Tryb dokonywania zmian w limitach inwestycyjnych oraz planach sfinansowania inwestycji scentralizowanych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 3 lipca 1958 r.
w sprawie trybu dokonywania zmian w limitach inwestycyjnych oraz planach sfinansowania inwestycji scentralizowanych.

Na podstawie § 9 uchwały nr 159 Rady Ministrów z dnia 15 maja 1958 r. w sprawie zasad dokonywania zmian w planie inwestycyjnym (Monitor Polski Nr 41, poz. 232) zarządza się, co następuje:

I.

Przepisy dotyczące jednostek objętych lub rozliczających się z budżetem centralnym.

§  1.
Ministerstwa i urzędy centralne, zwane "dysponentami głównymi", oraz jednostki podległe ministerstwom i urzędom centralnym, a nadzorujące pośrednio lub bezpośrednio inwestorów (centralne zarządy, zjednoczenia itp.), zwane "dysponentami drugiego stopnia", przydzielają podległym jednostkom:
1)
dodatkowe limity inwestycyjne w granicach nie rozdzielonej kwoty limitów inwestycyjnych, zwanej dalej "rezerwą limitów",
2)
dodatkowe środki na sfinansowanie inwestycji w granicach:
a)
nie rozdzielonej w ramach danej podziałki klasyfikacji budżetowej kwoty kredytów budżetowych na inwestycje; nie rozdzielona kwota kredytów budżetowych zwana będzie "rezerwą środków",
b)
ponadplanowych wpływów na rachunki środków scentralizowanych.
§  2.
1.
Decyzję o zmianach ogólnego limitu inwestycyjnego jednostki niższego szczebla i pokryciu finansowym zmienianego limitu inwestycyjnego właściwi dysponenci wydają w formie wytycznych sporządzonych w układzie według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do zarządzenia Ministra Finansów z dnia 14 stycznia 1958 r. w sprawie planowania finansowego inwestycji (Monitor Polski Nr 5, poz. 21).
2.
Jednostka wydająca decyzję składa odpisy wytycznych we właściwej dla niej placówce banku finansującego inwestycje w trzech egzemplarzach.
§  3.
1.
Wszelkie zwiększenie kredytu budżetowego dysponenta głównego lub dysponenta drugiego stopnia banki ewidencjonują na rachunku rezerwy środków tegoż dysponenta.
2.
Zawarte w wytycznych decyzje o zwiększeniu kredytu budżetowego jednostkom niższych szczebli stanowią jednocześnie dyspozycje o zmniejszeniu rezerwy środków dysponenta wydającego wytyczne.
3.
Podane w wytycznych kwoty zmniejszeń kredytów budżetowych przekazanych jednostkom niższych szczebli banki odprowadzają na rachunek rezerwy środków dysponenta wydającego wytyczne.
§  4.
Ewidencję rezerw limitów inwestycyjnych prowadzą właściwi dysponenci (główni i drugiego stopnia). Uzyskane przydziały limitów dodatkowych, otrzymane limity od innych dysponentów i ograniczenia limitów przydzielonych jednostkom podległym właściwi dysponenci rejestrują jako zwiększenie swej rezerwy limitów. Przekazanie limitów innym dysponentom, jak i zwiększenie limitów inwestycyjnych jednostkom podległym właściwi dysponenci rejestrują jako zmniejszenie swej rezerwy limitów.
§  5.
1.
Jeżeli z rezerwy środków dysponenta głównego mają być przekazane kredyty na rzecz budżetów terenowych lub na rzecz dysponentów finansowanych z innej podziałki klasyfikacji budżetowej (części, działu i rozdziału) budżetu centralnego, dysponent główny zwraca się do Ministra Finansów z uzasadnionym wnioskiem o dokonanie odpowiedniej zmiany w budżecie.
2.
Jeżeli kredyty mają być przeniesione na rzecz budżetów terenowych lub na inną część budżetu centralnego, do wniosku o dokonanie zmian w budżecie należy dołączyć oświadczenie banku o zablokowaniu podlegającej przeniesieniu kwoty kredytów budżetowych na bankowym rachunku rezerwy środków właściwego dysponenta. Blokowanie środków nie ma zastosowania w przypadku, gdy zmiana w budżecie spowodowana jest zmianą przynależności organizacyjnej inwestora (§ 7).
3.
Gdy jednostki podległe jednemu dysponentowi głównemu finansowane są przez różne banki, przeniesień kredytów budżetowych otwartych w poszczególnym banku dokonuje Minister Finansów na wniosek dysponenta głównego. Przepis ust. 2 stosuje się analogicznie.
