Zasady i tryb przeprowadzania odbioru robót komunikacyjnych.

z
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 18 kwietnia 1959 r.
w sprawie zasad i trybu przeprowadzania odbioru robót komunikacyjnych.

Na podstawie § 9 ust. 2 pkt 2 uchwały nr 45 Rady Ministrów z dnia 21 lutego 1958 r. w sprawie zasad i trybu wprowadzenia nowej organizacji w budownictwie (Monitor Polski Nr 16, poz. 99) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zasady i tryb dokonywania odbioru obiektów, zespołów obiektów i inwestycji (robót) komunikacyjnych oraz przekazywania ich do eksploatacji lub eksploatacji wstępnej określa instrukcja stanowiąca załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  2.
1.
Tracą moc:
1)
zarządzenie nr 256 Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego z dnia 26 listopada 1952 r. w sprawie trybu odbioru robót budowlano-montażowych przez jednostki podległe Ministrowi Transportu Drogowego i Lotniczego występujące w charakterze zamawiającego,
2)
zarządzenie Ministra Kolei nr 182 z dnia 29 maja 1956 r. w sprawie zasad oraz trybu oddawania inwestycji (obiektów) do użytku (eksploatacji) oraz eksploatacji wstępnej (rozruchu) (Biuletyn Ministerstwa Kolei Nr 13, poz. 138/11).
2.
W zakresie unormowanym niniejszym zarządzeniem traci moc zarządzenie nr 77 Ministra Gospodarki Komunalnej z dnia 25 sierpnia 1957 r. w sprawie zasad i trybu oddawania inwestycji do użytku (eksploatacji) w resorcie gospodarki komunalnej.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

INSTRUKCJA W SPRAWIE ZASAD I TRYBU DOKONYWANIA ODBIORU OBIEKTÓW, ZESPOŁU OBIEKTÓW I INWESTYCJI (ROBÓT) KOMUNIKACYJNYCH ORAZ PRZEKAZYWANIA ICH DO EKSPLOATACJI LUB DO EKSPLOATACJI WSTĘPNEJ

CZĘŚĆ I.

PRZEPISY OGÓLNE.

§  1.
1.
Przez obiekt, zespół obiektów lub inwestycję (robotę), użyte w niniejszej instrukcji, należy rozumieć obiekt, zespół obiektów lub inwestycję (robotę) komunikacyjną.
2.
Przy realizacji obiektu, zespołu obiektów lub inwestycji (roboty) obowiązuje zasada dokonywania badań technicznych i odbioru do eksploatacji.
§  2.
1.
Odbiór obiektu oraz oddawanie do eksploatacji obiektu (lub jego etapu stanowiącego całość eksploatacyjną), zespołu obiektów stanowiącego fragment, który może oddzielnie pracować, a w pewnych wypadkach także poszczególnych maszyn i urządzeń produkcyjnych lub ich zespołów, powinny być dokonane zgodnie z przepisami niniejszej instrukcji.
2.
Przy realizacji obiektów, zespołu obiektów lub inwestycji (robót) stosuje się:
1)
odbiory częściowe wykonanych elementów i robót w obiekcie,
2)
odbiory końcowe wykonanego obiektu lub całości robót w obiekcie, powierzonych poszczególnym wykonawcom (generalnemu wykonawcy i podwykonawcom lub wykonawcom częściowym) w zasadzie łącznie z oddaniem obiektu do eksploatacji,
3)
odbiory pogwarancyjne zespołu obiektów, obiektu lub robót.
3.
Odbiory częściowe służą do celów rozliczeń przejściowych pomiędzy inwestorem a wykonawcą. Ocena techniczna dokonywana przy tych odbiorach dotyczy wyłącznie rozliczanych elementów lub robót i podlega ostatecznej analizie przy ocenie technicznej całości obiektu, dokonywanej przy odbiorze końcowym. Ocena techniczna dokonana przy odbiorze częściowym może być zmieniona przy odbiorze końcowym w razie stwierdzenia wad w całości obiektu na skutek niewłaściwego wykonania elementu lub robót odebranych i rozliczonych częściowo.
4.
Odbiory końcowe stanowią ostateczną ocenę techniczną obiektu, zespołu obiektów lub inwestycji (roboty) i są podstawą do ostatecznego uregulowania zobowiązań wynikających z umowy pomiędzy zamawiającym a wykonawcą na warunkach ustalonych w protokole odbioru końcowego.
5.
Odbiór pogwarancyjny stanowi ocenę wypełnienia przez wykonawcę wszystkich zobowiązań wynikających z umowy w stosunku do odbieranego obiektu i pozwala na stwierdzenie możności zwolnienia kaucji gwarancyjnej.
6.
Oddanie obiektu, zespołu obiektów lub inwestycji (roboty) określonej w ust. 1 do eksploatacji może nastąpić dopiero po uprzednim ustaleniu stopnia gotowości do eksploatacji przez powołaną w tym celu komisję odbioru końcowego, określoną w § 6 ust. 1, na podstawie sporządzonego przez nią wniosku przedstawionego następnie organowi, który ją powołał.
7.
Przekazania obiektu, zespołu obiektów lub inwestycji (roboty) do eksploatacji należy dokonać po uprzednim lub równoczesnym przeprowadzeniu badania technicznego wykonanych robót. W razie wykonywania poważniejszych inwestycji lub gdy efekt eksploatacyjny uzależniony jest od wykonania szeregu robót lub samodzielnych obiektów, przekazanie całości inwestycji do eksploatacji nastąpi po zakończeniu wszystkich robót powiązanych technologią eksploatacji. Poszczególne obiekty należy wówczas przejmować od wykonawców po dokonaniu badania technicznego.
8.
Decyzję o przekazaniu obiektu, zespołu obiektów lub inwestycji (roboty) do eksploatacji wydaje organ, który powołał komisję odbioru końcowego określoną w § 6 ust. 1, na podstawie wniosku określonego w ust. 6.
§  3.
1.
Gotowość obiektu, zespołu obiektów lub inwestycji (roboty) do odbioru końcowego zgłasza inspektor nadzoru inwestorskiego z kierownikiem robót przez dokonanie odpowiedniego zapisu w dzienniku budowy, z równoczesnym pisemnym powiadomieniem zamawiającego (inwestora).
2.
Termin odbioru ustala zamawiający (inwestor) w porozumieniu z wykonawcą, z tym że odbiór ten powinien odbyć się w terminie do 20 dni od zgłoszenia zakończenia całości robót w obiekcie. Wyjątek stanowią tylko tory kolejowe, tramwajowe, drogi publiczne i mosty ukończone w miesiącach zimowych, których termin odbioru w razie niekorzystnych warunków atmosferycznych może być przesunięty, jednak nie dłużej niż do najbliższego 30 kwietnia. Inwestycje w czynnych urządzeniach i budowlach, związanych bezpośrednio z ruchem pociągów, powinny być przekazane do eksploatacji w terminie zapewniającym ciągłość pracy.
3.
W razie niedokonania odbioru końcowego obiektu, zespołu obiektów lub inwestycji (roboty) wskutek stwierdzenia braku gotowości technicznej lub wskutek stwierdzenia wad, które uniemożliwiają podjęcie eksploatacji obiektu, zespołu obiektów lub inwestycji (roboty), zamawiający wyznacza po porozumieniu się z wykonawcą nowy termin odbioru. Postanowienie to powinno być wpisane do dziennika budowy przez zamawiającego. Strona, z której winy wyznaczony odbiór nie nastąpił, zobowiązana jest pokryć wszystkie koszty powstałe z tego powodu.
4.
W razie gdy z przyczyn niezależnych od wykonawcy całkowite zakończenie obiektu, zespołu obiektów lub inwestycji (roboty) nie jest możliwe, zamawiający jest obowiązany dokonać odbioru końcowego obiektu, zespołu obiektów lub inwestycji (roboty) według stanu na dzień odbioru.
5.
Strony mogą w ciągu 14 dni od daty doręczenia odpisu protokołu odbioru zgłosić na piśmie zastrzeżenie co do ustaleń protokołu odbioru. Zastrzeżenia zgłoszone po tym terminie nie mają skutków prawnych.

