Rozliczenia z tytułu zysków, strat oraz środków obrotowych w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Przemysłu Spożywczego i Skupu.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA PRZEMYSŁU SPOŻYWCZEGO I SKUPU ORAZ MINISTRA FINANSÓW
z dnia 7 maja 1958 r.
w sprawie rozliczeń z tytułu zysków, strat oraz środków obrotowych w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Przemysłu Spożywczego i Skupu.

Na podstawie § 5 ust. 2 oraz § 13 uchwały nr 460 Rady Ministrów z dnia 19 listopada 1957 r. w sprawie zasad podziału zysku oraz finansowania środków obrotowych w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrom: Górnictwa i Energetyki, Przemysłu Ciężkiego, Przemysłu Chemicznego, Przemysłu Lekkiego, Przemysłu Spożywczego i Skupu, Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego oraz Przemysłu Drobnego i Rzemiosła, powiązanych z budżetem centralnym (Monitor Polski Nr 94, poz. 550), oraz art. 36 ust. 2 dekretu z dnia 26 października 1950 r. o zobowiązaniach podatkowych (Dz. U. Nr 49, poz. 452) zarządza się, co następuje:

I.

Zasady ogólne.

§  1.
1.
Ilekroć w niniejszym zarządzeniu jest mowa:
1)
o zarządach centralnych - należy przez to rozumieć również jednostki działające na prawach zarządów centralnych oraz przedsiębiorstwa podległe bezpośrednio Ministrowi Przemysłu Spożywczego i Skupu, jak również okręgowe przedsiębiorstwa i zjednoczenia, zwane dalej "niższymi szczeblami zarządu";

przez niższe szczeble zarządu rozumie się wynikającą ze struktury organizacyjnej dwuszczeblowość zarządzania, w związku z czym scentralizowane rozliczenia z budżetem prowadzone są za pośrednictwem dwu szczebli zarządów (np. szczebel niższy - "Okręgowe Zakłady Zbożowe PZZ", szczebel wyższy - "Centralny Zarząd Zakładów Zbożowych PZZ"),