§  6.
1.
Decyzje o zmniejszeniu kredytu budżetowego przydzielonego inwestorowi bezpośredniemu banki finansujące inwestycje wykonują tylko w tym przypadku, gdy suma dokonanych przez banki wypłat z rachunku inwestora bezpośredniego zwiększonych o sumę, na którą opiewają dokumenty zakwalifikowane do wypłaty, znajduje pokrycie w zakumulowanych środkach własnych inwestora oraz w kwocie kredytu budżetowego pozostałej po dokonaniu zmniejszenia.
2.
Decyzje nie odpowiadające warunkom wymienionym w ust. 1 banki finansujące inwestycje zwracają dysponentowi wydającemu decyzję.
3.
Decyzje o zmniejszeniu kredytu budżetowego inwestorowi bezpośredniemu wykonuje bank finansujący inwestycje bezpośrednio po otrzymaniu wytycznych. Decyzje o zwiększeniu kredytu budżetowego są skuteczne z chwilą przyjęcia przez bank od inwestora nowego planu sfinansowania inwestycji.
4.
Decyzje o zmniejszeniu ogólnej sumy kredytu budżetowego dysponenta drugiego stopnia banki finansujące inwestycje wykonują, o ile suma zmniejszenia kredytu mieści się w granicach rezerwy środków jednostki, której dotyczy zmniejszenie. W razie gdy kwota rezerwy środków jest niższa od zadysponowanego zmniejszenia, bank wstrzyma wykonanie decyzji do czasu uzupełnienia rezerwy środków, nie dłużej jednak niż na 10 dni. Po bezskutecznym upływie tego terminu bank zwraca dyspozycję jednostce, która ją wydała.
§  7.
1.
W razie zmiany przynależności organizacyjnej inwestora bezpośredniego następuje odpowiednie przeniesienie limitu inwestycyjnego oraz pokrycia finansowego z jednostki nadzorującej inwestora bezpośredniego przed reorganizacją do jednostki właściwej po reorganizacji. W tym celu właściwa przed reorganizacją dla inwestora bezpośredniego jednostka nadrzędna uchyla całkowicie wytyczne wydane poprzednio, natomiast jednostka nadrzędna właściwa dla inwestora po reorganizacji udziela inwestorowi nowych wytycznych. Do czasu udzielenia inwestorowi nowych wytycznych przez jednostkę właściwą po reorganizacji banki są uprawnione do finansowania inwestora na podstawie planu sfinansowania inwestycji sporządzonego zgodnie z wytycznymi otrzymanymi od jednostki nadzorującej inwestora przed reorganizacją.
2.
Przejście przedsiębiorstwa pod nadzór innej jednostki nie powoduje zmian w przeznaczeniu amortyzacji przedsiębiorstwa, z tym jednak że gdy przedsiębiorstwo odprowadzające amortyzację na rachunek środków scentralizowanych jednostki nadrzędnej przechodzi pod nadzór jednostki nie uprawnionej do prowadzenia rachunku środków scentralizowanych, przypadającą do odprowadzenia na rachunek środków scentralizowanych amortyzację odprowadza na rachunek amortyzacji zablokowanej. Przejście przedsiębiorstwa pod nadzór innej jednostki nie ma wpływu na rozliczenie przedsiębiorstwa z rachunkiem środków scentralizowanych za okres do końca miesiąca poprzedzającego przejście inwestora pod nadzór innej jednostki.
3.
O przekazaniu limitu inwestycyjnego na rzecz innych dysponentów głównych lub na rzecz prezydiów rad narodowych dysponenci główni przekazujący limity inwestycyjne powiadamiają bieżąco Komisję Planowania przy Radzie Ministrów - Departament Koordynacji Inwestycji.
§  8.
1.
Inwestor bezpośredni na podstawie wytycznych otrzymanych od jednostki nadrzędnej opracowuje lub zmienia tytuł inwestycyjny oraz sporządza i składa we właściwym dla siebie oddziale banku nowy plan sfinansowania inwestycji w dwóch egzemplarzach.
2.
Plan sfinansowania inwestycji należy sporządzić na formularzu według wzoru ustalonego w załączniku nr 1 do zarządzenia Ministra Finansów z dnia 14 stycznia 1958 r. w sprawie planowania finansowego inwestycji (Monitor Polski Nr 5, poz. 21).
3.
Zmiany w tytule inwestycyjnym przeprowadza inwestor bezpośredni przez naniesienie poprawek na tytule dotychczasowym. Bank w przypadku większej ilości poprawek może żądać przedstawienia nowego tytułu inwestycyjnego.

