Usprawnienie pracy prezydiów rad narodowych na odcinku finansowym.

UCHWAŁA NR 19
PREZYDIUM RZĄDU
z dnia 13 stycznia 1954 r.
o usprawnieniu pracy prezydiów rad narodowych na odcinku finansowym.

Celem usprawnienia pracy prezydiów rad narodowych na odcinku finansowym Prezydium Rządu uchwala, co następuje:

Rozdział  I.

Wzmocnienie kierownictwa i nadzoru nad terenowymi organami finansowymi ze strony prezydiów rad narodowych.

§  1.
1.
Prezydia rad narodowych powinny:
1)
starannie dobierać kadry w wydziałach finansowych pod względem fachowym i politycznym;
2)
nie odrywać pracowników wydziałów finansowych (a w szczególności pracowników na stanowiskach samodzielnych i kierowniczych) do innych zajęć;
3)
systematycznie wnikać w całość pracy aparatu finansowego we wszystkich kierunkach jego działalności, nie wyłączając realizacji wpływów z tytułu składek ubezpieczeniowych Państwowego Zakładu Ubezpieczeń i realizacji odszkodowań z tytułu ubezpieczeń obowiązkowych na wsi, realizacji wpływów z tytułu wkładów oszczędnościowych Powszechnej Kasy Oszczędności, rozliczeń między terenowymi jednostkami gospodarki uspołecznionej oraz przebiegu finansowania terenowych inwestycji.
2.
Minister Finansów zobowiąże kierowników organów terenowych Państwowego Zakładu Ubezpieczeń i Powszechnej Kasy Oszczędności do informowania prezydiów wojewódzkich i powiatowych rad narodowych, a kierowników organów terenowych Banku Inwestycyjnego - do informowania prezydiów wojewódzkich rad narodowych i rad narodowych miast powyżej 100 tysięcy mieszkańców o przebiegu realizacji ich planów w zakresie wiążącym się z gospodarką danego terenu.
§  2.
1.
Prezydia rad narodowych uchwalają kwartalne plany wykonywania budżetów terenowych oraz rozpatrują kwartalne terytorialne plany dochodów budżetu centralnego i sprawozdania z wykonania tych planów. Uchwalając i rozpatrując plany oraz sprawozdania z ich wykonania prezydia rad narodowych powinny zarazem rozpatrywać zadania przedsiębiorstw terenowych w zakresie produkcji i obrotu towarowego, obniżania kosztów własnych, wzrostu akumulacji, likwidacji nadmiernych i zbędnych zapasów, jak również zadania jednostek budżetowych w zakresie obsługi potrzeb socjalno-kulturalnych ludności oraz przebieg wykonania tych zadań.
2.
Sprawozdania (ust. 1) powinny być rozpatrzone na szczeblu powiatowym najpóźniej do końca pierwszego miesiąca po upływie kwartału, a na szczeblu wojewódzkim - do połowy drugiego miesiąca po upływie kwartału.
§  3.
Przewodniczący prezydiów rad narodowych powinni roztoczyć nad wydziałami finansowymi bezpośredni nadzór i podporządkować je bezpośrednio sobie. W związku z tym przewodniczący prezydiów rad narodowych zobowiążą kierowników wydziałów finansowych do składania sobie dwa razy w miesiącu sprawozdań z działalności wydziałów finansowych, a w szczególności w zakresie dochodów i wydatków budżetu terenowego oraz dochodów ogólnopaństwowych.

Rozdział  II.

Inspekcje dochodów państwowych.

§  4.
W prezydiach powiatowych (miast stanowiących powiaty) i dzielnicowych rad narodowych tworzy się w ramach wydziałów finansowych inspekcje dochodów państwowych.
§  5.
Do zadań inspekcji dochodów państwowych należy:
1)
przeprowadzanie rejestracji podatkowej w gospodarce uspołecznionej;
2)
opracowywanie projektów planów podatkowych i niepodatkowych należności budżetowych od gospodarki uspołecznionej;
3)
sporządzanie sprawozdań w zakresie podatkowych i niepodatkowych dochodów z gospodarki uspołecznionej oraz dochodów jednostek budżetowych;
4)
kontrola prawidłowości i terminowości rozliczeń jednostek gospodarki uspołecznionej oraz jednostek budżetowych z tytułu należności budżetowych;
5)
zbieranie materiałów niezbędnych dla ustalania stawek podatkowych;
6)
likwidacja mienia przechodzącego na własność państwa;
7)
pobór należności budżetowych;
8)
udzielanie ulg w spłacie należności budżetowych;
9)
prowadzenie rachunkowości należności budżetowych oraz przymusowe ściąganie zaległości w tych należnościach;
10)
sporządzanie sprawozdań statystycznych, zbieranie i opracowywanie materiałów informacyjnych i ewidencyjnych nie przewidzianych w poprzednich punktach w zakresie zleconym przez Ministra Finansów.
§  6.
1.
Dla wykonania zadań wynikających z § 5 oddziały dochodów państwowych w prezydiach wojewódzkich rad narodowych (Rad Narodowych w m. st. Warszawie i m. Łodzi) oraz inspekcje dochodów państwowych powinny sprawdzać czy objęte ich zakresem działania jednostki gospodarki uspołecznionej i budżetowe wykonują swoje zadania produkcyjne, finansowe i budżetowe oraz czy wpłaty i rozliczenia z tytułu przypadających od nich należności budżetowych są dokonywane prawidłowo i w terminie.
2.
W wykonaniu tych zadań oddziały i inspekcje dochodów państwowych badają:
1)
wykonanie planów produkcji pod względem ilościowym i jakościowym oraz planów sprzedaży artykułów (usług) podlegających opodatkowaniu;
2)
terminowość wystawiania faktur i przedstawiana list inkasowych bankowi finansującemu;
3)
przyczyny powstawania ponadnormatywnych zapasów materiałowych i wyrobów gotowych (półgotowych) oraz współdziałają przy ich likwidacji;
4)
przyczyny powstawania ubytków wyrobów gotowych (półgotowych) przekraczających ustalone normy - w celu ustalenia zobowiązań podatkowych;
5)
przebieg inkasa faktur;
6)
terminowość wykonania przez oddziały banku poleceń przelewu należności budżetowych.