2)
o przedsiębiorstwach - należy przez to rozumieć również zakłady działające na zasadach pełnego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego,
3)
o zyskach bądź stratach Ministerstwa i zarządów centralnych - należy przez to rozumieć saldo zysków i strat zarządów centralnych wchodzących w skład Ministerstwa Przemysłu Spożywczego i Skupu albo saldo zysków i strat przedsiębiorstw podległych zarządom centralnym,
4)
o uchwale Rady Ministrów - należy przez to rozumieć uchwałę nr 460 Rady Ministrów z dnia 19 listopada 1957 r. w sprawie zasad podziału zysku oraz finansowania środków obrotowych w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrom: Górnictwa i Energetyki, Przemysłu Ciężkiego, Przemysłu Chemicznego, Przemysłu Lekkiego, Przemysłu Spożywczego i Skupu, Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego oraz Przemysłu Drobnego i Rzemiosła, powiązanych z budżetem centralnym (Monitor Polski Nr 94, poz. 550).
2.
Przepisy niniejszego zarządzenia, w których nie określa się dokładnie, iż dotyczą jednego z wymienionych w ust. 1 pkt 1, 2 i 3 podmiotów, odnoszą się do Ministerstwa, zarządów centralnych i przedsiębiorstw.
§  2.
Rozliczenia obejmują:
1)
wpłaty z tytułu zysków,
2)
dotacje na sfinansowanie strat,
3)
dotacje celowe.
§  3.
Rozliczeń dokonuje się za okresy miesięczne i roczne, licząc za czas od początku roku do końca okresu objętego rozliczeniem.
§  4.
1.
Podstawą do rozliczeń są miesięczne, kwartalne i roczne sprawozdania finansowe oraz zatwierdzone roczne wskaźniki finansowe.
2.
W razie niezatwierdzenia rocznych wskaźników finansowych przed rozpoczęciem I kwartału podstawą rozliczeń są prowizoryczne zadania ustalone przez jednostkę nadrzędną.
§  5.
1.
Ministerstwo dla celów rozliczeń prowadzi we właściwym oddziale Narodowego Banku Polskiego w Warszawie rachunek pod nazwą "Rachunek rozliczeń z tytułu wpłat z zysku i pokrywania strat", zwany w dalszym ciągu niniejszego zarządzenia "rachunkiem rozliczeń Ministerstwa", oraz rachunek środków funduszu rezerwowego.
2.
Zarządy centralne dla celów rozliczeń prowadzą we właściwych terenowo oddziałach Narodowego Banku Polskiego rachunki pod nazwą "Rachunek rozliczeń z tytułu wpłat z zysku i pokrywania strat", zwany w dalszym ciągu "rachunkiem rozliczeń zarządu centralnego".
3.
Zarządy centralne obejmujące kilka grup przedsiębiorstw (pionów), dla których to grup sporządza się oddzielne sprawozdania finansowe, dokonują rozliczeń wspólnie dla wszystkich podległych przedsiębiorstw niezależnie od tego, do jakiego działu gospodarki należą.
4.
Zarządy centralne (Zakładów Zbożowych "PZZ", Gospodarki Zwierzętami Rzeźnymi) posiadające trzyszczeblową strukturę organizacyjną, tj. dwa szczeble zarządu, dokonują rozliczeń za pośrednictwem dwu szczebli zarządów. Niższe szczeble zarządu prowadzą we właściwych terenowo oddziałach Narodowego Banku Polskiego rachunki pod nazwą "Okręgowy rachunek rozliczeń z tytułu wpłat z zysku i pokrywania strat".
5.
Ministerstwo i zarządy centralne prowadzą dla rozliczeń z budżetem odpowiednią księgowość, uwzględniającą wpłaty na rachunek rozliczeń oraz wypłaty z tych rachunków według poszczególnych tytułów i poszczególnych lat.
§  6.
1.
Na rachunek rozliczeń Ministerstwa (§ 5 ust. 1) wpływają z budżetu dotacje na sfinansowanie strat, dotacje celowe i przelewy od zarządów centralnych z tytułu wpłat z zysku i zwrotów dotacji.
2.
Z rachunku rozliczeń Ministerstwa (§ 5 ust. 1) dokonywane są przelewy na rzecz budżetu na rachunek dochodów budżetowych Ministerstwa Finansów w Narodowym Banku Polskim z tytułu wpłat z zysku i zwrotów dotacji i na rzecz zarządów centralnych z tytułu dotacji i zwrotów nadpłaconego zysku.
3.
Na rachunek rozliczeń zarządu centralnego (§ 5 ust. 2) wpływają z rachunku rozliczeń Ministerstwa dotacje na sfinansowanie strat, dotacje celowe i przelewy od podległych jednostek z tytułu wpłat z zysku i zwrotów dotacji.
4.
Z rachunku rozliczeń zarządu centralnego (§ 5 ust. 2) dokonywane są przelewy na rzecz Ministerstwa z tytułu wpłat z zysku oraz zwrotów dotacji i na rzecz podległych jednostek z tytułu dotacji i zwrotów nadpłaconego zysku.
5.
Przepisy ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio do operacji na rachunkach rozliczeń niższych szczebli zarządu, z tym że:
a)
dotacje na straty i dotacje celowe wpływają z rachunku rozliczeń zarządu centralnego,
b)
przelewy z tytułu wpłat z zysku i zwrotów dotacji dokonywane są na rachunek rozliczeń zarządu centralnego.
6.
Ministerstwo, zarządy centralne oraz przedsiębiorstwa dokonujące wpłat przesyłają zawiadomienie według wzoru ustalonego w załączniku nr 1 jednostkom wymienionym w tym wzorze.

II.

Wpłaty i terminy rozliczeń.

