Szczegółowe zasady i tryb rozliczeń państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej z tytułu zysków i strat z budżetami terenowymi lub z budżetem centralnym.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 2 października 1959 r.
w sprawie szczegółowych zasad i trybu rozliczeń państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej z tytułu zysków i strat z budżetami terenowymi lub z budżetem centralnym.

Na podstawie § 8 uchwały nr 358 Rady Ministrów z dnia 20 sierpnia 1959 r. w sprawie zasad rozliczeń z budżetem z tytułu zysków i strat oraz zasad podziału zysku i finansowania środków obrotowych państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej (Monitor Polski Nr 73, poz. 389) zarządza się, co następuje:
§  1.
Państwowe przedsiębiorstwa gospodarki rolnej działające według zasad pełnego lub pełnego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego, wykonujące działalność w zakresie produkcji roślinnej, hodowlanej, ogrodniczej, rybackiej i przetwórczości rolniczej:
a)
podporządkowane radom narodowym dokonują rozliczeń z tytułu zysków i strat z budżetami właściwych terenowo wojewódzkich rad narodowych,
b)
podporządkowane Centralnemu Zarządowi Hodowli Roślin i Nasiennictwa, Centrali Nasiennictwa Ogrodniczego i Szkółkarstwa, Działowi Hodowli Elitarnej Zwierząt i Działowi Rybactwa Ministerstwa Rolnictwa dokonują rozliczeń z tytułu zysków i strat z budżetem centralnym.
§  2.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa:
1)
o zarządach - należy przez to rozumieć w zakresie rozliczeń z budżetami terenowymi inspektoraty i wojewódzkie zjednoczenie państwowych gospodarstw rolnych oraz jednostki, w których skład wchodzą gospodarstwa działające według zasad pełnego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego (klucze gospodarstw), a w zakresie rozliczeń z budżetem centralnym - Centralny Zarząd Hodowli Roślin i Nasiennictwa, Centralę Nasiennictwa Ogrodniczego i Szkółkarstwa, Dział Hodowli Elitarnej Zwierząt Ministerstwa Rolnictwa, Dział Rybactwa Ministerstwa Rolnictwa oraz rejonowe zarządy hodowli elitarnej zwierząt i rejonowe zarządy rybactwa,
2)
o gospodarstwach - należy przez to rozumieć państwowe przedsiębiorstwa gospodarki rolnej określone w § 1,
3)
o uchwale - należy przez to rozumieć uchwałę nr 358 Rady Ministrów z dnia 20 sierpnia 1959 r. w sprawie zasad rozliczeń z budżetem z tytułu zysków i strat oraz zasad podziału zysku i finansowania środków obrotowych państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej (Monitor Polski Nr 73, poz. 389).
§  3.
1.
Okresem obrachunkowym, za który następuje rozliczenie, jest zgodnie z § 1 ust. 3 uchwały rok gospodarczy obejmujący okres od 1 lipca do 30 czerwca następnego roku gospodarczego. Rozliczenia z budżetem dokonywane są w tym roku kalendarzowym, w którym kończy się rok gospodarczy.
2.
Rozliczenia obejmują:
1)
wpłaty do budżetu,
2)
dotacje na pokrycie strat i ewentualnie dotacje na fundusz zakładowy i fundusz nagród.
3.
Zasady ustalania odpisów na fundusz zakładowy oraz na fundusz nagród regulują odrębne przepisy.
§  4.
1.
Gospodarstwa dokonują rozliczeń z właściwymi budżetami za pośrednictwem zarządów.
2.
