Nadanie statutu stowarzyszeniu wyższej użyteczności "Związek Ochotniczych Straży Pożarnych".

UCHWAŁA
RADY MINISTRÓW
z dnia 14 sierpnia 1958 r.
w sprawie nadania statutu stowarzyszeniu wyższej użyteczności "Związek Ochotniczych Straży Pożarnych".

Na podstawie art. 47 ust. 2 prawa o stowarzyszeniach (Dz. U. z 1932 r. Nr 94, poz. 808 z późniejszymi zmianami) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
Stowarzyszeniu "Związek Ochotniczych Straży Pożarnych", uznanemu na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 sierpnia 1958 r. (Dz. U. Nr 52, poz. 248) za stowarzyszenie wyższej użyteczności, nadaje się statut stanowiący załącznik do uchwały.
§  2.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Spraw Wewnętrznych.
§  3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT ZWIĄZKU OCHOTNICZYCH STRAŻY POŻARNYCH

I.

Charakter, zadania i środki działania.

§  1.
Związek Ochotniczych Straży Pożarnych jest stowarzyszeniem wyższej użyteczności w rozumieniu prawa o stowarzyszeniach, działającym na mocy przepisów tego prawa oraz postanowień niniejszego statutu. W dalszych postanowieniach niniejszego statutu przez wyrażenie "Związek" rozumie się Związek Ochotniczych Straży Pożarnych.
§  2.
Terenem działalności Związku jest obszar Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. Siedzibą władz naczelnych Związku jest m. st. Warszawa.
§  3.
Związek posiada osobowość prawną. Może przyjmować zapisy i darowizny oraz nabywać i zbywać majątek ruchomy i nieruchomy bez ograniczeń i potrzeby uzyskiwania zezwoleń, przewidzianych w przepisach specjalnych regulujących sprawy zapisów i darowizn oraz nabywania majątku przez osoby fizyczne i prawne.
§  4.
Związek posiada sztandar oraz używa pieczęci, znaków, mundurów, dystynkcji oraz odznaczeń korporacyjnych według wzorów ustalonych za zezwoleniem Ministra Spraw Wewnętrznych.
§  5.
Zadaniem Związku jest:

- pobudzanie i wszechstronne rozwijanie wszelkiej inicjatywy zmierzającej do zwiększenia udziału społeczeństwa w ochronie przeciwpożarowej;

- jednoczenie za pośrednictwem okręgów wojewódzkich i oddziałów powiatowych wszystkich ochotniczych straży pożarnych oraz sprawowanie nad nimi opieki związkowej;

- prowadzenie pracy kulturalno-wychowawczej oraz pogłębianie poczucia miłości do Polski Ludowej wśród członków ochotniczych straży pożarnych.

§  6.
Zadania określone w § 5 Związek realizuje przez:
1)
współdziałanie z władzami państwowymi oraz organami administracji państwowej, jednostkami gospodarki narodowej i organizacjami społecznymi w zakresie organizowania i działalności ochotniczych straży pożarnych,
2)
udział w komisjach kontroli społecznej, powoływanych do spraw ochrony przeciwpożarowej,
3)
opracowywanie wniosków zmierzających do podniesienia stanu ochrony przeciwpożarowej,
4)
współdziałanie z właściwymi organami państwowymi w zakresie terenowej obrony przeciwlotniczej,
5)
czuwanie nad wykonywaniem przez okręgi, oddziały i ochotnicze straże pożarne ich zadań statutowych oraz przestrzeganie jednolitych zasad ich ustroju i działalności,
6)
rozwijanie wychowania fizycznego i sportu oraz prac kulturalno-oświatowych w ochotniczych strażach pożarnych,
7)
wydawanie i rozpowszechnianie czasopism związkowych, wydawnictw fachowych, materiałów propagandowych w zakresie ochrony przeciwpożarowej oraz urządzanie wystaw, muzeów, odczytów propagandowych itp.,
8)
popieranie wynalazczości i wytwórczości z dziedziny ochrony przeciwpożarowej,
9)
propagowanie, inicjowanie i prowadzenie współzawodnictwa i racjonalizatorstwa w zakresie wykonywania zadań ochotniczych straży pożarnych,
10)
prowadzenie przez okręgi i oddziały powiatowe działalności gospodarczej w dziedzinach związanych z ochroną przeciwpożarową,
11)
organizowanie przez okręgi i oddziały powiatowe zaopatrywania straży pożarnych i innych użytkowników w sprzęt, narzędzia i urządzenia przeciwpożarowe,
12)
uzyskiwanie funduszów i właściwe gospodarowanie nimi,
13)
utrzymywanie łączności z podobnymi organizacjami ochrony przeciwpożarowej za granicą.