CZĘŚĆ  II.

ODBIORY CZĘŚCIOWE.

§  4.
1.
Częściowy odbiór każdego zakończonego i podlegającego odbiorowi przez zamawiającego elementu scalonego obiektu lub odmierzonej ilości robót przeprowadza jednoosobowo inspektor nadzoru inwestorskiego od kierownika robót jako przedstawiciela wykonawcy, w terminie do 10 dni od dnia zgłoszenia ich do odbioru zapisem w dzienniku budowy.
2.
Jeżeli ze względu na specyfikę robót inspektor nadzoru inwestorskiego nie może reprezentować przyszłego użytkownika obiektu, a jakość wykonywanych elementów lub robót ma istotny wpływ na wartość użytkową obiektu, zamawiający może zarządzić dokonywanie odbiorów częściowych przy udziale przedstawiciela przyszłego użytkownika obiektu z zachowaniem warunków określonych w ust. 1 oraz w § 5 ust. 1.
§  5.
1.
Odbiór częściowy robót zanikających lub ulegających zakryciu powinien być dokonywany w terminie umożliwiającym dokonanie tej czynności, nie później jednak niż w terminie 3 dni od ich zakończenia.
2.
W razie odbioru robót zanikających, których ilość nie może być stwierdzona po ich wykonaniu (np. wypompowywanie wody zaskórnej), ilość wykonanych robót należy codziennie stwierdzać zapisem w księdze obmiarów.
3.
W razie niestawiennictwa mimo wezwania inspektora nadzoru inwestorskiego lub przedstawiciela użytkownika, wykonawca może, a w zakresie robót zanikających lub ulegających zakryciu - powinien sporządzić protokół jednostronny.
4.
Odkrycie robót ulegających zakryciu przeprowadza się na żądanie zamawiającego, z tym że w razie stwierdzenia niewłaściwego wykonania robót koszt ich odkrycia ponosi wykonawca.

CZĘŚĆ  III.

ODBIORY KOŃCOWE.

§  6.
1.
Komisję odbioru końcowego i przekazania inwestycji do eksploatacji powołuje:
1)
właściwy minister na wniosek jednostki sprawującej bezpośredni nadzór nad inwestorem, jako komisję resortową - co do robót kluczowych dla gospodarki narodowej, objętych planem inwestycji scentralizowanych, po zakończeniu całości zadania inwestycyjnego, objętego całym tytułem inwestycyjnym, niezależnie od czasu trwania realizacji,
2)
jednostka sprawująca bezpośredni nadzór nad inwestorem na wniosek tego inwestora - co do robót, których odbiór po ich zakończeniu zastrzeżono dla tej jednostki w rocznym planie oddawania obiektów do użytku,
3)
inwestor - co do pozostałych inwestycji, po ich zakończeniu.
2.
Odbioru końcowego i przekazania do eksploatacji obiektów, zespołów obiektów (inwestycji), objętych planem inwestycji zdecentralizowanych, dokonuje komisja odbioru końcowego inwestora bezpośredniego.
3.
W uzasadnionych wypadkach organ uprawniony do powołania komisji odbiorczej może upoważnić do powołania komisji jednostkę bezpośrednio sobie podległą. Upoważnienie to może być jednorazowe, okresowe lub trwałe.
4.
Na podstawie badania technicznego i po stwierdzeniu gotowości obiektu do eksploatacji należy powołać komisję odbioru końcowego. Należy dążyć, aby przy odbiorach mniejszych obiektów i obiektów o prostej technologii usług (produkcji) badanie techniczne i stwierdzenie gotowości do eksploatacji odbyły się jednocześnie z odbiorem końcowym.
§  7.
1.
Na żądanie zamawiającego wykonawca jest obowiązany do przeprowadzenia przed odbiorem końcowym lub w czasie odbioru końcowego, zgodnie z przepisami eksploatacyjnymi, prób technicznej sprawności zmontowanych maszyn i urządzeń oraz samego obiektu (np. mostu), a jeżeli charakter próby tego wymaga - do wykonania pierwszej próbnej produkcji.
2.
Zakres oraz warunki przeprowadzania prób określonych w ust. 1 strony ustalą w specjalnej umowie.
3.
Za próby określone w ust. 1 należy się wykonawcy wynagrodzenie stosownie do § 50 ust. 3 ogólnych zasad umów o roboty budowlano-montażowe stanowiących załącznik do zarządzenia Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 14 kwietnia 1958 r. w sprawie umów o roboty budowlano-montażowe wykonywane przez przedsiębiorstwa państwowe (Monitor Polski Nr 32, poz. 186).
4.
Próby określone w ust. 1 powinny być przeprowadzone w obecności zamawiającego oraz przyszłego użytkownika, chyba że nie stawią się oni w terminie uzgodnionym do przeprowadzenia prób.
§  8.
1.
Skład komisji odbioru końcowego i przekazania inwestycji do eksploatacji powinien być następujący:
1)
przewodniczący komisji, wyznaczony przez jednostkę powołującą komisję,
2)
przedstawiciel inwestora,
3)
przedstawiciel użytkownika,
4)
przedstawiciel generalnego wykonawcy.
2.
Inspektor nadzoru inwestorskiego odbieranego i przekazywanego do eksploatacji obiektu, zespołu obiektów (inwestycji) nie może być przewodniczącym lub członkiem komisji.
3.
Jeżeli odbierany obiekt, zespół obiektów (inwestycja) ma łączność z interesami innych służb i organów administracji państwowej (centralnej lub terenowej), należy skład komisji powiększyć, powołując do niej przedstawicieli zainteresowanych jednostek, np. poszczególnych służb kolejowych, prezydium wojewódzkiej rady narodowej, prezydium miejskiej rady narodowej, prezydium powiatowej rady narodowej, Milicji Obywatelskiej, wojska itp.
4.
Do udziału w pracach komisji odbioru i przekazania inwestycji do eksploatacji organ powołujący komisję powinien zapraszać:
1)
przedstawicieli wykonawcy (w tym kierowników robót),
2)
inspektora nadzoru inwestorskiego,
3)
przedstawiciela nadzoru autorskiego, w razie istnienia takiego nadzoru,
4)
przedstawiciela komórki bezpieczeństwa i higieny pracy, a w razie potrzeby - przedstawiciela służby ochrony przeciwpożarowej,
5)
przedstawicieli innych jednostek nadzoru specjalnego (np. terenowa obrona przeciwlotnicza itp.).