§  7.
1.
Część zysku podlegająca wpłacie do budżetu bądź na rzecz jednostki nadrzędnej (§ 10) powinna być przelana w okresach miesięcznych i rocznych przez:
1)
przedsiębiorstwa - w ciągu 2 dni od terminu ustalonego do składania jednostkom nadrzędnym sprawozdań finansowych,
2)
niższe szczeble zarządu - w ciągu 3 dni od terminu ustalonego do składania zarządom centralnym zbiorczych sprawozdań finansowych,
3)
zarządy centralne - w ciągu 5 dni od terminu ustalonego do składania Ministerstwu zbiorczych sprawozdań finansowych,
4)
Ministerstwo - w ciągu 5 dni od terminu ustalonego do składania Ministerstwu Finansów zbiorczych sprawozdań finansowych.
2.
W miesiącu grudniu mogą być wprowadzone zaliczkowe wpłaty na poczet rozliczeń za miesiące listopad i grudzień.
§  8.
Dotacje na straty i dotacje celowe (§ 12) powinny być przelewane przez:
1)
Ministerstwo - do dnia 2 każdego miesiąca bądź w ciągu 5 dni od daty otrzymania środków na ten cel,
2)
zarządy centralne na rzecz przedsiębiorstw oraz niższych szczebli zarządu - do dnia 5 każdego miesiąca bądź w ciągu 5 dni od daty otrzymania środków na ten cel,
3)
niższe szczeble zarządu na rzecz przedsiębiorstw - do dnia 8 każdego miesiąca bądź w ciągu 5 dni od daty otrzymania środków na ten cel.

III.

Podział i rozliczanie zysków.

§  9.
1.
W ministerstwie planowany zysk dzieli się na:
1)
fundusz zakładowy,
2)
fundusz rozwoju przedsiębiorstw w wysokości określonego w bilansie dochodów i wydatków odsetka od łącznej kwoty wartości realizacji produkcji i usług przedsiębiorstw wytwórczych, budowlano-montażowych i usługowych oraz marży handlowej (prowizji, narzutów) przedsiębiorstw obrotu towarowego po potrąceniu podatku obrotowego i podatku od operacji nietowarowych,
3)
fundusz rezerwowy w wysokości określonego w bilansie dochodów i wydatków odsetka od kwoty odpisu na fundusz rozwoju przedsiębiorstw (pkt 2),
4)
wpłatę do budżetu w wysokości zysku planowanego pomniejszonego o odpisy z zysku, o których mowa w pkt 1, 2 i 3.
2.
W zarządach centralnych i przedsiębiorstwach planowany zysk dzieli się na:
1)
fundusz zakładowy,
2)
fundusz rozwoju przedsiębiorstw w wysokości określonej w ust. 1 pkt 2,
3)
wpłatę do budżetu w wysokości zysku planowanego pomniejszonego o odpisy z zysku, o których mowa w pkt 1 i 2.
§  10.
1.
Podstawą obliczenia należnej wpłaty z zysku jest zysk wykazany w sprawozdaniu finansowym, pomniejszony o należne odpisy na fundusz zakładowy.
2.
Wpłatę z zysku przy rozliczeniach miesięcznych i rocznych stanowi część zysku (ust. 1), jaka wynika ze stosunku procentowego planowanej rocznej wpłaty z zysku do planowanego zysku rocznego, pomniejszonego o planowany odpis roczny na fundusz zakładowy.
§  11.
1.
Nie dopłacone kwoty wpłat z zysku, ustalone na podstawie rozliczeń miesięcznych i rocznych, podlegają dodatkowej wpłacie.
2.
Nadpłacone kwoty wpłat z zysku ustalone na podstawie rozliczeń miesięcznych i rocznych podlegają zaliczeniu na poczet wpłat okresu następnego lub też zwrotowi w terminie 5 dni od daty otrzymania odpowiedniego wniosku.

IV.

Rozliczenia strat i dotacji celowych.

