Tryb i kontrola finansowania inwestycji zdecentralizowanych w 1960 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 17 grudnia 1959 r.
w sprawie trybu i kontroli finansowania inwestycji zdecentralizowanych w 1960 r.

W celu zapewnienia zgodności rozmiarów inwestycji zdecentralizowanych z Narodowym Planem Gospodarczym na rok 1960 na podstawie części XI ust. 22 uchwały nr 449 Rady Ministrów z dnia 17 listopada 1959 r. o Narodowym Planie Gospodarczym na rok 1960, zwanej w dalszym ciągu zarządzenia "uchwałą o NPG 1960 r.", zarządza się, co następuje:

Jednostki objęte lub rozliczające się z budżetem centralnym.

§  1.
1.
Z określonych w uchwale o NPG 1960 r. ogólnych rozmiarów inwestycji zdecentralizowanych jednostek państwowych objętych planem centralnym na kwotę zł 10.606 mln przypada na:
1)
inwestycje zdecentralizowane przedsiębiorstw, zjednoczeń i innych jednostek utrzymywanych z narzutów na koszty przedsiębiorstw (bez budownictwa mieszkaniowego) zł 7.173,4 mln,
2)
budownictwo mieszkaniowe realizowane z zakładowych funduszów mieszkaniowych przedsiębiorstw zł 1.830,4 mln,
3)
inwestycje zdecentralizowane łącznie z budownictwem mieszkaniowym jednostek nie będących przedsiębiorstwami państwowymi (jednostki i zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze, środki specjalne i fundusze) zwanych "jednostkami pozostałymi" oraz inwestycje organizacji i instytucji społecznych i zawodowych

