Ustalenie wysokości odsetek, prowizji i opłat bankowych banków państwowych.

UCHWAŁA NR 77
RADY MINISTRÓW
z dnia 27 marca 1958 r.
w sprawie ustalania wysokości odsetek, prowizji i opłat bankowych banków państwowych.

Na podstawie art. 3 ust. 3 dekretu z dnia 25 października 1948 r. o reformie bankowej (Dz. U. z 1951 r. Nr 36, poz. 279) Rada Ministrów uchwala, co następuje:

I.

Odsetki od kredytów bankowych.

§  1.
1.
Podstawowa stopa procentowa dla kredytów bankowych wynosi 4%.
2. 1
W 1958 r. oraz w 1959 r. banki będą stosować ulgową stopę procentową, obniżając oprocentowanie określone w ust. 1:
1)
przy udzielaniu kredytów obrotowych dla państwowych gospodarstw rolnych, kredytów na należności z tytułu sprzedaży ratalnej, kredytów inwestycyjnych innych niż wymienione w pkt 2 oraz w innych przypadkach gospodarczo uzasadnionych, ustalonych przez Ministra Finansów - do 2%,
2)
przy udzielaniu kredytów inwestycyjnych dla rolniczych spółdzielni produkcyjnych, kredytów na inwestycje zdecentralizowane na cele mieszkaniowe i socjalno-kulturalne oraz kredytów z funduszu interwencyjnego na aktywizację życia gospodarczego - do 1%.
§  2.
1.
Banki mogą, niezależnie od odsetek określonych w § 1, pobierać dodatkowe odsetki, stosując podwyższoną stopę procentową w łącznej wysokości - do 10%.
2.
Odsetki według podwyższonej stopy procentowej można pobierać od kredytów:
1)
dodatkowo udzielonych przedsiębiorstwom gospodarki uspołecznionej dla usunięcia przejściowych nieprawidłowości w ich gospodarce,
2)
udzielonych jednostkom gospodarki nie uspołecznionej.
§  3.
Banki mogą pobierać od nie spłaconych w terminie kredytów odsetki według wyższej stopy procentowej niż określona w § 1 i § 2, a mianowicie:
1)
od kredytów obrotowych - 12%,
2)
" " inwestycyjnych i na kapitalne remonty - od 5% do 7%.
§  4.
Stopa procentowa dla kredytów refinansowych udzielanych przez Narodowy Bank Polski innym bankom oraz spółdzielniom oszczędnościowo-pożyczkowym wynosi 0,5%.

II.

Oprocentowanie środków pieniężnych na rachunkach bankowych.

§  5.
Środki pieniężne gromadzone przez klientów banków na rachunkach rozliczeniowych i bieżących nie podlegają oprocentowaniu.
§  6.
Środki pieniężne gromadzone przez przedsiębiorstwa gospodarki uspołecznionej na bankowych rachunkach funduszów specjalnego przeznaczenia oraz na odrębnych rachunkach lokat terminowych podlegają oprocentowaniu w wysokości od 1% do 3% - w zależności od terminu wypowiedzenia lokaty.
§  7.
Wkłady oszczędnościowe podlegają oprocentowaniu w wysokości od 3% do 5%.
§  8.
Środki pieniężne Powszechnej Kasy Oszczędności i spółdzielni oszczędnościowo-pożyczkowych akumulowane w charakterze lokat w Narodowym Banku Polskim oprocentowane są w wysokości do 5%.

III.

Przepisy końcowe.

§  9.
Minister Finansów na wniosek Prezesa Narodowego Banku Polskiego i dyrektorów innych banków państwowych ustali zasady stosowania i wysokość dodatkowego oprocentowania kredytów bankowych, zakres i zasady stosowania oraz wysokość ulg w oprocentowaniu, zasady oprocentowania pozostałości na rachunkach funduszów specjalnego przeznaczenia oraz odrębnych rachunkach lokat terminowych wkładów oszczędnościowych oraz lokat Powszechnej Kasy Oszczędności i spółdzielni oszczędnościowo-pożyczkowych w Narodowym Banku Polskim, jak również wysokość opłat i prowizji bankowych za czynności bankowe i usługi międzybankowe.
§  10.
Przepisy niniejszej uchwały nie dotyczą oprocentowania kredytów udzielanych na podstawie:
1)
uchwały nr 1070 Prezydium Rządu z dnia 31 grudnia 1955 r. w sprawie pomocy Państwa w dziedzinie umocnienia gospodarki finansowej rolniczych spółdzielni produkcyjnych,
2)
uchwały nr 74 Prezydium Rządu z dnia 4 lutego 1956 r. w sprawie specjalnej pomocy finansowej dla rolniczych spółdzielni produkcyjnych (Monitor Polski Nr 17, poz. 243),
3)
uchwały nr 25 Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 1957 r. w sprawie zasad zwalniania, przeszkalania i zatrudniania pracowników w związku z reorganizacją administracji (Monitor Polski Nr 6, poz. 37),
4)
uchwały nr 111 Rady Ministrów z dnia 25 marca 1957 r. w sprawie zatrudnienia oficerów zwolnionych z wojskowej służby zawodowej i ich materialnego zaopatrzenia (Monitor Polski Nr 25, poz. 176),
5)
uchwały nr 145 Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 1957 r. w sprawie pomocy dla repatriantów (Monitor Polski Nr 32, poz. 217),
6)
zarządzenia nr 224 Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 września 1957 r. w sprawie skupu zaopatrzenia w ziemniaki jesienią 1957 r.,
7)
przepisów dotyczących pomocy finansowej Państwa dla budownictwa mieszkaniowego,
8) 2
zarządzenia nr 184 Prezesa Rady Ministrów z dnia 1 września 1958 r. w sprawie skupu i zaopatrzenia w ziemniaki jesienią 1958 r.
§  11.
Uchyla się:
1)
uchwałę nr 157 Prezydium Rządu z dnia 25 lutego 1953 r. w sprawie ustalenia wysokości odsetek, prowizji i opłat bankowych,
2)
uchwałę nr 119 Prezydium Rządu z dnia 12 lutego 1955 r. zmieniającą uchwałę nr 157 Prezydium Rządu z dnia 25 lutego 1953 r. w sprawie ustalenia wysokości odsetek, prowizji i opłat bankowych,
3)
uchwałę nr 7 Rady Ministrów z dnia 5 stycznia 1957 r. w sprawie wysokości odsetek i prowizji w Narodowym Banku Polskim.
§  12.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 kwietnia 1958 r.
1 § 1 ust. 2 zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 1 uchwały nr 5 z dnia 5 stycznia 1959 r. (M.P.59.5.20) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1959 r.
2 § 10 pkt 8 dodany przez § 1 pkt 2 uchwały nr 5 z dnia 5 stycznia 1959 r. (M.P.59.5.20) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1959 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024