Szczegółowy zakres określenia formy tablic informacyjnych w miejscu wykonywania robót budowlanych.

ZARZĄDZENIE
PREZESA KOMITETU DO SPRAW URBANISTYKI I ARCHITEKTURY
z dnia 21 lipca 1958 r.
w sprawie szczegółowego określenia formy tablic informacyjnych w miejscu wykonywania robót budowlanych.

W związku z przepisem § 4 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 14 września 1935 r. o nadzorze policyjno-budowlanym nad wykonywanymi robotami budowlanymi (Dz. U. Nr 70, poz. 438) zarządza się, co następuje:
§  1.
Przy wykonywaniu robót budowlanych bądź rozbiórkowych pod nadzorem technicznego kierownika (art. 358 i 359 prawa budowlanego) powinna być umieszczona w miejscu widocznym przy ulicy, placu lub drodze, na wysokości około 2 m tablica informacyjna.
§  2.
Tablica o której mowa w § 1, powinna odpowiadać następującym warunkom:
1)
tablica powinna mieć wysokość 60 cm, długość 90 cm,
2)
tablica powinna być wykonana na sklejce lub twardej płycie pilśniowej, ujętej w ramę zabezpieczoną u góry okapnikiem,
3)
tablica powinna być malowana techniką olejną, tło farbą żółtą (ochra), litery farbą czarną,
4)
napisy powinny być wykonane pismem prostym, drukowanym, o wysokości liter 3 cm.
§  3.
Napisy, o których mowa w § 2 pkt 4, powinny określać:
1)
rodzaj budowy np. "Budowa domu jednorodzinnego", "Budowa bloku mieszkalnego", "Budowa szkoły", "Budowa łaźni" itp.,
2)
adres budowy bądź rozbiórki - ulicę i nr porządkowy lub nazwę miejscowości i nr porządkowy,
3)
nazwę instytucji będącej inwestorem, jej adres i telefon, albo imię i nazwisko budującego - właściciela, jego adres i telefon,
4)
nazwę przedsiębiorstwa lub firmy wykonującej roboty, jej adres i telefon,
5)
imię i nazwisko inspektora nadzoru inwestorskiego, jego adres i telefon,
6)
imię i nazwisko kierownika budowy (robót), jego adres i telefon,
7)
imię i nazwisko, adres i telefon osoby sprawującej państwowy nadzór budowlany,
8)
telefon najbliższego posterunku Milicji Obywatelskiej.
§  4.
Obowiązek umieszczenia tablicy informacyjnej ciąży solidarnie na przedstawicielu inwestora (inspektorze nadzoru inwestorskiego) i kierowniku budowy (robót) oraz na budującym - właścicielu. Obowiązek ten nie ma zastosowania do obiektów o charakterze specjalnym, na których nie wywiesza się tablic informacyjnych.
§  5.
Zobowiązuje się do ścisłego wykonania obowiązku nadzoru w zakresie umieszczania tablic informacyjnych terenową służbę architektoniczno-budowlaną, która przy wydawaniu pozwoleń na podstawie art. 332 i 333 oraz pozwoleń na niebezpieczne roboty rozbiórkowe na podstawie art. 334 przepisów z dnia 16 lutego 1928 r. o prawie budowlanym (Dz. U. z 1939 r. Nr 34, poz. 216 z późniejszymi zmianami) załączy wzór tablicy informacyjnej i pouczenie w formie pieczątki odbitej na pozwoleniu o następującej treści:

"Na widocznym miejscu przy wejściu na teren robót należy umieścić tablicę informacyjną według załączonego wzoru. Nieumieszczenie takiej tablicy narusza przepis § 4 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 14 września 1935 r. o nadzorze policyjno-budowlanym nad wykonywanymi robotami budowlanymi (Dz. U. Nr 70, poz. 438) i będzie karane administracyjnie".

§  6.
Jeżeli w chwili wejścia w życie zarządzenia budowa jest już realizowana, obowiązek umieszczenia tablicy informacyjnej powinien być wykonany w terminie do dnia 30 września 1958 r.
§  7.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024