Dla celów rozliczeń zarządy prowadzą we właściwych oddziałach Banku Rolnego rachunki pod nazwą: "Rachunek rozliczeń z tytułu wpłat z zysku i pokrywania strat państwowych gospodarstw rolnych", zwane w dalszym ciągu rachunkami rozliczeń zarządu.
3.
Na rachunek rozliczeń zarządu wpływają z budżetu właściwej terenowo wojewódzkiej rady narodowej lub z budżetu centralnego dotacje oraz przelewy od zarządów i gospodarstw z tytułu rozliczeń.
4.
Z rachunku rozliczeń zarządu dokonywane są przelewy z tytułu rozliczeń na rzecz właściwych budżetów zarządów bezpośrednio podległych lub nadrzędnych oraz na rzecz gospodarstw.
§  5.
1.
Gospodarstwa planowo-rentowne dokonują zaliczkowych wpłat na rachunki rozliczeń zarządów:
1)
w wysokości 60% sum rocznych zaplanowanych do odprowadzenia do budżetu - w terminie do dnia 25 stycznia,
2)
w wysokości 30% sum rocznych zaplanowanych do odprowadzenia do budżetu - w terminie do dnia 25 kwietnia.
2.
Gospodarstwa planowo-deficytowe otrzymują zaliczkowe dotacje na pokrycie planowanych strat:
1)
w wysokości 60% planowanej rocznej straty - w III kwartale roku gospodarczego,
2)
w wysokości 30% planowanej rocznej straty - w IV kwartale roku gospodarczego.
3.
Zarządy dokonają wypłat, o których mowa w ust. 2, w terminie 5 dni od daty otrzymania środków na ten cel.
§  6.
1.
Gospodarstwa rentowne, w których cześć zysku podlega wpłacie do budżetu (§ 2 ust. 1 uchwały) jest wyższa od dokonanych zgodnie z przepisami § 5 ust. 1 zaliczkowych wpłat do budżetu, oraz gospodarstwa deficytowe, których straty są niższe od otrzymanych zgodnie z przepisami § 5 ust. 2 zaliczkowych dotacji, dokonują uzupełniającej wpłaty lub zwrotu nadpłaconej dotacji na rachunek rozliczeń zarządu w terminie 5 dni od daty złożenia rocznego sprawozdania finansowego.
2.
Gospodarstwa rentowne, w których cześć zysku podlegająca wpłacie do budżetu (§ 2 ust. 1 uchwały) jest niższa od dokonanych zgodnie z przepisami § 5 ust. 1 zaliczkowych wpłat do budżetu, uzyskują zwrot nadpłaconego zysku z rachunku rozliczeń zarządu w terminie 5 dni od daty otrzymania przez zarząd środków na ten cel.
3.
Gospodarstwa deficytowe, których straty są wyższe od otrzymanych zgodnie z przepisami § 5 ust. 2 zaliczkowych dotacji, nie są jednak wyższe od straty wynikającej z zatwierdzonego planu gospodarczo-finansowego gospodarstwa, otrzymują dotację uzupełniającą z rachunku rozliczeń zarządu, do wysokości straty wynikającej ze złożonego sprawozdania finansowego, powiększonej o ewentualnie przyznany gospodarstwom fundusz nagród, w terminie 5 dni od daty otrzymania przez zarząd środków na ten cel.
4.
Gospodarstwa, które zamiast planowanej straty osiągnęły zysk i które zgodnie z przepisami § 5 ust. 2 otrzymały zaliczkowe dotacje, dokonują w ciągu 5 dni od daty złożenia sprawozdania finansowego wpłaty na rachunek rozliczeń zarządu w wysokości wynikającej z pomniejszenia sumy zysku i otrzymanych dotacji o należne odpisy na fundusze zakładowy, rezerwowy i rozwoju.
§  7.
1.
Po zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego w trybie uchwały nr 187 Rady Ministrów z dnia 12 maja 1959 r. w sprawie rewizji finansowo-księgowej państwowych jednostek organizacyjnych (Monitor Polski Nr 58, poz. 278) dokonuje się rocznego rozliczenia wynikowego.
2.