§  12.
1.
Dotacje przelewane są w kwocie odpowiadającej 1/12 dotacji planowanych, przewidzianych w rocznych wskaźnikach do planu.
2.
Rozliczeń z otrzymanych dotacji dokonuje się w terminach określonych w § 7 ust. 1.
3.
W razie gdy strata wykazana w miesięcznym lub kwartalnym sprawozdaniu finansowym jest niższa od planowanej dotacji na straty, ustalonej zgodnie z ust. 1, należną dotację ustala się w wysokości faktycznie poniesionej straty, powiększonej o kwoty odpisów na fundusz zakładowy w wysokości określonej odrębnymi przepisami i na fundusz rozwoju przedsiębiorstwa oraz fundusz rezerwowy. Nadpłacone kwoty podlegają zwrotowi lub zaliczeniu na poczet dotacji okresu następnego. W rozliczeniach miesięcznych należy przyjmować kwoty funduszu zakładowego i funduszu rozwoju w wysokości faktycznie naliczonych kwot.
4.
Jeżeli strata wykazana w miesięcznym i kwartalnym sprawozdaniu finansowym jest wyższa od dotacji planowanej, ustalonej zgodnie z ust. 1, należną dotację na straty ustala się w wysokości planowanej, skorygowanej o procent przekroczenia planu sprzedaży.
5.
Pokrycie ponadplanowych i nie planowanych strat, nie wynikających z przekroczenia planu sprzedaży, może nastąpić w całości lub częściowo na podstawie odpowiedniego wniosku z zachowaniem przepisu § 13 ust. 2 uchwały Rady Ministrów.
6.
Jeżeli zamiast straty w miesięcznym, kwartalnym i rocznym sprawozdaniu finansowym wykazany zostanie zysk, zysk ten podlega odprowadzeniu na rzecz jednostki nadrzędnej po uwzględnieniu należnych odpisów na fundusz zakładowy, fundusz rozwoju i fundusz rezerwowy. Udzielona dotacja na sfinansowanie strat przy rozliczeniach miesięcznych podlega zwrotowi lub zaliczeniu na poczet dotacji okresu następnego bądź przekazaniu na fundusz rezerwowy.
7.
Ministerstwo oraz zarządy centralne mogą wstrzymać udzielanie dotacji na pokrycie strat i dotacji celowych bądź ustalać je w kwotach mniejszych lub większych, jeżeli uzasadnia to stan finansowy przedsiębiorstwa. Wprowadzone zmiany nie mogą spowodować jednak podwyższenia kwot rocznych dotacji planowanych, przewidzianych w rocznych wskaźnikach do planu, z wyjątkiem przypadków przewidzianych w ust. 4.
8.
Po upływie roku sprawozdawczego straty nie podlegają rozliczeniu. Nie wykorzystane przez Ministerstwo bądź zarządy centralne dotacje na pokrycie strat oraz dotacje celowe przeznacza się na fundusz rezerwowy Ministerstwa.

V.

Sprawozdawczość i kontrola.

