednostki podległe dysponentom głównym, zwane "dysponentami drugiego stopnia", przekazują z kolei otrzymane wytyczne jednostkom podległym.
2.
Wytyczne należy przekazać jednostce, dla której są przeznaczone, oraz oddziałowi banku właściwemu dla dysponenta drugiego stopnia.
3.
Otrzymane od dysponentów głównych wytyczne w zakresie odprowadzenia amortyzacji na rachunek amortyzacji scentralizowanej podlegają w całości przekazaniu jednostkom podległym.
4.
Wytyczne należy składać w banku razem ze zbiorczym zestawieniem w 3 egzemplarzach; gdy wytyczne dotyczą wyłącznie zadań w zakresie odprowadzenia amortyzacji na rachunek amortyzacji scentralizowanej, bankowi przedstawia się jeden egzemplarz wytycznych. Ponadto jeden egzemplarz wytycznych należy przesłać do wiadomości oddziałowi banku finansującemu działalność eksploatacyjną jednostki, dla której są przeznaczone.
§  5.
Wytyczne dotyczące inwestycji scentralizowanych należy ustalać na podstawie wielkości przydzielonego inwestorowi limitu inwestycyjnego, z uwzględnieniem zobowiązań budowy pozostałych z lat poprzednich i zobowiązań budowy przewidywanych na koniec roku planowego, jak również z uwzględnieniem możliwości sfinansowania inwestycji ze środków uzyskiwanych w związku z realizacją inwestycji.
§  6.
Banki finansować będą inwestycje scentralizowane do wysokości przekazanego inwestorowi bezpośredniemu kredytu budżetowego oraz do wysokości przelanych na rzecz inwestora dotacji z rachunków amortyzacji scentralizowanej, jak również innych środków przeznaczonych przez inwestorów na finansowanie inwestycji scentralizowanych, stosownie do obowiązujących przepisów.

II.

Przepisy dotyczące jednostek objętych lub rozliczających się z budżetami terenowymi.

§  7.
Inwestycje scentralizowane jednostek objętych lub rozliczających się z budżetami terenowymi finansowane są ze środków budżetowych oraz ze środków, o których mowa w § 1 ust. 3.
§  8.
1.
Wydziały finansowe otwierają dla dysponentów głównych (wydziałów i jednostek równorzędnych) kredyty budżetowe na sfinansowanie inwestycji scentralizowanych w bankach finansujących inwestycje w drodze udzielenia dysponentom głównym wytycznych na formularzu, według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia. Wytyczne należy przesłać jednostkom, dla których są przeznaczone, w jednym egzemplarzu oraz w dwóch egzemplarzach oddziałowi banku finansującego inwestycje.
2.
Otwarcie kredytów następuje jednorazowo na cały rok.
3.
W wytycznych wydział finansowy podaje kwotę amortyzacji przedsiębiorstw podlegającą zablokowaniu.
4.
W miastach nie stanowiących powiatów i w osiedlach czynności, o których mowa w ust. 1-3, dokonuje prezydium rady narodowej.
§  9.
1.
Zablokowaniu podlega:
1)
w przedsiębiorstwach finansujących kapitalne remonty w ciężar kosztów własnych - całość amortyzacji po potrąceniu kwot potrzebnych na pokrycie płatnych w 1960 r. kredytów bankowych zaciągniętych na inwestycje zdecentralizowane;
2)
w pozostałych przedsiębiorstwach - amortyzacja nie przeznaczona na finansowanie kapitalnych remontów oraz na pokrycie zaciągniętych na inwestycje i kapitalne remonty kredytów bankowych przypadających do spłaty w 1960 r.
2.
Do przedsiębiorstw wymienionych w ust. 1 pkt 1 zalicza się:
1)
przedsiębiorstwa nadzorowane przez wydziały przemysłu;
2)
przedsiębiorstwa nadzorowane przez wydziały handlu;
3)
przedsiębiorstwa nadzorowane przez wydziały budownictwa (wydziały architektury i budownictwa);
4)
inne przedsiębiorstwa rozliczające się z budżetami rad narodowych, a zaliczane w narodowym planie gospodarczym do działu budownictwa.
3.
Wskaźniki procentowego podziału amortyzacji na część pozostawioną do dyspozycji przedsiębiorstw i część podlegającą zablokowaniu ustalają prezydia właściwych rad narodowych, zgodnie z zarządzeniem Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 1959 r. w sprawie trybu i kontroli finansowania inwestycji zdecentralizowanych w 1960 r. (Monitor Polski z 1960 r. Nr 1, poz. 2).
§  10.
1.
Dysponenci główni na podstawie wytycznych otrzymanych z wydziału finansowego udzielają z kolei wytycznych dla jednostek podległych. Wytyczne należy przesłać jednostkom, których dotyczą, oraz w 2 egzemplarzach oddziałom banków finansujących inwestycje właściwym dla dysponenta udzielającego wytycznych. Ponadto jeden egzemplarz wytycznych należy przesłać do wiadomości oddziałowi banku finansującego eksploatację jednostki, dla której są przeznaczone.
2.
Wytyczne udzielone dla inwestorów bezpośrednich stanowią jednocześnie dokument o przekazaniu kredytów budżetowych w granicach ustalonych w wytycznych.
3.
Wytyczne złożone w bankach finansujących inwestycje stanowią dla banków podstawę do dokonywania wypłat dla inwestorów bezpośrednich do wysokości przekazanego w wytycznych kredytu budżetowego.
4.
Do wytycznych udzielonych przez dysponentów głównych stosuje się odpowiednio przepis § 5.