II.

Przepisy dotyczące jednostek objętych lub rozliczających się z budżetami terenowymi.

§  9.
Gdy zmiany w limitach inwestycyjnych powodują zmianę kredytów budżetowych, rada narodowa lub prezydium rady narodowej podejmując decyzję o zmianie limitów inwestycyjnych podejmuje jednocześnie decyzję o zmianie w budżecie.
§  10.
W razie przekazania limitu inwestycyjnego na rzecz jednostki powiązanej z budżetem centralnym lub na rzecz innego województwa, prezydium wojewódzkiej rady narodowej przekazujące limit inwestycyjny przedstawia Ministrowi Finansów uzasadniony wniosek o dokonanie odpowiedniej zmiany w budżecie.
§  11.
1.
Na podstawie decyzji o zmianie w kredytach budżetowych na inwestycje wydział finansowy dokonuje zmian w otwartych dla właściwego wydziału (zarządu lub innej jednostki równorzędnej) kredytach budżetowych.
2.
Dyspozycję o zmianie otwartych kredytów budżetowych na inwestycje należy sporządzić na formularzu według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
3.
Dyspozycję o zmianie otwartych kredytów budżetowych na inwestycje wydział finansowy składa w dwóch egzemplarzach w banku finansującym inwestycje; jeden egzemplarz dyspozycji wydział finansowy przesyła bezpośrednio jednostce, której dotyczy dyspozycja.
§  12.
1.
Na podstawie decyzji rady narodowej lub prezydium rady narodowej (§ 9) o zmianie limitów inwestycyjnych oraz dyspozycji wydziału finansowego o zmianach w otwartych kredytach budżetowych właściwy wydział (jednostka równorzędna):
1)
w razie gdy jest inwestorem bezpośrednim - dokonuje zmian w tytule inwestycyjnym oraz opracowuje plan sfinansowania inwestycji obejmujący dokonane zmiany,
2)
w razie gdy inwestorem bezpośrednim jest jednostka podległa - udziela tej jednostce wytycznych, zmieniających wskaźniki planu rocznego; odpisy wytycznych należy w dwóch egzemplarzach przesłać bankowi finansującemu inwestycje.
2.
Na podstawie otrzymanych od wydziału (jednostki równorzędnej) wytycznych (ust. 1 pkt 2) inwestor bezpośredni dokonuje zmian w tytule inwestycyjnym oraz opracowuje plan sfinansowania inwestycji.
3.
Wytyczne, o których mowa w ust. 1 pkt 2, oraz plany sfinansowania inwestycji jednostki sporządzające składają w dwóch egzemplarzach we właściwym dla nich oddziale banku finansującym inwestycje.
4.
Udzielenie jednostce wytycznych jest równoznaczne z przekazaniem dla tej jednostki kredytu budżetowego lub zmianą w przekazanych kredytach budżetowych.
5.
Przepisy § 6 ust. 1, 2 i 3, § 7 i § 8 ust. 2 i 3 mają zastosowanie również w odniesieniu do jednostek objętych lub rozliczających się z budżetami terenowymi.