zł 1.315,0 mln,

4)
inne (m.in. nakłady na dokumentację projektowo-kosztorysową typową, nakłady na prace geologiczne badawczo-poszukiwawcze) zł 287,2 mln.
2.
Z ogólnej kwoty przewidywanych rozmiarów nakładów na kapitalne remonty, określonych w uchwale o NPG 1960 r. przypada na przedsiębiorstwa zarządzane centralnie kwota zł 8.028,7 mln.
3.
Z kwoty wymienionej w ust. 2 na remonty kapitalne przedsiębiorstw tworzących fundusz inwestycyjno-remontowy przypada zł 5.050,0 mln.
§  2.
1.
Zobowiązuje się Narodowy Bank Polski do regulowania rozmiarów kredytów bankowych przeznaczonych na sfinansowanie inwestycji zdecentralizowanych w taki sposób, aby ogólne rozmiary nakładów na inwestycje produkcyjne i socjalno-kulturalne przedsiębiorstw i innych jednostek wymienionych w § 1 ust. 1 pkt 1 wraz z nakładami na remonty kapitalne przedsiębiorstw tworzących fundusz inwestycyjno-remontowy (§ 1 ust. 3) nie przekroczyły łącznej kwoty zł 12.223,4 mln przy uwzględnieniu przepisów § 16.
2.
Wszystkie uspołecznione jednostki na rozrachunku gospodarczym obowiązane są złożyć we właściwych oddziałach banków plany akumulacji i zużycia środków funduszu inwestycyjno-remontowego (inwestycyjnego) na rok 1960 według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do zarządzenia. Plany powyższe powinny być złożone w terminach ustalonych dla złożenia planów rocznych.
3.
Na podstawie złożonych przez przedsiębiorstwa planów, o których mowa w ust. 2, banki opracują zestawienia zbiorcze zawierające dane o przewidywanych rozmiarach akumulacji środków finansowych przedsiębiorstw na inwestycje zdecentralizowane i kapitalne remonty oraz o rozmiarach nakładów na inwestycje zdecentralizowane (z wyodrębnieniem robót budowlano-montażowych) i kapitalne remonty. Dane te Narodowy Bank Polski przedstawi w terminie do dnia 31 marca 1960 r. Przewodniczącemu Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministrowi Finansów.
§  3.
Ustalone w uchwale o NPG 1960 r. procentowe wskaźniki podziału amortyzacji dla poszczególnych resortów mogą być przez resorty w stosunku do zjednoczeń (zarządów), a przez zjednoczenia (zarządy) w stosunku do przedsiębiorstw, różnicowane pod warunkiem, że ustalony dla resortów i zjednoczeń (zarządów) globalny procent amortyzacji podlegającej odprowadzeniu na rachunek amortyzacji scentralizowanej nie ulegnie obniżeniu.
§  4.
Resortowy podział nakładów na inwestycje zdecentralizowane jednostek pozostałych (§ 1 ust. 1 pkt 3) z wyłączeniem nakładów organizacji społecznych i zawodowych określa załącznik nr 1. Kwoty podane w załączniku nr 1 obejmują również rezerwy resortowe przeznaczone na dotowanie czynów społecznych w jednostkach objętych budżetami terenowymi.
§  5.
1.
Ministerstwa (urzędy centralne) ustalają dla bezpośrednio im podległych jednostek pozostałych wysokość nakładów na inwestycje zdecentralizowane w granicach kwot określonych w załączniku nr 1 po wyłączeniu sum przeznaczonych na dotowanie czynów społecznych w jednostkach objętych budżetami terenowymi.
2.
Jednostki bezpośrednio podległe ministerstwom (urzędom centralnym) ustalają dla podległych im jednostek pozostałych wysokość nakładów na inwestycje zdecentralizowane w granicach ustalonych zgodnie z ust. 1.
3.
Ustalenie wysokości nakładów powinno być dokonane w takim czasie, by mogły być dotrzymane obowiązujące terminy zatwierdzania planów finansowych (preliminarzy) poszczególnych jednostek.
4.
Jednostki opracowujące lub zatwierdzające plany finansowe jednostek pozostałych obowiązane są dostosować rozmiary środków finansowych przeznaczonych na inwestycje zdecentralizowane łącznie z ich pozostałościami z roku ubiegłego do wysokości nakładów inwestycyjnych i potrzeb w zakresie pokrycia zobowiązań z roku poprzedniego. Środki finansowe przekraczające tak określone zapotrzebowanie powinny być w tych planach finansowych zaplanowane jako wpłaty do budżetu lub - jeżeli obowiązujące przepisy to przewidują - jako pozostałości przechodzące na rok następny.
5.
Każda jednostka pozostała (§ 1 ust. 1 pkt 3) posiadająca bankowy rachunek, z którego pokrywane są wydatki na inwestycje zdecentralizowane:
1)
podaje właściwemu bankowi wysokość nakładów na te inwestycje;
2)
prowadzi ewidencję ustalonych wysokości nakładów na inwestycje zdecentralizowane i ich wykorzystania na kontach analitycznych, na których ewidencjonowane są wydatki na te inwestycje; szczegółowe zasady ewidencji określi Ministerstwo Finansów;
3)
sporządza sprawozdania o ustalonej dla niej wysokości nakładów na inwestycje zdecentralizowane i ich wykorzystaniu według wzoru stanowiącego załącznik nr 2. Sprawozdania te stanowią załącznik do okresowych i rocznych sprawozdań z wykonania budżetu. Jeden egzemplarz tych sprawozdań jednostki przesyłają finansującemu je oddziałowi banku.

Jednostki objęte lub rozliczające się z budżetami terenowymi.