III.

Przepisy wspólne.

§  11.
Wytycznych według przepisów zarządzenia udziela się jednostkom, które finansują inwestycje scentralizowane, jak również wszystkim tym jednostkom, na których ciąży obowiązek odprowadzenia amortyzacji na rachunki scentralizowane (jednostki rozliczające się z budżetem centralnym) lub na rachunki zablokowane (jednostki terenowe), bez względu na to, czy finansują w roku planowym inwestycje scentralizowane.
§  12.
1.
Wytycznych udziela się jednostkom na całość ich inwestycji finansowanych w ramach jednego rozdziału budżetowego.
2.
Gdy wytyczne otrzymane przez jednostkę dotyczą inwestycji zarówno bezpośrednio przez nią realizowanej, jak i inwestycji realizowanych przez nadzorowane jednostki, jednostka ta niezależnie od przekazania wytycznych dla jednostek podległych sporządza również wytyczne dla realizowanych bezpośrednio przez siebie inwestycji.
3.
Nie rozdzielone w wytycznych kwoty kredytów budżetowych stanowią rezerwę dysponenta udzielającego wytycznych. Na rezerwę tę należy złożyć w banku odrębne wytyczne.
§  13.
1.
Do terminu otrzymania wytycznych dla inwestorów bezpośrednich, nie później jednak niż do dnia 29 lutego 1960 r., oddziały banków finansować będą inwestycje scentralizowane antycypacyjnie na poczet przyszłych kredytów budżetowych i dotacji z rachunków amortyzacji scentralizowanej, opierając się na przekazanych im spisach tytułów inwestycyjnych oraz - w odniesieniu do inwestycji obejmujących roboty budowlano-montażowe - ponadto na złożonych im przez inwestorów tytułach inwestycyjnych. Wymaganie złożenia w banku spisu tytułów inwestycyjnych oraz tytułów inwestycyjnych nie dotyczy wypłat z tytułu zobowiązań za nakłady zrealizowane przed dniem 1 stycznia 1960 r.
2.
Zobowiązuje się dysponentów wszystkich szczebli do zapewnienia w udzielonych wytycznych pełnego pokrycia finansowego dla wypłat dokonywanych przez banki antycypacyjnie, stosownie do przepisów ust. 1.
3.
Antycypacyjne finansowanie inwestycji przez banki, o którym mowa w ust. 1, nie zwalnia organów finansowych od obowiązku dokonywania przelewów środków budżetowych na rachunki banków finansujących inwestycje (zarządzenie Ministra Finansów z dnia 11 czerwca 1956 r. w sprawie zasad i trybu przelewania oraz rozliczania środków budżetowych na finansowanie inwestycji limitowych - Monitor Polski z 1956 r. Nr 56, poz. 615 i z 1957 r. Nr 29, poz. 199).
4.
Wypłaty dokonane przez banki antycypacyjnie, stosownie do przepisów ust. 1, a nie pokryte do dnia 29 lutego 1960 r., stają się natychmiast wymagalnymi i płatnymi należnościami banku, od których będą liczone odsetki zwłoki za czas od dnia 1 marca 1960 r. do dnia ich spłaty.
§  14.
Zobowiązania z tytułu inwestycji scentralizowanych realizowanych przed dniem 1 stycznia 1960 r., a kontynuowanych po tym terminie jako inwestycje zdecentralizowane, podlegają pokryciu z bankowych rachunków przeznaczonych na finansowanie inwestycji zdecentralizowanych.

IV.

Przepisy końcowe.

§  15.
Traci moc zarządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 1958 r. w sprawie uruchomienia środków na finansowanie inwestycji scentralizowanych (Monitor Polski z 1959 r. Nr 2, poz. 8).
§  16.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 styczna 1960 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

ZBIORCZE/JEDNOSTKOWE WYTYCZNE NA ROK ....

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024