Mieszkaniowe książeczki oszczędnościowe Powszechnej Kasy Oszczędności.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 5 kwietnia 1958 r.
w sprawie mieszkaniowych książeczek oszczędnościowych Powszechnej Kasy Oszczędności.

Na podstawie § 8 uchwały Rady Ministrów z dnia 5 marca 1958 r. w sprawie zapewnienia realnej wartości nakładów na mieszkaniowych książeczkach oszczędnościowych Powszechnej Kasy Oszczędności (Monitor Polski Nr 26, poz. 156) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zobowiązuje się Powszechną Kasę Oszczędności do wprowadzenia w terminie do dnia 1 maja 1958 r. nowego rodzaju mieszkaniowych książeczek oszczędnościowych, których właściciele korzystają z zapewnienia realnej wartości wkładów.
§  2.
1.
Powszechna Kasa Oszczędności zapewnia realną wartość wkładów na mieszkaniowych książeczkach oszczędnościowych przez udzielanie premii gwarancyjnej.
2.
Gwarancją realnej wartości będą objęte wkłady do wysokości 50% kosztów budowy lub uzyskania mieszkania o powierzchni 85 m2.
3.
Wysokość premii gwarancyjnej ustala się przeliczając wniesiony w każdym roku wkład oszczędnościowy na ilość .................... m2, wynikającą z ceny 1 m2 powierzchni użytkowej przeciętnego standardowego nowego budynku mieszkalnego.
§  3. 1
1.
Warunkiem uzyskania premii gwarancyjnej jest:
1)
gromadzenie oraz utrzymywanie wkładu na mieszkaniowej książeczce oszczędnościowej przez okres co najmniej 2 lat,
2)
przelanie wkładu w pełnej wysokości, po zakończeniu okresu oszczędzania, na cel, na który był on gromadzony - z zastrzeżeniem przepisów ust. 2 i 3.
2.
Właściciele mieszkaniowych książeczek oszczędnościowych, będący członkami spółdzielni mieszkaniowych typu lokatorskiego, budowlano-mieszkaniowych i spółdzielczych zrzeszeń budowy domów jednorodzinnych mogą zadysponować przed zakończeniem okresu oszczędzania częścią wkładów niezbędną na pokrycie wstępnych kosztów budowy (na nabycie działki, uzbrojenie, dokumentację) w drodze przelewu na rachunek spółdzielni lub spółdzielczego zrzeszenia budowy domów jednorodzinnych w Banku Inwestycyjnym, pod warunkiem przedłożenia przez nich zaświadczenia spółdzielni bądź spółdzielczego zrzeszenia o konieczności dokonania przelewu dla sfinansowania wyżej wymienionych celów.
3.
Właściciele mieszkaniowych książeczek oszczędnościowych mogą zadysponować częścią lub całością wkładów niezbędną na opłacenie kaucji mieszkaniowej oraz opłat za urządzenia kąpielowe (wanna z baterią i piec kąpielowy). Powszechna Kasa Oszczędności dokonuje przelewu w wysokości i na rachunek określone w żądaniu zapłaty.
4.
Od kwot podjętych w przypadkach omówionych w ust. 2 i 3 premia gwarancyjna nie będzie obliczona.
§  4. 2
1.
Przy wystawianiu mieszkaniowej książeczki oszczędnościowej wkładca obowiązany jest:
1)
zadeklarować wysokość wkładu i okres oszczędzania nie krótszy niż dwa lata; wysokość zadeklarowanego wkładu powinna odpowiadać co najmniej normom ustalonym w przepisach dotyczących wkładów własnych i świadczeń ludności w poszczególnych formach budownictwa mieszkaniowego,
2)
wskazać jedną z wymienionych w § 5 form, w ramach której zamierza realizować budowę lub uzyskanie mieszkania.
2.
W razie zadeklarowania formy wymienionej w § 5 pkt 1 i 2 zgłaszający obowiązany jest ponadto podać nazwę i siedzibę zakładu pracy lub spółdzielni. Nie podanie tych informacji przy wystawieniu mieszkaniowej książeczki oszczędnościowej nie stanowi przeszkody do jej otwarcia i gromadzenia oszczędności. Ustalenie to jednak powinno nastąpić najpóźniej na rok przed zakończeniem oszczędzania.
3.
Jeśli zgłaszający się o wystawienie mieszkaniowej książeczki oszczędnościowej nie jest jeszcze zorientowany co do formy budownictwa i wielkości mieszkania, do którego uzyskania zmierza, nie jest on zobowiązany do zadeklarowania przy otwieraniu książeczki wysokości wkładu i okresu oszczędzania; w takim wypadku wkładca zobowiązany jest wskazać wstępnie tylko wysokość systematycznych wpłat miesięcznych. Zadeklarowanie wysokości wkładu i okresu oszczędzania powinno nastąpić najpóźniej na rok przed zadysponowaniem wkładem.