II.

Członkowie Związku.

§  7.
1.
Członkami Związku mogą być osoby prawne i fizyczne.
2.
Członkowie Związku dzielą się na czynnych, popierających i honorowych.
§  8.
Członkiem czynnym jest każda ochotnicza straż pożarna zarejestrowana przez właściwą władzę rejestracyjną działającą na podstawie wzorcowego statutu ustalonego przez Ministra Spraw Wewnętrznych oraz zgłoszona w oddziale powiatowym Związku.
§  9.
Przyjmowanie do Związku oraz usuwanie ze Związku członków czynnych należy do kompetencji oddziału powiatowego.
§  10.
Członkami popierającymi Związku mogą być osoby fizyczne i prawne, które zgłoszą swoje przystąpienie do Związku w oddziale powiatowym oraz opłacą składkę członkowską.
§  11.
Członkiem honorowym może zostać osoba szczególnie zasłużona za wybitną i owocną działalność dla pożarnictwa. Godność członka honorowego nadaje Zarząd Główny. Członkowie honorowi nie opłacają składek.
§  12.
1.
Członkowie Związku są obowiązani:
1)
podporządkować się zarządzeniom władz Związku w zakresie postanowień statutu, regulaminu, jak również dokładać wszelkich starań w kierunku jak najlepszego wywiązywania się z przyjętych na siebie obowiązków,
2)
dbać o dobrą opinię Związku i całego pożarnictwa,
3)
opłacać składkę członkowską.
2.
Członkowie czynni ponadto mają obowiązek nadsyłać do właściwego oddziału powiatowego plany działalności oraz sprawozdania i inne materiały ustalone w drodze regulaminów i instrukcji.
§  13.
1.
Członkowie Związku mają prawo korzystać z wszelkiej pomocy oraz urządzeń zarówno fachowych, jak kulturalnych będących w rozporządzeniu Związku.
2.
Ponadto członkowie czynni mają prawo brać udział w kierowaniu sprawami ochotniczych straży pożarnych przez swych delegatów we władzach Związku.

III.

Naczelne władze Związku.

§  14.
Naczelnymi władzami Związku są:
1)
Walny Zjazd Związku,
2)
Zarząd Główny Związku,
3)
Główna Komisja Rewizyjna Związku,
4)
Związkowy Sąd Honorowy.

IV.

Walny Zjazd Związku.