Ponadto oddziały i inspekcje dochodów państwowych interesują się stanem zaopatrzenia rynku z punktu widzenia wykonania przez zakłady produkcyjne planu asortymentowego, a w związku z tym planu dochodów.

3.
Przepisy ust. 1 i 2 dotyczą przemysłu lekkiego, rolnego i spożywczego, solnego, mięsnego, mleczarskiego oraz zakładów podległych Ministrom: Skupu, Handlu Wewnętrznego, Przemysłu Drzewnego i Papierniczego oraz Przemysłu Drobnego i Rzemiosła. Minister Finansów w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego może rozszerzyć te przepisy na inne zakłady, jak również wyłączyć poszczególne zakłady od stosowania do nich ust. 1 i 2.
§  7.
W przypadku stwierdzenia uchybień i niedociągnięć w zakresie wymienionym w § 6 oddział lub inspekcja dochodów państwowych zwraca kierownictwu jednostki gospodarki uspołecznionej uwagę na konieczność zastosowania odpowiednich środków zaradczych, a ponadto zawiadamia, w trybie ustalonym przez Ministra Finansów, organ nadrzędny jednostki gospodarki uspołecznionej oraz nadrzędny organ finansowy.
§  8.
Minister Finansów przygotuje akty normatywne określające:
1)
organizację i zadania oddziałów dochodów państwowych w prezydiach wojewódzkich rad narodowych (Rad Narodowych w m. st. Warszawie i m. Łodzi);
2)
organizację inspekcji dochodów państwowych; w inspekcjach tych utworzone będą stanowiska starszych inspektorów dochodów państwowych, wykonujących nadzór nad prawidłowym i terminowym przebiegiem rozliczeń z budżetem przydzielonych im jednostek (grup jednostek) gospodarki uspołecznionej;
3)
grupy jednostek gospodarki uspołecznionej i budżetowych, podlegających w zakresie rozliczeń z budżetem bezpośredniemu nadzorowi Ministerstwa Finansów.
§  9.
1.
Minister Finansów powołuje, awansuje, przenosi i zwalnia kierowników wydziałów finansowych w prezydiach wojewódzkich rad narodowych (Rad Narodowych w m. st. Warszawie i m. Łodzi) po zasięgnięciu opinii tych prezydiów; nie zwalnia to jednak prezydiów od sprawowania kierownictwa i nadzoru nad działalnością kierowników wydziałów finansowych na zasadach ogólnych.
2.
Powoływania, awansowania, przenoszenia i zwalniania pracowników wydziałów finansowych w prezydiach wojewódzkich rad narodowych (Rad Narodowych w m. st. Warszawie i m. Łodzi) dokonuje prezydium na wniosek kierownika wydziału finansowego.
3.
Powoływania, awansowania, przenoszenia i zwalniania kierowników wydziałów finansowych w prezydiach powiatowych (miejskich, dzielnicowych) rad narodowych oraz kierowników oddziałów i starszych inspektorów w tych wydziałach dokonuje prezydium wojewódzkiej rady narodowej (Rady Narodowej w m. st. Warszawie i m. Łodzi) na wniosek kierownika wydziału finansowego i po zasięgnięciu opinii prezydium właściwej terenowej rady narodowej.
4.
Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio do powiatowych i dzielnicowych rad narodowych.
§  10.
Minister Finansów przedłoży Prezydium Rządu projekt instrukcji o prawach i obowiązkach inspektorów inspekcji dochodów państwowych i trybie przeprowadzania inspekcji.
§  11.
Minister Finansów przedłoży Prezydium Rządu w terminie do dnia 31 marca 1954 r. projekt uchwały w sprawie zasad premiowania pracowników inspekcji i oddziałów dochodów państwowych za wydatne przyczynienie się do zwiększenia dochodów państwowych.

Rozdział  III.

Przepisy budżetowe.

§  12.
Minister Finansów przeniesie z mocą od dnia 1 stycznia 1954 r. płace i wydatki osobowe wydziałów i oddziałów finansowych na budżet centralny.

Rozdział  IV

Przepisy końcowe.

§  13.
Wykonanie uchwały porucza się Prezesowi Rady Ministrów, Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministrowi Finansów.
§  14.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z tym że § 12 obowiązuje od dnia 1 stycznia 1954 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024