Szczegółowe zasady i tryb rozliczeń państwowych przedsiębiorstw wykonawstwa inwestycyjnego podległych prezydiom rad narodowych z budżetami terenowymi oraz w sprawie zasad i trybu wpłat zysku niezależnego od działalności przedsiębiorstwa i zysku nieprawidłowego na rzecz wojewódzkich jednostek nadrzędnych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 25 lipca 1959 r.
w sprawie szczegółowych zasad i trybu rozliczeń państwowych przedsiębiorstw wykonawstwa inwestycyjnego podległych prezydiom rad narodowych z budżetami terenowymi oraz w sprawie zasad i trybu wpłat zysku niezależnego od działalności przedsiębiorstwa i zysku nieprawidłowego na rzecz wojewódzkich jednostek nadrzędnych.

Na podstawie § 3 ust. 6 i § 16 uchwały nr 150 Rady Ministrów z dnia 13 kwietnia 1959 r. w sprawie zasad podziału zysku oraz finansowania środków obrotowych państwowych przedsiębiorstw wykonawstwa inwestycyjnego podległych prezydiom rad narodowych (Monitor Polski Nr 42, poz. 192) oraz art. 36 ust. 2 dekretu z dnia 26 października 1950 r. o zobowiązaniach podatkowych (Dz. U. Nr 49, poz. 452) zarządza się, co następuje:
Przepisy ogólne.
§  1.
Ilekroć w niniejszym zarządzeniu jest mowa:
1)
o przedsiębiorstwach wykonawstwa inwestycyjnego - rozumie się przez to przedsiębiorstwa wymienione w § 1 uchwały nr 150 Rady Ministrów z dnia 13 kwietnia 1959 r. w sprawie zasad podziału zysku oraz finansowania środków obrotowych państwowych przedsiębiorstw wykonawstwa inwestycyjnego podległych prezydiom rad narodowych (Monitor Polski Nr 42, poz. 192),
2)
o uchwale Rady Ministrów - rozumie się przez to uchwałę powołaną w pkt 1.
§  2.
1.
Przedsiębiorstwa wykonawstwa inwestycyjnego dokonują rozliczeń:
1)
z tytułu wpłat z zysku do budżetu - bezpośrednio z budżetem tych rad narodowych, którym są podporządkowane, według stawek przewidzianych w tabeli stanowiącej załącznik do uchwały Rady Ministrów,
2)
z tytułu wpłat nadwyżek zysku - z jednostkowym budżetem wojewódzkim (budżetem miasta wyłączonego z województwa), na którego terenie znajduje się siedziba przedsiębiorstwa, według zasad i w wysokości określonej w § 4 ust. 4 uchwały Rady Ministrów,
3)
z tytułu wpłat z zysku niezależnego od działalności przedsiębiorstw i zysku nieprawidłowego - z właściwymi wojewódzkimi jednostkami nadrzędnymi, którym są podporządkowane.
2.
Zmiany stawek wpłat z zysku do budżetu, o których mowa w ust. 1 pkt 1, zastosowane w przypadkach określonych w § 4 ust. 2 uchwały Rady Ministrów, dokonuje się przez wyliczenie różnicy pomiędzy stawką określoną w tabeli a stawką nową. Nową stawkę określa się przez ustalenie stosunku procentowego skorygowanej wpłaty z zysku do budżetu do zysku bilansowego (np. stawka według tabeli wynosi 15%, nowa stawka, tj. stosunek skorygowanej wpłaty z zysku do budżetu do zysku bilansowego, wynosi 25%, zmiana stawki +10%).
§  3.
1.
Wysokość stawek wpłat z zysku do budżetu stosownie do tabeli stanowiącej załącznik do uchwały Rady Ministrów ustala się w zależności od rentowności przedsiębiorstwa.
2.
Za rentowność przedsiębiorstwa należy uważać stosunek procentowy zysku bilansowego (§ 3 ust. 2 pkt 1 uchwały Rady Ministrów) do kosztu własnego sprzedaży ogółem.
3.
Przepis ust. 2 ma odpowiednie zastosowanie przy ustalaniu rentowności przedsiębiorstwa w celu określenia wysokości wpłat nadwyżek zysku do budżetu.
4.
W celu ustalenia w planie finansowym wpłat z zysku oraz wpłat nadwyżek zysku do budżetu należy odpowiednio przyjmować za podstawę wyliczenia rentowności dane planowane dla poszczególnych okresów.

Tryb i terminy wpłat.