§  15.
Walny Zjazd jest najwyższą władzą Związku. Zjazd może być zwyczajny lub nadzwyczajny.
§  16.
W Walnym Zjeździe Związku udział biorą:
1)
delegaci wybrani na zjazdach okręgowych,
2)
członkowie Zarządu Głównego Związku,
3)
prezesi zarządów okręgowych Związku,
4)
członkowie Głównej Komisji Rewizyjnej Związku,
5)
przedstawiciel Państwowego Zakładu Ubezpieczeń.
§  17.
Walny Zjazd Związku zwoływany jest przez Zarząd Główny co cztery lata.
§  18.
Nadzwyczajny Zjazd Związku jest zwoływany z ważnych przyczyn na podstawie uchwały Zarządu Głównego na wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej lub na żądanie co najmniej 1/3 zarządów okręgów.
§  19.
Zawiadomienia o terminie Walnego Zjazdu wraz z proponowanym porządkiem obrad rozsyła Zarząd Główny co najmniej na 30 dni przed terminem Walnego Zjazdu.
§  20.
Uchwały Walnego Zjazdu Związku podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania. Wyjątek stanowią uchwały w sprawach dotyczących zmian statutu lub rozwiązania Związku. Są one prawomocne, gdy zapadają większością co najmniej dwóch trzecich liczby głosów przy obecności co najmniej dwóch trzecich członków uprawnionych do głosowania.
§  21.
Do zakresu uprawnień Walnego Zjazdu należy:
1)
wysłuchanie, rozpatrzenie i przyjęcie sprawozdań Zarządu Głównego i Głównej Komisji Rewizyjnej z działalności Związku,
2)
ustalenie wytycznych działalności Związku,
3)
wybory Zarządu Głównego oraz Głównej Komisji Rewizyjnej i Związkowego Sądu Honorowego,
4)
podejmowanie decyzji w sprawach przedstawionych przez Zarząd Główny i Główną Komisję Rewizyjną,
5)
rozstrzyganie odwołań od decyzji zarządu Głównego,
6)
rozpatrywanie wniosków zgłoszonych na Walny Zjazd przez poszczególne okręgi Związku,
7)
podejmowanie uchwał w sprawie zmian statutu i rozwiązania Związku.

V.

Zarząd Główny.

§  22.
1.
Zarząd Główny Związku składa się z 35 członków. Zarząd Główny wybiera spośród swego grona Prezydium składające się z prezesa, dwóch wiceprezesów, skarbnika i inspektora naczelnego, którym może być tylko członek Korpusu Technicznego Pożarnictwa, wybrany spośród kandydatów uzgodnionych z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych. W skład Prezydium wchodzi z urzędu Komendant Główny Straży Pożarnych.
2.
Kadencja Zarządu Głównego trwa cztery lata.
§  23.
Do zakresu działania Zarządu Głównego należy:
1)
kierowanie działalnością Związku,
2)
realizacja wytycznych Walnego Zjazdu,
3)
zatwierdzanie problemowych planów pracy oraz budżetu Związku,
4)
zatwierdzanie planów działalności i budżetu okręgów wojewódzkich,
5)
analiza stanu ochrony przeciwpożarowej i wysuwanie odpowiednich wniosków,
6)
zatwierdzanie składu zarządów okręgowych oraz etatów dla okręgów,
7)
ustalanie wysokości składek członkowskich, zasad ich pobierania i podziału,
8)
podejmowanie decyzji w sprawach majątkowych,
9)
powoływanie placówek badawczo-naukowych, stałych komisji naukowych i stacji doświadczalnych w zakresie zadań Związku oraz powoływanie fachowych komisji jako organu doradczego Zarządu,
10)
zatwierdzanie regulaminów Związku,
11)
decydowanie w sprawach przedstawionych przez Prezydium Zarządu Głównego,
12)
zwoływanie zwyczajnych i nadzwyczajnych zjazdów Związku,
13)
przyznawanie ustalonych regulaminami odznaczeń.
§  24.
Zebrania Zarządu Głównego odbywają się w miarę potrzeby, lecz nie rzadziej niż trzy razy w roku, i zwoływane są przez prezesa lub jednego z wiceprezesów.
§  25.
Uchwały Zarządu Głównego są prawomocne przy obecności co najmniej połowy członków. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów.
§  26.
Do zakresu działania Prezydium Zarządu Głównego należą:
1)
reprezentowanie Związku na zewnątrz,
2)
kierowanie całokształtem prac Związku oraz nadzór i kontrola nad podległymi władzami Związku na wszystkich szczeblach organizacyjnych,
3)
opracowanie szczegółowego planu pracy i budżetu oraz ich realizacja,
4)
opracowanie regulaminów i instrukcji dla poszczególnych ogniw i jego członków,
5)
organizowanie, koordynowanie i kontrola działalności ogniw Związku i członków czynnych w zakresie usługowo-produkcyjnym oraz udzielanie im pomocy,
6)
projektowanie podziału dochodów z działalności gospodarczej i usługowej, w zakresie środków finansowych otrzymywanych z Państwowego Zakładu Ubezpieczeń oraz dotacji państwowych i innych,
7)
przedstawianie Komendantowi Głównemu Straży Pożarnych wniosków o awanse oficerów Korpusu Technicznego Pożarnictwa zatrudnionych w ogniwach Związku,
8)
przyznawanie członkom nagród i wymierzanie ustalonych regulaminowo kar,
9)
zwoływanie posiedzeń Zarządu Głównego,
10)
inicjowanie i prowadzenie wszelkich prac wynikających z postanowień statutu i regulaminu Związku.
§  27.
Posiedzenia Prezydium Zarządu Głównego odbywają się w miarę potrzeby i nie rzadziej niż raz w miesiącu.
§  28.
1.
Umowy, zobowiązania, pełnomocnictwa i inne akty prawne podpisuje w imieniu Zarządu Głównego prezes lub skarbnik oraz inspektor naczelny.
2.
Dokumenty finansowe podpisuje prezes lub skarbnik oraz główny księgowy.
§  29.
Organizację i tryb pracy Prezydium Zarządu Głównego określa regulamin uchwalony przez Zarząd Główny.
§  30.
1.
Do wykonywania swoich zadań Zarząd Główny powołuje biuro Zarządu pod kierownictwem Inspektora Naczelnego.
2.
Zakres czynności Inspektora Naczelnego i biura określi regulamin uchwalony przez Zarząd Główny.

