Zm.: zarządzenie z dnia 22 października 1956 r. w sprawie zasad obrotu butlami do gazów technicznych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA PRZEMYSŁU CHEMICZNEGO
z dnia 6 września 1958 r.
zmieniające zarządzenie z dnia 22 października 1956 r. w sprawie zasad obrotu butlami do gazów technicznych.

Na podstawie § 11 uchwały nr 740 Prezydium Rządu z dnia 30 października 1954 r. w sprawie gospodarki butlami do gazów technicznych (Monitor Polski z 1954 r. Nr 109, poz. 1499 i z 1955 r. Nr 84, poz. 993) zarządza się, co następuje:
§  1.
W zarządzeniu Ministra Przemysłu Chemicznego z dnia 22 października 1956 r. w sprawie zasad obrotu butlami do gazów technicznych (Monitor Polski Nr 93, poz. 1041) wprowadza się następujące zmiany:
1)
§ 6 otrzymuje brzmienie:

"§ 6. Odbiór i zgłaszanie reklamacji dotyczących butli pełnych oraz butli użyczonych przez zakład produkcyjny drugiemu zakładowi następuje zgodnie z przepisami zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 15 października 1956 r. w sprawie przydziałów, rozdzielników, uzgodnień dostaw i ogólnych warunków dostawy (Monitor Polski Nr 89, poz. 1016).";

2)
§ 8 otrzymuje brzmienie:

"§ 8. 1. Odbiorca obowiązany jest zwrócić dostawcy butle tej samej ilości i rodzaju, w jakich pobrał je od tegoż dostawcy bezzwłocznie po ich opróżnieniu z gazu, nie później jednak niż w terminie wyznaczonym zgodnie z § 5.

2. Termin, o którym mowa w ust. 1, liczy się od dnia odbioru pełnych butli z zakładu dostawcy albo od dnia wysłania butli do dnia zwrotu butli do zakładu dostawcy lub do dnia wysłania butli publicznym środkiem transportu. Dniem wysłania jest data stempla przewoźnika na liście przewozowym. Przy obliczaniu terminu nie uwzględnia się dnia, w którym nastąpił odbiór lub wysłanie butli.

3. Hurtownie chemiczne obowiązane są zwrócić zakładom produkującym gazy opróżnione butle bezzwłocznie po ich otrzymaniu od odbiorców załączając specyfikację określającą ilość, rodzaj i numery butli.

4. Zasady rozliczeń z tytułu zwrotu butli zakładom produkującym gazy przez hartownie chemiczne ustali Centralny Zarząd Przemysłu Syntezy Chemicznej w porozumieniu z Zarządem Hurtu.

5. Jednostki, których butle stanowią środki trwałe, powinny je oznaczyć w sposób umożliwiający ustalenie ich przynależności do danej jednostki.";

3)
§ 9 otrzymuje brzmienie:

"§ 9. 1. W razie nie zwrócenia w terminie butli odbiorca obowiązany jest zapłacić dostawcy tytułem kary po 25 zł za każdy dzień zwłoki. Łączna suma kar nie może przekraczać trzykrotnej wartości butli.

2. Uiszczenie kar za zwłokę przewidzianych w ust. 1 nie zwalnia odbiorcy od obowiązku zwrotu butli.

3. W razie zwrócenia butli niekompletnej odbiorca obowiązany jest uiścić tytułem kary trzykrotną wartość cennikową brakujących części według cen zbytu.

4. Jeżeli zwrot butli nie nastąpił w terminie ustalonym zgodnie z § 5, dostawca w terminie nie dłuższym niż 15 dni od dnia upływu wyznaczonego terminu obciąża odbiorcę karą za zwłokę w wysokości ustalonej w ust. 1 i wzywa jednocześnie odbiorcę do dobrowolnej zapłaty kary w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania. Wezwanie do dobrowolnej zapłaty nie wstrzymuje dalszego obliczania kar. Po bezskutecznym upływie tego terminu dostawca wystąpi niezwłocznie z wnioskiem do właściwej komisji arbitrażowej o zapłatę kar za zwłokę oraz o orzeczenie zwrotu bulli.

5. Wezwanie przez dostawcę do zapłaty kary w terminie późniejszym niż 15 dni nie zwalnia odbiorcy od obowiązku zapłaty kary za cały okres przetrzymania butli.

6. W razie otrzymania butli niekompletnej dostawca obciąża odbiorcę karą w wysokości ustalonej w ust. 3 i wzywa odbiorcę do dobrowolnej zapłaty w terminie 14 dni od daty otrzymania wezwania. Po bezskutecznym upływie tego terminu dostawca wystąpi niezwłocznie z wnioskiem do właściwej komisji arbitrażowej o zapłatę kar.

7. Dostawca może nie dochodzić kar, jeżeli ich wysokość nie przekracza 100 zł w chwili dochodzenia. W innych przypadkach zaniechanie dochodzenia kary dopuszczalne jest na podstawie decyzji organu nadrzędnego.";

4)
w § 10 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:

"2. W razie braku odpowiedzi w terminie 14 dni od daty wysłania wniosku odbiorcy uważa się wniosek za przyjęty bez zastrzeżeń.";

5)
w § 13 ust. 2 i w § 14 liczbę 8 zastępuje się liczbą 14;
6)
w tabeli terminów zwrotu butli do gazów technicznych, stanowiącej załącznik do zarządzenia, wprowadza się następujące zmiany:
a)
w pkt 1 lit. c) skreśla się wyrazy "instytutów naukowo-badawczych, zakładów naukowych",
b)
w pkt 2 po wyrazach "powietrze sprężone" dodaje się wyraz "wodór",
c)
w pkt 3 lit. a) "dla odbiorców nabywających kwas węglowy do dalszej odprzedaży w okresie od 1.IV. do 30.IX." w rubryce "termin zwrotu w dniach" liczbę 60 zastępuje się liczbą 40,
d)
w pkt 3 lit. c) "dla wiejskich jednostek handlu detalicznego prowadzących zakłady gastronomiczne i pobierających kwas węglowy od tych zakładów w okresie od 1.IV. do 30 IX." w rubryce "termin zwrotu w dniach" liczbę 30 zastępuje się liczbą 25 i liczbę 60 liczbą 50,
e)
dodaje się pkt 7a w brzmieniu:

"gazy wymienione w pkt 1-7 dla instytutów naukowo-badawczych i zakładów naukowych - 120 dni".

§  2.
Kary za nieterminowy zwrot butli wymierza się w wysokości obowiązującej w dniu powstania zwłoki.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024