§  13.
1.
Ministerstwo przedstawia Ministerstwu Finansów, zarządy centralne Ministerstwu, a przedsiębiorstwa i niższe szczeble zarządu zarządom centralnym bądź niższym szczeblom zarządu rozliczenia miesięczne i roczne według wzoru ustalonego w załączniku nr 2 w terminie przewidzianym dla przedstawienia jednostce nadrzędnej sprawozdania finansowego.
2.
Przedstawiane rozliczenia, o których mowa w ust. 1, podlegają sprawdzeniu w ciągu 5 dni od daty otrzymania.
3.
Dopłaty i zwroty wynikające ze sprawdzonych rozliczeń miesięcznych powinny być dokonane w ciągu 5 dni od daty otrzymania sprawdzonego rozliczenia, a wynikające z rozliczeń rocznych - w ciągu 10 dni od daty zatwierdzenia bilansu rocznego.
4.
Jeżeli w terminach przewidzianych do złożenia zbiorczych sprawozdań finansowych jednostki nadrzędne nie dysponują sprawozdaniami finansowymi wszystkich jednostek podległych, powinny one przy sporządzaniu rozliczeń oprzeć się w odniesieniu do jednostek, które nie złożyły sprawozdań, na danych ostatniego sprawozdania finansowego uzupełniając je za okres objęty rozliczeniem danymi planowanymi. W tych przypadkach rozliczenie traktuje się jako wstępne, a rozliczenie ostateczne przeprowadza się po sporządzeniu pełnego sprawozdania finansowego.
§  14.
1.
W razie niedokonania przez zarząd centralny wpłat na rzecz Ministerstwa w terminach ustalonych niniejszym zarządzeniem bank dokona na podstawie zlecenia pokrycia należności budżetowych wystawionego przez Ministerstwo lub organ finansowy przelewu odpowiedniej kwoty na rzecz Ministerstwa w ciężar rachunku rozliczeń zarządu centralnego.
2.
Przepisy ust. 1 mają odpowiednie zastosowanie w razie niedokonania wpłat przez zarządy niższego szczebla (okręgi) bądź przez przedsiębiorstwa na rachunek rozliczeń jednostki nadrzędnej, z tym że przelewy mogą nastąpić również na wniosek Ministerstwa i organu finansowego.
3.
Przedsiębiorstwa, które nie uiszczą w terminach ustalonych w niniejszym zarządzeniu należnych wpłat na rachunek rozliczeń jednostek nadrzędnych, przekazują na rachunek dochodów budżetowych właściwego organu finansowego odsetki za zwłokę w wysokości 0,05% za każdy dzień zwłoki; przepis ten ma również zastosowanie do przedsiębiorstw podległych bezpośrednio Ministrowi.
4.
Ministerstwo może wstrzymać przekazanie należnych dotacji dla tych zarządów centralnych, a zarządy centralne dla tych przedsiębiorstw, które nie składają w terminie rozliczeń oraz nie dokonują w obowiązujących terminach wpłat na rachunek rozliczeń Ministerstwa.
§  15.
1.
Ministerstwo Finansów oraz właściwe organy finansowe sprawują nadzór nad przebiegiem rozliczeń Ministerstwa, zarządów centralnych i przedsiębiorstw na podstawie otrzymanych od nich odpisów wskaźników finansowych, zawiadomień o przelewach i rozliczeń wynikowych, jak również kontrolują prawidłowość rozliczeń. W razie stwierdzenia nieprawidłowości organy finansowe obowiązane są sprostować rozliczenie, zawiadamiając o tym Ministerstwo lub jednostkę nadrzędną.
2.
Za właściwy organ finansowy dla zarządu centralnego uważa się wydział finansowy prezydium właściwej miejscowo wojewódzkiej rady narodowej (Rady Narodowej m.st. Warszawy, m. Łodzi, m. Krakowa, m. Poznania i m. Wrocławia), dla przedsiębiorstwa zaś zarówno podległego bezpośrednio Ministrowi, jak i zarządowi centralnemu oraz dla niższych szczebli zarządu - wydział finansowy prezydium powiatowej rady narodowej (miasta stanowiącego powiat) bądź równorzędny organ administracji finansowej prezydium dzielnicowej rady narodowej miasta wyłączonego z województwa, na którego terenie znajduje się siedziba przedsiębiorstwa.

VI.

Rozliczenia z budżetem za 1957 r.

§  16.
1.
Rozliczeń z tytułu zysku za 1957 r. oraz środków obrotowych na dzień 1 stycznia 1958 r. należy dokonać zgodnie z przepisami zarządzenia Ministra Finansów z dnia 7 lutego 1957 r. w sprawie rozliczeń z budżetem centralnym z tytułu zysków i strat oraz środków obrotowych (Monitor Polski Nr 16, poz. 119), z zachowaniem - o ile chodzi o środki obrotowe - przepisu § 6 uchwały Rady Ministrów.
2.
Rozliczenia, o których mowa w ust. 1, przeprowadza się na rachunkach rozliczeń 1957 r. (starych).
3.
Po zatwierdzeniu rozliczeń, o których mowa w ust. 1, i po dokonaniu odpisów na fundusz scentralizowany za 1957 r. Ministerstwo przeleje ten fundusz łącznie z funduszem za 1956 r. na nowo otwarty rachunek środków funduszu rezerwowego, o którym mowa w § 5 ust. 1.
4.
Ewentualne pozostałości środków na rachunkach rozliczeń 1957 r. (starych) - po dokonaniu rozliczeń, o których mowa w ust. 1 i 3 - należy przelać na dochód budżetu jako nadwyżkę środków obrotowych.
§  17.
Do rozliczeń począwszy od 1958 r. otwiera się nowe rachunki rozliczeń, o których mowa w § 5.
§  18.
W sprawach nie objętych i nie uregulowanych niniejszym zarządzeniem stosuje się odpowiednio przepisy:
1)
uchwały Rady Ministrów,
2)
do wpłat do budżetu - dekretu z dnia 26 października 1950 r. o zobowiązaniach podatkowych (Dz. U. Nr 49, poz. 452) oraz dekretu z dnia 16 maja 1946 r. o postępowaniu podatkowym (Dz. U. z 1957 r. Nr 7, poz. 25),
3)
do dotacji budżetowych - dekretu z dnia 17 grudnia 1952 r. o uchwalaniu i wykonywaniu budżetu Państwa (Dz. U. z 1952 r. Nr 50, poz. 334, z 1954 r. Nr 25, poz. 94, Nr 56, poz. 278 i z 1957 r. Nr 1, poz. 5) oraz przepisy wydane na jego podstawie.
§  19.
Przepisy niniejszego zarządzenia w zakresie zasad podziału zysku, finansowania strat i środków obrotowych nie mają zastosowania do przedsiębiorstw eksperymentujących.
§  20.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą obowiązującą do rozliczeń począwszy od 1 stycznia 1958 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1.