§  6.
1.
Ustalone w Narodowym Planie Gospodarczym na rok 1960 wielkości nakładów na inwestycje zdecentralizowane podlegają przez prezydia wojewódzkich rad narodowych (miast wyłączonych z województw) podziałowi na inwestycje dotyczące jednostek podległych prezydiom wojewódzkich rad narodowych oraz na inwestycje prezydiów rad narodowych niższych szczebli.
2.
Prezydia powiatowych rad narodowych (miast stanowiących powiaty) w analogiczny sposób dokonują podziału wysokości nakładów na inwestycje jednostek im podległych i na inwestycje prezydiów rad narodowych niższych szczebli.
3.
O dokonanym podziale nakładów według ust. 1 prezydia wojewódzkich rad narodowych powiadamiają właściwe dla nich wojewódzkie oddziały Narodowego Banku Polskiego.
§  7.
1.
Prezydia rad narodowych wszystkich szczebli dokonają globalnego podziału wysokości nakładów na inwestycje zdecentralizowane ustalonych dla nich zgodnie z § 6 na:
1)
nakłady związane z budownictwem mieszkaniowym, finansowane ze środków miejskich i powiatowych funduszów mieszkaniowych;
2)
nakłady na budownictwo mieszkaniowe przedsiębiorstw finansowane ze środków zakładowych funduszów mieszkaniowych;
3)
nakłady na inwestycje produkcyjne i socjalno-kulturalne przedsiębiorstw oraz nakłady inwestycyjne zjednoczeń przedsiębiorstw terenowych (bez względu na źródła finansowania);
4)
nakłady na inwestycje pozostałych jednostek (bez względu na źródła finansowania).
2.
O dokonanym zgodnie z ust. 1 podziale globalnej wysokości nakładów na inwestycje zdecentralizowane prezydia rad narodowych powiadamiają właściwe oddziały Narodowego Banku Polskiego, a nadto właściwy oddział Banku Inwestycyjnego o wielkości nakładów wymienionych w ust. 1 pkt 1 i 2.
3.
Nakłady wymienione w ust. 1 pkt 3 nie podlegają podziałowi między poszczególne przedsiębiorstwa i zjednoczenia. Wydzielenie tych kwot ma na celu umożliwić Narodowemu Bankowi Polskiemu ustalenie ogólnych rozmiarów nakładów inwestycyjnych w celu wykonania zadań, o których mowa w § 9 ust. 2.
§  8.
1.
Prezydia właściwych rad narodowych dokonają podziału amortyzacji przedsiębiorstw terenowych na część pozostającą do dyspozycji przedsiębiorstw i część podlegającą zablokowaniu.
2.
Do dyspozycji przedsiębiorstw należy pozostawić amortyzację wyłącznie w takim zakresie, jaka jest niezbędna:
1)
na pokrycie płatnych w 1960 r. kredytów bankowych zaciągniętych na cele inwestycyjne lub remontowe oraz
2)
na sfinansowanie w roku 1960 planowanych nakładów na kapitalne remonty, a w tych przedsiębiorstwach, w których amortyzacja przeznaczona jest również i na inne remonty - na finansowanie remontów.
3.
Część amortyzacji nie pozostawioną do ich dyspozycji przedsiębiorstwa odprowadzać będą na własne rachunki amortyzacji zablokowanej w banku finansującym ich inwestycje zdecentralizowane.
§  9.
1.
Banki finansujące inwestycje zdecentralizowane mogą udzielać przedsiębiorstwom terenowym kredytów na uzupełnienie ich środków własnych przeznaczonych na finansowanie inwestycji zdecentralizowanych.
2.
Zobowiązuje się Narodowy Bank Polski do regulowania rozmiarów kredytów na inwestycje zdecentralizowane w taki sposób, aby ogólne rozmiary nakładów na inwestycje produkcyjne i socjalno-kulturalne przedsiębiorstw terenowych wraz z nakładami inwestycyjnymi zjednoczeń przedsiębiorstw terenowych w skali całego kraju nie przekroczyły sumy nakładów wydzielonych przez prezydia rad narodowych zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 3, z uwzględnieniem przepisów zawartych w § 16.
3.
Banki finansujące inwestycje w odniesieniu do przedsiębiorstw ubiegających się o kredyt na inwestycje zdecentralizowane, a posiadających środki na rachunku amortyzacji zablokowanej, zamiast udzielenia kredytu mogą zwalniać odpowiednią sumę środków z rachunku zablokowanej amortyzacji.
§  10.
1.
Prezydia rad narodowych dokonają dalszego podziału wielkości nakładów na inwestycje zdecentralizowane pozostałych jednostek (§ 7 ust. 1 pkt 4) między poszczególne części budżetu; dysponenci główni kredytów budżetowych danej części dokonują z kolei podziału wysokości nakładów między poszczególne jednostki i zakłady budżetowe oraz inne jednostki określone w § 1 ust. 1 pkt 3.
2.
Przepisy § 5 ust. 3-5 mają odpowiednie zastosowanie.

Inwestycje mieszkaniowe.

