Opodatkowanie ubytków piwa w browarach.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 11 grudnia 1959 r.
w sprawie opodatkowania ubytków piwa w browarach.

Na podstawie § 43 uchwały nr 927 Rady Ministrów z dnia 3 listopada 1952 r. w sprawie podatku obrotowego od jednostek gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski z 1952 r. Nr A-97, poz. 1488 i z 1954 r. Nr A-48, poz. 664) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Ubytki piwa w browarach, przekraczające dopuszczalne zaniki, obliczone według obowiązujących norm, podlegają podatkowi obrotowemu.
2.
Za ubytek piwa w rozumieniu ust. 1 uważa się ujemną różnicę pomiędzy zapasem piwa wynikającym z ksiąg a zapasem rzeczywistym piwa, stwierdzonym w czasie kontroli.
3.
Za zapas książkowy (ust. 2) uważa się różnicę pomiędzy książkowym przychodem piwa (ust. 4) a piwem rozchodowanym w księgach w roku podatkowym do dnia obrachunku (łącznie z ubytkami, deputatami, próbkami itp.).
4.
W celu ustalenia książkowego przychodu piwa (ust. 3) należy do brzeczki gorącej, zapisanej do ksiąg od początku roku podatkowego do dnia obrachunku, zwiększonej o dodane ilości wody, cukru, piwa barwiącego itp. i przeliczonej na piwo gotowe, dodać zapasy z poprzedniego roku podatkowego (brzeczka i piwo dojrzewające przeliczone na piwo gotowe oraz piwo gotowe) oraz zapisane na przychód do ksiąg od początku roku podatkowego do dnia obrachunku nadwyżki i zwroty piwa oraz ilości piwa otrzymanego z obcych browarów. Brzeczkę gorącą wraz z dodatkami, zapisanymi do ksiąg w roku podatkowym, przelicza się na piwo gotowe przy uwzględnieniu zaniku ogólnego, ustalonego w procentach objętościowych w stosunku do brzeczki gorącej, natomiast zapasy z poprzedniego roku podatkowego przelicza się na piwo gotowe w sposób określony w przepisach, o których mowa w ust. 5.
5.
W celu ustalenia rzeczywistego zapasu piwa dodaje się do ilości brzeczki i piwa dojrzewającego, stwierdzonych przy kontroli i przeliczonych na piwo gotowe, ilość piwa gotowego ustalonego przy kontroli. Sposób przeliczenia brzeczki i piwa dojrzewającego na piwo gotowe określają przepisy wydane przez właściwy organ naczelny. W razie braku takich przepisów stosuje się przepisy wydane przez Ministra Przemysłu Spożywczego i Skupu.
§  2.
Ubytki powstałe z powodu zniszczenia piwa:
1)
jako niezdatnego do spożycia,
2)
wskutek zdarzenia niezależnego od przedsiębiorstwa

- nie podlegają opodatkowaniu w razie zachowania warunków przewidzianych w przepisach o szczególnym nadzorze podatkowym, a w przypadku określonym w pkt 2 ponadto w razie udowodnienia faktu zniszczenia oraz ilości zniszczonego piwa.

§  3.
1.
W browarach uiszczających podatek od piwa:
1)
w formie różnicy cen - podatek oblicza się przez zastosowanie do ilości ubytku piwa stawki podatku przewidzianej dla danego rodzaju piwa;
2)
w formie stawek procentowych - podatek oblicza się przez zastosowanie do wartości sprzedażnej ubytku piwa (określonej według obowiązującej ceny zbytu) stawki podatku przewidzianej dla danego rodzaju piwa.
2.
Jeżeli przy obrachunku zapasów nie można ustalić, jakiej stawce podatkowej piwo podlega, z powodu niemożności dokładnego określenia jego rodzaju, ubytek piwa podlega opodatkowaniu według najwyższej stawki obowiązującej w ramach danej grupy asortymentowej.
§  4.
Za datę dokonania obrotu przy ubytkach piwa uważa się dzień stwierdzenia ubytku.
§  5.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1960 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024