Gromadzenie, wydatkowanie i ewidencja środków Funduszu Postępu Technicznego oraz zasady sprawozdawczości z zakresu gospodarki tymi środkami.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 12 grudnia 1958 r.
w sprawie trybu gromadzenia, wydatkowania i ewidencji środków Funduszu Postępu Technicznego oraz zasad sprawozdawczości z zakresu gospodarki tymi środkami.

Na podstawie § 10 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 września 1958 r. w sprawie utworzenia Funduszu Postępu Technicznego oraz jego przeznaczenia (Dz. U. Nr 61, poz. 302) i § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów i zmiany zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. z 1950 r. Nr 22, poz. 188 i z 1951 r. Nr 25, poz. 185) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Ilekroć w zarządzeniu niniejszym powołano przepisy rozporządzenia bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 września 1958 r. w sprawie utworzenia Funduszu Postępu Technicznego oraz jego przeznaczenia (Dz. U. Nr 61, poz. 302).
2.
Ilekroć w niniejszym zarządzeniu jest mowa o "Funduszu" bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć Fundusz Postępu Technicznego.
3.
Ilekroć w zarządzeniu niniejszym jest mowa o instytutach naukowo-badawczych, należy przez to rozumieć instytuty naukowo-badawcze i centralne laboratoria, nie prowadzone według zasad rozrachunku gospodarczego.
§  2.
Dysponentami Funduszu w rozumieniu niniejszego zarządzenia są:
1)
ministrowie wymienieni w § 1 rozporządzenia,
2)
jednostki organizacyjne upoważnione do dysponowania częścią Funduszu w myśl § 5 ust. 2 rozporządzenia,
3)
przedsiębiorstwa państwowe w przypadkach określonych w § 9 ust. 2 pkt 1 i 3 rozporządzenia.
§  3.
Dla gromadzenia i wydatkowania Funduszu otwiera się dysponentom Funduszu wymienionym w § 2 pkt 1 niniejszego zarządzenia - w Narodowym Banku Polskim, a pozostałym dysponentom - w bankach finansujących ich działalność eksploatacyjną, odrębne rachunki bankowe, zwane "rachunkami Funduszu Postępu Technicznego".
§  4. 1
1.
Kwoty narzutów obciążających koszty przedsiębiorstw przelewa się na rachunek Funduszu ministerstwa lub na rachunek Funduszu właściwego dysponenta w wysokości ustalonego dla przedsiębiorstwa wskaźnika procentowego narzutów od wartości faktycznie dokonanej sprzedaży wyrobów i usług w cenach zbytu, pomniejszonej o podatek obrotowy lub od operacji nietowarowych.
2.
Przedsiębiorstwa dokonują przelewu kwot, o których mowa w ust. 1, w ratach kwartalnych w terminie do 40 dni po rozpoczęciu I kwartału oraz w terminie do 25 dni po rozpoczęciu każdego z następnych kwartałów. Każda rata obejmuje zaliczkowe obliczenie narzutów od planowanej wartości sprzedaży wyrobów i usług na dany kwartał, skorygowane o rozliczenie narzutów za kwartał ubiegły w oparciu o wynikającą z danych bilansowych faktyczną wartość sprzedaży (ust. 1). Ewentualne korekty kwoty narzutów, przypadającej za rok ubiegły, wynikające ze zmiany danych bilansowych w toku badania i zatwierdzania rocznych sprawozdań finansowych, powinny być uwzględnione przy najbliższym dokonywaniu przelewów za następne kwartały.
3.
Właściwi ministrowie (kierownicy urzędów centralnych i jednostek równorzędnych) ustalą szczegółowy tryb i sposób gromadzenia środków Funduszu.
4.
Dotacje budżetowe przelewa się na rachunek Funduszu ministerstwa po otrzymaniu na ten cel odpowiednich kredytów budżetowych.
§  5.
Dysponenci Funduszu wydatkują środki Funduszu:
1)
w drodze udzielania dotacji:
a)
podległym instytutom naukowo-badawczym,
b)
podległym przedsiębiorstwom, a w szczególności biurom konstrukcyjnym, biurom projektowym, w przypadkach określonych w § 9 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia,
2)
w drodze pokrywania faktur (rachunków) w razie zlecenia prac jednostkom wymienionym w § 6 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia na podstawie umów,
3)
w drodze wypłacania nagród związanych z postępem technicznym,
4)
w drodze dokonywania przelewów na rachunki Funduszu innych dysponentów Funduszu.
§  6.
1.
Dotacje z Funduszu na rzecz instytutów naukowo-badawczych (§ 5 pkt 1 lit. a) udziela się w wysokości odpowiadającej programowi ich działalności związanej z postępem technicznym, a w szczególności:
1)
dotacje na rzecz instytutów finansowanych z Funduszu w pełnej wysokości udziela się w kwocie potrzebnej na pokrycie wydatków instytutu; przy udzielaniu dotacji potrąca się dochody własne instytutu;
