Organizacja państwowego przemysłu terenowego.

UCHWAŁA NR 510
RADY MINISTRÓW
z dnia 20 grudnia 1958 r.
w sprawie organizacji państwowego przemysłu terenowego. *

W celu dostosowania organizacji i form nadzoru nad przemysłem terenowym do aktualnego stanu tego przemysłu Rada Ministrów uchwala, co następuje:

Rozdział  I.

Przedsiębiorstwa.

§  1.
1.
Przedsiębiorstwa przemysłu terenowego, zależnie od ich znaczenia dla danego terenu i perspektyw rozwojowych powinny być podporządkowane prezydium powiatowej lub wojewódzkiej rady narodowej.
2.
Przedsiębiorstwa świadczące usługi lub produkujące artykuły na potrzeby ludności miasta nie stanowiącego powiatu lub gromady (osiedla) powinny być podporządkowane prezydium wiejskiej lub gromadzkiej (osiedlowej) rady narodowej.
3.
Przedsiębiorstwa posiadające znaczenie gospodarcze dla terenu całego województwa lub szersze, ze względu na swą wielkość lub rodzaj produkcji, powinny być organizowane jako przedsiębiorstwa podporządkowane prezydium wojewódzkiej rady narodowej. W skład przedsiębiorstw wojewódzkich mogą wchodzić również zakłady o znaczeniu miejscowym, jeśli to jest celowe ze względów ekonomiczno-organizacyjnych.
4.
Ilekroć w uchwale jest mowa o:
1)
prezydiach wojewódzkich rad narodowych - należy przez to rozumieć również prezydia rad narodowych miast wyłączonych z województw,
2)
prezydiach powiatowych rad narodowych - należy przez to rozumieć również prezydia rad narodowych miast stanowiących powiaty,
3)
zjednoczeniu - należy przez to rozumieć wojewódzkie zjednoczenie przedsiębiorstw przemysłu terenowego,
4)
przedsiębiorstwie - należy przez to rozumieć przedsiębiorstwo państwowego przemysłu terenowego.
§  2.
1.
Przedsiębiorstwo może być organizowane jako przedsiębiorstwo jednozakładowe lub wielozakładowe.
2.
Zakłady wchodzące w skład przedsiębiorstwa wielozakładowego powinny działać na podstawie zasad wewnętrznego rozrachunku gospodarczego.
§  3.
Wielozakładowe przedsiębiorstwo przemysłu terenowego powinno obejmować w zasadzie zakłady tej samej branży lub pokrewnych, zlokalizowane w pobliżu. Niewielka liczba zakładów lub ich niewielkie rozmiary mogą uzasadniać połączenie zakładów różnych branż w ramach przedsiębiorstwa wielobranżowego.
§  4.
1.
Zobowiązuje się Komitet Drobnej Wytwórczości do wydania w terminie do dnia 31 marca 1959 r. wytycznych określających:
1)
szczegółowe zasady tworzenia przedsiębiorstw wojewódzkich,
2)
zasady podporządkowania zakładów miejskim, gromadzkim lub osiedlowym radom narodowym oraz prowadzenia ich przez prezydia tych rad,
3)
kryteria obowiązujące przy tworzeniu przedsiębiorstw jednozakładowych i wielozakładowych oraz warunki tworzenia przedsiębiorstw wielobranżowych.
2.
Zobowiązuje się prezydia wojewódzkich rad narodowych do przeanalizowania w terminie do dnia 30 września 1959 r. stanu organizacyjnego przedsiębiorstw państwowego przemysłu terenowego na terenie województwa i ustalenia w porozumieniu z prezydiami właściwych rad narodowych, które przedsiębiorstwa i zakłady mają być podporządkowane radom narodowym poszczególnych stopni, z uwzględnieniem przepisów §§ 1-3 oraz wytycznych wskazanych w ust 1.

Rozdział  2.

Zjednoczenia.

