Zakres i tryb koordynowania działalności organów kontroli, rewizji i inspekcji z działalnością Najwyższej Izby Kontroli.

UCHWAŁA
RADY PAŃSTWA
z dnia 20 listopada 1958 r.
w sprawie zakresu i trybu koordynowania działalności organów kontroli, rewizji i inspekcji z działalnością Najwyższej Izby Kontroli.

W celu skoordynowania działalności organów kontroli, rewizji i inspekcji z działalnością Najwyższej Izby Kontroli, należytego wykorzystania wyników kontroli oraz uniknięcia zbiegu kontroli Rada Państwa na podstawie art. 9 ustawy z dnia 13 grudnia 1957 r. o Najwyższej Izbie Kontroli (Dz. U. Nr 61, poz. 330) postanawia, co następuje:
§  1.
Następujące organy kontroli, rewizji i inspekcji obowiązane są do koordynowania swojej działalności z działalnością Najwyższej Izby Kontroli, zwanej w dalszych przepisach "NIK":

- księgowi-rewidenci we wszystkich resortach,

- Główny Inspektorat Kontrolno-Rewizyjny Ministerstwa Finansów oraz inspektoraty kontrolno-rewizyjne przy prezydiach wojewódzkich rad narodowych w zakresie kontroli finansowo-ekonomicznych,

- organy kontroli, rewizji i inspekcji Ministerstwa Finansów oraz instytucji kredytowych i finansowych, podległych Ministerstwu Finansów,

- Państwowa Inspekcja Handlowa,

- Główna Kontrola Wojskowa,

-Wydział Kontroli Zużycia Drewna Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego,

- Inspekcja Centralnego Zarządu Ubezpieczeń Społecznych.

§  2.
Organy, o których mowa w § 1, zwane dalej "organami kontroli", obowiązane są:
a)
uzgadniać z NIK kwartalne plany kontroli,
b)
przeprowadzać w przypadkach szczególnie uzasadnionych niektóre kontrole wspólnie z NIK pod jej kierownictwem,
c)
wykonywać kontrole doraźne zlecone przez NIK,
d)
przesyłać do NIK wyniki ważniejszych kontroli oraz okresowe sprawozdania.
§  3.
1.
Organy kontroli uzgadniają, w zależności od swojego zakresu i zasięgu działania, swoje kwartalne plany kontroli odpowiednio z NIK lub z właściwą delegaturą.
2.
Kwartalne plany kontroli wymieniają tematy kontroli, a w miarę potrzeby - jednostki objęte kontrolą i czasokres kontroli.
§  4.
1.
Kontrole wspólne polegają na uczestnictwie inspektorów NIK i inspektorów innych organów kontroli w łącznej ekipie kontrolnej; w tych przypadkach kierownictwo kontrolą i kierowanie wystąpień zawierających uwagi i wnioski należy do NIK.
2.
Wspólne przeprowadzenie kontroli może również polegać na uzgodnieniu organizacji kontroli oraz wspólnym ustaleniu tematów kontroli, jednostek, czasokresu, a w miarę potrzeby - również składu ekip kontrolnych i postępowania pokontrolnego.
§  5.
Zlecenia w przedmiocie wykonania kontroli doraźnych powinny określać temat i jednostki podlegające kontroli oraz w miarę potrzeby - termin przeprowadzenia kontroli i wskazówki metodyczne.
§  6.
1.
Organy kontroli przesyłają do NIK wyniki ważniejszych kontroli bezzwłocznie po ich zakończeniu.
2.
Organy kontroli przesyłają do NIK odpisy sprawozdań kwartalnych ze swej działalności.
§  7.
NIK i jej delegatury mogą zwoływać narady z organami kontroli w celu wymiany doświadczeń w zakresie metod, techniki i organizacji kontroli.
§  8.
1.
Organy kontroli wymienione w § 1 oraz wszelkie inne organy kontroli, rewizji i inspekcji są obowiązane do wykonywania kontroli doraźnych na zlecenie NIK.
2.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli w porozumieniu z Prezesem Rady Ministrów może zobowiązać organy kontroli, rewizji i inspekcji nie wymienione w § 1 do koordynowania swojej działalności z działalnością NIK w zakresie nie wykraczającym poza postanowienia niniejszej uchwały.
§  9.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1959 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024