2)
dotacje na rzecz instytutów gospodarujących na podstawie własnych dochodów oraz środków Funduszu udziela się w wysokości potrzebnej na sfinansowanie kosztów opracowania określonych zadań (tematów), objętych programem prac instytutu, nie więcej jednak niż do wysokości różnicy między planowanymi dochodami a wydatkami.
2.
Preliminarze instytutów naukowo-badawczych obejmują wszystkie ich dochody i wydatki oraz pozostałości środków na początek i koniec roku, nie wyłączając dochodów i wydatków planowanych dotychczas jako środki specjalne i gospodarstwa pomocnicze, prowadzone według zasad uproszczonych.
3.
Istniejące przy instytutach naukowo-badawczych gospodarstwa pomocnicze, prowadzone według zasad rozrachunku gospodarczego, mogą być nadal prowadzone do czasu wydania odmiennych przepisów.
4. 2
Wydatki na zakupy inwestycyjne instytutów naukowo-badawczych są objęte ich preliminarzami.
5. 3
Wydatki instytutów naukowo-badawczych na inwestycje, nie wymienione w ust. 4, są finansowane z budżetu Państwa w trybie określonym dla jednostek budżetowych..
6.
Do preliminarzy instytutów powinna być dołączona kalkulacja dochodów, wydatków oraz zatrudnienia i płac.
7.
Klasyfikację dochodów i wydatków oraz wzory preliminarzy i załączników do preliminarzy ustalają właściwi ministrowie w porozumieniu z Ministrem Finansów.
8.
Zbiorczy preliminarz instytutów naukowo-badawczych stanowi załącznik do planu finansowego Funduszu.
9.
Tryb zatwierdzania preliminarzy instytutów naukowo-badawczych oraz dokonywania w nich zmian określają właściwi ministrowie.
§  7.
Dysponenci Funduszu będący jednostkami budżetowymi gromadzą i wydatkują środki Funduszu oraz prowadzą ewidencję i sprawozdawczość z zakresu gospodarki tymi środkami według zasad określonych w przepisach o rachunkowości budżetowej oraz w niniejszym zarządzeniu.
§  8.
Dysponenci Funduszu będący jednostkami na rozrachunku gospodarczym gromadzą i wydatkują środki Funduszu oraz prowadzą ewidencję z zakresu gospodarki tymi środkami według zasad określonych w przepisach finansowo-księgowych dla jednostek na rozrachunku gospodarczym, natomiast sprawozdawczość według zasad określonych w niniejszym zarządzeniu.
§  9.
Instytuty naukowo-badawcze gromadzą i wydatkują środki uzyskane z dochodów własnych i z Funduszu oraz prowadzą ewidencję i sprawozdawczość z zakresu swej gospodarki finansowej według zasad określonych w przepisach o rachunkowości budżetowej dla zakładów budżetowych oraz w niniejszym zarządzeniu.
§  10.
Dysponenci Funduszu oraz instytuty naukowo-badawcze prowadzą ewidencję kosztów prac związanych z postępem technicznym według poszczególnych tematów prac badawczych, przewidzianych w dokumentacji, określającej cel, zakres i przewidywane koszty prac. Koszty ogólne (pośrednie) prac naukowo-badawczych podlegają rozliczeniu na tematy prac naukowo-badawczych proporcjonalnie do kosztów bezpośrednich. Tryb rozliczania kosztów ogólnych określają właściwe ministerstwa.
§  11.
1.
Dysponenci Funduszu składają kwartalne i roczne sprawozdania z gospodarki środkami Funduszu w trybie określonym w przepisach o rachunkowości budżetowej według wzoru RB 30, stanowiącym załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
2.
Dane zawarte w sprawozdaniach RB 30 dysponentów będących jednostkami na rozrachunku gospodarczym podlegają włączeniu do zbiorczej sprawozdawczości budżetowej ministerstwa.
3. 4
W sprawozdaniach sporządzanych według wzoru Rb30 podaje się dochody i wydatki w układzie ustalonym w planie finansowym Funduszu na dany rok.
4. 5
Ministerstwa (urzędy centralne i jednostki równorzędne) przesyłają kopie sprawozdań, o których mowa w ust. 1, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Komitetowi do Spraw Techniki.
§  12. 6
(skreślony).
§  13.
1.
W ministerstwach wymienionych w § 1 rozporządzenia nie mogą być prowadzone środki specjalne typu 13 "Scentralizowane akcje gospodarcze" - w zakresie rozdziału 3 "Fundusz nagród za postęp techniczny" i rozdziału 4 "Fundusz prac konstrukcyjnych i doświadczalnych" oraz inne środki specjalne przeznaczone na finansowanie postępu technicznego.
2.
Pozostałości niewykorzystanych środków specjalnych, określonych w ust. 1, podlegają przelaniu na Fundusz Postępu Technicznego.
§  14.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1959 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1 7