VI.

Okręgi wojewódzkie Związku.

§  31.
1.
Okręg wojewódzki obejmuje swym zasięgiem obszar województwa.
2.
O tworzeniu ogniw organizacyjnych Związku na terenie miast wyłączonych z województw decyduje Zarząd Główny.
§  32.
Do okręgu wojewódzkiego należy wykonywanie zadań Związku na obszarze województwa, a w szczególności:
1)
organizowanie oddziałów powiatowych (miejskich) oraz kontrola ich działalności,
2)
czuwanie nad prawidłowym wykonywaniem przez ochotnicze straże pożarne ich zadań statutowych,
3)
ustalanie zgodnie z zarządzeniami Zarządu Głównego wytycznych dla oddziałów powiatowych i ochotniczych straży pożarnych oraz udzielanie im pomocy w zakresie wykonywania przez nie ich zadań statutowych,
4)
zatwierdzanie składu zarządów oddziałów powiatowych, planów pracy i sprawozdań z działalności,
5)
współdziałanie w radami narodowymi, instytucjami i organizacjami społecznymi w zakresie ochrony przeciwpożarowej wykonywanej przez ochotnicze straże pożarne na obszarze województwa,
6)
opiniowanie dla właściwych organów rad narodowych wniosków o rejestrację poszczególnych ochotniczych straży pożarnych na terenie województwa,
7)
wydawanie i rozpowszechnianie wydawnictw, czasopism i materiałów propagandowych oraz organizowanie zebrań i odczytów propagandowych w zakresie ochrony przeciwpożarowej,
8)
popieranie wynalazczości i wytwórczości przeciwpożarowej.
§  33.
Zadania swoje wykonuje okręg wojewódzki bezpośrednio bądź za pośrednictwem oddziałów powiatowych w ramach obowiązujących przepisów oraz zgodnie z postanowieniami niniejszego statutu i uchwałami władz związkowych.
§  34.
1.
Okręg wojewódzki może przyjmować bezwarunkowe zapisy i darowizny oraz nabywać i zbywać majątek ruchomy bez ograniczeń. Przyjęcie darowizny warunkowej lub zapisu, nabycie lub zbycie nieruchomości oraz obciążenie jej zobowiązaniami pieniężnymi wymaga uprzedniej zgody ze strony Zarządu Głównego.
2.
Nabyty przez okręg wojewódzki majątek jest własnością Związku, pozostaje on jednak w użytkowaniu okręgu wojewódzkiego na zasadach określonych przez Zarząd Główny.