Osoby określone w pkt 1-5 nie wchodzą w skład komisji, lecz z nią współpracują.

5.
Organ powołujący komisję odbioru końcowego ustala jej skład oraz zawiadamia o zamierzonym odbiorze co najmniej na 10 dni przed terminem, zależnie od ważności odbieranego obiektu, zespołu obiektów (inwestycji) następujące jednostki:
1)
Bank Inwestycyjny oraz Najwyższą Izbę Kontroli,
2)
właściwe ministerstwo - w razie odbioru inwestycji kluczowych,
3)
organ zwierzchni wykonawcy,
4)
jednostkę sprawującą bezpośredni nadzór nad inwestorem - jeżeli inwestycja (obiekt) jest odbierana przez komisję odbioru końcowego inwestora.

Przedstawiciele tych jednostek nie wchodzą w skład komisji, lecz z nią współpracują.

6.
Jeżeli przedmiotem odbioru jest obiekt, zespół obiektów (inwestycja) o charakterze doświadczalnym lub związany z postępem technicznym, organ powołujący komisję powinien zaprosić do udziału w pracy komisji także przedstawicieli zainteresowanych jednostek organizacyjnych właściwego ministerstwa oraz zainteresowane resortowe jednostki naukowo-badawcze.
7.
W razie konieczności organ powołujący komisję może zaprosić do udziału w pracach komisji ekspertów, którzy mają tylko głos doradczy i nie są członkami komisji.
8.
Nieobecność zaproszonych osób określonych w ust. 5, 6 i 7 nie wstrzymuje prac komisji i nie powoduje nieważności jej uchwał.
§  9.
1.
Do zadań komisji odbioru końcowego należy:
1)
dokonanie oględzin robót na miejscu,
2)
zbadanie zgodności wykonania elementów i robót z umową, projektem i kosztorysem,
3)
zbadanie dokumentów, o których mowa w § 11 ust. 2,
4)
przeanalizowanie protokołów odbiorów częściowych lub protokołów odbiorów końcowych poszczególnych obiektów,
5)
stwierdzenie ilości zamówionych i wykonanych elementów lub robót łącznie z robotami dodatkowymi oraz wartości tych robót,
6)
stwierdzenie jakości robót w porównaniu z projektem i kosztorysem oraz z obowiązującymi warunkami technicznymi, ustalenie wad w wykonanych robotach oraz kosztu i terminu usunięcia tych wad,
7)
ustalenie należności wykonawcy z uwzględnieniem wyniku odbioru,
8)
stwierdzenie terminowości wykonania robót oraz terminowości dostarczenia projektów i kosztorysów, materiałów, maszyn, urządzeń i konstrukcji, które obowiązany był dostarczyć zamawiający,
9)
stwierdzenie ilości i rodzaju nie wykonanych robót, objętych projektem i kosztorysem, i terminu, w którym powinny były być wykonane, oraz określenie ilości i kosztów wykonania takich robót,
10)
przeprowadzenie wymaganych przepisami eksploatacyjnymi prób sprawności technicznej odbieranej inwestycji (obiektu) oraz wszystkich urządzeń,
11)
ustalenie gotowości technicznej inwestycji do eksploatacji lub terminu przekazania do eksploatacji,
12)
stwierdzenie potrzeby wykonania robót dodatkowych, które wynikły już po zakończeniu robót, z uzasadnieniem kosztu i terminu ich wykonania i z podaniem terminu dostarczenia dokumentacji,
13)
obliczenie należnych odszkodowań umownych,
14)
decyzja co do potrącenia kaucji gwarancyjnej,
15)
sporządzenie protokołu odbioru końcowego według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do instrukcji.
2.
Generalny wykonawca powinien zająć stanowisko co do terminów wykonania robót dodatkowych określonych w ust. 1 pkt 12.
§  10.
1.
Przy ustalaniu gotowości obiektu, zespołu obiektów (inwestycji) do eksploatacji należy uwzględnić możliwość eksploatacji wstępnej i eksploatacji stałej.
2.
Ustalenie gotowości obiektu, zespołu obiektów (inwestycji) do eksploatacji obejmuje czynności określone w § 9 ust. 1 pkt 1-15, a ponadto:
1)
przeanalizowanie protokołów stanu technicznego wszystkich obiektów przejmowanej inwestycji i ustosunkowanie się do nich, jeżeli przekazanie do eksploatacji odbywa się niezależnie od badania technicznego dokonanego uprzednio przez inną komisję,
2)
opiniowanie konieczności wykonania robót dodatkowych,
3)
stwierdzenie stanu gotowości załogi użytkownika do podjęcia eksploatacji, stanu urządzeń bezpieczeństwa i higieny pracy oraz warunków mieszkaniowych, socjalno-bytowych, kulturalnych itp.,
4)
stwierdzenie gotowości do podjęcia eksploatacji stałej lub wstępnej na ściśle określony czas, o ile tego wymagają warunki eksploatacyjne; w razie stwierdzenia niemożności podjęcia eksploatacji komisja powinna podać uzasadnienie tego stwierdzenia, ustalając potrzebę powołania ponownie komisji do ustalenia gotowości inwestycji do eksploatacji,
5)
sporządzenie wniosku o zezwolenie na rozpoczęcie eksploatacji wstępnej lub stałej,
6)
ustalenie warunków konserwacji obiektu, zespołu obiektów (inwestycji), jeżeli odbiegają one od normalnie ustalonych warunków eksploatacji, oraz stwierdzenie, jaki organ przejmuje utrzymanie i konserwację.
3.
Decyzję zezwalającą na rozpoczęcie eksploatacji wstępnej wydaje organ powołujący komisję odbioru końcowego.
4.
Szczegółowe warunki ustalania gotowości podjęcia eksploatacji wstępnej dla inwestycji Polskich Kolei Państwowych określają przepisy §§ 22-31.
§  11.
1.
Jednocześnie ze zgłoszeniem obiektu, zespołu obiektów (inwestycji) lub roboty do odbioru końcowego, które powinno być dokonane na piśmie inwestorowi oraz przez wpisanie do dziennika budowy (§3 ust. 1), wykonawca powinien przekazać inspektorowi nadzoru inwestorskiego następujące akta:
1)
dziennik budowy,
2)
książkę obmiaru robót,
3)
rysunki wykonawcze,
4)
wykaz dokonanych odchyleń od umowy, projektu czy kosztorysu z ich omówieniem i uzasadnieniem,
5)
wykaz przeprowadzonych ekspertyz i aktów stwierdzających wyniki prób materiałów, maszyn, urządzeń i konstrukcji, gdy takie ekspertyzy przeprowadzano.
2.
Zamawiający dostarcza komisji odbioru końcowego następujące akta:
1)
zatwierdzoną dokumentację techniczną,
2)
pozostałe akta związane bezpośrednio z odbieraną inwestycją (obiektem, zespołem obiektów),
3)
akta określone w ust. 1,
4)
umowę,
5)
dodatkowe kosztorysy na roboty nie przewidziane,
6)
protokoły konieczności na roboty dodatkowe,
7)
protokoły odbiorów częściowych,
8)
korespondencję dotyczącą odbieranej inwestycji (obiektu, zespołu obiektów lub robót),
9)
dziennik nadzoru autorskiego, jeżeli taki był prowadzony,
10)
syntetyczne sprawozdanie z przebiegu prowadzenia budowy,
11)
protokoły przeprowadzonych prób eksploatacyjnych, jeżeli próby takie przeprowadzono.