................................................................

(nazwa i adres jednostki rozliczającej się)

Zarządy centralne i przedsiębiorstwa sporządzają w 3 egzemplarzach, z których jeden przesyłają jednostce nadrzędnej, drugi właściwemu organowi finansowemu, a trzeci pozostawiają u siebie.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2.

.....................................................

Ministerstwo*) zarząd centralny**)

Przedsiębiorstwo***)

MIESIĘCZNE - ROCZNE ROZLICZENIE

za okres od 1.I.195.. r. do 31.XII.195.. r.

w tysiącach złotych

Lp. Wyszczególnienie Plan roczny Wykonanie
1 2 3 4
1 Zysk
2 Fundusz zakładowy
3 " rozwoju X
4 " rezerwowy X
5 Wpłata z zysku X
6 Zysk do rozliczenia (1 — 2) X
7 % wpłat z zysku (5 : 6)
8 Odpisy z zysku w wyniku rozliczenia:
1) na fundusz rozwoju:
a) należne
b) faktyczne
t) różnica: do przypisu +
do odpisu —
2) na fundusz rezerwowy:
a) należne
b) faktyczne
c) różnica: do przypisu +
do odpisu —
9 Wpłaty z zysku
a) należne (6x7)
b) faktyczne
c) różnica: niedopłata +
nadpłata —
Lp. Wyszczególnienie Plan roczny Wykonanie
6 6 7 8
1 Strata
2 Dotacje celowe:
a) na fundusz zakładowy X
b) " " rozwoju X
c) " " rezerwowy X
3 Strata w związku z przekroczeniem planu sprzedaży
4 Strata ponadplanowa
5 Dotacje na straty:
a) należne
b) taktyczne
c) różnica: niedopłata +
nadpłata —
6 Dotacje celowe na:
1) fundusz zakładowy
a) należne
b) faktyczne
c) różnica: niedopłata +
nadpłata —
2) fundusz rozwoju
a) należne
b) faktyczne
c) różnica: niedopłata +
nadpłata —
3) fundusz rezerwowy
a) należne
b) faktyczne
c) różnica: niedopłata +
nadpłata —

Sprawdzono:

Dnia ......................... 195 .. r. Dnia .......... 195 .. r.

.............................................. ........................................

(podpisy) (podpisy jednostki sporządzającej)

______

*) Ministerstwo sporządza w 5 egzemplarzach, z których cztery otrzymuje właściwy departament finansujący Ministerstwa Finansów, a piąty pozostaje w Ministerstwie.

**) Centralny zarząd sporządza w 4 egzemplarzach, z których trzy otrzymuje Ministerstwo, a czwarty pozostaje w centralnym zarządzie. Po sporządzeniu jeden egzemplarz Ministerstwo zwraca centralnemu zarządowi, drugi przesyła właściwemu organowi finansowemu.

***) Przedsiębiorstwo sporządza w 4 egzemplarzach, z których trzy otrzymuje centralny zarząd, czwarty pozostaje w przedsiębiorstwie. Z trzech egzemplarzy zarząd centralny po sporządzeniu zwraca jeden egzemplarz przedsiębiorstwu, drugi przesyła właściwemu organowi finansowemu.

Uwaga: Pozycji dotyczących funduszu rezerwowego zarządy centralne i przedsiębiorstwa nie wypełniają.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1958.42.242

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Rozliczenia z tytułu zysków, strat oraz środków obrotowych w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Przemysłu Spożywczego i Skupu.
Data aktu: 07/05/1958
Data ogłoszenia: 30/05/1958
Data wejścia w życie: 30/05/1958, 01/01/1958