VII.

Władze okręgu wojewódzkiego Związku.

§  35.
Władzami okręgu wojewódzkiego są:
1)
zjazd okręgu,
2)
zarząd okręgu,
3)
okręgowa komisja rewizyjna,
4)
okręgowy oddział Związkowego Sądu Honorowego.

VIII.

Zjazd okręgu.

§  36.
Najwyższą władzą na terenie okręgu wojewódzkiego jest zjazd okręgu. Zjazd okręgu może być zwyczajny i nadzwyczajny. Zwyczajny zjazd okręgu jest zwoływany przez zarząd okręgu co trzy lata.
§  37.
W zjeździe okręgu udział biorą:
1)
delegaci wybrani na zjazdach powiatowych Związku,
2)
członkowie zarządu okręgu,
3)
prezesi zarządów oddziałów powiatowych,
4)
członkowie okręgowej komisji rewizyjnej,
5)
przedstawiciel Państwowego Zakładu Ubezpieczeń.
§  38.
Nadzwyczajny zjazd okręgu jest zwoływany z ważnych przyczyn na podstawie uchwały Zarządu Głównego, zarządu okręgu albo okręgowej komisji rewizyjnej lub na żądanie 1/3 zarządów oddziałów.
§  39.
Zawiadomienia o terminie zjazdu okręgowego rozsyła zarząd co najmniej na dwa tygodnie przed terminem zjazdu.
§  40.
Uchwały zjazdu okręgu podejmowane są zwykłą większością głosów i są one prawomocne przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
§  41.
Do kompetencji zjazdu okręgu należy:
1)
wysłuchanie i przyjęcie sprawozdania zarządu i okręgowej komisji rewizyjnej,
2)
uchwalenie ogólnego planu pracy na okres następny,
3)
wybór członków zarządu okręgu, członków okręgowej komisji rewizyjnej oraz członków okręgowego oddziału Związkowego Sądu Honorowego,
4)
wybór delegatów na Walny Zjazd Związku w liczbie po 8 delegatów z każdego okręgu, a w okręgach, w których ogólna liczba ochotniczych straży pożarnych przekracza 800 - ponadto po 1 delegacie na każde 200 ochotniczych straży pożarnych ponad ilość 800; każdą zaczętą ilość przekraczającą jednostkę uprawnioną do wyboru delegata uważa się za pełne 200,
5)
decydowanie w sprawach przedstawionych przez zarząd okręgu, okręgową komisję rewizyjną lub zarządy poszczególnych oddziałów powiatowych,
6)
rozstrzyganie odwołań od decyzji zarządu okręgu.

IX.

Zarząd okręgu.