Sprawozdanie, o którym mowa w pkt 10, sporządza inspektor nadzoru inwestorskiego.

3.
W zależności od charakteru obiektu, zespołu obiektów (inwestycji) zamawiający dostarcza komisji odbioru końcowego dane o stanie:
1)
przygotowania załogi do eksploatacji i zapewnienia kadr,
2)
wyposażenia w urządzenia bezpieczeństwa i higieny pracy oraz kulturalno-socjalne i bytowe (mieszkania, stołówki itd.).
4.
W razie nieprzekazania przez wykonawcę całości akt określonych w ust. 1 w dniu dokonania do dziennika budowy wpisu o ukończeniu budowy oraz zgłoszenia budowy do odbioru końcowego, termin dokonania odbioru przez komisję ulega przesunięciu o liczbę dni opóźnienia w dostarczeniu tych akt.
§  12.
1.
Protokoły odbioru końcowego obiektu, zespołu obiektów (inwestycji) powinny być podpisane przez przewodniczącego komisji i członków z dołączeniem listy obecnych osób, osób towarzyszących lub dokooptowanych, zgodnie z § 8 ust. 3, 6 i 7.
2.
Członkowie komisji odbioru, nie zgadzający się z treścią protokołu, mogą wnieść odpowiednie zastrzeżenie do protokołu.
§  13.
1.
Jeżeli zgłoszony do odbioru obiekt, zespół obiektów (inwestycja) lub robota nie odpowiada umowie lub projektom i kosztorysom posiadanym przez wykonawcę, z uwzględnieniem zapisów dziennika budowy, zamawiający ma prawo:
1)
odmówić odbioru obiektu, zespołu obiektów (inwestycji) lub roboty, źle wykonanych, a jeżeli jest to konieczne ze względów użytkowych lub technicznych - żądać ich rozebrania, przerobienia lub zwrotu kosztów budowy,
2)
dokonać odbioru obiektu, zespołu obiektów (inwestycji) lub roboty, wykonanych z wadami trudnymi do usunięcia, ale nadających się do przyjęcia z punktu widzenia użytkowego i technicznego, zmniejszając odpowiednio wynagrodzenie wykonawcy; stopień zmniejszenia wynagrodzenia określa komisja,
3)
dokonać warunkowego odbioru obiektu, zespołu obiektów (inwestycji) lub roboty wykonanej z wadami, określając termin ich usunięcia oraz przewidziane koszty związane z ich usunięciem, bez przekazywania obiektu, zespołu obiektów (inwestycji) lub roboty do eksploatacji,
4)
odmówić odebrania poszczególnych obiektów wchodzących w skład określonego w umowie zespołu eksploatacyjnego w przypadku, gdy nie ukończono wszystkich obiektów (robót) tego zespołu; uprawnienie to nie przysługuje zamawiającemu, jeżeli opóźnienie wykonania poszczególnych obiektów lub robót wynikło z jego winy.
2.
Po usunięciu wad należy dokonać odbioru roboty w celu stwierdzenia usunięcia wad.
3.
Usunięcie wad stwierdza protokolarnie komisja odbioru powołana przez inwestora, składająca się z członków komisji odbioru końcowego, w którego protokole stwierdzono te wady, lub osoba przez nią upoważniona.
§  14.
Jeżeli obiekt, zespół obiektów (inwestycja) lub robota zostały z przyczyn nie zawinionych przez wykonawcę nie odebrane i nie przekazane do eksploatacji przez komisję, obowiązek konserwacji i nadzoru tego obiektu, zespołu obiektów (inwestycji) lub robót ciąży na zamawiającym.
§  15.
W przypadkach gospodarczo uzasadnionych można za zgodą właściwego ministra przekazywać do eksploatacji obiekty, zespoły obiektów (inwestycje) nie zakończone, z tym że dla takich obiektów, zespołów obiektów (inwestycji) należy sporządzić specjalny regulamin przejęcia obiektu, zespołu obiektów (inwestycji) z określeniem sposobu i terminu jego zakończenia. Obiektu, zespołu obiektów (inwestycji) w takim stanie nie można przekazać do eksploatacji z naruszeniem przepisów o bezpieczeństwie, technologii lub usługach (np. przepisów o ruchu pociągów).
§  16.
1.
Protokoły komisji odbioru rejestruje inwestor i przesyła w jednym egzemplarzu jednostce sprawującej bezpośredni nadzór nad inwestorem oraz w dwóch egzemplarzach wykonawcy robót.
2.
Protokoły komisji powoływanych przez właściwych ministrów oraz komisji powoływanych przez jednostki sprawujące bezpośredni nadzór nad inwestorami należy przesyłać właściwemu ministerstwu w jednym egzemplarzu.
§  17.
W protokole stwierdzającym usunięcie wad należy podać kwoty potrącone na podstawie poprzednich protokołów stwierdzających te wady.
§  18.
1.
Odbiór robót wykonanych przez podwykonawcę przeprowadza zamawiający od generalnego wykonawcy i podwykonawcy jednocześnie.
2.
Podwykonawca nieobecny przy odbiorze, mimo otrzymania wezwania, może w terminie 14 dni od daty doręczenia odpisu protokołu zgłosić zastrzeżenia do tego protokołu. Zastrzeżenia zgłoszone po tym terminie nie mają skutków prawnych.
§  19.
Jeżeli zakres robót realizowanych przez podwykonawcę stanowi wyodrębnioną całość (np. montaż urządzeń do zabezpieczenia ruchu pociągów w zakończonym pod względem budowlanym obiekcie nastawni), odbiory robót i koszty konserwacji i utrzymania należy ustalać z uwzględnieniem następujących zasad:
1)
zamawiający obowiązany jest do dokonania odbioru częściowego robót budynkowych (np. nastawni) przed rozpoczęciem montażu urządzeń,
2)
koszty opalania pomieszczeń nastawni, posterunków ruchu itp., ponoszone przez generalnego wykonawcę za cały okres prowadzenia robót, obowiązany jest pokryć częściowo podwykonawca za okres montażu urządzeń; w razie używania części budynku do innych celów podział kosztów ogrzewania pomiędzy generalnego wykonawcę i podwykonawcę następuje na zasadzie proporcjonalności,
3)
jeżeli podwykonawca zostanie zmuszony do prowadzenia robót montażowych w miesiącach zimowych wskutek opóźnienia robót budynkowych przez generalnego wykonawcę, koszty opalania budynku przez taki okres, o jaki w stosunku do terminów umownych uległo opóźnieniu przekazanie budynku do dyspozycji podwykonawcy, ponosi generalny wykonawca,
4)
jeżeli okres opalania i dozorowania obiektów ulega przedłużeniu w stosunku do harmonogramów z winy inwestora, koszty z tym związane pokrywane są przez inwestora,
5)
koszty dozorowania budynków nastawni, posterunków ruchu itp., za okres wykonywania montażu urządzeń pokrywane są przez podwykonawcę w wysokości ustalonej każdorazowo pomiędzy kierownictwami robót generalnego wykonawcy i podwykonawcy.