III.

Przepisy przejściowe i końcowe.

§  13.
Banki finansujące inwestycje nie mają obowiązku przyjmowania po dniu 20 grudnia decyzji o zmianie limitów inwestycyjnych i pokryciu finansowym limitów inwestycyjnych.
§  14.
1.
Ministerstwa i urzędy centralne przedstawią Ministerstwu Finansów w terminie do dnia 31 lipca 1958 r. zestawienia kredytów budżetowych na dzień 1 lipca 1958 r. w układzie według działów i rozdziałów klasyfikacji budżetowej. Zestawienia należy sporządzić według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia i przedstawić Ministerstwu Finansów w czterech egzemplarzach.
2.
Przy sporządzaniu zestawienia, o którym mowa w ust. 1, jak i przy dalszym ewidencjonowaniu kredytów budżetowych obowiązuje zasada, że środki funduszu scentralizowanego utworzonego z wpływów amortyzacji podlegającej odprowadzeniu na zablokowane konta bankowe przeznaczone są wyłącznie na finansowanie inwestycji jednostek objętych rozdziałem "0" klasyfikacji budżetowej.
§  15.
Ilekroć w części I zarządzenia jest mowa o kredycie budżetowym, należy rozumieć, że w odniesieniu do jednostek objętych rozdziałem "0" klasyfikacji budżetowej, a finansujących w roku 1958 swe inwestycje ze środków bezzwrotnych, odnośne przepisy dotyczą limitów środków bezzwrotnych.
§  16.
Traci moc instrukcja Ministra Finansów z dnia 25 sierpnia 1956 r. w sprawie trybu dokonywania zmian w planie inwestycyjnym i w planach sfinansowania inwestycji (Monitor Polski Nr 76, poz. 891).
§  17.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 lipca 1958 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

Wydział Finansowy

Do

.................................................

(nazwa oddziału banku finansującego)

DYSPOZYCJA O ZMIANIE WYSOKOŚCI OTWARĆ KREDYTÓW BUDŻETOWYCH NA INWESTYCJE SCENTRALIZOWANE

Budżet jednostkowy .................................... część .................................. dział .......................... rozdział .........................................................................................................................................

Dysponent kredytów budżetowych ..............................................................................................

Kredyt dotychczas otwarty zł ....................................................

Zwiększenie kredytów zł ....................................................

Zmniejszenie kredytów zł ....................................................

Kredyt otwarty aktualny zł ....................................................

Podstawa ......................................................................................................................................

..........................., dnia .............................

.................................

(podpis)

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

Dysponent główny

.......................................................................................

Budżet centralny część .......

ZESTAWIENIE KREDYTÓW BUDŻETOWYCH NA INWESTYCJE SCENTRALIZOWANE WEDŁUG STANU NA DZIEŃ 1 LIPCA 1958 R.

w tysiącach złotych

Podziałka klasyfikacji budżetowej Kredyt budżetowy według ustawy budżetowej Zmiany po dzień 1 lipca 1958 r. Stan w dniu 1 lipca 1958 r.
Dział Rozdział zwiększenia zmniejszenia
1 2 3 4 5 6
Ogółem

Niezależnie od powyżej wykazanej sumy kredytów budżetowych na sfinansowanie inwestycji scentralizowanych przydzielono środki z funduszu utworzonego z amortyzacji podlegającej odprowadzeniu na zablokowane konta bankowe w wysokości:

według bilansu dochodów i wydatków ............................................................. zł ......................

późniejsze zwiększenie .................................................................................. + zł ......................

" zmniejszenie ................................................................................................ - zł .......................

Stan na dzień 1 lipca 1958 r. ............................................................................ zł .......................

Warszawa, dnia ..............................

Podpis i pieczęć

dysponenta głównego

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024