§  42.
1.
Zarząd okręgu składa się z 19 do 25 członków wybranych na zjeździe okręgowym. Zarząd okręgu wybiera spośród swego grona prezydium składające się z prezesa, dwóch wiceprezesów, skarbnika i inspektora okręgowego, którym może być tylko członek Korpusu Technicznego Pożarnictwa, wybrany spośród kandydatów uzgodnionych z Zarządem Głównym Związku.
2.
W skład prezydium wchodzi z urzędu komendant wojewódzki straży pożarnych.
3.
Kadencja zarządu okręgu trwa trzy lata.
§  43.
Do zakresu działania zarządu okręgu należy:
1)
wykonywanie zarządzeń władz naczelnych Związku i uchwał zjazdu okręgu,
2)
zatwierdzanie składu zarządów oddziałów powiatowych,
3)
ocena sprawozdań z działalności poszczególnych zarządów oddziałów Związku na terenie województwa i podejmowanie odpowiednich uchwał,
4)
zatwierdzanie problemowych planów pracy okręgu wojewódzkiego,
5)
rozpatrywanie stanu ochrony przeciwpożarowej w województwie i wysuwanie wniosków w tym zakresie,
6)
decydowanie w sprawach przedstawionych przez prezydium zarządu okręgu,
7)
zwoływanie zjazdów okręgów.
§  44.
Posiedzenia zarządu okręgu odbywają się nie rzadziej niż trzy razy w roku i zwoływane są przez prezesa lub jednego z wiceprezesów.
§  45.
Uchwały zarządu okręgu zapadają zwykłą większością i przy obecności co najmniej połowy członków Zarządu.
§  46.
Organizację i tryb pracy prezydium zarządu okręgu określa regulamin ustalony przez Zarząd Główny.
§  47.
Do zakresu działania prezydium zarządu okręgu należy:
1)
wykonywanie zarządzeń władz naczelnych Związku i uchwał zarządu okręgu,
2)
opracowywanie planów pracy, budżetu i ich realizacja,
3)
nadzór i kontrola nad działalnością oddziałów powiatowych w zakresie prac określonych statutem,
4)
zatwierdzanie planów działalności oddziałów powiatowych,
5)
przyznawanie nagród i wymierzanie kar ustalonych regulaminowo,
6)
wyrażanie zgody na ubieganie się przez oddziały powiatowe o zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej i usługowej w dziedzinach związanych z ochroną przeciwpożarową,
7)
inicjowanie i prowadzenie wszelkich innych prac wynikających z postanowień statutu i regulaminu Związku,
8)
reprezentowanie Związku na terenie województwa,
9)
zwoływanie posiedzeń zarządu okręgu.
§  48.
Posiedzenia prezydium zarządu okręgu odbywają się nie rzadziej niż raz w miesiącu.
§  49.
Umowy, zobowiązania oraz inne akty prawne podpisuje prezes lub skarbnik i inspektor okręgowy. Dokumenty finansowe podpisują prezes lub skarbnik i główny księgowy.
§  50.
1.
Do wykonywania swoich zadań zarząd okręgu powołuje biuro pod kierownictwem inspektora okręgowego.
2.
Zakres czynności biura określi regulamin uchwalony przez Zarząd Główny.

X.

Oddziały powiatowe Związku.

§  51.
Oddział powiatowy obejmuje swym zasięgiem obszar całego powiatu (miasta).
§  52.
Do oddziału powiatowego należy wykonywanie zadań Związku na obszarze danego powiatu (miasta), a w szczególności:
1)
organizowanie nowych ochotniczych straży pożarnych,
2)
współdziałanie w komendą powiatową straży pożarnych w szkoleniu straży i tworzeniu rejonów pożarniczych,
3)
kierowanie i nadzorowanie prac określonych statutem ochotniczych straży pożarnych,
4)
ustalanie zgodnie z zarządzeniami władz związkowych wytycznych do działalności ochotniczych straży pożarnych oraz udzielanie im pomocy w wykonywaniu tych zadań,
5)
zatwierdzanie zarządów ochotniczych straży pożarnych,
6)
zatwierdzanie planów i sprawozdań z działalności ochotniczych straży pożarnych,
7)
współdziałanie z powiatowymi i gromadzkimi radami narodowymi oraz organizacjami społecznymi w zakresie organizacji ochrony przeciwpożarowej wykonywanej przez ochotnicze straże pożarne na obszarze powiatu,
8)
rozpowszechnianie wydawnictw i czasopism związkowych, materiałów propagandowych oraz urządzanie dla ludności zebrań i odczytów propagandowych w zakresie ochrony przeciwpożarowej,
9)
popieranie wynalazczości i wytwórczości ochrony przeciwpożarowej.
§  53.
Oddział powiatowy może przyjmować bezwarunkowe zapisy i darowizny oraz nabywać i zbywać majątek ruchomy bez ograniczeń. Przyjęcie zapisu lub darowizny warunkowej, nabycie lub zbycie nieruchomości oraz obciążenie jej zobowiązaniami wymaga uprzedniej zgody i upoważnienia ze strony Zarządu Głównego, któremu wniosek w tych sprawach przedstawia zarząd okręgu. Nabyty przez oddział powiatowy majątek jest własnością Związku, pozostaje on jednak w użytkowaniu oddziału na zasadach określonych przez Zarząd Główny.