§  5.
1.
Upoważnia się prezydia wojewódzkich rad narodowych do tworzenia zjednoczeń przedsiębiorstw państwowego przemysłu terenowego. Uchwała o utworzeniu zjednoczenia określa, jakie przedsiębiorstwa należeć będą do zjednoczenia.
2.
Zjednoczenia mogą być tworzone, zależnie od stanu ilościowego przedsiębiorstw w poszczególnych branżach, jako:
1)
zjednoczenia wielobranżowe, obejmujące przedsiębiorstwa różnych branż,
2)
zjednoczenia branżowe w razie istnienia większej liczby przedsiębiorstw tej samej branży.
3.
Zjednoczenie branżowe ma obowiązek udzielania pomocy technicznej zakładom danej branży, położonym na terenie województwa, a wchodzącym w skład przedsiębiorstw wielobranżowych.
4.
Jeżeli nie ma warunków do utworzenia zjednoczenia branżowego, powinno być utworzone przedsiębiorstwo wielozakładowe jednobranżowe, podległe prezydium wojewódzkiej rady narodowej. Przedsiębiorstwu takiemu prezydium wojewódzkiej rady narodowej może przyznać niektóre uprawnienia zjednoczenia.
§  6.
1 Celem zjednoczenia jest:
1)
zapewnienie właściwych kierunków rozwoju przemysłu terenowego zgodnie z terenowymi planami gospodarczymi i uchwałami prezydium wojewódzkiej rady narodowej oraz ogólna koordynacja działalności przedsiębiorstw objętych zjednoczeniem,
2)
reprezentowanie interesów przedsiębiorstw oraz udzielanie im pomocy technicznej i organizacyjnej,
3)
nadzór i kontrola przedsiębiorstw wojewódzkich zgrupowanych w zjednoczeniu w zakresie wskazanym w § 7 oraz przedsiębiorstw powiatowych w zakresie wskazanym w § 8.
2.
Działalność zjednoczenia nie może ograniczać samodzielności przedsiębiorstw, wynikającej z obowiązujących przepisów.
§  7.
W stosunku do przedsiębiorstw wojewódzkich w ramach ogólnych przepisów prawnych zjednoczenie:
1)
ustala zadania i wytyczne do planów przedsiębiorstw wynikające z wojewódzkiego planu gospodarczego, budżetu oraz uchwał prezydium wojewódzkiej rady narodowej oraz kontroluje ich wykonanie,
2)
sporządza plany zbiorcze i sprawozdania z działalności przedsiębiorstw,
3)
występuje z wnioskami i wydaje opinie w sprawach tworzenia, łączenia i likwidacji przedsiębiorstw oraz przekazywania i przejmowania zakładów, nieruchomości i innych obiektów majątkowych,
4)
powołuje i odwołuje dyrektorów przedsiębiorstw, ich zastępców i głównych księgowych, ustala ich wynagrodzenie w ramach obowiązujących przepisów, zatwierdza premie i przyznaje nagrody,
5)
opracowuje zbiorcze plany inwestycji scentralizowanych, zatwierdza założenia, projekty wstępne i zbiorcze zestawienia kosztów tych inwestycji, z wyjątkiem obiektów zastrzeżonych do decyzji prezydium wojewódzkiej rady narodowej; sprawuje ogólny nadzór nad inwestycjami zdecentralizowanymi,
6)
ustala bilanse i rozdzielniki materiałów, maszyn, urządzeń i środków transportowych centralnie rozdzielanych i importowanych,
7)
dokonuje kompleksowych rewizji, powołuje komisje rewizyjne, przyjmuje bilanse, ustala podział zysku oraz zaliczkowe i roczne odpisy na fundusze celowe zgodnie z obowiązującymi przepisami, opracowuje zbiorcze sprawozdania finansowe.
§  8.
W stosunku do przedsiębiorstw powiatowych, w ramach ogólnych przepisów prawnych, zjednoczenie:
1)
występuje z wnioskami o ustalenie zadań i wytycznych planowych,
2)
sporządza zbiorcze plany i sprawozdania, analizuje wykonanie planów oraz występuje z odpowiednimi wnioskami do prezydiów powiatowych rad narodowych,
3)
występuje z wnioskami i wydaje opinie w sprawach tworzenia, łączenia i likwidacji przedsiębiorstw oraz przekazywania i przejmowania zakładów oraz nieruchomości,
4)
występuje z wnioskami lub wydaje opinie w sprawach powoływania dyrektora przedsiębiorstwa, jego zastępców i głównych księgowych, ustalenia ich wynagrodzenia i przyznania nagród lub premii,
5)
opiniuje na zlecenie prezydium powiatowej rady narodowej projekty założeń inwestycyjnych, projekty wstępne i zbiorcze zestawienia kosztów,
6)
opiniuje projekty rozdzielników materiałów, maszyn, urządzeń i środków transportowych centralnie rozdzielanych na zlecenie prezydium wojewódzkiej rady narodowej,
7)
przeprowadza na zlecenie prezydium powiatowej rady narodowej okresowe rewizje przedsiębiorstw powiatowych, występuje z wnioskami porewizyjnymi, z wnioskami w sprawie powołania komisji rewizyjnych, wydaje opinie w sprawach związanych z zatwierdzeniem bilansu i podziałem zysku,
8)
wykonuje inne czynności na zlecenie prezydium powiatowej rady narodowej związane z nadzorem nad podległymi danej radzie przedsiębiorstwami.
§  9.
1.
W stosunku do przedsiębiorstw wojewódzkich i powiatowych w ramach ogólnych przepisów prawnych zjednoczenie:
1)
ustala kierunki rozwoju i wytyczne do planów wieloletnich, współdziała z przedsiębiorstwami przy ich opracowaniu,
2)
ustala wytyczne w zakresie organizacji wewnętrznej przedsiębiorstw,
3)
zatwierdza szczegółowe regulaminy premiowania dla pracowników umysłowych oraz ramowe lub szczegółowe regulaminy premiowania dla poszczególnych grup robotników lub rodzajów robót; uzupełnia w razie potrzeby taryfikatory płac i kontroluje przestrzeganie norm pracy,
