Uprawnienia prezydiów wojewódzkich rad narodowych w zakresie uspołecznionego handlu hurtowego.

UCHWAŁA NR 232
RADY MINISTRÓW
z dnia 1 czerwca 1959 r.
w sprawie uprawnień prezydiów wojewódzkich rad narodowych w zakresie uspołecznionego handlu hurtowego.

Na podstawie art. 14 ust. 3 pkt 4 i art. 12 ustawy z dnia 25 stycznia 1958 r. o radach narodowych (Dz. U. Nr 5, poz. 16) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Prezydia wojewódzkich rad narodowych (miast wyłączonych z województw) pełnią wymienione w ust. 2 funkcje planowania i kontroli nad nadzorowanymi centralnie państwowymi przedsiębiorstwami handlu hurtowego i innymi państwowymi przedsiębiorstwami prowadzącymi w ramach swej działalności hurtownie artykułów spożywczych i przemysłowych o zasięgu województwa lub województwa i miasta wyłączonego z województwa, wymienionymi w załączniku nr 1 do uchwały, w zakresie prawidłowego wykonywania przez te przedsiębiorstwa zadań zaopatrzenia rynku województwa (miasta wyłączonego z województwa).
2.
Do zakresu działania prezydiów wojewódzkich (miast wyłączonych z województw) rad narodowych należy:
1)
opiniowanie rocznych i wieloletnich planów zaopatrzenia rynku oraz planów rozwoju sieci handlowej,
2)
ustalanie wielkości zapotrzebowania towarów dzielonych centralnie dla zaopatrzenia rynku województwa (miasta) zgodnie z obowiązującymi przepisami,
3)
koordynowanie planów hurtowni z planami innych jednostek handlu uspołecznionego działających na terenie województwa (miasta) i czuwanie nad realizacją planów zaopatrzenia rynku przez jednostki handlu hurtowego, zgodnie z potrzebami województwa (miasta),
4)
przedstawianie wniosków w sprawach tworzenia i likwidacji jednostek handlu hurtowego oraz rejonizacji sieci handlu hurtowego w województwie (mieście),
5)
opiniowanie kandydatów na dyrektorów i ich zastępców oraz głównych księgowych przedsiębiorstw handlu hurtowego,
6)
powoływanie rad nadzoru społecznego w wojewódzkich przedsiębiorstwach handlu hurtowego w trybie obowiązujących przepisów,
7)
zatwierdzanie czasu pracy punktów hurtowej sprzedaży,
8)
kontrola przechowywania towarów oraz stanu zapasów towarowych w magazynach i składach hurtowych,
9)
udział w rewizjach jednostek handlu hurtowego przeprowadzanych przez jednostki nadrzędne,
10)
udział w badaniu rocznych sprawozdań finansowych przedsiębiorstw handlu hurtowego.
3.
Przepisy ust. 2 z wyjątkiem pkt 5 i 6 odnoszą się także do związków lub central spółdzielni wymienionych w załączniku nr 2 do niniejszej uchwały w zakresie prowadzonych przez nie hurtowni artykułów spożywczych i przemysłowych w zasięgu województwa oraz województwa i miasta wyłączonego z województwa.
4.
Prezydia wojewódzkich rad narodowych i prezydia rad narodowych miast wyłączonych z województw obowiązane są uzgodnić swą działalność (ust. 2) w stosunku do jednostek handlu hurtowego działających na terenie podlegającym ich kompetencji. W razie różnicy zdań między tymi prezydiami, dotyczącej jednostek wymienionych w ust. 1, decyduje właściwy minister, a w razie różnicy zdań dotyczącej jednostek wymienionych w ust. 3 - Minister Handlu Wewnętrznego po zasięgnięciu opinii właściwego związku lub centrali spółdzielni.
§  1a. 1
Prezydia wojewódzkich rad narodowych mogą po porozumieniu z Ministrem Handlu Wewnętrznego przekazać uprawnienia, o których mowa w § 1, wydziałom handlu. Przepis § 1 ust. 4 stosuje się odpowiednio.
§  2.
W razie gospodarczo uzasadnionej potrzeby rozmiary sprzedaży artykułów deficytowych przeznaczonych na zaopatrzenie rynku danego województwa (miasta) oraz wielkość gromadzonych zapasów przez hurtownie ustala Minister Handlu Wewnętrznego lub właściwy minister w porozumieniu z Ministrem Handlu Wewnętrznego.
§  3.
1.
Wpłaty do budżetu dokonywane przez państwowe przedsiębiorstwa handlu hurtowego oraz inne przedsiębiorstwa państwowe z tytułu prowadzonej przez nie sprzedaży hurtowej na zaopatrzenie rynku, o których mowa w § 1 ust. 1, zarachowane będą począwszy od 1 stycznia 1960 r. na rachunek budżetu wojewódzkiej rady narodowej lub miasta wyłączonego z województwa.
2.
Przedsiębiorstwa wymienione w ust. 1, działające na terenie województwa i miasta wyłączonego z województwa, dokonują wpłat do budżetu wojewódzkiej i miasta wyłączonego z województwa rady narodowej, oddzielnie, proporcjonalnie do wielkości obrotów dokonanych przez to przedsiębiorstwo dla zaopatrzenia rynku na terenie województwa i na terenie miasta wyłączonego z województwa.
§  4.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Handlu Wewnętrznego, Ministrowi Finansów, zainteresowanym ministrom i prezydiom wojewódzkich (miast wyłączonych z województw) rad narodowych.
§  5.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 lipca 1959 r.