CZĘŚĆ  IV.

ODBIORY POGWARANCYJNE.

§  20.
1.
Odbiór pogwarancyjny należy przeprowadzić w terminie umożliwiającym zwrot kaucji gwarancyjnej wykonawcy zgodnie z § 21.
2.
Odbioru pogwarancyjnego dokonuje komisja powoływana w trybie i na zasadach określonych w niniejszej instrukcji dla odbioru końcowego obiektu, zespołu obiektów lub inwestycji.
3.
Komisja dokonująca odbioru pogwarancyjnego sporządza protokół odbioru pogwarancyjnego według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do niniejszej instrukcji.
§  21.
W razie dokonania odbioru pogwarancyjnego, o którym mowa w § 20 ust. 1, bez zastrzeżeń oraz wykonania wszystkich zobowiązań umownych przez wykonawcę, zamawiający (inwestor) zwraca kaucję gwarancyjną w ciągu 5 dni po upływie terminu gwarancyjnego, na podstawie własnej decyzji.

CZĘŚĆ  V.

SZCZEGÓŁOWE WARUNKI USTALANIA GOTOWOŚCI PODJĘCIA EKSPLOATACJI DLA INWESTYCJI POLSKICH KOLEI PAŃSTWOWYCH.

§  22.
1.
Przy odbiorze obiektów, zespołu obiektów (inwestycji) związanych z bezpieczeństwem ruchu pociągów należy przeprowadzać eksploatację wstępną.
2.
Przez eksploatację wstępną należy rozumieć przygotowanie zespołów urządzeń, obiektów lub całych inwestycji wraz z załogą do pracy kompleksowej przez opanowanie ich obsługi oraz usunięcie ujawnionych wad lub niewłaściwości regulaminów eksploatacyjnych w celu dostosowania ich do potrzeb eksploatacji stałej.
3.
Przez eksploatację stałą należy rozumieć eksploatację urządzeń, obiektów lub inwestycji zgodnie z projektem i kosztorysem, bez konieczności dokonywania w nich zmian, z wyjątkiem tych, jakie wynikają z normalnego zużycia określonego odpowiednimi przepisami i normami.
§  23.
1.
Okres eksploatacji wstępnej powinien w zasadzie umożliwić wykonanie tych dodatkowych inwestycji, których wykonanie zaleciła komisja odbioru.
2.
Wniosek komisji co do ustalenia gotowości do podjęcia eksploatacji wstępnej lub stałej i proponowanego okresu eksploatacji wstępnej podlega zatwierdzeniu przez dyrektora okręgu kolei państwowych.
§  24.
1.
Okres eksploatacji wstępnej należy szczegółowo uzasadnić we wniosku komisji o przekazanie obiektu, zespołu obiektów (inwestycji) do eksploatacji wstępnej, o której mowa w § 10 ust. 2 pkt 5, biorąc pod uwagę możliwości techniczne, materiałowe i zatrudnieniowe oraz konieczność usunięcia wad i potrzeby zwiększonej konserwacji poszczególnych obiektów.
2.
Ustala się ramowe okresy eksploatacji wstępnej:
1)
dla linii kolejowych i stacji, sieci trakcyjnej na szlakach i stacjach, podstacji elektrotrakcyjnych, kabin sekcyjnych, sterowania zdalnego i lokalnego, odcinków sieciowych i innych urządzeń elektrotrakcyjnych - do 3 miesięcy,
2)
dla urządzeń zabezpieczenia ruchu pociągów, bocznic kolejowych, linii teletechnicznych, estakad, wag wagonowych, obrotnic, suwnic, ramp przeładunkowych, ujęć wody, central telefonicznych, stacji transformatorowych i rozdzielczych - 30 dni,
3)
dla mostów kolejowych - zgodnie z przepisami w sprawie projektowania i wykonawstwa mostów kolejowych,
4)
dla pozostałych inwestycji Polskich Kolei Państwowych - 14 dni.
3.
W razie sukcesywnego przekazywania do eksploatacji wstępnej obiektów, zespołów obiektów stanowiących jedną inwestycję lub odcinków danej inwestycji (np. tory szlakowe, sieć trakcyjna itp.) w celu uzyskania częściowych efektów gospodarczych należy okresy eksploatacji wstępnej ustalać odpowiednio dla tych obiektów lub odcinków.
§  25.
1.
Dodatkowe koszty utrzymania obiektów w okresie eksploatacji wstępnej, powstające wskutek prowadzenia jednocześnie robót inwestycyjnych, pokrywane są z tytułu inwestycyjnego danej budowy.
2.
Wysokość kosztów dodatkowych, o których mowa w ust. 1, wymaga zatwierdzenia przez dyrektora okręgu kolei państwowych na wniosek odpowiedniej służby eksploatacyjnej, uzgodniony z komórką inwestycyjną dyrekcji.
3.
Skoordynowanie zagadnień związanych z przejęciem obiektu do eksploatacji, mające na celu zapewnienie w odpowiednich wielkościach i czasie środków na utrzymanie tych obiektów, należy do obowiązków służby eksploatacyjnej przejmującej obiekt.
§  26.
Do obowiązków inwestora należy kontynuowanie nadzoru nad wykonywanym obiektem, zespołem obiektów (inwestycją) do czasu przekazania go do eksploatacji stałej. W szczególności inwestor obowiązany jest:
1)
zapewnić usunięcie wad oraz wykonanie robót, których przeprowadzenie zaleciła komisja odbioru,
2)
zapewnić odpowiednie limity inwestycyjne dla tych robót,
3)
zawiadomić wszystkich zainteresowanych o wykonaniu wszystkich zaleceń komisji i zorganizować przekazanie obiektu, zespołu obiektów (inwestycji) do eksploatacji stałej,
4)
koordynować bezpośrednio z zainteresowanymi służbami postęp robót inwestycyjnych z potrzebami eksploatacyjnymi.
§  27.
1.
Aby zapewnić prawidłowy przebieg eksploatacji wstępnej, należy powołać zespoły rozruchowe dla każdej inwestycji przekazywanej do tej eksploatacji.
2.
Skład zespołu rozruchowego ustala dyrektor okręgu kolei państwowych, a w razie kontynuowania robót inwestycyjnych w obiekcie eksploatowanym wstępnie w skład zespołu rozruchowego wchodzą dodatkowo:
1)
przedstawiciel inwestora (inspektor nadzoru inwestorskiego),
2)
przedstawiciel generalnego wykonawcy i podwykonawcy, gdy roboty są wykonywane przy udziale podwykonawcy.
§  28.
1.