§  4.
Przedsiębiorstwa wykonawstwa inwestycyjnego dokonują rozliczeń z budżetem z tytułu wpłat z zysku oraz wpłat nadwyżek zysku miesięcznie, kwartalnie i rocznie. Wpłaty miesięczne mają charakter wpłat zaliczkowych, wpłaty kwartalne - wpłat wyrównawczych, a wpłaty roczne - wpłat ostatecznych.
§  5.
Przy rozliczeniach miesięcznych wpłata zaliczkowa stanowi 1/3 wysokości wpłaty ustalonej w poszczególnych kwartałach planu finansowego.
§  6.
1.
Przy rozliczeniach kwartalnych wyrównawczą wpłatę z zysku stanowi część osiągniętego zysku wykazanego w sprawozdaniu finansowym, obliczona według stawek określonych tabelą stanowiącą załącznik do uchwały Rady Ministrów.
2. 1
Przy rozliczeniach rocznych wpłatę z zysku ostateczną stanowi część zysku wykazanego w sprawozdaniu finansowym obliczona według stawek określonych w tabeli stanowiącej załącznik do uchwały Rady Ministrów.
3.
Przepisy ust. 1 i 2 mają odpowiednie zastosowanie przy ustalaniu wpłaty nadwyżki zysku, obliczonej według stawek określonych w § 4 ust. 4 uchwały Rady Ministrów.
4.
Wpłaty wyrównawcze i ostateczne od przedsiębiorstw, dla których zmieniono stawki wpłat na podstawie § 4 ust. 2 uchwały Rady Ministrów, ustala się przez zwiększenie lub zmniejszenie stawki wynikającej z tabeli o ustaloną w planie zmianę stawki, wyliczoną w sposób podany w § 2 ust. 2.
§  7.
1.
Jeżeli dokonane wpłaty zaliczkowe (wyrównawcze) przekraczają kwotę wpłaty wyrównawczej (ostatecznej), organ finansowy prezydium właściwej rady narodowej zaliczy nadpłacone kwoty na poczet wpłat okresu następnego lub dokona zwrotu w terminie 5 dni od daty otrzymania odpowiedniego wniosku przedsiębiorstwa.
2.
Wpłat z zysku (zaliczkowych, wyrównawczych, ostatecznych) dokonują przedsiębiorstwa na rachunek dochodów budżetowych właściwej rady narodowej we właściwym oddziale banku.
3.
Wpłat nadwyżek zysku (zaliczkowych, wyrównawczych, ostatecznych) dokonują przedsiębiorstwa na rachunek dochodów budżetowych wydziału (oddziału) finansowego prezydium wojewódzkiej rady narodowej we właściwym oddziale banku.
§  8.
1.
Część zysku podlegająca zaliczkowej wpłacie do budżetu bądź nadwyżki zysku powinny być przelewane w terminie do dnia 15 każdego miesiąca, za który przypada wpłata.
2.
Wpłaty wyrównawcze powinny być przelewane w terminie 10 dni od daty, w której powinno być sporządzone kwartalne sprawozdanie finansowe.
3.
Wpłaty ostateczne powinny być przelewane w terminie 10 dni od daty zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego.
§  9.
1.
Przedsiębiorstwa wykonawstwa inwestycyjnego dokonując wpłat z zysku i nadwyżek zysku do budżetu przesyłają organom finansowym prezydiów właściwych rad narodowych oraz właściwym oddziałom banku zawiadomienia według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do zarządzenia.
2.
Do zawiadomienia o dokonanej wpłacie wyrównawczej i ostatecznej przedsiębiorstwa wykonawstwa inwestycyjnego dołączają deklarację według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia.
§  10.
1.
Wysokość wpłat ostatecznych zatwierdza organ finansowy prezydium właściwej rady narodowej w terminie 10 dni od daty złożenia deklaracji.
2.
W terminie 2 dni od daty zatwierdzenia wysokości wpłaty ostatecznej przedsiębiorstwa obowiązane są dokonać przelewu przypadającej różnicy.
§  11.
1.
W razie niedokonania przez przedsiębiorstwo wpłat w terminach określonych w §§ 8 i 10 na wniosek właściwego organu finansowego bank dokona przelewu należnej kwoty wpłat do budżetu w ciężar rachunku rozliczeniowego przedsiębiorstwa.
2.
Od nie uiszczonych w terminie wpłat pobiera się odsetki za zwłokę w wysokości 0,05% należnej kwoty za każdy dzień zwłoki.
3.
Odsetki oblicza przedsiębiorstwo i przelewa je wraz z należną wpłatą.
§  12.
1.
Zysk niezależny od działalności przedsiębiorstwa i nieprawidłowy przedsiębiorstwo odprowadza w terminie 10 dni od daty zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego na bankowy rachunek właściwej wojewódzkiej jednostki nadrzędnej.
2.
W razie niedotrzymania terminu, o którym mowa w ust. 1, mają odpowiednie zastosowanie przepisy § 11.
§  13.
Przedsiębiorstwa, w których wprowadzono rok gospodarczy, dokonują rozliczeń okresowych (kwartalnych) i ostatecznych (rocznych) na podstawie sprawozdań finansowych, obejmujących okres roku gospodarczego od dnia 1 kwietnia do dnia 31 marca roku następnego.