XI.

Władze oddziału powiatowego Związku.

§  54.
Władzami oddziału powiatowego są:
1)
zjazd oddziału powiatowego,
2)
zarząd oddziału powiatowego,
3)
powiatowa komisja rewizyjna,
4)
powiatowy oddział Związkowego Sądu Honorowego.

XII.

Zjazd oddziału.

§  55.
Najwyższym organem oddziału powiatowego jest zjazd oddziału zwoływany przez zarząd oddziału co dwa lata.
§  56.
W zjeździe oddziału powiatowego udział biorą:
1)
prezesi i naczelnicy ochotniczych straży pożarnych,
2)
członkowie zarządu oddziału powiatowego,
3)
członkowie komisji rewizyjnej,
4)
przedstawiciel Państwowego Zakładu Ubezpieczeń.
§  57.
Do kompetencji zjazdu oddziału powiatowego należy:
1)
wysłuchanie i przyjęcie sprawozdania zarządu oddziału powiatowego i komisji rewizyjnej,
2)
uchwalanie planu pracy na okres następny,
3)
wybór członków zarządu, członków komisji rewizyjnej oraz członków powiatowego oddziału Związkowego Sądu Honorowego,
4)
wybieranie delegatów na zjazd okręgowy, w liczbie po 5 delegatów z każdego powiatu, a w powiatach, w których ogólna liczba ochotniczych straży pożarnych przekracza 50 - ponadto po 1 delegacie na każde 20 ochotniczych straży pożarnych ponad ilość 50; każdą zaczętą ilość przekraczającą jednostkę uprawnioną do wyboru delegata uważa się za pełne 20,
5)
rozstrzyganie odwołań od decyzji zarządu oddziału powiatowego,
6)
decydowanie w sprawach wniesionych przez zarząd oddziału powiatowego.
§  58.
Uchwały zjazdu są prawomocne przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów obecnych na zjeździe.
§  59.
O zwołaniu zjazdu zarząd oddziału powiatowego zawiadamia co najmniej na dwa tygodnie przed terminem zjazdu.

XIII.

Zarząd oddziału powiatowego.

§  60.
1.
Zarząd oddziału powiatowego składa się z 9 do 15 członków wybranych na zjeździe powiatowym. Zarząd oddziału powiatowego wybiera spośród swego grona prezydium składające się z prezesa, wiceprezesa, skarbnika i sekretarza. W skład prezydium wchodzi z urzędu komendant powiatowy straży pożarnych.
2.
Kadencja zarządu oddziału powiatowego trwa dwa lata.
§  61.
Do zakresu działania zarządu oddziału powiatowego należy:
1)
wykonywanie zarządzeń władz okręgu wojewódzkiego i uchwał zjazdu oddziału powiatowego,
2)
przyjmowanie i skreślanie z listy czynnych i popierających członków Związku,
3)
opracowywanie planów pracy oraz sprawozdań z działalności oddziału powiatowego,
4)
nadzorowanie działalności ochotniczych straży pożarnych w zakresie spraw określonych statutem,
5)
zatwierdzanie składu zarządów i naczelników ochotniczych straży pożarnych. Szczegółowy tryb zatwierdzania naczelników określa regulamin,
6)
wykonywanie planów działalności oddziału powiatowego,
7)
rozpatrywanie stanu ochrony przeciwpożarowej i wysuwanie wniosków mających na celu podniesienie stanu ochrony przeciwpożarowej w powiecie,
8)
przyznawanie nagród i wymierzanie ustalonych regulaminem kar,
9)
inicjowanie i prowadzenie wszelkich prac wynikających z postanowień niniejszego statutu i regulaminów,
10)
zwoływanie zjazdu oddziału powiatowego,
11)
reprezentowanie Związku na terenie powiatu.
§  62.
Posiedzenia zarządu oddziału powiatowego odbywają się nie rzadziej niż raz na trzy miesiące i są zwoływane przez prezesa lub wiceprezesa. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów.
§  63.
Organizację, zakres i tryb pracy prezydium zarządu oddziału powiatowego określa regulamin uchwalony przez Zarząd Główny.
§  64.
1.
Do wykonania swoich zadań zarząd oddziału powiatowego może powołać biuro pod kierownictwem sekretarza-instruktora.
2.
Organizację i zakres czynności biura określa regulamin uchwalony przez Zarząd Główny.