ZAŁĄCZNIK  Nr 1 2

WYKAZ PRZEDSIĘBIORSTW PAŃSTWOWYCH O ZASIĘGU WOJEWÓDZKIM PROWADZĄCYCH HANDEL HURTOWY

Lp. Resort Centrala handlowa Przedsiębiorstwa hurtu
1. Ministerstwo Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych Centrala Materiałów Budowlanych 17 wojewódzkich "Central Materiałów Budowlanych"
2. skreślony skreślony skreślony
3. Ministerstwo Łączności Centralny Zarząd Upowszechniania Pracy i Książki "Ruch" 18 przedsiębiorstw upowszechniania prasy i książki "Ruch" (hurto-detal)
4. Ministerstwo Przemysłu Ciężkiego Zjednoczenie Przemysłu Maszyn Rolniczych 16 wojewódzkich przedsiębiorstw handlu sprzętem rolniczym
5. Ministerstwo Rolnictwa Centralny Zarząd Hodowli Roślin i Nasiennictwa 17 wojewódzkich przedsiębiorstw obrotu nasionami "Centrala Nasienna"
Centrala Zaopatrzenia Weterynaryjno-Zootechnicznego "Centrowet" 13 wojewódzkich przedsiębiorstw zaopatrzenia weterynaryjno-zootechnicznego "Centrowet"
6. Ministerstwo Handlu Wewnętrznego Centralny Zarząd Hurtu Spożywczego 17 wojewódzkich przedsiębiorstw hurtu spożywczego
Centralny Zarząd Handlu Obuwiem 17 wojewódzkich przedsiębiorstw handlu obuwiem
Centralny Zarząd Handlu Artykułami Użytku Kulturalnego 17 wojewódzkich przedsiębiorstw handlu artykułami użytku kulturalnego
Centralny Zarząd Handlu Meblami 17 wojewódzkich przedsiębiorstw handlu meblami (hurto-detal)
Centralny Zarząd Handlu Artykułami Tekstylnymi i Odzieżowymi 14 wojewódzkich hurtowni tekstylnych
14 wojewódzkich przedsiębiorstw handlu odzieżą
3 wojewódzkie przedsiębiorstwa handlu tekstyliami i odzieżą (Olsztyn, Koszalin, Szczecin)
Centralny Zarząd Handlu Artykułami Gospodarstwa Domowego 17 wojewódzkich przedsiębiorstw handlu artykułami gospodarstwa domowego "Arged"
11 wojewódzkich przedsiębiorstw handlu artykułami kosmetycznymi

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

WYKAZ SPÓŁDZIELCZYCH JEDNOSTEK HANDLU HURTOWEGO O ZASIĘGU WOJEWÓDZKIM

Lp. Centrala spółdzielni Jednostki hurtu
1 Centrala Rolnicza Spółdzielni "Samopomoc Chłopska" 65 hurtowni prowadzonych przez zakłady handlu wojewódzkich związków gminnych spółdzielni "Samopomoc Chłopska"
2 "Społem" Związek Spółdzielni Spożywców 19 biur handlowych zorganizowanych przy oddziałach okręgowych "Społem"
3 Centrala Spółdzielni Ogrodniczych spółdzielnie o wojewódzkim i międzypowiatowym zasięgu działania
4 Centralny Związek Spółdzielczości Pracy 17 spółdzielczych przedsiębiorstw hurtu - zakłady na pełnym wewnętrznym rozrachunku gospodarczym zorganizowane przy wojewódzkich związkach spółdzielni pracy
1 § 1a dodany przez § 1 pkt 7 uchwały nr 39 z dnia 20 marca 1970 r. w sprawie zmian w zakresie działania prezydiów rad narodowych i ich wydziałów. (M.P.70.10.85) z dniem 8 lipca 1970 r.
2 Załącznik Nr 1 zmieniony przez § 1 uchwały nr 22 z dnia 20 stycznia 1960 r. (M.P.60.11.46) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 lipca 1959 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024