Przepisy przejściowe i końcowe.

§  14.
1.
Przepis § 12 ust. 1 ma odpowiednie zastosowanie również do rozliczeń zysku za rok 1958.
2.
Jeżeli zysk niezależny i nieprawidłowy został w wyniku ostatecznego rozliczenia odprowadzony już na rachunek dochodów budżetowych właściwego organu finansowego, organ ten przekaże należne środki właściwej wojewódzkiej jednostce nadrzędnej.
§  15.
1.
Do ostatecznych rozliczeń z tytułu zysków i strat za rok 1958 oraz rozliczeń z tytułu nadwyżek i niedoborów środków obrotowych na początek roku 1959 stosuje się przepisy zarządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lutego 1955 r. w sprawie rozliczeń z budżetami terenowymi z tytułu zysków i strat oraz środków obrotowych (Monitor Polski Nr 21, poz. 207).
2.
Przedsiębiorstwa, w których rokiem obrachunkowym jest rok gospodarczy, dokonują rozliczeń, o których mowa w ust. 1, według stanu na dzień 1 kwietnia 1959 r.
§  16.
W sprawach nie unormowanych niniejszym zarządzeniem stosuje się odpowiednie przepisy uchwały Rady Ministrów, dekretu z dnia 26 października 1950 r. o zobowiązaniach podatkowych (Dz. U. Nr 49, poz. 452), dekretu z dnia 16 maja 1946 r. o postępowaniu podatkowym (Dz. U. z 1957 r. Nr 7, poz. 25) oraz przepisy o uchwalaniu i wykonywaniu budżetu Państwa.
§  17.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1959 r., a w przedsiębiorstwach, w których wprowadzono rok gospodarczy - od dnia 1 kwietnia 1959 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

.................... (nazwa i adres przedsiębiorstwa)

(datownik banku o dokonanym przelewie)

ZAWIADOMIENIE

.................... (nazwa i adres przedsiębiorstwa) zawiadamia, że w dniu .................... 195... r. przelało na rachunek dochodów budżetowych wydziału (oddziału) finansowego do oddziału .................... w .................... na konto nr .................... kwotę zł .................... tytułem wpłaty zaliczkowej - ostatecznej * zysku do budżetu - nadwyżek zysku*) za miesiąc - kwartał*) .................... według następującego rozliczenia:

Lp. Wyszczególnienie Złotych Uwagi
1. Plan .......... wpłaty z zysku (nadwyżek zysku) za kwartał ..........
2. Należna wpłata
za miesiąc ..........
za kwartał ..........
3. Nadpłata z poprzedniego okresu
4. Podlega uiszczeniu (2-3)
5. Nadpłata do zwrotu lub zaliczenia na okres następny (3-2)

Należne odsetki za zwłokę w kwocie zł .......... licząc .......... dni po 0,05% za każdy dzień zwłoki od sumy zł .......... przelano na rachunek dochodów budżetowych wydziału finansowego (część .......... dział .......... rozdział ..........) w dniu .................... 195... r. czekiem - zleceniem*) przelewowym nr ....................

.................... (miejscowość), dnia .................... 195... r.

.................... (dyrektor przedsiębiorstwa)

.................... (główny księgowy)

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

DEKLARACJA WPłAT Z ZYSKU I NADWYŻEK ZYSKU DO BUDŻETU ZA .......... KWARTAŁ

.................... (nazwa i adres przedsiębiorstwa)
Lp. Wyszczególnienie Dane stanowiące podstawę wyliczenia należnej wpłaty
1 2 3
1. Zysk bilansowy
2. Koszt własny sprzedaży ogółem
3. Rentowność (1:2)
4. % stawka wpłat według tabeli
5. % korekta wpłat
6. Skorygowana % stawka wpłat
7. Należna kwota wpłat
8. Wpłaty dokonane w kwartale ..........
9. Dopłata - nadpłata
10. Wpłata nadwyżek zysku ..........%

.................... (miejscowość), dnia .................... 195... r.

.................... (dyrektor przedsiębiorstwa)

.................... (główny księgowy)

1 § 6 ust. 2 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 16 września 1959 r. (M.P.59.81.425) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 września 1959 r.
*) Niepotrzebne skreślić.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1959.69.358

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady i tryb rozliczeń państwowych przedsiębiorstw wykonawstwa inwestycyjnego podległych prezydiom rad narodowych z budżetami terenowymi oraz w sprawie zasad i trybu wpłat zysku niezależnego od działalności przedsiębiorstwa i zysku nieprawidłowego na rzecz wojewódzkich jednostek nadrzędnych.
Data aktu: 25/07/1959
Data ogłoszenia: 08/08/1959
Data wejścia w życie: 08/08/1959, 01/01/1959, 01/04/1959