Maksymalna wysokość kredytu bankowego na rok 1958 na budownictwo mieszkaniowe ze środków własnych ludności.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI KOMUNALNEJ
z dnia 31 maja 1958 r.
w sprawie maksymalnej wysokości kredytu bankowego na rok 1958 na budownictwo mieszkaniowe ze środków własnych ludności.

Na podstawie § 7 ust. 2 uchwały nr 81 Rady Ministrów z dnia 15 marca 1957 r. w sprawie pomocy Państwa dla budownictwa mieszkaniowego ze środków własnych ludności (Monitor Polski Nr 22, poz. 157) oraz § 1 uchwały nr 59 Rady Ministrów z dnia 15 marca 1958 r. w sprawie dodatkowej pomocy Państwa dla spółdzielczego budownictwa mieszkaniowego (Monitor Polski Nr 22, poz. 133) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się maksymalną wysokość kredytu bankowego w kwocie 125.000 zł dla:
1)
indywidualnego budownictwa mieszkaniowego oraz spółdzielni budowlano-mieszkaniowych i spółdzielczych zrzeszeń budowy domów jednorodzinnych - na budowę domu jednorodzinnego albo mieszkania w małym domu mieszkalnym lub domu wielomieszkaniowym,
2)
spółdzielni mieszkaniowych typu lokatorskiego - jako kredyt przeciętny dla planowanego programu na budowę jednego mieszkania.
§  2.
1.
Pierwszeństwo w uzyskaniu kredytu określonego w § 1 przysługuje:
1)
spółdzielniom mieszkaniowym typu lokatorskiego,
2)
spółdzielniom budowlano-mieszkaniowym,
3)
spółdzielczym zrzeszeniom budowy domów jednorodzinnych i osobom fizycznym, które przy użyciu miejscowych materiałów zastępczych zastosują projekty, według których powierzchnia użytkowa domu jednorodzinnego nie przekracza 85 m2.
2.
Projekty typowe, zawarte w wydanym przez Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego w Warszawie katalogu domków typowych nr 1 pod numerami 008, 0110, 0130, 0216 oraz katalogu domków typowych nr 2 pod numerami 0011, 0139, 0143, 0146, 0154, 0159, 0224, gdy chodzi o pierwszeństwo określone w ust. 1, traktuje się na równi z projektami, według których powierzchnia użytkowa domu jednorodzinnego nie przekracza 85 m2.
§  3.
Spółdzielnie mieszkaniowe, które budują lokale socjalne i usługowe, mogą uzyskać na ten cel kredyt bankowy w wysokości nie przekraczającej 2.700 zł na 1 m2 powierzchni użytkowej tych lokali.
§  4.
Warunki i wysokość maksymalnego kredytu bankowego dla osób, które na podstawie zarządzeń Ministra Finansów z dnia 12 kwietnia 1957 r. w sprawie trybu i warunków uczestnictwa w systemie celowego premiowanego oszczędzania (Monitor Polski Nr 38, poz. 247) i z dnia 5 kwietnia 1958 r. w sprawie mieszkaniowych książeczek oszczędnościowych Powszechnej Kasy Oszczędności (Monitor Polski Nr 28, poz. 165) składali lub składają oszczędności na budowę mieszkania w Powszechnej Kasie Oszczędności - zostaną ustalone odrębnie.
§  5.
1.
Na roboty rozpoczęte w 1957 r., które zgodnie z programem rzeczowym są prowadzone w 1958 r., może być przyznany uzupełniający kredyt w granicach kwot określonych w § 1.
2.
Wysokość uzupełniającego kredytu należy ustalać w zależności od stopnia zaawansowania robót i posiadanych zapasów materiałowych, pod warunkiem odpowiedniego uzupełnienia wkładu własnego.
§  6.
Traci moc zarządzenie Ministra Gospodarki Komunalnej z dnia 6 lutego 1958 r. w sprawie maksymalnej wysokości kredytu bankowego na rok 1958 na budowę domów ze środków własnych ludności (Monitor Polski Nr 15, poz. 95 i Nr 37, poz. 213).
§  7.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1958 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024