SPRAWOZDANIE Z GOSPODARKI ŚRODKAMI FUNDUSZU POSTĘPU TECHNICZNEGO ZA OKRES OD DNIA 1 STYCZNIA DO .................... 195... R.

§ Określenie rodzaju dochodów Dochody
zatwierdzono według planu na rok wpłacono na rachunek bankowy od początku roku dochody od początku roku
1 2 3 4 5
1 Narzuty obciążające koszty przedsiębiorstw
2 Dotacje budżetowe
3 Dotacje budżetowe na inwestycje zdecentralizowane
4 Inne dochody
5 Przelewy x
Razem
Zwiększenie Funduszu
Pozostałość na początku roku x x
Ogółem
§ Określenie rodzaju wydatków Wydatki
zatwierdzono według planu na rok wypłacono z rachunku bankowego od początku roku koszty od początku roku
1 2 3 4 5
1 Dotacje dla instytutów naukowo-badawczych
2 Dotacje dla przedsiębiorstw
3 Inwestycje zdecentralizowane
4 Zlecenia i prace własne
5 Nagrody
6 Inne wydatki
7 Przelewy x
Razem
Zmniejszenie Funduszu x x
Pozostałość na koniec okresu sprawozdawczego
Ogółem
Wzór RB 30.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2 8

(skreślony)

1 § 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 28 marca 1961 r. (M.P.61.29.142) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 kwietnia 1961 r.
2 § 6 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 28 marca 1961 r. (M.P.61.29.142) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 kwietnia 1961 r.
3 § 6 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 28 marca 1961 r. (M.P.61.29.142) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 kwietnia 1961 r.
4 § 11 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 28 marca 1961 r. (M.P.61.29.142) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 kwietnia 1961 r.
5 § 11 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 28 marca 1961 r. (M.P.61.29.142) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 kwietnia 1961 r.
6 § 12 skreślony przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 28 marca 1961 r. (M.P.61.29.142) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 kwietnia 1961 r.
7 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia z dnia 28 marca 1961 r. (M.P.61.29.142) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 kwietnia 1961 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
8 Załącznik nr 2 skreślony przez § 1 pkt 6 zarządzenia z dnia 28 marca 1961 r. (M.P.61.29.142) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 kwietnia 1961 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024