§  11.
1. 1
Prezydia rad narodowych oraz przedsiębiorstwa, które akumulują środki finansowe na budownictwo mieszkaniowe, zobowiązane są przedstawić w terminie do dnia 15 marca 1960 r. we właściwym dla nich oddziale banku plany dochodów i wydatków miejskich (powiatowych) lub zakładowych funduszów mieszkaniowych na 1960 r.
2.
Prezydia rad narodowych i przedsiębiorstwa zamierzające w roku 1960 realizować nakłady w zakresie budownictwa mieszkaniowego zobowiązane są ponadto przedstawić w terminie określonym w ust. 1 we właściwym dla nich oddziale banku plany rzeczowo-finansowe budownictwa mieszkaniowego oraz potwierdzenia przyjęcia przez przedsiębiorstwa budowlano-montażowe do realizacji zakresu rzeczowego 1960 r. bądź potwierdzenia zapewnienia wykonawstwa, zatrudnienia, funduszu płac i zaopatrzenia materiałowego w razie prowadzenia budowy systemem gospodarczym.
3.
Szczegółowy tryb przedstawiania planów dochodów i wydatków funduszów mieszkaniowych i planów rzeczowo-finansowych budownictwa mieszkaniowego ureguluje Bank Inwestycyjny dla banków finansujących budownictwo mieszkaniowe.
4.
Zobowiązuje się Bank Inwestycyjny do:
1)
przeprowadzenia, na podstawie zebranych danych, analizy przewidywanych rozmiarów środków finansowych na budownictwo mieszkaniowe w 1960 r. w porównaniu z rozmiarami budownictwa mieszkaniowego zaplanowanego do realizacji w 1960 r. (ust. 2) oraz w porównaniu z rozmiarami budownictwa mieszkaniowego, wynikającymi z ustaleń NPG 1960 r., a określonymi w § 1 ust. 1 pkt 2 (budownictwo z zakładowych funduszów mieszkaniowych przedsiębiorstw w planie centralnym) oraz w § 7 ust. 1 pkt 1 i 2 (budownictwo mieszkaniowe rad narodowych i przedsiębiorstw terenowych),
2)
przedstawienia w terminie do dnia 31 marca 1960 r. Przewodniczącemu Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministrowi Finansów wniosków wynikających z analizy, o której mowa w pkt 1, a zmierzających do racjonalnego wykorzystania akumulowanych środków finansowych na budownictwo mieszkaniowe i uzyskania w ramach istniejących możliwości wykonawstwa i zaopatrzenia w materiały budowlane maksymalnych efektów rzeczowych w 1960 r. przy uwzględnieniu koncentracji robót oraz zaspokojenia najpilniejszych potrzeb.
§  12. 2
Prezydia rad narodowych mogą na wniosek przedsiębiorstw przekazywać im domy mieszkalne lub ich części w trybie i na zasadach określonych w przepisach o przekazywaniu nieruchomości między jednostkami państwowymi (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 października 1958 r. w sprawie zasad i trybu przekazywania w ramach administracji państwowej przedsiębiorstw, instytucji oraz zakładów, nieruchomości i innych obiektów majątkowych - Dz. U. Nr 67, poz. 332 oraz § 5 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 1959 r. w sprawie zasad rozliczeń związanych z przekazaniem zakładów i nieruchomości między jednostkami budżetowymi oraz między tymi jednostkami a przedsiębiorstwami państwowymi - Monitor Polski Nr 43, poz. 197). Skutki finansowe zamierzonego przekazania powinny być objęte planami przedstawianymi bankom do rejestracji zgodnie z przepisem § 11 ust. 1.

Inwestycje spółdzielcze.

§  13.
1.
W celu dostosowania rozmiarów środków własnych spółdzielczości na inwestycje (bez spółdzielni mieszkaniowych i rolniczych spółdzielni produkcyjnych) do rozmiarów nakładów ustalonych w NPG 1960 r. Narodowy Bank Polski ustali w porozumieniu z poszczególnymi centralami spółdzielczymi:
1)
kwotę i tryb udzielania pożyczek na inwestycje realizowane w 1960 r. ze scentralizowanych funduszów spółdzielczych,
2)
wysokość i tryb dokonywania zaliczkowych odpisów z zysku 1960 r. na finansowanie inwestycji.
2.
Na uzupełnienie środków własnych przeznaczonych na finansowanie inwestycji banki mogą udzielać spółdzielniom kredytu bankowego.
3.
Globalna wysokość uruchomionego kredytu bankowego oraz pożyczek, o których mowa w ust. 1 pkt 1, powinna być obniżana, a także może być podwyższana w zależności od kształtowania się środków własnych spółdzielni oraz pozostałości na bankowych rachunkach środków na inwestycje, tak aby globalne rozmiary nakładów na inwestycje nie przekraczały wielkości ustalonych w NPG 1960 r. z uwzględnieniem przepisów § 16 ust. 1 pkt 1.
§  14.
Amortyzacja, odpisy z zysku oraz inne środki przeznaczone na sfinansowanie inwestycji spółdzielni podlegają bieżącemu akumulowaniu na odrębnych rachunkach bankowych.