§  5.
Na mieszkaniowych książeczkach oszczędnościowych, korzystających z zapewnienia realnej wartości wkładów, mogą być gromadzone środki pieniężne przeznaczone na:
1)
udział w budownictwie przyzakładowym, występującym w trzech formach:
a)
budownictwa zakładowych domów mieszkalnych,
b)
budownictwa realizowanego przez spółdzielnie mieszkaniowe typu lokatorskiego,
c)
budownictwa realizowanego przez spółdzielnie budowlano-mieszkaniowe oraz budujące domy jednorodzinne;
2)
udział w budownictwie spółdzielni otwartych, występującym w dwóch formach:
a)
budownictwa realizowanego przez spółdzielnie mieszkaniowe typu lokatorskiego,
b)
budownictwa realizowanego przez spółdzielnie budowlano-mieszkaniowe,
3)
udział w budownictwie domów jednorodzinnych;
4)
nabycie na własność domu jednorodzinnego zgodnie z przepisami szczególnymi.
§  6.
1.
Wpłaty na mieszkaniową książeczkę oszczędnościową przekraczające 50% kosztów budowy lub uzyskania mieszkania o powierzchni 85 m2 nie będą objęte premią gwarancyjną.
2.
Wpłaty na mieszkaniową książeczkę oszczędnościową, przeznaczone na budowę lub uzyskanie mieszkania o powierzchni poniżej 85 m2, objęte będą premią gwarancyjną do wysokości odpowiadającej 50% kosztów budowy lub uzyskania mieszkania o powierzchni 85 m2.
3.
Wpłaty na mieszkaniową książeczkę oszczędnościową mogą być wnoszone jednorazowo w całości lub systematycznie w równych ratach miesięcznych. Dopuszcza się także wnoszenie wpłat wcześniej niż to wkładca zadeklarował, a także w kwotach wyższych. Wpłaty te podlegają przeliczeniu według wskaźnika z roku ich dokonania.
4.
Nie wniesienie w terminie choćby jednej wpłaty w danym roku kalendarzowym powoduje utratę prawa do premii gwarancyjnej za dany rok. Wpłaty te będą objęte premią gwarancyjną łącznie z wpłatami roku następnego. Powszechna Kasa Oszczędności może wyjątkowo w razie wypadków uniemożliwiających dokonanie wpłat w terminie przywrócić to prawo na umotywowany wniosek wkładcy.
§  7.
1.
Wkłady na mieszkaniowych książeczkach oszczędnościowych oprocentowane są w wysokości 3% w stosunku rocznym. Ponadto książeczki te biorą udział w półrocznych losowaniach premii.
2.
Na fundusz premiowy Powszechna Kasa Oszczędności przeznaczy dodatkowo odsetki w wysokości 1,5% w stosunku rocznym. Półroczny fundusz premiowy podlega podziałowi między poszczególne województwa w zależności od wysokości wkładów zgromadzonych na mieszkaniowych książeczkach oszczędnościowych w każdym województwie. Wysokość jednej premii ustala się na. 3.000 zł. Przypadająca dla każdego województwa ilość premii zostaje rozlosowana wśród wkładców danego województwa, którzy w półroczu kalendarzowym poprzedzającym losowanie:
1)
dokonali w terminie 6 zadeklarowanych wpłat miesięcznych lub
2)
utrzymują na książeczce nagromadzony wkład w zadeklarowanej wysokości.
3.
Wylosowanie premii nie wyłącza książeczki z dalszych losowań. Wylosowane premie zalicza się na poczet wkładu; skracają one odpowiednio okres oszczędzania.
§  8.
1.
Wkładca może za zgodą Powszechnej Kasy Oszczędności przejść z zadeklarowanej przy otwarciu mieszkaniowej książeczki oszczędnościowej formy budowy lub nabycia domu jednorodzinnego na inną formę wymienioną w § 5, z zachowaniem nabytych już praw w zakresie okresu oszczędzania, odsetek i premii gwarancyjnej.
2.
Wkładca może za zgodą Powszechnej Kasy Oszczędności zmienić wysokość zadeklarowanego wkładu, okres oszczędzania oraz ilość i wysokość wpłat miesięcznych w wypadku, gdy zdecyduje się na budowę bądź nabycie większej powierzchni użytkowej.
3.
