Tryb i zasady prowadzenia rejestru mierniczych górniczych i asystentów mierniczego górniczego.

ZARZĄDZENIE
PREZESA WYŻSZEGO URZĘDU GÓRNICZEGO
z dnia 17 marca 1958 r.
w sprawie trybu i zasad prowadzenia rejestru mierniczych górniczych i asystentów mierniczego górniczego.

Na podstawie art. 118 ust. 3 dekretu z dnia 6 maja 1953 r. - Prawo górnicze (Dz. U. z 1955 r. Nr 10, poz. 65) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rejestr mierniczych górniczych i asystentów mierniczego górniczego, zwany niżej "rejestrem", obejmuje mierniczych górniczych i asystentów mierniczego górniczego, których uprawnienia zostały stwierdzone przez Wyższy Urząd Górniczy.
§  2.
Wpisowi do rejestru podlegają wszystkie osoby posiadające uprawnienia mierniczego górniczego lub asystenta mierniczego górniczego, chociażby nie wykonywały czynności zawodowych w zakresie tych uprawnień.
§  3.
Wpis do rejestru następuje z urzędu po stwierdzeniu przez Wyższy Urząd Górniczy uprawnień mierniczego górniczego lub asystenta mierniczego górniczego.
§  4.
1.
Wpis do rejestru osób, które nabyły uprawnienia mierniczych górniczych lub asystentów mierniczego górniczego przed wejściem w życie zarządzenia, następuje na wniosek zainteresowanego lub instytucji albo przedsiębiorstwa górniczego, które zatrudnia mierniczego górniczego lub asystenta mierniczego górniczego.
2.
Instytucje i przedsiębiorstwa górnicze określone w ust. 1 obowiązane są złożyć wniosek o wpis do rejestru zatrudnionych u nich mierniczych górniczych lub asystentów mierniczego górniczego w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie zarządzenia.
§  5.
Do wniosku o wpis do rejestru należy dołączyć:
1)
dowód stwierdzający uprawnienia do wykonywania czynności mierniczego górniczego lub asystenta mierniczego górniczego;
2)
oświadczenie, własnoręcznie podpisane przez mierniczego górniczego lub asystenta mierniczego górniczego, o nie pozbawieniu prawa pełnienia czynności mierniczego górniczego lub asystenta mierniczego górniczego;
3)
opis przebiegu pracy zawodowej.
§  6.
Instytucje i przedsiębiorstwa górnicze dokonują w terminie 30 dni zgłoszenia do rejestru o przyjęciu do pracy mierniczego górniczego lub asystenta mierniczego górniczego, o rozwiązaniu z nim stosunku pracy z jakiegokolwiek powodu, a także o zmianach miejsca pracy lub stanowiska.
§  7.
W rejestrze mierniczych górniczych i asystentów mierniczego górniczego wpisuje się:
1)
imię, nazwisko, datę i miejsce urodzenia oraz adres uprawnionego;
2)
wykształcenie zawodowe i datę egzaminu na mierniczego górniczego lub asystenta mierniczego górniczego;
3)
kary dyscyplinarne oraz pozbawienia prawa wykonywania czynności zawodowych;
4)
przebieg pracy zawodowej;
5)
miejsce pracy.
§  8.
Skreślenie z rejestru następuje z urzędu w razie zaistnienia okoliczności określonych w art. 119 prawa górniczego z dnia 6 maja 1953 r. (Dz. U. z 1955 r. Nr 10, poz. 65).
§  9.
Na wniosek osoby wpisanej do rejestru Wyższy Urząd Górniczy wydaje zaświadczenie o wpisie jej do rejestru mierniczych górniczych i asystentów mierniczego górniczego.
§  10.
O wpisaniu do rejestru i skreśleniu z rejestru mierniczego górniczego i asystenta mierniczego górniczego Wyższy Urząd Górniczy zawiadamia Główny Urząd Geodezji i Kartografii w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych.
§  11.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024