Fundusze mieszkaniowe tworzone przez prezydia miejskich i powiatowych rad narodowych.

UCHWAŁA NR 139
RADY MINISTRÓW
z dnia 6 maja 1958 r.
w sprawie funduszów mieszkaniowych tworzonych przez prezydia miejskich i powiatowych rad narodowych.

Na podstawie art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 28 maja 1957 r. o sprzedaży przez Państwo domów mieszkalnych i działek budowlanych (Dz. U. Nr 31, poz. 132), w celu dalszego rozwinięcia inicjatywy rad narodowych i rozszerzenia rozmiarów budownictwa mieszkaniowego w miastach i osiedlach oraz mobilizacji środków finansowych dla realizacji tego budownictwa, jak również w celu usprawnienia sposobu finansowania budownictwa mieszkaniowego, Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Prezydia rad narodowych miast wyłączonych z województw i miast stanowiących powiaty miejskie oraz powiatowych rad narodowych utworzą miejskie i powiatowe fundusze mieszkaniowe.
2.
Za zgodą prezydium wojewódzkiej rady narodowej mogą być tworzone również miejskie fundusze mieszkaniowe w miastach nie stanowiących powiatów miejskich.
§  2.
1.
Na miejskie i powiatowe fundusze mieszkaniowe przeznacza się:
1) 1
wpływy uzyskiwane ze sprzedaży domów mieszkalnych, działek budowlanych i innych gruntów na podstawie ustawy z dnia 28 maja 1957 r. o sprzedaży przez Państwo domów mieszkalnych i działek budowlanych (Dz. U. Nr 31, poz. 132), oraz wpływy uzyskiwane z tytułu przekazania lub odstąpienia przez Państwo mienia nierolniczego na podstawie przepisów dekretu z dnia 6 grudnia 1946 r. o przekazywaniu przez Państwo mienia nierolniczego na obszarze Ziem Odzyskanych i b. Wolnego Miasta Gdańska (Dz. U. Nr 71, poz. 389 z późniejszymi zmianami) oraz dekretu z dnia 10 grudnia 1952 r. o odstępowaniu przez Państwo nieruchomego mienia nierolniczego na cele mieszkaniowe oraz na cele budownictwa indywidualnych domów jednorodzinnych (Dz. U. Nr 49, poz. 326);
2)
dotacje z właściwego budżetu terenowego, przeznaczone na budownictwo mieszkaniowe rad narodowych,
3)
wpływy z tytułu wpłat zakładowych funduszów mieszkaniowych na budowę mieszkań dla określonych pracowników zakładów,
4)
wpływy z tytułu zapisów i darowizn, wpływy pochodzące z czynów lub ofiar społecznych oraz inne wpływy określone odrębnymi przepisami.
2.
Środki uzyskiwane ze sprzedaży domów wybudowanych lub odbudowanych przez zakłady pracy wpływają do zakładowych funduszów mieszkaniowych (ZFM).
§  3.
1.
Środki miejskich i powiatowych funduszów mieszkaniowych przeznaczone są na:
1)
wykup i uzbrojenie działek budowlanych,
2)
dokumentację projektowo-kosztorysową związaną z budownictwem mieszkaniowym prezydiów rad narodowych,
3)
budowę domów mieszkalnych przez prezydia rad narodowych,
4)
inne cele związane z budownictwem mieszkaniowym, określone przez Ministra Gospodarki Komunalnej w porozumieniu z Ministrem Finansów, a stanowiące zgodnie z obowiązującymi przepisami nakłady inwestycyjne.
5) 2
pokrycie kosztów:
a)
ponoszonych przez prezydia rad narodowych w związku ze sprzedażą domów i działek budowlanych w trybie ustawy z dnia 28 maja 1957 r. o sprzedaży przez Państwo domów mieszkalnych i działek budowlanych (Dz. U. Nr 31, poz. 132),
b)
związanych ze sporządzeniem z urzędu planów podziału nieruchomości (parcelacyjnych) i związanych z tym prac geodezyjnych dla celów budownictwa domów jednorodzinnych,
c)
związanych z opracowaniem szczegółowych planów urbanistycznych dla terenów, na których przewiduje się budownictwo ze środków własnych ludności.
2.
Prezydia powiatowych i miejskich rad narodowych mogą upoważnić bank w granicach wolnych środków funduszu mieszkaniowego do:
1)
udzielania kredytów na rozwój produkcji materiałów budowlanych,
2)
przejściowego zwiększenia kredytów bankowych na spółdzielcze i indywidualne budownictwo mieszkaniowe.
§  4.
Plan finansowy funduszu mieszkaniowego uchwala właściwa rada narodowa, jako załącznik do budżetu.
§  5.
1.
Środki miejskich i powiatowych funduszów mieszkaniowych gromadzi się na wyodrębnionych rachunkach bankowych.
2.
O przeznaczeniu środków funduszu mieszkaniowego na cele określone w § 3 decydują prezydia miejskich i powiatowych rad narodowych.
3.
Prezydia powiatowych rad narodowych powinny uwzględniać przy przeznaczeniu środków funduszów mieszkaniowych postulaty rad narodowych niższego szczebla, uwzględniając rozmiary wpływów z danego miasta lub osiedla na rzecz powiatowego funduszu mieszkaniowego.
4.
Nie wykorzystane w ciągu roku środki funduszów mieszkaniowych, łącznie ze środkami pochodzącymi z dotacji budżetowych, przechodzą na rok następny.
§  6.
Środki przeznaczone na sfinansowanie budownictwa mieszkaniowego rad narodowych (ZOR) w planach inwestycyjnych centralnym i terenowym na rok 1958, a nie wykorzystane do dnia 31 grudnia 1958 r., mogą być przekazane przez prezydia wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) na rachunki bankowe miejskich i powiatowych funduszów mieszkaniowych.
§  7.
Traci moc uchwała nr 284 Rady Ministrów z dnia 31 lipca 1957 r. w sprawie zasad gromadzenia środków na fundusz mieszkaniowy i gospodarowania tymi środkami (Monitor Polski Nr 69, poz. 418).
§  8.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Gospodarki Komunalnej i Ministrowi Finansów.
§  9.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1959 r.
1 § 2 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały nr 5 z dnia 8 stycznia 1960 r. (M.P.60.5.22) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 19 stycznia 1960 r.
2 § 3 pkt 5 dodany przez § 1 pkt 2 uchwały nr 5 z dnia 8 stycznia 1960 r. (M.P.60.5.22) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 19 stycznia 1960 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024