Wykonywanie w okresie eksploatacji wstępnej wszelkich robót budowlano-montażowych w obiektach bezpośrednio związanych z ruchem pociągów może nastąpić jedynie pod nadzorem przedstawiciela służby eksploatacyjnej i zgodnie z obowiązującymi przepisami Polskich Kolei Państwowych.
2.
Szczegółowy wykaz robót, które wykonawca może prowadzić bez nadzoru służby eksploatacyjnej, należy uzgodnić protokolarnie z zainteresowanymi służbami przed rozpoczęciem robót w okresie eksploatacji wstępnej.
§  29.
1.
W razie konieczności przedłużenia okresu eksploatacji wstępnej powyżej okresu ustalonego w protokole odbioru decyzję podejmuje dyrektor okręgu kolei państwowych na wniosek wykonawcy, zamawiającego lub odpowiedniej służby eksploatacyjnej.
2.
Koszty dodatkowe wynikające z przedłużenia okresu eksploatacji wstępnej ponosi strona, z której winy nastąpiło przedłużenie tego okresu.
§  30.
1.
Zabrania się uruchamiania wózków roboczych i innych pojazdów wykonawcy na liniach i stacjach przekazywanych do eksploatacji wstępnej bez uzyskania odpowiedniej zgody i zachowania wszystkich przepisów eksploatacyjnych Polskich Kolei Państwowych obowiązujących w eksploatacji stałej.
2.
Odpowiedzialność za bezpieczeństwo załóg prowadzących roboty w obiektach przekazywanych do eksploatacji wstępnej ponosi jednostka organizacyjna, której dane załogi podlegają.
§  31.
1.
Komisja odbioru jest obowiązana, jeżeli zajdzie tego potrzeba, ustalić protokolarnie specjalne warunki konserwacji obiektu, zespołu obiektów lub inwestycji po ich odbiorze.
2.
W razie przejmowania do eksploatacji przez użytkownika obiektu, zespołu obiektów lub inwestycji pomimo stwierdzenia wad, obowiązek konserwacji i opieki nad przejętym obiektem, zespołem obiektów lub inwestycją spoczywa na użytkowniku, jednak wykonawca obowiązany jest do usunięcia wad.
3.
W razie częściowego przekazywania obiektu do użytku komisja odbioru ustala warunki konserwacji poszczególnych części obiektu i zasady pokrywania kosztów utrzymania przez wykonawcę i użytkownika.
4.
Szczegółowe warunki konserwacji, jak również zasady rozliczania kosztów zużycia wody, energii elektrycznej, ciepła i innych kosztów utrzymania należy określić w umowie pisemnej zawartej między inwestorem a wykonawcą robót.

Załącznik  Nr 1

Protokół nr ....

odbioru końcowego i przekazania do eksploatacji obiektu, zespołu obiektów (inwestycji, robót)

spisany dnia ............................. 195... r. w ................................................

CZĘŚĆ  I.

1.
Nazwa obiektu i jego lokalizacja .............................................................

...................................................................................................................

2.
Numer i brzmienie tytułu inwestycyjnego ................................................
3.
Składnik tytułu inwestycyjnego ...............................................................
4.
Krótka charakterystyka odbieranego obiektu z podaniem zakresu rzeczowego i planowanych efektów produkcyjnych i eksploatacyjnych ............................

....................................................................................................................

5.
System wykonawstwa (zlecony - gospodarczy) .....................................

....................................................................................................................

6.
Zamawiający ..........................................................................................
7.
Generalny wykonawca ...........................................................................
8.
Podwykonawcy:
1)
...........................................................
2)
...........................................................
3)
...........................................................
9.
Użytkownik ..............................................................................................
10.
Skład komisji odbioru (nazwisko, imię, stanowisko, jednostki służbowe):

przewodniczący ...........................................................................................

członkowie komisji

1)
............................................................
2)
............................................................
3)
............................................................
4)
............................................................
11.
Obecni przy odbiorze:
1)
inspektor nadzoru inwestorskiego ..............................................................
2)
kierownik robót generalnego wykonawcy ...................................................
3)
kierownik robót podwykonawcy ..................................................................
4)
rzeczoznawcy itd. .......................................................................................
12.
Komisja odbioru obiektu, zespołu obiektów (inwestycji) została powołana przez ........................... na podstawie zarządzenia nr ........... z dnia .............. 195 ... r.
13.
Zgodnie z § 11 ust. 1 i 2 instrukcji komisji przedstawiono następujące akta:

A.

ze strony zamawiającego:

1)
................................................................................................................
2)
................................................................................................................
3)
................................................................................................................