4)
kontroluje gospodarkę funduszem płac,
5)
bada strukturę zatrudnienia, czuwa nad przestrzeganiem obowiązujących wytycznych w tym zakresie,
6)
rozpowszechnia przodujące osiągnięcia w dziedzinie postępu technicznego, organizuje pomoc w tej dziedzinie, koordynuje prace normalizacyjne i kontroluje przestrzeganie norm technicznych, inicjuje i koordynuje zamierzenia konstrukcyjne, budowę prototypów i dysponuje scentralizowanymi funduszami na te cele, nadzoruje jakość produkcji,
7)
wydaje wytyczne i zalecenia co do zakresu specjalizacji i programów produkcyjnych,
8)
nadzoruje stan bezpieczeństwa i higieny pracy,
9)
współdziała w ustalaniu wojewódzkiego planu obrotu towarowego z właściwymi organami prezydium wojewódzkiej rady narodowej,
10)
udziela pomocy przedsiębiorstwom w dziedzinie zbytu wyrobów przez wskazywanie kierunku zbytu, organizowanie wystaw i targów, organizowanie akcji reklamowych i propagandowych itp.,
11)
koordynuje poczynania przedsiębiorstw w dziedzinie eksportu, nadzoruje produkcję eksportową i udziela pomocy w zakresie wykonania umów eksportowych,
12)
ustala metody normowania środków obrotowych,
13)
opiniuje wnioski przedsiębiorstw w sprawie przyznania środków na wyrównanie różnic cen artykułów planowo-deficytowych,
14)
analizuje kształtowanie się cen w przedsiębiorstwach i reprezentuje przemysł terenowy w wojewódzkich komisjach cen,
15)
organizuje szkolenie zawodowe oraz prowadzi wspólne urządzenia socjalne.
2.
Zjednoczenie obowiązane jest do ścisłej współpracy z prezydiami powiatowych rad narodowych, a w szczególności do uzgadniania z nimi wytycznych i zaleceń wydawanych przedsiębiorstwom powiatowym.
3.
Zjednoczenie może prowadzić własne bazy zaopatrzenia, biura konstrukcyjne, laboratoria i inne jednostki pomocnicze dla potrzeb przedsiębiorstw objętych zakresem działania zjednoczenia.
§  10.
Zjednoczeniu przysługuje prawo dystrybucji części zysku, pozostającego w dyspozycji przedsiębiorstw w zakresie ustalonym odrębnymi przepisami.
§  11.
Przy wykonaniu swych zadań zjednoczenie może korzystać z pomocy techniczno-organizacyjnej branżowych zjednoczeń państwowego przemysłu kluczowego, a zwłaszcza w zakresie postępu technicznego, technologii, stosowania norm i receptur.
§  12.
1.
Zjednoczenie tworzy się w trybie obowiązujących przepisów o przedsiębiorstwach państwowych, za zgodą Przewodniczącego Komitetu Drobnej Wytwórczości.
2.
Zjednoczenie działa na podstawie statutu nadanego przez prezydium wojewódzkiej rady narodowej, opartego na statucie ramowym ustalonym przez Przewodniczącego Komitetu Drobnej Wytwórczości.
3.
W statucie należy wymienić nazwę i siedzibę zjednoczenia, przedsiębiorstwa należące do zjednoczenia, teren działania zjednoczenia oraz określić cel i zasady działania zjednoczenia, a w miarę potrzeby także inne dane.
4.
Strukturę organizacyjną zjednoczenia ustala prezydium wojewódzkiej rady narodowej na podstawie ramowych wytycznych, które wyda Przewodniczący Komitetu Drobnej Wytwórczości.
5.
Nadzór nad zjednoczeniem sprawuje prezydium wojewódzkiej rady narodowej.
§  13.
1.
Na czele zjednoczenia stoi dyrektor, który kieruje całokształtem działalności zjednoczenia i jest za nią odpowiedzialny.
2.
Dyrektora zjednoczenia, jego zastępców i głównego księgowego powołuje prezydium wojewódzkiej rady narodowej w trybie obowiązujących przepisów.
§  14.
1.
Przy zjednoczeniu działa kolegium.
2.
W skład kolegium wchodzą: dyrektor zjednoczenia jako przewodniczący, zastępcy dyrektora zjednoczenia oraz dyrektorzy przedsiębiorstw objętych zjednoczeniem.
3.
Do zakresu działania kolegium należy rozpatrywanie i opiniowanie podstawowych problemów zjednoczenia i przedsiębiorstw.
4.
W sprawach przedsięwzięć organizowanych przez zjednoczenie, a finansowanych przez przedsiębiorstwa, uchwały kolegium mają moc obowiązującą.
5.
W zjednoczeniach wielobranżowych kolegium może wyłonić zespoły branżowe do rozpatrywania spraw związanych z działalnością przedsiębiorstw poszczególnych branż. W skład zespołów obok członków kolegiów mogą być powoływani fachowcy z głosem doradczym.
6.
Szczegółowy zakres działania kolegium określa statut zjednoczenia.
7.
Tryb pracy kolegium określa uchwalony przez nie regulamin.
§  15.
1.
Koszty utrzymania zjednoczenia pokrywane są z wpłat przedsiębiorstw w wysokości określonej przez prezydium wojewódzkiej rady narodowej. Wpłaty przedsiębiorstw obciążają ich koszty własne.
2.
Zasady ustalania wpłat oraz sporządzania preliminarza wpływów i wydatków zjednoczeń ustali Minister Finansów w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu Drobnej Wytwórczości.
3.
Preliminarz wpływów i wydatków zatwierdza prezydium wojewódzkiej rady narodowej.
§  16.
W zakresie odpowiedzialności i reprezentowania zjednoczenia stosuje się przepisy o przedsiębiorstwach państwowych.