Podstawę do obliczenia w rocznym rozliczeniu wynikowym należnej wpłaty z zysku stanowi zysk wykazany w zatwierdzonym rocznym sprawozdaniu finansowym po odliczeniu zysku nieprawidłowego, o którym mowa w § 2 ust. 2 i 3 uchwały.
3.
Zysk ustalony zgodnie z ust. 2, zmniejszany o odpisy na fundusz zakładowy dokonane na zasadach ustalonych odrębnymi przepisami, podlega zgodnie z § 2 ust. 1 uchwały podziałowi:
1)
w 50% na wpłatę na rachunek rozliczeń zarządu,
2)
w 50% na fundusz rezerwowy i fundusz rozwoju w stosunku określonym w § 8.
4.
Zysk nieprawidłowy gospodarstwa przelewają zgodnie z § 2 ust. 4 uchwały:
1)
w 60% na dochód budżetu właściwej terenowo wojewódzkiej rady narodowej lub budżetu centralnego w zależności od podporządkowania gospodarstwa,
2)
w 40% na rachunek scentralizowanego funduszu rezerwowego, o którym mowa w § 9 ust. 3.
5.
W razie gdy odpis na fundusz zakładowy jest wyższy od zysku prawidłowego, gospodarstwa otrzymają z rachunku rozliczeń zarządu uzupełniającą dotację na ten cel.
§  8.
Część zysku przeznaczoną na fundusz rezerwowy i fundusz rozwoju, o której mowa w § 7 ust. 3 pkt 2, dzieli się zgodnie z § 4 ust. 1 i § 5 uchwały:
1)
w 1/3 na fundusz rezerwowy,
2)
w 2/3 na fundusz rozwoju.
§  9.
1.
Cześć zysku przeznaczona na fundusz rezerwowy podlega zgodnie z § 4 ust. 2 uchwały podziałowi:
1)
50% na fundusz rezerwowy gospodarstwa,
2)
50% na scentralizowany fundusz rezerwowy.
2.
Środki funduszu rezerwowego gospodarstwa pozostają na rachunku związanym z działalnością eksploatacyjną gospodarstwa.
3.
Część funduszu rezerwowego podlegająca odprowadzeniu na scentralizowany fundusz rezerwowy (ust. 1 pkt 2) przelewana jest na odrębny rachunek scentralizowanego funduszu rezerwowego, prowadzony przez wojewódzkie zjednoczenie państwowych gospodarstw rolnych, centralny zarząd lub jednostkę równorzędną we właściwym oddziale wojewódzkim Banku Rolnego.
4.
Z chwilą osiągnięcia przez fundusz rezerwowy gospodarstwa wysokości 10% planowanego osobowego funduszu płac danego roku gospodarczego dalsze odpisy na fundusz rezerwowy przeznacza się na rachunek scentralizowanego funduszu rezerwowego.
5.
Wysokość scentralizowanego funduszu rezerwowego nie może przekroczyć 10% planowanego osobowego funduszu płac podległych gospodarstw. W przypadku osiągnięcia tej granicy nie dokonuje się dalszych odpisów na scentralizowany fundusz rezerwowy, lecz o odpowiednią część zysku, która zgodnie z obowiązującymi przepisami podlegać ma przekazaniu na ten fundusz, powiększa się fundusze rezerwowe gospodarstw do wysokości określonej w ust. 4 lub ich fundusze rozwoju.
§  10.
1.
Fundusz rezerwowy gospodarstwa przeznaczony jest na pokrywanie ewentualnych strat ponadplanowych lub nie planowanych gospodarstw.
2.
Środki funduszu rezerwowego gospodarstwa pozostają na rachunku związanym z działalnością eksploatacyjną gospodarstwa.
3.
Zmniejszenie stanu funduszu rezerwowego gospodarstwa następuje na podstawie dyspozycji kierownika gospodarstwa, zatwierdzonej przez właściwy zarząd, po zbadaniu przyczyny powstania strat ponadplanowych i nie planowanych i ustaleniu środków zaradczych w celu zapobieżenia powstawaniu ich w przyszłości.
4.
Środki scentralizowanego funduszu rezerwowego przeznaczone są na:

- pokrywanie skutków finansowych szkód losowych (powódź, gradobicie, pomór itp.) - o ile gospodarstwa nie otrzymają z tego tytułu odszkodowań,

- pokrywanie ewentualnych strat ponadplanowych lub nie planowanych, wynikłych z bieżącej działalności gospodarstw, nie znajdujących pokrycia w funduszu rezerwowym gospodarstw.

5.
W razie gdy fundusz rezerwowy gospodarstwa nie wystarcza na sfinansowanie straty ponadplanowej lub nie planowanej, wojewódzkie zjednoczenie państwowych gospodarstw rolnych, centralny zarząd lub jednostka równorzędna może dokonać uzupełniającego przelewu z rachunku scentralizowanego funduszu rezerwowego na rachunek bieżący gospodarstwa, po zbadaniu przyczyny powstania strat ponadplanowych lub nie planowanych i ustaleniu środków zaradczych w celu zapobieżenia powstawaniu ich w przyszłości.
§  11.
1.
Środki funduszu rozwoju pochodzące z odpisów z zysku dokonanych na zasadach określonych w § 5 ust. 1 uchwały przeznaczone są:
1)
na uzupełnienie własnych środków obrotowych gospodarstwa,
2)
na fundusz inwestycji zdecentralizowanych gospodarstwa.
2.
Podział środków na cele określone w ust. 1 następuje zgodnie z założeniami planów gospodarczo-finansowych gospodarstw.
3.
Odpisy na fundusz rozwoju dokonywane przez przedsiębiorstwa są ewidencjonowane na koncie funduszu rozwoju.
4.
Środki funduszu rozwoju pozostają na rachunku związanym z działalnością eksploatacyjną gospodarstwa.
5.
Przekazanie środków funduszu rozwoju na rachunek bankowy środków na inwestycje zdecentralizowane następuje na podstawie dyspozycji gospodarstwa.
§  12.
1.
Gospodarstwa dokonają ostatecznego rozliczenia z właściwym zarządem na podstawie zatwierdzonego rocznego sprawozdania finansowego i rocznego rozliczenia wynikowego sporządzonego według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
2.
Ewentualne uzupełniające wpłaty z zysku i zwroty nadpłaconych dotacji wynikające z zatwierdzonych rocznych sprawozdań finansowych powinny być dokonane w ciągu 10 dni od daty zatwierdzenia sprawozdania finansowego.
3.
Ewentualne uzupełniające dotacje na pokrycie strat i odpisów na fundusz zakładowy, rezerwowy i rozwoju, wynikające z zatwierdzonych rocznych sprawozdań finansowych powinny być przelane z rachunku rozliczeń zarządu w ciągu 10 dni od daty otrzymania środków na ten cel.
4.
Jeżeli strata wynikająca z rocznego zatwierdzonego sprawozdania finansowego jest wyższa od straty wynikającej z zatwierdzonego planu gospodarczo-finansowego lub gdy gospodarstwo planowo rentowne wykazuje w rocznym zatwierdzonym sprawozdaniu finansowym stratę, sfinansowanie ponadplanowej (nie planowanej) straty następuje w trybie określonym w § 10. Po wyczerpaniu środków funduszu rezerwowego gospodarstwa scentralizowanego funduszu rezerwowego wojewódzkie zjednoczenie państwowych gospodarstw rolnych, centralny zarząd lub jednostka równorzędna mogą przeznaczyć na sfinansowanie ponadplanowych (nie planowanych) strat gospodarstwa środki pochodzące z nie wykorzystanych dotacji na skutek obniżenia strat w stosunku do planu w innych podległych jednostkach lub wpłat z zysków ponadplanowych.
§  13.
1.
Zarządy dokonują ostatecznego rozliczenia z właściwym budżetem na podstawie zbiorczego zestawienia zatwierdzonych rocznych sprawozdań finansowych podległych gospodarstw i zbiorczego rozliczenia wynikowego sporządzonego według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia.
2.
Uzupełniających wpłat dokonuje zarząd w ciągu 5 dni od daty zakończenia rozliczeń z jednostkami podległymi, nie później jednak niż do dnia 15 listopada.
3.
Zarząd, w którym wpłaty z zysku gospodarstw rentownych nie wystarczają na sfinansowanie strat gospodarstw deficytowych i odpisów na fundusz zakładowy w przypadkach, o których mowa w § 7 ust. 5, jak również dotacji na fundusz nagród dla gospodarstw deficytowych, otrzymuje na ten cel dotację z rachunku rozliczeń zarządu wyższego szczebla bądź z właściwego budżetu do wysokości przewidzianych na ten cel środków.
4.
Sfinansowanie ewentualnej straty ponadplanowej lub nie planowanej zarządu może nastąpić w trybie obowiązujących przepisów budżetowych.
5.
Wszelkie niewykorzystane datacje pozostałe na rachunku rozliczeń zarządu podlegają wpłacie do właściwego budżetu.