Organizacje społeczne i zawodowe.

§  15.
1.
Inwestycje organizacji społecznych i zawodowych, zwanych "organizacjami", polegające na robotach budowlano-montażowych mogą być finansowane wyłącznie w Narodowym Banku Polskim. Gdy organizacja społeczna lub zawodowa oprócz inwestycji budowlano-montażowych dokonuje inwestycji polegających na zakupach, również i te inwestycje finansuje Narodowy Bank Polski.
2.
Organizacje mogą rozpoczynać w 1960 r. nowe inwestycje pod warunkiem wstępnego zakumulowania środków w wysokości pełnej wartości kosztorysowej planowanej inwestycji. W wyjątkowych przypadkach Prezes Narodowego Banku Polskiego może wyrazić zgodę na rozpoczęcie inwestycji bez pełnej akumulacji środków pod warunkiem, że brakująca kwota zostanie zakumulowana w terminach umożliwiających ukończenie inwestycji w ramach normatywnego cyklu budowy.
3.
Organizacje planujące realizację inwestycji w 1960 r. obowiązane są zarejestrować we właściwych dla nich oddziałach Narodowego Banku Polskiego plany akumulacji i zużycia środków inwestycyjnych w terminie do dnia 29 lutego 1960 r. Planami przedstawianymi do rejestracji należy objąć pełny zakres inwestycji określony w ust. 1, nie wyłączając inwestycji kontynuowanych.
4.
Formę planów akumulacji i zużycia środków inwestycyjnych oraz tryb ich rejestracji ustali Narodowy Bank Polski.
5.
Na podstawie wyników rejestracji Narodowy Bank Polski przedstawi w terminie do dnia 15 marca 1960 r. sprawozdanie Przewodniczącemu Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministrowi Finansów. W sprawozdaniu Narodowy Bank Polski poda:
1)
rozmiary planowanej akumulacji środków z wyodrębnieniem kwot pochodzących z budżetu,
2)
rozmiary planowanych nakładów z wyodrębnieniem robót budowlano-montażowych,
3)
wnioski co do celowości podejmowania zamierzonych inwestycji - oparte na wnioskach złożonych przez oddziały wojewódzkie Narodowego Banku Polskiego, uzgodnionych z wojewódzkimi komisjami planowania gospodarczego.
6.
Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 5, Narodowy Bank Polski przedstawi w układzie resortów, którym podporządkowane są organizacje, i pionów organizacyjnych (organizacje społeczne, zawodowe i polityczne).
7.
Po dniu 29 lutego organizacje nie mogą realizować inwestycji nie objętych planami akumulacji i zużycia środków inwestycyjnych zarejestrowanymi w Narodowym Banku Polskim.

Przepisy wspólne.