XIV.

Komisje rewizyjne.

§  65.
1.
Do kontroli całokształtu działalności statutowej, a w szczególności gospodarki, ksiąg kasowych i rachunkowości, prowadzonych przez Zarząd Główny, zarządy okręgów wojewódzkich i zarządy oddziałów powiatowych wybierane są na Walnym Zjeździe Związku lub zjeździe okręgowym, albo zjeździe oddziału odpowiednio: główna, okręgowe i powiatowe komisje rewizyjne w składzie przewodniczącego i czterech członków.
2.
Do komisji rewizyjnych nie mogą być wybierani członkowie zarządów.
3.
Komisje rewizyjne mają prawo badać stan majątku, księgi i rachunkowość na poszczególnych szczeblach organizacyjnych z własnej inicjatywy i na żądanie władz związkowych lub państwowych.
4.
Tryb postępowania komisji rewizyjnych określa regulamin.

XV.

Komisje fachowe.

§  66.
1.
Do opracowywania i opiniowania poszczególnych dziedzin działalności Związku mogą być tworzone na poszczególnych szczeblach organizacyjnych komisje fachowe.
2.
Zakres działania i sposób powoływania komisji fachowych określa regulamin uchwalony przez Zarząd Główny.

XVI.

Związkowy Sąd Honorowy.

§  67.
1.
Związkowy Sąd Honorowy rozpatruje sprawy dotyczące popełnienia przez osoby będące członkami związkowych organizacji pożarniczych czynów sprzecznych z zasadami etyki, godzących w honor, dobre imię i powagę organizacji.
2.
W skład Sądu Honorowego nie mogą wchodzić członkowie zarządów i komisji rewizyjnych.
3.
Organizację oraz tryb postępowania przed Związkowym Sądem Honorowym oraz jego oddziałami określa regulamin uchwalony przez Zarząd Główny.

XVII.

Fundusze Związku Ochotniczych Straży Pożarnych.

§  68.
Fundusze Związku tworzą się:
1)
ze składek członkowskich,
2)
z dotacji Skarbu Państwa,
3)
ze środków Państwowego Zakładu Ubezpieczeń,
4)
z dochodów z wydawnictw i imprez oraz z działalności gospodarczej Związku,
5)
z zapisów, darowizn i innych dobrowolnych świadczeń osób fizycznych i prawnych.
§  69.
Fundusze mogą być użyte wyłącznie na cele określone w statucie. Sposób podziału funduszu na wykonywanie zadań poszczególnych ogniw organizacyjnych Związku oraz zrzeszonych w nim ochotniczych straży pożarnych określa Zarząd Główny Związku.

XVIII.

Rozwiązanie Związku Ochotniczych Straży Pożarnych.

§  70.
1.
Rozwiązanie Związku Ochotniczych Straży Pożarnych może nastąpić w sposób ustanowiony w obowiązującym prawie o stowarzyszeniach oraz na podstawie uchwały Walnego Zjazdu powziętej większością 2/3 głosów przy obecności 2/3 uprawnionych do głosowania członków Zjazdu.
2.
W razie rozwiązania Związku Walny Zjazd wyznacza Komisję Likwidacyjną w składzie przewodniczącego i dziesięciu członków.
§  71.
Pozostały po likwidacji majątek Związku przekazany będzie na cele obrony przeciwpożarowej.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024