§  14.
1.
Gospodarstwa przesyłają zarządom bezpośrednio nadrzędnym oraz właściwym terenowo organom finansowym i oddziałom Banku Rolnego roczne rozliczenie wynikowe według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia:
1)
po raz pierwszy w terminie przewidzianym dla złożenia rocznego sprawozdania finansowego,
2)
po raz drugi po zatwierdzeniu sprawozdań w trybie uchwały nr 187 Rady Ministrów, o której mowa w § 7.
2.
Zbiorcze rozliczenie wynikowe według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia składają zarządy zarządom wyższego szczebla, a te wydziałom finansowym prezydiów wojewódzkich rad narodowych, bądź Ministerstwu Rolnictwa dwukrotnie:
1)
po raz pierwszy w terminie przewidzianym dla złożenia zbiorczego rocznego sprawozdania finansowego,
2)
po raz drugi po zatwierdzeniu sprawozdań finansowych gospodarstw.
3.
Wydziały finansowe prezydiów wojewódzkich rad narodowych przesyłają zbiorcze rozliczenie wynikowe w zakresie gospodarstw rozliczających się z budżetami terenowymi według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia do Ministerstwa Finansów - Departament Finansów Rolnictwa i Leśnictwa w 2 egzemplarzach, do Głównego Urzędu Statystycznego - Wydział Statystyki Finansów w 1 egzemplarzu i do Ministerstwa Rolnictwa - Departament Finansów i Księgowości w 1 egzemplarzu:
1)
po raz pierwszy - w terminie do dnia 5 września,
2)
po raz drugi - w terminie do dnia 15 listopada.
4.
Ministerstwo Rolnictwa przesyła zbiorcze rozliczenie wynikowe w zakresie gospodarstw rozliczających się z budżetem centralnym według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia do Ministerstwa Finansów - Departament Finansów Rolnictwa i Leśnictwa w 2 egzemplarzach i do Głównego Urzędu Statystycznego - Wydział Statystyki Finansów w 1 egzemplarzu w terminach podanych w ust. 3.
§  15.
1.
Właściwe organy finansowe sprawują nadzór nad przebiegiem rozliczeń zarządów i gospodarstw na podstawie zatwierdzonych planów gospodarczo-finansowych, zawiadomień o przelewach sprawozdań finansowych i rozliczeń wynikowych. W razie stwierdzenia nieprawidłowości, polegających na nieprzestrzeganiu przepisów niniejszego zarządzenia, organy finansowe obowiązane są sprostować rozliczenie, zawiadamiając o tym właściwą jednostkę nadrzędną.
2.
W razie niedokonania przez gospodarstwo wpłat na rzecz zarządu w terminach ustalonych niniejszym zarządzeniem bank dokona przelewu odpowiedniej kwoty z rachunku bankowego związanego z działalnością eksploatacyjną gospodarstwa na podstawie zlecenia wystawionego przez właściwy organ finansowy.
3.
Gospodarstwa, które nie uiszczą w terminach ustalanych w niniejszym zarządzeniu należnych wpłat na rachunek rozliczeń zarządu, przekazują na rachunek dochodów budżetowych właściwego organu finansowego odsetki za zwłokę w wysokości 0,05% za każdy dzień zwłoki.
4.
Właściwym organem finansowym w rozumieniu ust. 1-3 jest:
1)
dla gospodarstw i inspektoratów państwowych gospodarstw rolnych - wydział finansowy prezydium powiatowej rady narodowej, właściwy terenowo dla siedziby gospodarstwa bądź inspektoratu,
2)
dla wojewódzkich zjednoczeń państwowych gospodarstw rolnych i rejonowych zarządów hodowli elitarnej zwierząt i rejonowych zarządów rybactwa - wydział finansowy prezydium wojewódzkiej rady narodowej właściwy terenowo dla siedziby zjednoczenia lub rejonowego zarządu,
3)
dla Centralnego Zarządu Hodowli Roślin i Nasiennictwa, Centrali Nasiennictwa Ogrodniczego i Szkółkarstwa, Działu Hodowli Elitarnej Zwierząt i Działu Rybactwa - Wydział Finansowy przy Prezydium Rady Narodowej m.st. Warszawy.
§  16.
W sprawach nie uregulowanych niniejszym zarządzeniem stosuje się odpowiednie przepisy ustawy o prawie budżetowym i uchwały, o której mowa w § 2 pkt 3, oraz - w zakresie wpłat do budżetu przepisy dekretu z dnia 26 października 1950 r. o zobowiązaniach podatkowych (Dz. U. z 1950 r. Nr 49, poz. 452 i z 1959 r. Nr 11, poz. 61) i dekretu z dnia 16 maja 1946 r. o postępowaniu podatkowym (Dz. U. z 1957 r. Nr 7, poz. 25).
§  17.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 lipca 1959 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