Podwyższenie wysokości wkładu, wynikające z innych przyczyn niż wymienione w poprzednich ustępach, wymaga również zgody Powszechnej Kasy Oszczędności. Ewentualna dopłata z tego tytułu może nastąpić przez jednorazową wpłatę bądź w drodze wpłat miesięcznych.
§  9.
1.
Po zakończeniu zadeklarowanego okresu oszczędzania (nagromadzeniu wkładu Powszechna Kasa Oszczędności likwiduje na wniosek wkładcy mieszkaniową książeczkę oszczędnościową, przelewając wkład wraz z odsetkami i premią gwarancyjną, zgodnie z celem, na jaki wkład był gromadzony, na rzecz zakładowego funduszy mieszkaniowego, na rzecz spółdzielni lub w przypadku budowy domu jednorodzinnego - na rachunek wkładcy w Banku Inwestycyjnym.
2.
Przelanie przez Powszechną Kasę Oszczędności całości wkładu wraz z odsetkami i premią gwarancyjną na rzecz wskazanego przez wkładcę zakładowego funduszu mieszkaniowego lub spółdzielni nie wyklucza możliwości odstąpienia od zamiaru budowy lub uzyskania mieszkania i w związku z tym wycofania wkładu z zakładowego funduszu mieszkaniowego lub spółdzielni. Przy wypłacie wkładu zakład pracy lub spółdzielnia obowiązane są jednak potrącić premię gwarancyjną i zwrócić ją właściwemu oddziałowi Powszechnej Kasy Oszczędności. Przy budowie domów jednorodzinny Bank Inwestycyjny uruchamia premię gwarancyjną Powszechnej Kasy Oszczędności dopiero po stwierdzeniu faktycznego rozpoczęcia budowy.
3.
Powszechna Kasa Oszczędności i Bank Inwestycyjny mają prawo dokonywać kontroli, czy wkład inwestowany jest w budowę lub uzyskanie mieszkania, oraz żądać zwrotu kwoty premii gwarancyjnej w razie odstąpienia od budowy lub uzyskania mieszkania.
§  10.
1.
Na wniosek wkładcy może nastąpić likwidacja mieszkaniowej książeczki oszczędnościowej i podjęcie wkładu także przed zakończeniem okresu oszczędzania.
2.
Likwidacja ta musi być poprzedzona półrocznym wypowiedzeniem wkładu. Powszechna Kasa Oszczędności może, w drodze wyjątku, w uzasadnionych wypadkach losowych wyrazić zgodę na podjęcie wkładu przed terminem wypowiedzenia.
3.
Podjęcie wkładu po upływie terminu wypowiedzenia następuje wraz z odsetkami w wysokości 3% w stosunku rocznym za cały okres oszczędzania, lecz bez doliczania premii gwarancyjnej.
4. 3
Częściowe wypłaty wkładu z mieszkaniowej książeczki oszczędnościowej są niedopuszczalne z wyjątkiem przypadków przewidzianych w § 3 ust. 2 i 3.
§  11.
W celu zapewnienia przygotowania lokalizacji, uzbrojenia terenów oraz pomocy kredytowej Państwa, Powszechna Kasa Oszczędności powinna okresowo informować zakłady, w których utworzono zakładowe fundusze mieszkaniowe, oraz spółdzielnie o globalnej wysokości nagromadzonych przez pracowników tych zakładów i członków spółdzielni wkładów na mieszkaniowych książeczkach oszczędnościowych. W odniesieniu do wkładców zamierzających budować domy jednorodzinne Powszechna Kasa Oszczędności Informować będzie o globalnej wysokości ich wkładów rady narodowe.
§  12.
1.
Dotychczasowe książeczki oszczędnościowe Powszechnej Kasy Oszczędności na budowę własnego mieszkania, wystawione na podstawie zarządzenia Ministra Finansów z dnia 12 kwietnia 1957 r. w sprawie trybu i warunków uczestnictwa w systemie celowego, premiowanego oszczędzania na budowę własnego mieszkania (Monitor Polski Nr 38, poz. 247), podlegają zamianie, na wniosek wkładcy, na mieszkaniowe książeczki oszczędnościowe, o których mowa w niniejszym zarządzeniu, z zaliczeniem dotychczasowego okresu oszczędzania.
2.
Pierwsze przeliczenie wkładu wniesionego przed wejściem w życie niniejszego zarządzenia na ilość m2 powierzchni użytkowej przeciętnego standardowego nowego budynku mieszkalnego nastąpi według wskaźnika za rok 1958.
§  13.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 19 września 1958 r. (M.P.58.73.424) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 września 1958 r.
2 § 4 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 19 września 1958 r. (M.P.58.73.424) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 września 1958 r.
3 § 10 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 19 września 1958 r. (M.P.58.73.424) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 września 1958 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024