B.

ze strony wykonawcy:

1)
................................................................................................................
2)
................................................................................................................
3)
................................................................................................................
14.
Zgodnie z zapisem w dzienniku budowy roboty zostały zakończone w dniu .......................195... r.

CZĘŚĆ  II.

1.
Podstawa wykonania obiektu, zespołu obiektów (inwestycji) - umowa lub zlecenie wewnętrzne .................................................................................................
2.
Data dostarczenia przez wykonawcę dokumentów, o których mowa w § 11 ust. 1 instrukcji ......................................................................................................
3.
Terminowość wykonania zobowiązań umownych:
Określenie strony Wyszczególnienie zobowiązań Termin wykonania Ilość dni opóźnienia Uwagi
rzeczywisty umowny
Zamawiający 1. Dostarczenie projektu i kosztorysu
2. Przekazanie terenu budowy
3. Dostarczenie materiałów, maszyn, urządzeń, konstrukcji i sprzętu
4. Dokonanie odbioru robót
5. Przerwy w prowadzeniu robót, za które odpowiada zamawiający
Wykonawca Wykonanie obiektu
4.
Wyniki sprawdzenia zgodności wykonanych robót z projektem (w razie rozbieżności podać wyczerpujące wyjaśnienie) ............................................
5.
Wyniki prób technicznej sprawności inwestycji (w odniesieniu do dróg należy się oprzeć na protokołach laboratoryjnego badania nawierzchni, a w odniesieniu do mostów - na protokole obciążenia próbnego, dłuższe opracowania należy podać w odrębnym załączniku) .................................................................................

....................................................................................................................

6.
Ocena jakości wykonanych robót:
1)
wady nie dające się usunąć ........................................................................
2)
wady dające się usunąć ..............................................................................
7.
Ocena jakości użytych materiałów ..........................................................
8.
Wykorzystanie materiałów miejscowych .................................................
9.
Wykorzystanie materiałów zastępczych ..................................................
10.
Trudności, które hamowały postęp robót (gdy takie występowały) .........
11.
Wynik sprawdzenia ilości wykonanych robót ..........................................

CZĘŚĆ  III.

1.
Komisja odbioru końcowego postanowiła uznać wymieniony w części I protokołu obiekt (zespół obiektów, inwestycję) za:
1)
zakończony bez wad, odebrany i całkowicie przygotowany do eksploatacji,
2)
zakończony, tymczasowo odebrany z wadami dającymi się usunąć i przygotowany*) - lecz nie przygotowany*) do eksploatacji,
3)
zakończony, odebrany z wadami trudnymi do usunięcia i przygotowany*) - lecz nie przygotowany*) do eksploatacji,
4)
nie przygotowany do odbioru i eksploatacji i nie nadający się do przyjęcia z powodu wad.
2.
Wyszczególnienie stwierdzonych wad oraz przewidywany koszt ich usunięcia podano w załączniku nr 1 do protokołu.
3.
Na zabezpieczenie wykonania robót związanych z usunięciem wad potrąca się wykonawcy czasowo kwotę ...................... zł, którą rozliczy się po usunięciu wad na podstawie protokołu stwierdzającego ich usunięcie (załącznik nr 5 do protokołu)*).
4.
W związku ze zmniejszoną wartością użytkową, spowodowaną wadami trudnymi do usunięcia, wynagrodzenie wykonawcy zmniejsza się o kwotę ................... zł*).
5.
Obiekt należy dostosować do projektu w terminie do dnia ..........................
6.
Koszty związane z konserwacją obiektu (zespołu obiektów, inwestycji) obciążają wykonawcę*).
7.
Za początek okresy gwarancyjnego przyjmuje się dzień ................................

Zakończenie okresu gwarancyjnego przypada dnia ...........................................

8.
Kaucję gwarancyjną ustala się w kwocie ................................................... zł.
9.
Utrzymanie odebranego obiektu należy z dniem .................. do ....................

CZĘŚĆ  IV.

1.
Stwierdzone wady podane w załączniku nr 1 wykonawca zobowiązuje się usunąć w terminie do dnia ..................................................................................................
2.
Wnioski komisji w sprawie robót dodatkowych ................................................

............................................................................................................................

CZĘŚĆ  V.

EWENTUALNE ZASTRZEŻENIA STRON DO USTALEŃ PROTOKOŁU.

Protokół po przeczytaniu podpisano:

Przewodniczący komisji ...........................................

Członkowie komisji:

Przedstawiciel wykonawcy ......................................

Przedstawiciel inwestora .........................................

Przedstawiciel użytkownika .....................................

Załączniki:

1.
Wykaz stwierdzonych wad w wykonaniu obiektu.
2.
Wykaz niezbędnych robót dodatkowych.
3.
Obliczenie odszkodowań umownych.
4.
Zestawienie wartości robót.
5.
Protokół stwierdzający usunięcie wad.

Uwaga: Wzór niniejszego protokołu stanowi ramowe wytyczne przeprowadzenia odbioru.

W konkretnych wypadkach należy ujmować tylko te dane, które dotyczą danej budowy.

*) Niepotrzebne skreślić.

Załącznik  Nr 1

Do protokołu .............. z dnia ........................... w sprawie odbioru końcowego i przekazania do eksploatacji ..........................................

Wykaz stwierdzonych wad w wykonaniu obiektu.

................................................................................................................................

(określenie obiektu, zespołu obiektów lub inwestycji)

z planu inwestycyjnego 195 ... r. Tytuł inwestycyjny nr .............. składnik ...............

Przy odbiorze robót w wymienionym obiekcie komisja stwierdziła następujące wady:

Lp. Wyszczególnienie wad Termin usunięcia Przybliżony koszt usunięcia wad w złotych
1
2
3
4
5
6
7
itd.

Wymienione w załączniku wady wykonawca zobowiązuje się usunąć zgodnie z projektem i kosztorysem w nieprzekraczalnym terminie (termin usunięcia ostatniej wady) do dnia

Przedstawiciel wykonawcy przedstawiciel użytlkownika

………………………… ………………

Przedstawiciel inwestora

......................................

Załącznik  Nr 2

Do protokołu ............. z dnia ....................... w sprawie odbioru końcowego i przekazania do eksploatacji ...........................................

Wykaz niezbędnych robót dodatkowych

zaleconych przez komisję odbierającą obiekt (zespół obiektów, inwestycję) .......................... z planu inwestycyjnego .......... 195 ... r. Tytuł inwestycyjny nr .......... składnik ......................

