Tryb ustalania cen zbytu na wyroby nietypowe i usługi nietypowe wykonywane przez podległe przedsiębiorstwa.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA
z dnia 1 grudnia 1959 r.
w sprawie trybu ustalania cen zbytu na wyroby nietypowe i usługi nietypowe wykonywane przez podległe przedsiębiorstwa.

Na podstawie § 1 pkt 3 zarządzenia Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z dnia 28 lutego 1957 r. w sprawie przekazania uprawnień Ministrowi Zdrowia do ustalania cen zbytu artykułów zaopatrzeniowych oraz cen robót (usług) wykonywanych przez podległe przedsiębiorstwa (Monitor Polski Nr 24, poz. 171) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Za wyroby nietypowe w rozumieniu niniejszego zarządzenia uważa się wyroby, które nie są objęte obowiązującymi cennikami ze względu na jednostkowy lub małoseryjny charakter produkcji i wykonanie według warunków technicznych określonych indywidualnie przy każdym zamówieniu.
2.
Za usługi nietypowe uważa się roboty przemysłowe i usługi, które ze względu na swój charakter nie są objęte obowiązującymi cennikami (taryfami).
3.
Przepisy ust. 1 i 2 dotyczą wyrobów i usług wykonywanych przez przedsiębiorstwa podległe Ministrowi Zdrowia.
§  2.
1.
Podstawą do ustalenia cen zbytu wyrobów lub robót (usług) nietypowych jest jednostkowa kalkulacja wstępna kosztu własnego, sporządzona przez dostawcę (wykonawcę) zgodnie z zasadami i według wzorów ustalonych dla danych wyrobów i robót (usług) typowych, powiększona o 5% planowanego zysku.
2.
Kalkulacja wstępna kosztu własnego powinna być oparta na ścisłych danych technicznych, a w szczególności na rysunkach, szkicach, wzorach, na których podstawie dział głównego technologa lub komórka równorzędna przedsiębiorstwa ustala rodzaj materiałów oraz rodzaje operacji i czas robocizny niezbędny do wykonania nietypowego wyrobu lub roboty (usługi).
3.
Na podstawie danych, o których mowa w ust. 2, ustala się planowany koszt własny nietypowego wyrobu lub roboty (usługi) przyjmując:
1)
koszt materiałów - według cen obowiązujących w dniu sporządzenia kalkulacji, przy czym narzut procentowy kosztu zakupu obliczać należy w wysokości ustalonej planem techniczno-ekonomicznym w stosunku do wykazanej w kalkulacji wartości materiałów łącznie z paliwem technologicznym;
2)
koszt robocizny bezpośredniej - według obowiązującego systemu płac (taryfikator kwalifikacyjny, stawki płac, normy pracy);
3)
koszty specjalne w odniesieniu do przedmiotów wykonywanych we własnym zakresie - według kosztów wytwarzania, natomiast w odniesieniu do usług i obróbki obcej - według obowiązujących cenników, a w razie ich braku - według oferty lub uzgodnienia z dostawcą; do kosztów specjalnych zalicza się:

-

koszty wykonania dokumentacji konstrukcyjnej lub projektowo-kosztorysowej,

-

koszty budowy prototypu,

-

koszty wykonania specjalnego oprzyrządowania (na przykład: modele, przyrządy, sprawdziany itp.),

-

koszty obróbki - usług obcych,

-

koszt delegacji robotników w odniesieniu do robót terenowych;