Rozdział  3.

Przepisy końcowe.

§  17.
1.
Przedsiębiorstwa tej samej branży z terenu całego kraju mogą w celu wzajemnej koordynacji poczynań gospodarczych, a zwłaszcza w dziedzinie programów produkcyjnych i zbytu, tworzyć stałe komisje branżowe.
2.
Przewodniczący Komitetu Drobnej Wytwórczości określi zasady organizowania komisji branżowych, o których mowa w ust. 1, z tym że utworzenie ich nie może być połączone z powołaniem aparatu administracyjnego.
§  18.
Upoważnia się prezydia wojewódzkich rad narodowych do powzięcia uchwał o utworzeniu wydziałów przemysłu w prezydiach tych rad, bez zastosowania terminu wynikającego z przepisu § 13 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 kwietnia 1958 r. w sprawie zasad tworzenia wydziałów przez prezydia rad narodowych (Dz. U. Nr 25, poz. 103).
§  19.
1.
Przepisy niniejszej uchwały odnoszą się odpowiednio do organizacji młynów gospodarczych.
2.
W uchwale nr 345 Rady Ministrów z dnia 12 września 1958 r. w sprawie organizacji przemysłu zbożowo-młynarskiego wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 8 ust. 1 skreśla się,
2)
w § 10 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Funkcje administracji przemysłowej w sprawie młynów gospodarczych oraz koordynacji działalności młynów prowadzonych przez jednostki niepaństwowe z działalnością państwowych młynów gospodarczych należą do organów administracji przemysłowej. Nadzór i kontrola działalności państwowych młynów gospodarczych wykonywana będzie zgodnie z zasadami uchwały nr 510 Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 1958 r. w sprawie organizacji państwowego przemysłu terenowego (Monitor Polski z 1959 r. Nr 3, poz. 9)".

§  20.
Uchwała niniejsza nie dotyczy organizacji państwowego przemysłu terenowego materiałów budowlanych oraz przemysłu gastronomicznego i piekarniczego.
§  21.
Z dniem wejścia w życie uchwały tracą moc:
1)
uchwała nr 76 Prezydium Rządu z dnia 3 lutego 1951 r. w sprawie organizacji państwowego przemysłu terenowego (Monitor Polski Nr 13, poz. 181),
2)
uchwała nr 463 Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 1955 r. w sprawie organizacji i zakresu działania organów prezydiów rad narodowych w dziedzinie przemysłu (Monitor Polski Nr 69, poz. 873).
§  22.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
* Z dniem 1 stycznia 1963 r. przepisy rozdziału 2 i § 17 nin uchwały tracą moc obowiązującą w zakresie uregulowanym uchwałą nr 35 z dnia 17 stycznia 1963 r. w sprawie zasad organizacji i finansowania zjednoczeń przedsiębiorstw państwowego przemysłu terenowego. (M.P.63.12.63), zgodnie z § 36 pkt 2 przywołanej uchwały.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024