§  16.
1.
Poza globalnymi rozmiarami inwestycji zdecentralizowanych ustalonych w uchwale o NPG 1960 r. mogą być finansowane następujące rodzaje inwestycji zdecentralizowanych:
1)
drobne inwestycje finansowane z kredytu bankowego o koszcie jednostkowym nie przekraczającym 1 mln zł, dające w ciągu okresu najwyżej 3 lat dodatkową akumulację lub obniżkę kosztów w kwocie co najmniej równej planowanym kosztom inwestycji; udział robót budowlanych w koszcie tych inwestycji nie może przekraczać w zasadzie 15%, a okres realizacji nie może przekraczać 1 roku; Prezes Narodowego Banku Polskiego lub dyrektorzy Banku Inwestycyjnego i Banku Rolnego mogą w uzasadnionych przypadkach wyrazić zgodę na realizację inwestycji o koszcie przekraczającym 1 mln zł;
2)
kontynuowane inwestycje zdecentralizowane, rozpoczęte przed dniem 1 stycznia ze środków funduszu interwencyjnego, a finansowane w 1960 r. z kredytu bankowego ustalonego w uchwale o NPG do wysokości 25 mln zł;
3)
inwestycje realizowane ze świadczeń ludności w naturze (czyny społeczne).
2.
Poza globalnymi rozmiarami inwestycji zdecentralizowanych określonych w uchwale o NPG 1960 r. oraz kapitalnych remontów określonych w § 1 ust. 3 mogą być również realizowane roboty mające na celu likwidację szkód górniczych.
3.
Ogólne rozmiary inwestycji zdecentralizowanych rad narodowych określone w uchwale o NPG 1960 r. mogą być zwiększone o kwoty stanowiące przelewy środków przedsiębiorstw zarządzanych centralnie z tytułu ich udziału w kosztach inwestycji komunalnych, bez względu na to, czy przelewy te pochodzą ze środków na inwestycje scentralizowane czy zdecentralizowane; dokonane przez przedsiębiorstwa zarządzane centralnie przelewy ze środków na inwestycje zdecentralizowane pomniejszają dopuszczalne rozmiary nakładów wymienionych w § 2 ust. 1.
4.
Ogólne rozmiary kredytu bankowego na inwestycje wymienione w ust. 1 pkt 1 nie mogą przekroczyć kwot ustalonych w kwartalnych planach kredytowych.
§  17.
1.
Banki prowadzą odrębną ewidencję środków na inwestycje zdecentralizowane jednostek objętych niniejszym zarządzeniem.
2.
Banki finansują inwestycje zdecentralizowane na podstawie przedstawianych im planów rzeczowo-finansowych dla poszczególnych zamierzeń inwestycyjnych. Nie dotyczy to zakupów jednostek budżetowych oraz zakupów organizacji.
§  18.
1.
W celu stworzenia warunków do przeciwdziałania kształtowaniu się rozmiarów robót budowlano-montażowych na poziomie przekraczającym granice określone w uchwale o NPG 1960 r., zobowiązuje się banki do:
1)
notyfikowania umów (porozumień rocznych) zawartych przez inwestorów z wykonawcami robót inwestycyjnych lub zleceń wewnętrznych na wykonanie robót systemem gospodarczym,
2)
składania Przewodniczącemu Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministrowi Finansów w terminie do dnia 30 każdego miesiąca sprawozdań za miesiąc poprzedni o rozmiarach robót budowlano-montażowych wynikających z notyfikowanych umów (porozumień rocznych) i zleceń wewnętrznych.
2.
Banki nie finansują robót budowlano-montażowych nie objętych notyfikowanymi umowami lub zleceniami wewnętrznymi. W odniesieniu do inwestycji kontynuowanych umowy (zlecenia wewnętrzne) powinny być przedstawione bankowi do notyfikacji w terminie do dnia 31 stycznia 1960 r.
3.
Formy notyfikacji umów i zleceń wewnętrznych na roboty budowlano-montażowe określają banki finansujące inwestycje.
§  19.
Zobowiązuje się banki finansujące przedsiębiorstwa budowlano-montażowe do sprawowania - w ramach kontroli działalności eksploatacyjnej tych przedsiębiorstw - kontroli umów zawieranych przez te przedsiębiorstwa ze zleceniodawcami robót w zakresie inwestycji zdecentralizowanych. W szczególności kontrola powinna zmierzać, by przedsiębiorstwa:
1)
nie zawierały umów o wykonanie robót budowlano-montażowych ponad rozmiary przerobu przewidziane w ich planach produkcyjnych,
2)
nie wykonywały robót budowlano-montażowych nie objętych zakresem rzeczowym inwestycji ustalonym w umowach notyfikowanych przez banki.
§  20.
Organy, o których mowa w § 5 ust. 1 i 2 oraz w § 10 ust. 1, przy ustalaniu wysokości nakładów na inwestycje zdecentralizowane jednostek podległych zobowiązane są zaspokoić w pierwszym rzędzie potrzeby tych jednostek w zakresie inwestycji kontynuowanych.
§  21.
1.
Banki nie przyjmują do finansowania inwestycji uznanych przez siebie za niecelowe lub nieefektywne, jak też inwestycji nie posiadających wymaganej dokumentacji projektowo-kosztorysowej lub zapewnionego wykonawstwa.
2.
Banki mogą regulować wykorzystanie w ciągu roku 1960 środków własnych inwestorów zakumulowanych ponadplanowo.
3.
Banki finansujące inwestycje przy udzielaniu kredytów na inwestycje zdecentralizowane dają pierwszeństwo:
1)
inwestycjom kontynuowanym,
2)
inwestycjom nie wymagającym robót budowlanych.
§  22.
1.
Banki w terminie do dnia 30 każdego miesiąca składają Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministerstwu Finansów sprawozdania o rozmiarach akumulacji środków i wypłatach na inwestycje zdecentralizowane:
1)
przedsiębiorstw i innych jednostek rozliczających się z budżetem centralnym, a wymienionych w § 1 ust. 1 pkt 1,
2)
jednostek pozostałych, a objętych lub rozliczających się z budżetem centralnym (§ 1 ust. 1 pkt 3),
3)
przedsiębiorstw i innych jednostek rozliczających się z budżetami terenowymi (§ 7 ust. 1 pkt 3),
4)
jednostek budżetowych i innych jednostek nie będących przedsiębiorstwami, a objętych lub rozliczających się z budżetami terenowymi (§ 7 ust. 1 pkt 4),
5)
jednostek spółdzielczych,
6)
organizacji społecznych i zawodowych.
2.
Odrębne sprawozdania w zakresie budownictwa mieszkaniowego banki będą przedstawiać w terminach wymienionych w ust. 1 oddzielnie dla budownictwa mieszkaniowego finansowanego z miejskich i powiatowych funduszów mieszkaniowych i oddzielnie dla budownictwa finansowanego z zakładowych funduszów mieszkaniowych przedsiębiorstw.
3.
W sprawozdaniach, o których mowa w ust. 1 i 2, po stronie akumulacji banki będą podawać stan (salda) środków na koniec okresu sprawozdawczego oraz wpływy środków własnych od początku roku na rachunkach inwestycyjno-remontowych lub inwestycyjnych. Po stronie zaś wypłat banki podawać będą rozmiary dokonanych wypłat od początku roku z wyodrębnieniem w zakresie przedsiębiorstw wypłat na inwestycje i remonty kapitalne. W sprawozdaniach tych banki podawać będą również sumy dotyczące wielkości przyznanych i wykorzystanych kredytów bankowych z wyodrębnieniem kredytów na drobne szybko rentujące się inwestycje (§ 16 ust. 1 pkt 1).
4.
Banki finansujące inwestycje w terminach ustalonych odrębnie składać będą Przewodniczącemu Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministrowi Finansów sprawozdania o akumulacji środków pochodzących ze źródeł wymienionych w § 16 ust. 2 i 3, jak również o rozmiarach środków przekazanych na rachunki inwestycyjne z rachunków przeznaczonych dla akumulacji wyodrębnionych funduszów na kapitalne remonty.
§  23.
W celu zapewnienia nieprzekraczalności rozmiarów nakładów na inwestycje zdecentralizowane Narodowy Bank Polski koordynuje działalność banków w zakresie finansowania inwestycji zdecentralizowanych i kapitalnych remontów przedsiębiorstw. W odniesieniu do inwestycji mieszkaniowych finansowanych z miejskich i powiatowych funduszów mieszkaniowych oraz z zakładowych funduszów mieszkaniowych przedsiębiorstw - działalność banków koordynuje Bank Inwestycyjny.
§  24.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI

