Podział zadań przewozowych pomiędzy transportem kolejowym i transportem samochodowym.

UCHWAŁA NR 415
RADY MINISTRÓW
z dnia 6 października 1959 r.
w sprawie podziału zadań przewozowych pomiędzy transportem kolejowym i transportem samochodowym.

W celu prawidłowego podziału przewozów pomiędzy transportem kolejowym a transportem samochodowym Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Dla zapewnienia przewozu osób i ładunków środkami transportowymi gwarantującymi większe korzyści gospodarki narodowej i bardziej racjonalne wykorzystanie tych środków transportowych Minister Komunikacji w trybie obowiązujących przepisów oraz postanowień niniejszej uchwały może zawieszać wykonywanie przez kolej nieracjonalnych dla niej przewozów, pod warunkiem:
1)
stwierdzenia na podstawie przeprowadzonych badań ekonomicznych, że wykonanie tych przewozów transportem samochodowym będzie korzystniejsze dla gospodarki narodowej,
2)
zapewnienia potrzebnej obsługi przez odpowiednie organizacje transportu samochodowego.
2.
Zawieszanie przewozów ładunków koleją może nastąpić dopiero po stwierdzeniu możliwości wykonywania tych przewozów przez przedsiębiorstwa transportu samochodowego publicznego, przedsiębiorstwa transportu branżowego lub przez środki transportu własnego przedsiębiorstw i innych jednostek organizacyjnych, a zawieszanie przewozów osób koleją może nastąpić dopiero po stwierdzeniu możliwości wykonania tych przewozów przez przedsiębiorstwa publicznej komunikacji autobusowej.
3.
Przy przeprowadzaniu badań ekonomicznych określonych w ust. 1 pkt 1 należy uwzględnić wszelkie nakłady inwestycyjne oraz koszty eksploatacyjne, które mogą wyniknąć dla gospodarki narodowej w przypadku zastąpienia przewozów kolejowych przewozami samochodowymi.
4.
Zastępowanie przewozów kolejowych następuje:
1)
w przypadku zastąpienia przez przedsiębiorstwa transportu samochodowego publicznego - na podstawie decyzji Ministra Komunikacji, wydanej po zasięgnięciu opinii prezydium właściwej wojewódzkiej rady narodowej (prezydium rady narodowej miasta wyłączonego z województwa),
2)
w przypadku zastąpienia przez inne formy organizacyjne transportu samochodowego (transport branżowy, transport własny) - na podstawie decyzji Ministra Komunikacji wydanej w porozumieniu z prezydium wojewódzkiej rady narodowej (prezydium rady narodowej miasta wyłączonego z województwa).
5.
Stanowisku prezydium wojewódzkiej rady narodowej (prezydium rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) w sprawach wymienionych w ust. 4 pkt 1 i 2 powinno być zajęte po zasięgnięciu opinii terenowej komisji koordynacji przewozów.
§  2.
1.
W razie gdy zastąpienie przewozów kolejowych przez transport samochodowy uzależnione jest od wykonania określonych urządzeń technicznych, o podjętej decyzji zastąpienia takich przewozów Minister Komunikacji zawiadamia zainteresowanych ministrów, prezydia rad narodowych oraz zarządy główne organizacji spółdzielczych w celu:
1)
odpowiedniego przystosowania w określonym terminie urządzeń w przedsiębiorstwach (dróg dojazdowych, ramp i urządzeń ładunkowych),
2)
zabezpieczenia wskazanych w pkt 1 urządzeń w nowo budowanych zakładach produkcyjnych.
2.
Zastąpienie przewozów kolejowych przez transport samochodowy nie może nastąpić przed wykonaniem urządzeń określonych w ust. 1.
§  3.
Zarządzenia Ministra Komunikacji w sprawach zastąpienia przewozów kolejowych przewozami samochodowymi podlegają ogłoszeniu w Dzienniku Taryf i Zarządzeń Komunikacyjnych.
§  4.
Organizację terenowych badań ekonomicznych, określonych w § 1 ust. 1 pkt 1, zadania komisji koordynacji przewozów w tym zakresie, tryb i metodykę przeprowadzania tych badań, tryb zgłaszania, opracowywania i zatwierdzania wniosków oraz wydawania odpowiednich zarządzeń o przekazywaniu zadań kolei transportowi samochodowemu oraz szczegółowe zasady wykonywania niniejszej uchwały określi instrukcja Ministra Komunikacji.
§  5.
Traci moc uchwała nr 323 Prezydium Rządu z dnia 26 kwietnia 1952 r. w sprawie przejmowania zadań transportu kolejowego w przewozach na krótkie odległości przez transport samochodowy (Monitor Polski Nr A-38, poz. 555).
§  6.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Komunikacji i zainteresowanym ministrom oraz prezydiom rad narodowych.
§  7.
Uchwała wchodzi w życie po upływie miesiąca od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024