Zasady finansowania wydatków związanych z kapitalnymi remontami pojazdów samochodowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 10 lutego 1955 r.
w sprawie zasad finansowania wydatków związanych z kapitalnymi remontami pojazdów samochodowych.

Na podstawie § 1 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów i zmiany zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. z 1950 r. Nr 22, poz. 188 i z 1951 r. Nr 25, poz. 185) zarządza się, co następuje:
Przepisy wstępne.
§  1.
1.
Zarządzenie ustala zasady finansowania wydatków związanych z kapitalnymi remontami (naprawy główne) pojazdów samochodowych, będących w posiadaniu urzędów, instytucji i przedsiębiorstw państwowych lub pod zarządem państwowym, central spółdzielczo-państwowych oraz jednostek spółdzielczych.
2.
Pojazdami samochodowymi w rozumieniu zarządzenia są samochody osobowe, autobusy oraz samochody ciężarowe i specjalne.
§  2.
Zasady finansowania wydatków związanych z awaryjnymi remontami pojazdów samochodowych regulują odrębne przepisy.

Przepisy szczegółowe.

§  3.
Pojazdy samochodowe przekazywane do kapitalnego remontu zakładom naprawy samochodów pozostają w inwentarzu jednostek będących ich użytkownikami jako środki trwałe gospodarczo nieczynne.
§  4.
1.
Pojazdy samochodowe przekazywane do kapitalnego remontu powinny odpowiadać warunkom technicznym, ustalonym przez Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego.
2.
W przypadku gdy w pojeździe samochodowym przekazanym do kapitalnego remontu brak jest części i zespołów, niezbędnych dla doprowadzenia pojazdu samochodowego do stanu przewidzianego w warunkach technicznych, o których mowa w ust. 1, użytkownik obowiązany jest dostarczyć brakujące części i zespoły.
3.
W przypadku niedostarczenia części i zespołów, o których mowa w ust. 2, użytkownik obowiązany jest pokryć dodatkową fakturę zakładów naprawy samochodów z tego tytułu.
§  5.
Koszt kapitalnego remontu pojazdów samochodowych, zafakturowany przez zakłady naprawy samochodów w wysokości określonej cennikiem na naprawy główne samochodów i silników dokonywane w zakładach naprawy samochodów, wydanym przez Ministerstwo Transportu Drogowego i Lotniczego, a zatwierdzonym przez Państwową Komisję Planowania Gospodarczego, pokrywany jest przez jednostki gospodarcze, działające według zasad rozrachunku gospodarczego, ze środków zakumulowanych na rachunku środków na remonty kapitalne, a przez jednostki budżetowe - z kredytów przewidzianych na ten cel w ich preliminarzu wydatków.
§  6.
1.
Wydatki poniesione przez użytkownika samochodu w związku z zakupem i dostarczeniem do zakładów naprawy samochodów części i zespołów w zamian za brakujące, jak również dodatkowe faktury zakładów naprawy samochodów w przypadku dostarczenia przez nie części i zespołów w zamian za brakujące (§ 4) ust. 2 i 3) pokrywane są przez jednostki gospodarcze działające według zasad rozrachunku gospodarczego ze środków obrotowych, a przez jednostki budżetowe - z kredytów budżetowych przewidzianych na utrzymania samochodów.
2.
Wydatki, o których mowa w ust. 1, w zasadzie powinny być przypisane do zwrotu pracownikom winnym ich powstania. Wydatki niezawinione, będące wynikiem siły wyższej, należy księgować w ciężar konta "strat i zysków". Wydatki niezawinione, powstałe nie w wyniku siły wyższej, powinny być księgowane w ciężar właściwego konta kosztów.

Przepisy przejściowe i końcowe.

§  7.
1.
Wartość pojazdów samochodowych zakupionych przez zakłady naprawy samochodów i nie wyremontowanych przed dniem 1 stycznia 1955 r. podlega odpisaniu w ciężar funduszu statutowego zakładów naprawy samochodów.
2.
Użytkownicy pojazdów samochodowych, którzy przekazali pojazdy do kapitalnego remontu w trybie dotychczasowym i otrzymają pojazd wyremontowany po dniu 1 stycznia 1955 r., wprowadzają go do swego inwentarza w wartości nowego pojazdu tej samej marki i typu. Różnicę pomiędzy wartością inwentarzową pojazdu samochodowego a kosztem kapitalnego remontu należy wprowadzić jako umorzenie środków trwałych. O ile koszt kapitalnego remontu jest wyższy od wartości nowego pojazdu samochodowego tej samej marki i typu, wprowadza się do ksiąg tylko wartość nowego pojazdu (bez wykazywania umorzeń).
§  8.
Traci moc § 12 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 2 kwietnia 1951 r. w sprawie finansowania wydatków na zakup pojazdów samochodowych i przeznaczenia środków uzyskanych ze sprzedaży pojazdów w gospodarce uspołecznionej (Monitor Polski Nr A-75, poz. 1034).
§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1955 r.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1955.20.201

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zasady finansowania wydatków związanych z kapitalnymi remontami pojazdów samochodowych.
Data aktu: 10/02/1955
Data ogłoszenia: 12/03/1955
Data wejścia w życie: 12/03/1955, 01/01/1955