Komisja przy odbiorze robót stwierdziła, że należy wykonać dodatkowe roboty, które nie były objęte projektem i kosztorysem:

Lp. Wyszczególnienie robót Termin wykonania Orientacyjny koszt wykonania zł Orientacyjny termin dostarczenia wykonawcy dokumentacji
1
2
3
5
6
7
itd.

Uzasadnienie potrzeby wykonania powyższych robót.

Przedstawiciel użytkownika Przedstawiciel inwestora

……………………… …………………...

Załącznik  Nr 3

Obliczenie odszkodowań umownych.
Lp. Tytuł zobowiązania Obliczenie odszkodowania umownego od: Kwota zł Stopa % odszkodowania umownego Opóźnienie dni Odszkodowanie umowne (4×5×6)
na rzecz wykonawcy na rzecz zamawiającego
1 2 3 4 5 6 7 8

Uwaga: Dane do rubryki 6 należy brać z "tablicy terminowości", zawartej w części II ust. 3 protokołu.

Załącznik  Nr 4

Zestawienie wartości robót

odebranych na podstawie protokołu odbioru końcowego obiektu, zespołu obiektów (inwestycji, robót) ............................

Lp. Elementy Wartość robót w złotych Wyszczególnienie*) (potrącenia z tytułu wad trwałych) Wartość robót przyjętych zł Koszty dodatkowe robót zimowych
według umowy wykonanych ilość dodatek
% kwota zł
1. ..........
2. ..........
3. ..........
4. ..........

Ogółem wartość robót .............................................................................................

Koszty zatrudniania robotników zamiejscowych (dodać) ..........................................

Wysokość kaucji gwarancyjnej (odjąć)**) ..................................................................

Wartość robocizny świadczonej przez ludność (odjąć) .............................................

Inne potrącenia wykonawcy .....................................................................................

Wynagrodzenie wykonawcy .....................................................................................

.........................................

(przedstawiciel inwestora)

............................................

(przedstawiciel wykonawcy)

*) Według części III ust. 4 protokołu odbioru końcowego i przekazania do eksploatacji.

**) Według części III ust. 8 protokołu odbioru końcowego i przekazania do eksploatacji.

Załącznik  Nr 5

Protokół stwierdzający usunięcie wad

spisany w dniu ........................... w miejscowości ....................................................

Nazwa i adres obiektu (zespołu obiektów, inwestycji) ..............................................

Obiekt (zespół obiektów, inwestycja) .......................................................................

z planu inwestycyjnego 195 ... r. tytuł inwestycyjny nr ... składnik ............................

Komisja w składzie:

przedstawiciel inwestora .............................................................

przedstawiciel użytkownika .........................................................

przedstawiciel generalnego wykonawcy ......................................

przedstawiciel podwykonawcy ....................................................

zgodnie z protokołami odbioru końcowego nr .... z dnia ..................., stwierdziła, co następuje:

1)
Wady ujawnione w załączniku nr 1 do protokołu odbioru końcowego pod lp. .......... zostały usunięte.
2)
Według protokołu odbioru częściowego uprzednio potrącono z tytułu wad kwotę ...................... zł.

Obiekt (zespół obiektów, inwestycję) uznano za zakończony i odebrany.

Protokół po przeczytaniu podpisano.

Przedstawiciele:

..........................

..........................

..........................

..........................

Załącznik  Nr 2

Protokół

odbioru pogwarancyjnego obiektu, zespołu obiektów (inwestycji),

spisany dnia ..................... 195 ... r. w ........................................

1.
Nazwa obiektu i jego lokalizacja .......................................................................
2.
Numer i brzmienie tytułu inwestycyjnego ..........................................................
3.
Składnik tytułu inwestycyjnego .........................................................................
4.
Krótka charakterystyka odbieranego obiektu ....................................................
5.
Komisja zwołana przez ...................... pismem z dnia ................... l.dz. ............ w następującym składzie:
1)
przewodniczący ............................................................

(imię i nazwisko)

2)
członkowie komisji:
a)
przedstawiciel inwestora ...............................................

(imię i nazwisko)

b)
przedstawiciel użytkownika ...........................................

(imię i nazwisko)

c)
przedstawiciel generalnego wykonawcy ........................

(imię i nazwisko)

6.
Dokumenty przedstawione komisji:
1)
protokół nr ...... odbioru końcowego i przekazania do eksploatacji obiektu, zespołu obiektów (inwestycji, robót) spisany dnia .........................
2)
umowa z generalnym wykonawcą lub wyciąg z umowy zbiorczej z dnia ...................
3)
wykazy wad ujawnionych w okresie gwarancyjnym z dnia ........................................
7.
Postanowienia komisji:
1)
Wady w robotach budowlano-montażowych ujawnione w okresie gwarancyjnym i powstałe z winy generalnego wykonawcy zostały:
a)
usunięte przez generalnego wykonawcę całkowicie - częściowo
b)
usunięte przez zamawiającego całkowicie - częściowo
c)
nie usunięte, których wartość oblicza się na sumę zł ..........
2)
Generalny wykonawca (nie) zlikwidował odstępstwa(stw) od kompleksowego wykonania obiektu, zespołu obiektów (inwestycji), stwierdzone(ych) przez komisję odbioru końcowego i przekazania do eksploatacji obiektu, zespołu obiektów (inwestycji, robót)) - w zakresie ...................................................................................

.....................................................................................................................................

z powodu .....................................................................................................................

Komisja zobowiązuje generalnego wykonawcę .......... do wykonania w terminie ..........

3)
Generalny wykonawca (nie) wypełnił zobowiązania(ań) wynikające(ych) z umowy, a mianowicie: ..................................................................................................................

.....................................................................................................................................

z powodu .....................................................................................................................

Komisja zobowiązuje generalnego wykonawcę do wykonania w terminie .....................

4)
Komisja zwalnia kaucję gwarancyjną generalnego wykonawcy całkowicie - częściowo w kwocie zł .....................................

Na tym

zakończono i podpisano.

Członkowie

..........................

(imię i nazwisko)

..........................

..........................

..........................

..........................

Przewodniczący komisji:

......................................

(imię i nazwisko)

8.
Zastrzeżenia ze strony członków komisji ..................................................................

.....................................................................................................................................

.....................................................................................................................................

9.
Ustosunkowanie się zamawiającego do zastrzeżeń .................................................

.....................................................................................................................................

.....................................................................................................................................

Główny księgowy zamawiającego Zatwierdzam (zamawiający)

……………………… …………………...

(imię i nazwisko) (imię i nazwisko)

*) Niepotrzebne skreślić.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024