Gospodarowanie ogumieniem do pojazdów samochodowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 8 kwietnia 1959 r.
w sprawie gospodarowania ogumieniem do pojazdów samochodowych.

Na podstawie art. 3 ust. 2 dekretu z dnia 29 października 1952 r. o gospodarowaniu artykułami obrotu towarowego i zaopatrzenia (Dz. U. z 1952 r. Nr 44, poz. 301 i z 1956 r. Nr 54, poz. 244) i § 1 zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 14 grudnia 1956 r. w sprawie przekazania uprawnień do wydawania przepisów o gospodarowaniu pojazdami samochodowymi, częściami zamiennymi i ogumieniem do tych pojazdów oraz o normowaniu zużycia materiałów pędnych w eksploatacji i obsłudze pojazdów samochodowych (Monitor Polski Nr 105, poz. 1209) oraz w wykonaniu uchwały nr 420 Rady Ministrów z dnia 31 października 1958 r. w sprawie gospodarki ogumieniem trakcyjnym zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Jednostki organizacyjne administracji państwowej, gospodarki uspołecznionej oraz organizacji społecznych, zwane w dalszym ciągu "jednostkami", są obowiązane sprzedać opony w wymiarach nadających się do trakcji konnej, które osiągnęły normę przebiegu lub z innych powodów nie nadają się do trakcji mechanicznej, jak również zużyte dętki i wkłady - spółdzielniom zrzeszonym w Krajowym Związku Spółdzielni Transportu lub Centrali Rolniczej Spółdzielni "Samopomoc Chłopska".
2.
Za opony nadające się do trakcji konnej należy uważać opony o średnicy wewnętrznej 15 do 16 cali ang. i szerokości od 5,50 do 7,50 cali ang. włącznie oraz o średnicy wewnętrznej 20 cali ang. i szerokości od 6,00 do 7,50 cali ang. włącznie, a ponadto opony o wymiarach 32 × 6, 34 × 7, 165 × 400 i 185 × 400.
3.
Z chwilą gdy oponę sprzedano jako zdatną do trakcji konnej, należy wpisać datę i rodzaj dowodu, za którym opona została przekazana spółdzielni, w rubryce "B" karty ewidencyjnej ogumienia, o której mowa w § 12 załącznika nr 2 do zarządzenia Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego z dnia 24 sierpnia 1955 r. w sprawie norm przebiegu opon samochodów osobowych i ciężarowych, ciągników używanych w transporcie drogowym, samochodów specjalnych, autobusów, trolejbusów oraz przyczep i naczep oraz w sprawie przechowywania, użytkowania, naprawy i ewidencji ogumienia pojazdów drogowych (Monitor Polski z 1955 r. Nr 79, poz. 950 i z 1958 r. Nr 65, poz. 387).
§  2.
Opony o wymiarach nie nadających się do trakcji konnej, które osiągnęły normę przebiegu lub nie nadają się do użytku przed osiągnięciem normy, jak również opony o wymiarach nadających się do trakcji konnej, lecz nie nabyte przez spółdzielnie (§ 1), jednostki obowiązane są sprzedać:
1)
uspołecznionym zakładom naprawczym - jeżeli nadają się do bieżnikowania lub naprawy, zgodnie z warunkami technicznymi ustalonymi przez zakłady wykonujące bieżnikowanie lub naprawę,
2)
uspołecznionym jednostkom organizacyjnym prowadzącym skup odpadów - jeżeli wykazują uszkodzenia kwalifikujące je na złom, a w szczególności:
a)
przerwanie drutów w stopce,
b)
zbutwiałą lub zgniłą tkaninę osnowy (nitka nie wytrzymuje obciążenia 5 kg),
c)
stwardniałą, kruchą gumę,
d)
popękaną tkaninę osnowy,
e)
rozwarstwienie opony,
f)
przebicia lub rozdarcia o długości lub w ilości uniemożliwiającej naprawę opony.
§  3.
Kwalifikowania ogumienia, o którym mowa w § 1 i w § 2, dokonuje rzeczoznawca jednostki zakupującej ogumienie przy współudziale pracowników jednostki sprzedającej, wyznaczonych przez kierownika jednostki.
§  4.
Obowiązek sprzedaży nie dotyczy przypadków, gdy jednostka może oponę użyć do trakcji konnej lub naprawić ją we własnym zakresie lub na własny rachunek.
§  5.
Sprzedaż zużytych opon o osnowie zawierającej elementy metalowe może być dokonywana bezpośrednio, poza jednostkami wymienionymi w § 1 i w § 2, również innym jednostkom gospodarki uspołecznionej lub nie uspołecznionej na zasadach i w trybie ustalonych w uchwale nr 302 Rady Ministrów z dnia 29 lipca 1957 r. w sprawie cen na przedmioty niepełnowartościowe, nabywane lub zbywane przez jednostki państwowe (Monitor Polski Nr 65, poz. 399).
§  6.
Po osiągnięciu normy przebiegu mogą być dalej użytkowane zarówno opony o wymiarach nadających się do trakcji konnej, lecz nie zakupione przez spółdzielnię mimo zgłoszenia ich do sprzedaży, jak również opony o wymiarach nie nadających się do trakcji konnej - jeżeli nie wykazują takiego zużycia, które uzasadniałoby oddanie ich do bieżnikowania, z zachowaniem przepisów "Instrukcji o przechowywaniu, użytkowaniu, naprawie i ewidencji ogumienia pojazdów drogowych", stanowiącej załącznik nr 2 do zarządzenia Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego z dnia 24 sierpnia 1955 r. w sprawie norm przebiegu opon samochodów osobowych i ciężarowych, ciągników używanych w transporcie drogowym, samochodów specjalnych, autobusów, trolejbusów oraz przyczep i naczep oraz w sprawie przechowywania, użytkowania, naprawy i ewidencji ogumienia pojazdów drogowych (Monitor Polski z 1955 r. Nr 79, poz. 950 i z 1958 r. Nr 65, poz. 387).
§  7.
Zarządzenie nie dotyczy resortów Ministrów Obrony Narodowej i Spraw Wewnętrznych.
§  8.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024