4)
koszty pośrednie (wydziałowe, ogólnofabryczne, sprzedaży) - według procentowych narzutów przyjętych w planie techniczno-ekonomicznym.
§  3.
Dostawca (wykonawca) jest obowiązany sporządzić kalkulację (§2) w terminie 14 dni od daty otrzymania kompletnego pod względem technicznym zamówienia.
§  4.
1.
Ceny na wyroby nietypowe i roboty (usługi) nietypowe będą ustalane:
1)
jeżeli cena jednostkowa wyrobu nietypowego nie przekracza 2.000 zł lub wartość zamówienia na roboty (usługi) nietypowe nie przekracza 20.000 zł - przez dostawcę (wykonawcę) w porozumieniu z odbiorcą (zleceniodawcą), a w razie braku porozumienia cenę ustala jednostka nadrzędna dostawcy (wykonawcy) po uzgodnieniu z jednostką, której podlega odbiorca (zleceniodawca);
2)
jeżeli cena jednostkowa wyrobu nietypowego jest wyższa niż 2.000 zł, a nie przekracza 10.000 zł, albo jeżeli wartość zamówienia na roboty (usługi) nietypowe jest wyższa niż 20.000 zł, a nie przekracza 50.000 zł - przez jednostkę nadrzędną, której podlega dostawca (wykonawca), po uzgodnieniu z jednostką nadrzędną, której podlega odbiorca (zleceniodawca); w braku porozumienia cenę ustala Ministerstwo Zdrowia w porozumieniu z ministerstwem, któremu podlega odbiorca (zleceniodawca);
3)
jeżeli cena jednostkowa wyrobu nietypowego jest wyższa niż 10.000 zł albo jeżeli wartość zamówienia na roboty (usługi) nietypowe przekracza 50.000 zł - na wniosek jednostki nadrzędnej, której podlega dostawca, przez Ministerstwo Zdrowia po porozumieniu z ministerstwem, któremu podlega odbiorca (zleceniodawca); w razie braku porozumienia cenę ustala Państwowa Komisja Cen;
4)
w razie braku porozumienia pomiędzy dostawcą a odbiorcą co do wysokości ceny dostawca (jednostka nadrzędna, ministerstwo, któremu podlega dostawca) przesyła w terminie 7 dni od daty otrzymania zastrzeżeń wniosek o ustalenie ceny zbytu wraz z jednostkową kalkulacją wstępną, opinią odbiorcy i swoimi wyjaśnieniami do jednostki upoważnionej do decydowania o wysokości ceny; kopię pisma przekazującego sprawę dostawca przesyła odbiorcy (jednostce nadrzędnej, ministerstwu).
2.
Zasady określone w ust. 1 nie dotyczą robót (usług) wykonywanych na podstawie dokumentacji projektowo-kosztorysowej, zatwierdzonej przez komisje oceny projektów inwestycyjnych właściwego szczebla.
§  5.
1.
Porozumienie w sprawie ustalenia ceny zbytu następuje w drodze przesłania odbiorcy, jednostce nadrzędnej lub ministerstwu, któremu podlega odbiorca, wniosku z załączoną kalkulacją wstępną kosztu własnego. Odbiorca jest obowiązany w terminie 14 dni od daty otrzymania wniosku zgłosić zastrzeżenia co do projektowanej ceny.
2.
Niezgłoszenie w powyższym terminie zastrzeżeń uznaje się za dowód zaakceptowania projektowanej ceny.
§  6.
1.
W odniesieniu do wyrobów i robót (usług) nietypowych wykonawca po zakończeniu danej roboty obowiązany jest sporządzić natychmiast kalkulacje wynikowe kosztu własnego i porównać je z kalkulacjami planowanymi (wstępnymi), które służyły za podstawę do ustalenia ceny zbytu.
2.
Fakturowanie wyrobów i robót (usług) nietypowych następuje:
1)
jeżeli koszt rzeczywisty jest wyższy od kosztu planowanego przyjętego za podstawę do ustalania ceny - według ceny ustalonej,
2)
jeżeli koszt rzeczywisty jest niższy od kosztu planowanego - według kosztu rzeczywistego powiększonego o zysk 5%, ale nie wyżej od ustalonej ceny.
3.
Jeżeli po przeprowadzeniu weryfikacji oraz sporządzeniu kalkulacji wyniknie potrzeba wykonania robót dodatkowych, należy uzupełnić zlecenie (umowę), z tym że na robotę dodatkową powinna być przeprowadzona dodatkowa weryfikacja oraz uzupełniona kalkulacja.
§  7.
1.
W wyjątkowych przypadkach, za które uważa się:
1)
wykonanie robót (usług) w ramach specjalnych akcji ratowniczych lub zabezpieczających przed skutkami awarii,
2)
drobne roboty remontowe, których koszt wynikowy nie przekroczy 2.000 zł, o ile na to wyraża zgodę zleceniodawca,

- dostawca (wykonawca) ustala w porozumieniu z odbiorcą limit należności.

2.
Limit należności ustala się przed przystąpieniem do prac, o których mowa w ust. 1 pkt 1, na podstawie:
1)
kalkulacji wynikowych uprzednio wykonywanych przez dostawcę podobnych robót (usług) nietypowych,
2)
szacunku opartego na przesłankach technicznych, wynikających z przybliżonej kalkulacji wstępnej.
3.
W razie nieosiągnięcia porozumienia z odbiorcą co do wysokości limitu należności limit ten ustala właściwa jednostka nadrzędna w porozumieniu z jednostką nadrzędną, której podlega odbiorca, bez względu na wysokość należności.
4.
Ostateczne rozliczenie następuje na podstawie kalkulacji wynikowej kosztu własnego z uwzględnieniem 5% zysku, przy czym górną granicą tego rozliczenia jest ustalony limit należności.
§  8.
Przepisy niniejszego zarządzenia nie dotyczą artykułów i robót (usług) przeznaczonych na eksport.
§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024