Państwowe Gospodarstwo Rolne w ....................

Jednostka nadrzędna ...........................................

ROCZNE ROZLICZENIE WYNIKOWE GOSPODARSTWA

za okres od 1 lipca 19... r. do 30 czerwca 19... r.

(wstępne - ostateczne)

Lp Wyszczególnienie Plan Wykonanie
1 2 3 4
1 Zysk (+) bądź strata (-) bilansowa
w tym: zysk nieprawidłowy x
2 Podział zysku prawidłowego
a) odpisy na fundusz zakładowy
b) odpisy na fundusz rezerwowy
c) odpisy na fundusz rozwoju
d) należna wpłata z zysku na rachunek rozliczeń zarządu
e) należna dopłata z rachunku rozliczeniowego zarządu x
3 Zaliczkowe wpłaty w ciągu roku na rachunek rozliczeń zarządu z tytułu zysku x
4 Zaliczkowe dotacje otrzymane w ciągu roku z rachunku rozliczeń zarządu x
5 Pozostaje do wpłaty na rachunek rozliczeń zarządu (poz. 2d-3) x
6 Zwrot nadpłaty należny z rachunku rozliczeń zarządu (poz. 3-2d) x
7 Należna dotacja na pokrycie strat planowych bądź odpisów na fundusz zakładowy (poz. 1-4) lub (2e-4) x
8 Należne wpłaty na rachunek funduszu rezerwowego zarządu
a) część odpisu na fundusz rezerwowy (poz. 2b)
b) 40% zysku nieprawidłowego x
9 Wpłata do budżetu 60% zysku nieprawidłowego x
10 Strata ponadplanowa (nie planowana) x
11 Pokrycie straty ponadplanowej (nie planowanej) z funduszu rezerwowego gospodarstwa x
12 Brak pokrycia straty ponadplanowej (poz. 10-11) x

..................................., dnia .................... 19... r.