Załącznik  nr 1.

(do § 4 zarządzenia)

ZESTAWIENIE NAKŁADÓW NA INWESTYCJE ZDECENTRALIZOWANE JEDNOSTEK OBJĘTYCH BUDŻETEM CENTRALNYM NIE BĘDĄCYCH PRZEDSIĘBIORSTWAMI

w tysiącach złotych

Część Nazwa *) Nakłady

Plan 1960

w tym: budownictwo mieszkaniowe
1 Kancelaria Sejmu i Kancelaria Rady Państwa - -
2 Najwyższa Izba Kontroli 7.900 7.100
3 Urząd Rady Ministrów 3.000 -
4 Komisja Planowania przy Radzie Ministrów 3.650 2.850
5 Ministerstwo Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych 18.490 17.000
9 Ministerstwo Finansów 6.093 4.058
11 Ministerstwo Gospodarki Komunalnej 12.608 6.250
12 Ministerstwo Górnictwa i Energetyki 2.500 -
13 Ministerstwo Handlu Wewnętrznego 16.814 9.150
14 Ministerstwo Handlu Zagranicznego 26.540 21.540
15 Ministerstwo Przemysłu Ciężkiego 23.600 -
16 Ministerstwo Komunikacji 92.114 8.780
18 Ministerstwo Kultury i Sztuki 17.520 2.200
19 Ministerstwo Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego 1.739 -
21 Ministerstwo Oświaty 72.509 5.069
23 Ministerstwo Łączności 2.000 -
24 Ministerstwo Pracy i Opieki Społecznej 3.600 -
25 Ministerstwo Przemysłu Chemicznego 25.220 5.000
26 Komitet Drobnej Wytwórczości 200 -
28 Ministerstwo Przemysłu Lekkiego 6.670 -
32 Ministerstwo Przemysłu Spożywczego i Skupu 1.589 -
33 Ministerstwo Rolnictwa 57.153 15.286
36 Ministerstwo Sprawiedliwości 10.103 500
37 Ministerstwo Spraw Zagranicznych 4.100 2.900
38 Ministerstwo Szkolnictwa Wyższego 123.200 33.000
40 Ministerstwo Zdrowia 197.827 4.200
41 Ministerstwo Żeglugi i Gospodarki Wodnej 30.251 16.151
44 Prokuratura Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej 500 -
46 Centralny Urząd Geologii 3.580 -
48 Państwowa Komisja Cen 30 -
49 Pełnomocnik Rządu do Spraw Wykorzystania Energii Jądrowej 17.500 16.500
50 Główna Komisja Arbitrażowa 200 -
51 Główny Komitet Kultury Fizycznej 45.269 -
52 Główny Urząd Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk 800 -
53 Główny Urząd Statystyczny 17.717 -
54 Komitet do Spraw Radiofonii "Polskie Radio" 23.000 3.000
55 Komitet do Spraw Urbanistyki i Architektury 396 -
57 Polska Akademia Nauk 43.600 7.900
60 Komitet dla Spraw Turystyki 29.450 -
62 Polski Komitet Normalizacyjny 300 -
64 Centralny Zarząd Ubezpieczeń Społecznych 28.000 -
67 Wyższy Urząd Górniczy 600 -
68 Urząd Patentowy Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej 120 -
69 Główny Urząd Miar 5.000 -
72 Ogólny Zarząd Finansowy 100 -
73 Polska Agencja Prasowa 4.000 -
Inne 193.439 99.800
Ogółem 1.180.591 288.234

*) Bez inwestycji organizacji oraz instytucji społecznych i zawodowych.

Załącznik  nr 2.

SPRAWOZDANIE O USTALONEJ WYSOKOŚCI NAKŁADÓW NA INWESTYCJE ZDECENTRALIZOWANE I ICH WYKORZYSTANIU

Lp. Rodzaj jednostek Wysokość nakładów na inwestycje zdecentralizowane Uwagi
plan wykonanie
1 Jednostki budżetowe
2 Zakłady budżetowe
3 Gospodarstwa pomocnicze
4 Środki specjalne
5 Fundusze
w tym:
a).......... *)
b).......... *)
c).......... *)
6 Inne
w tym:
a) plany rzeczowo-finansowe inwestycji zdecentralizowanych polegających na robotach budowlano-montażowych
b).......... **)
c).......... **)
Ogółem x
w tym nakłady ze środków nie objętych limitami narodowego planu gospodarczego (§ 16 zarządzenia)
a).......... ***)
b).......... ***)
______

*) Wymienić poszczególne fundusze.

**)Wymienić jakie.

***)Wymienić poszczególne rodzaje środków.

Załącznik  nr 3.

PLAN AKUMULACJI I ZUŻYCIA ŚRODKÓW FUNDUSZU INWESTYCYJNO-REMONTOWEGO (INWESTYCYJNEGO) *)

NA ROK ......................

grafika

1 § 11 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 20 lutego 1960 r. (M.P.60.19.95) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 stycznia 1960 r.
2 § 12 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 20 lutego 1960 r. (M.P.60.19.95) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 stycznia 1960 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024