Nadanie Statutu Najwyższej Izbie Kontroli.

UCHWAŁA
RADY PAŃSTWA
z dnia 5 maja 1958 r.
w sprawie nadania statutu Najwyższej Izbie Kontroli.

Na podstawie art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 13 grudnia 1957 r. o Najwyższej Izbie Kontroli (Dz. U. Nr 61, poz. 330) Rada Państwa uchwala, co następuje:
§  1.
Najwyższej Izbie Kontroli nadaje się statut w brzmieniu ustalonym w załączniku do niniejszej uchwały.
§  2.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT NAJWYŻSZEJ IZBY KONTROLI

§ 1.
W skład Najwyższej Izby Kontroli wchodzą:
a)
kolegium Najwyższej Izby Kontroli,
b)
zespoły i departamenty Najwyższej Izby Kontroli,
c)
delegatury Najwyższej Izby Kontroli.

I.

Tryb działania kolegium Najwyższej Izby Kontroli.

§  2.
1.
Przewodniczący kolegium zwołuje posiedzenia z własnej inicjatywy lub na wniosek co najmniej jednej trzeciej osób wchodzących w skład kolegium, nie rzadziej jednak niż raz w miesiącu.
2.
Porządek dzienny obrad kolegium ustala przewodniczący kolegium.
3.
W razie nieobecności Prezesa Najwyższej Izby Kontroli obradom kolegium przewodniczy wyznaczony przez niego wiceprezes.
§  3.
Przewodniczący kolegium może w razie potrzeby zaprosić na posiedzenie osoby nie wchodzące w skład kolegium. Osoby te nie mogą być obecne przy podejmowaniu uchwał.
§  4.
Uchwały kolegium zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym w obecności co najmniej połowy składu kolegium. Przy równej ilości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
§  5.
Przewodniczący może zarządzić tajność obrad.
§  6.
1.
Z przebiegu posiedzenia kolegium spisuje się protokół, który podpisuje przewodniczący i sekretarz kolegium.
2.
Sekretarza kolegium powołuje Prezes spośród pracowników Najwyższej Izby Kontroli po wysłuchaniu opinii kolegium.

II.

Zespoły i departamenty Najwyższej Izby Kontroli.

§  7.
W skład Najwyższej Izby Kontroli wchodzą następujące zespoły i departamenty:
a)
1) Zespół Budownictwa,
2) 1
Zespół Górnictwa i Energetyki,
3)
Zespół Handlu Zagranicznego, Służby Zagranicznej i Żeglugi,
4)
Zespół Komunikacji i Łączności,
5)
Zespół Rolnictwa i Leśnictwa,
6)
Zespół Obrony Narodowej,
7)
Zespół Obrotu Towarowego i Drobnej Wytwórczości,
8)
Zespół Oświaty, Nauki i Kultury,
9)
Zespół Pracy, Spraw Socjalnych i Zdrowia,
9a) 2
Zespół Przemysłu Chemicznego,
10)
Zespół Przemysłu Ciężkiego,
11)
Zespół Przemysłu Lekkiego,
12)
Zespół Przemysłu Spożywczego,
13)
Zespół Spraw Wewnętrznych i Gospodarki Komunalnej,
b)
1) Departament Prezydialny,
1a) 3
Departament Kadr i Szkolenia,
2)
Departament Koordynacji,
3)
Departament Budżetu Państwa i Finansów,
4)
Departament Administracyjno-Gospodarczy.
§  8.
Prezes może w miarę potrzeby wprowadzać zmiany w organizacji wewnętrznej Najwyższej Izby Kontroli polegające na przekształceniu lub zmniejszeniu ilości zespołów i departamentów.

III.

Delegatury Najwyższej Izby Kontroli.

§  9. 4
W skład Najwyższej Izby Kontroli wchodzą następujące delegatury:
1)
Delegatura Najwyższej Izby Kontroli w Warszawie, obejmująca zakresem działania województwo stołeczne warszawskie oraz województwa: ciechanowskie, ostrołęckie, płockie i siedleckie,
2)
Delegatura Najwyższej Izby Kontroli w Białymstoku, obejmująca zakresem działania województwa: białostockie, łomżyńskie i suwalskie,
3)
Delegatura Najwyższej Izby Kontroli w Bydgoszczy, obejmująca zakresem działania województwa: bydgoskie, toruńskie i włocławskie,
4)
Delegatura Najwyższej Izby Kontroli w Gdańsku, obejmująca zakresem działania województwa: gdańskie, elbląskie i olsztyńskie,
5)
Delegatura Najwyższej Izby Kontroli w Katowicach, obejmująca zakresem działania województwa: katowickie, bielskie, częstochowskie i opolskie,
6)
Delegatura Najwyższej Izby Kontroli w Kielcach, obejmująca zakresem działania województwa: kieleckie, radomskie i tarnobrzeskie,
7)
Delegatura Najwyższej Izby Kontroli w Krakowie, obejmująca zakresem działania województwo miejskie krakowskie oraz województwa: nowosądeckie i tarnowskie,
8)
Delegatura Najwyższej Izby Kontroli w Lublinie, obejmująca zakresem działania województwa: lubelskie, bialskopodlaskie, chełmskie i zamojskie,
9)
Delegatura Najwyższej Izby Kontroli w Łodzi, obejmująca zakresem działania województwo miejskie łódzkie oraz województwa: piotrkowskie, sieradzkie i skierniewickie,
10)
Delegatura Najwyższej Izby Kontroli w Poznaniu, obejmująca zakresem działania województwa: poznańskie, kaliskie, konińskie, leszczyńskie i pilskie,
11)
Delegatura Najwyższej Izby Kontroli w Rzeszowie, obejmująca zakresem działania województwa: rzeszowskie, krośnieńskie i przemyskie,
12)
Delegatura Najwyższej Izby Kontroli w Szczecinie, obejmująca zakresem działania województwa: szczecińskie, koszalińskie i słupskie,
13)
Delegatura Najwyższej Izby Kontroli we Wrocławiu, obejmująca zakresem działania miasto Wrocław oraz województwa: wrocławskie, jeleniogórskie, legnickie i wałbrzyskie,
14)
Delegatura Najwyższej Izby Kontroli w Zielonej Górze, obejmująca zakresem działania województwa: zielonogórskie i gorzowskie.
§  10. 5
1.
Delegatura Najwyższej Izby Kontroli