............................................ ....................................

(główny księgowy) (kierownik)

Sprawdzono: ...................................................................................................................

(pieczęć zarządu i podpisy osób odpowiedzialnych)

Objaśnienia.

Do poz. 1 - w rubryce "plan" i "wykonanie" należy przy wstawianiu odpowiednich sum oznaczyć je znakiem "+" na oznaczenie zysku i znakiem "-" na oznaczenie straty.

Do poz. 2e - należna dopłata z rachunku rozliczeniowego zarządu w jednostkach rentownych może nastąpić jedynie w przypadku, gdy odpisy na fundusz zakładowy będą wyższe od faktycznego zysku prawidłowego.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

Zarząd ....................

Jednostka nadrzędna ....................

ZBIORCZE ROZLICZENIE WYNIKOWE

za okres od 1 lipca 19... r. do 30 czerwca 19... r.

(wstępne - ostateczne)

Lp. Wyszczególnienie Plan Wykonanie
1 2 3 4
1. Suma zysków bilansowych gospodarstw objętych zbiorczym rozliczeniem, w tym: x
2. Podział zysków prawidłowych
a) suma odpisów na fundusz zakładowy
b) suma odpisów na fundusz rezerwowy
c) suma odpisów na fundusz rozwoju
d) suma należnych wpłat z zysku
e) suma należnych dopłat z budżetu
3. Suma strat bilansowych gospodarstw objętych zbiorczym rozliczeniem
4. Straty ponadplanowe (poz. 3 rubr. 4 - poz. 3 rubr. 3), w tym:
a) znajdujące pokrycie w funduszu rezerwowym gospodarstwa
b) znajdujące pokrycie w scentralizowanym funduszu rezerwowym
c) nie pokryte funduszem rezerwowym
5. Suma kwot przyznanych przez wojewódzki zarząd gospodarstwom na nagrody zgodnie z § 6 uchwały nr 153 Rady Ministrów z dnia 13 kwietnia 1959 r. (Monitor Polski Nr 45|poz. 207)
6. Rozliczenie:
wpłaty z zysku (poz. 2d)
należne dotacje na pokrycie strat funduszu zakładowego i funduszu nagród (poz. 2e+3+5-4a-4b)
a) nadwyżka wpłat nad dotacjami
b) nadwyżka dotacji nad wpłatami
c) zaliczkowe wpłaty dokonane w ciągu roku
d) zaliczkowe dotacje otrzymane w ciągu roku
e) pozostaje do wpłaty do budżetu (6a-6c), (6d-6b), (6a-6d)
f) do otrzymania z budżetu (6c-6a), (6b-6d), (6b-6c)
w tym z tytułu pogorszenia wyniku
7. Scentralizowany rachunek funduszu rezerwowego
a) pozostałość z roku ubiegłego
b) należne wpłaty z gospodarstw za rok bieżący
c) 40% zysku nieprawidłowego
razem
d) wypłaty za rok bieżący z tytułu szkód losowych
e) wypłaty na pokrycie strat ponadplanowych
f) pozostałość na rok następny

Data ..............................................................

....................................................... .......................................

(główny księgowy) (dyrektor)

Sprawdzono: ................................................................................................................................

(podpisy osób odpowiedzialnych za dokonanie kontroli rozliczenia, data

przeprowadzenia kontroli)

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1959.87.457

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady i tryb rozliczeń państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej z tytułu zysków i strat z budżetami terenowymi lub z budżetem centralnym.
Data aktu: 02/10/1959
Data ogłoszenia: 22/10/1959
Data wejścia w życie: 22/10/1959, 01/07/1959