– w Szczecinie - ma swój oddział w Koszalinie,

– w Gdańsku - ma swój oddział w Olsztynie,

– w Katowicach - ma swój oddział w Opolu

2.
Działalnością każdego oddziału wymienionego w ust. 1 kieruje zastępca przewodniczącego właściwej delegatury.
§  11. 6
Delegatury Najwyższej Izby Kontroli wykonują zadania kontrolne zgodnie z dyspozycjami rocznych i kwartalnych planów kontroli Najwyższej Izby Kontroli.

IV.

Kolegia delegatur Najwyższej Izby Kontroli.

§  12.
Kolegium delegatury Najwyższej Izby Kontroli tworzą przewodniczący delegatury oraz członkowie w liczbie od trzech do pięciu, powołani spośród pracowników delegatury.
§  13.
1.
Kolegium delegatury Najwyższej Izby Kontroli:
1)
uchwala uwagi i wnioski do sprawozdań z wykonania budżetów województw i wojewódzkich planów gospodarczych,
2)
uchwala plany kontroli w zakresie działania delegatury w myśl wytycznych Prezesa Najwyższej Izby Kontroli,
3)
ocenia wyniki ważniejszych kontroli skierowanych pod obrady kolegium przez przewodniczącego oraz ustala sposób ich wykorzystania,
4)
zatwierdza wnioski o wyciągnięcie konsekwencji służbowych oraz o wystąpienie z powództwem cywilnym przeciw osobom, które naruszając obowiązujące przepisy spowodowały szkodę,
5)
uchwala sprawozdania z działalności delegatury,
6)
rozpatruje inne sprawy poddane pod obrady kolegium przez przewodniczącego.
2.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli może zawiesić wykonanie uchwały kolegium delegatury oraz uchylić ją po zasięgnięciu opinii kolegium Najwyższej Izby Kontroli.
§  14.
1.
Przewodniczący kolegium zwołuje posiedzenia z własnej inicjatywy lub na wniosek co najmniej dwóch osób wchodzących w skład kolegium, nie rzadziej jednak niż raz w miesiącu.
2.
Porządek dzienny obrad kolegium ustala przewodniczący kolegium.
3.
W razie nieobecności przewodniczącego delegatury Najwyższej Izby Kontroli obradom kolegium przewodniczy wyznaczony przez niego członek kolegium.
§  15.
Przewodniczący może w razie potrzeby zaprosić na posiedzenie kolegium osoby nie wchodzące w skład kolegium. Osoby te nie mogą być obecne przy podejmowaniu uchwał.
§  16.
1.
Uchwały kolegium zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym w obecności co najmniej trzech osób wchodzących w skład kolegium. Przy równej ilości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
2.
Członek kolegium może odwołać się do Prezesa Najwyższej Izby Kontroli od uchwał zapadłych wbrew jego głosowi.
§  17.
Przewodniczący może zarządzić tajność obrad.
§  18.
1.
Z przebiegu posiedzenia kolegium spisuje się protokół, który sporządza protokolant wyznaczony przez przewodniczącego.
2.
Protokół podpisuje przewodniczący kolegium i protokolant.

V.

Przepis końcowy.

§  19.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli ustali szczegółową organizację wewnętrzną zespołów, departamentów i delegatur oraz zakres czynności i zasady współdziałania poszczególnych komórek organizacyjnych.
1 Załącznik § 7 lit. a) pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały z dnia 19 maja 1965 r. (M.P.65.30.158) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 lipca 1965 r.
2 Załącznik § 7 lit. a) pkt 9a dodany przez § 1 pkt 2 uchwały z dnia 19 maja 1965 r. (M.P.65.30.158) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 lipca 1965 r.
3 Załącznik § 7 lit. b) pkt 1a dodany przez § 1 uchwały z dnia 7 marca 1974 r. (M.P.74.10.73) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 kwietnia 1974 r.
4 Załącznik § 9 zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały z dnia 31 maja 1975 r. (M.P.75.17.108) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 4 czerwca 1975 r.
5 Załącznik § 10 zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały z dnia 31 maja 1975 r. (M.P.75.17.108) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 4 czerwca 1975 r.
6 Załącznik § 11 zmieniony przez § 1 pkt 3 uchwały z dnia 31 maja 1975 r. (M.P.75.17.108) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 4 czerwca 1975 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024